2018-08-10, 14:30
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Nej det stod att HAN har gjort mer än det som anmäldes ,och postaren syftade på SD

Precis så.
Jag minns även ett inlägg i början då detta framkom att det ifrågasattes varför Lena inte bett om hjälp eller berättat för någon (inte ordagrant). Svar kom då att det hade hon gjort. Inlägget finns inte kvar tyvärr. Någon mer som kommer ihåg?
Citera
2018-08-10, 14:34
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Sveriges radio P4 11/3 2016:

Örebro kommun har infört nya säkerhetsrutiner på sina boenden för ensamkommande barn.

All personal har fått utbildning i att hantera hot och våld och sen nyår bär alla personliga larm vid ensamarbete.

– Vi har gjort en stor satsning, och den var planerad redan innan den här fruktansvärda händelsen i Mölndal, berättar Anna Jakobsson, chef för avdelningen ensamkommande barn och unga i Örebro.

Skälet till satsningen är den allmänna oro som finns kring boenden för asylsökande, efter flera allvarliga händelser på andra håll i landet, inte minst då det dödsfall som Anna Jakobsson själv nämner här, där en ung kvinnlig personal knivskars till döds på ett boende för ensamkommande barn i Mölndal, söder om Göteborg.

Personliga larm är ingenting som man kräver från Socialstyrelsen, men det har Örebro kommun ändå valt att införa, för att öka tryggheten hos personalen, förklarar Anna Jakobsson.

Två incidenter
– Små, smidiga, personlarm som man bär vid ensamarbete

Och larmen har redan använts, berättar Anna Jakobsson.

– Ja, och det har fungerat väldigt väl, säger hon. Dels var det en gång när personalen trodde att det handlade om akut sjukdom och dels en gång när det var en lite tuffare hotsituation.

Anna Nyström
anna.nystrom@sverigesradio.se

Hotbilden på Lenas arbetsplats tas i alla fall på allvar av kommunen.

Lena arbetade inte längre på ett boende för ensamkommande. Hon hade tidigare arbetat på Nova men gått över till utsluss.
Citera
2018-08-10, 14:34
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Precis så.
Jag minns även ett inlägg i början då detta framkom att det ifrågasattes varför Lena inte bett om hjälp eller berättat för någon (inte ordagrant). Svar kom då att det hade hon gjort. Inlägget finns inte kvar tyvärr. Någon mer som kommer ihåg?

Stämmer det du skriver. Inläggen är tyvärr borta.
Citera
2018-08-10, 14:36
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
SD var arg för att LW inte ville gå ur bilen. Det var den primära orsaken. Har inget med svartsjuka att göra och efterföljande konversation lär knappast ha handlat om något annat väsentligt än om att SD försöker få henne ur bilen på olika sätt.

Men hur kan du veta exakt vad som sades? Var du där? Om inte så kan du omöjligt veta!
Citera
2018-08-10, 14:36
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Precis så.

Jag minns detta inlägg också nu när du nämner det. Det framkom dock aldrig vilken typ av hjälp.
Som jag minns det framkom det däremot ingen identitet på förövaren utan bara att det var en "han".
Citera
2018-08-10, 14:39
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Men hur kan du veta exakt vad som sades? Var du där? Om inte så kan du omöjligt veta!

Jag behöver inte veta vad som sades. Jag vet däremot hur svartsjuka fungerar och i vilka situationer den uppkommer. Jag är till 98% säker på att det inte finns utrymme för SD att ansättas av svartsjuka i den incidenten när han tackat nej till en inbjudan och där och då inte vill vara med henne. Han blir inte arg förrän hon vägrar gå ur bilen. Dessa är fakta enligt bådas utsaga och då kan jag dra denna slutsats.
Citera
2018-08-10, 14:43
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Jag minns detta inlägg också nu när du nämner det. Det framkom dock aldrig vilken typ av hjälp.
Som jag minns det framkom det däremot ingen identitet på förövaren utan bara att det var en "han".

Jo det framkom. Det diskuterades kring anmälningarna mot SD och då skrev postaren att han gjort mer än det som anmäldes.
Citera
2018-08-10, 14:44
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:

Det framkom i en diskussion om SD och de två anmälningarna som Lena gjort. ”Att det fanns mer” handlade om SD.
Citera
2018-08-10, 14:46
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Det framkom i en diskussion om SD och de två anmälningarna som Lena gjort. ”Att det fanns mer” handlade om SD.

Okej eftersom både du och flixa81 är säkra på att det syftade på SD p.g.a. att han diskuterades i andra inlägg så stämmer det nog, då jag själv inte minns övriga inlägg.
Citera
2018-08-10, 14:50
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Jag behöver inte veta vad som sades. Jag vet däremot hur svartsjuka fungerar och i vilka situationer den uppkommer. Jag är till 98% säker på att det inte finns utrymme för SD att ansättas av svartsjuka i den incidenten när han tackat nej till en inbjudan och där och då inte vill vara med henne. Han blir inte arg förrän hon vägrar gå ur bilen. Dessa är fakta enligt bådas utsaga och då kan jag dra denna slutsats.

Du behöver inte försvara SD till den grad att du förlöjligar dig själv.
Alla i tråden har nog förstått att SD är din vän och jag förstår att du vill försvara honom, men att dra sådana här slutsatser utan att ha varit i bilen gör inte att du blir mer trovärdig.
Det kan vara så enkelt att de kanske inte ville att deras förhållande skulle komma ut så de ville inte avslöja att de bråkade, utan sade båda att det handlade om en utebliven fika. Vi har ingen aning om vad som föranledde bråket i bilen. Bara för att båda sa samma sak är det inte säkert det är sanningen. Endast SD vet, endast Lena visste
Citera
2018-08-10, 14:56
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Alla i tråden har nog förstått att SD är din vän och jag förstår att du vill försvara honom, men att dra sådana här slutsatser utan att ha varit i bilen gör inte att du blir mer trovärdig.
Det kan vara så enkelt att de kanske inte ville att deras förhållande skulle komma ut så de ville inte avslöja att de bråkade, utan sade båda att det handlade om en utebliven fika. Vi har ingen aning om vad som föranledde bråket i bilen. Bara för att båda sa samma sak är det inte säkert det är sanningen. Endast SD vet, endast Lena visste

Om de ljög om situationen då är det självklart att jag drar fel slutsats. Jag måste ju ha rätt händelseförlopp först. Men med de utsagor och de uppgifter som finns där är det inte svartsjuka. Jag basera min åsikt på enbart deras utsagor.
Citera
2018-08-10, 14:59
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Men nu får du väl lugna ner dig lite i din jakt på SD, menar du att LW ljög i sin anmälan gentemot honom?

Varför i helvete skulle hon då anmäla honom överhuvudtaget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in