2018-08-10, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Tycker att både Alsén och Minell har en del poänger, men det känns som om - åtminstone Minell - har fastnat lite i nazistträsket.
Lite för överdramatiserade och tvärsäkra slutsatser för min smak.
Är man kommunist så blir man gärna förblindad i sitt sökande av syndabockar.

Det motsatta gäller naturligtvis.

Hur som helst så blir det gärna fel om man söker lösningen med utgångspunkt av sin politiska övertygelse.
Tyvärr är det extremvänstern som drivit på hårdast för mordgåtans lösning.
Inget fel, men det har gett privatspanandet en kraftig slagsida.

Jag tror också Nazispåret är överdrivet.
Jag tror inte heller på Sovjetkopplingar.
Liberala journalister har även dom drivit detta till absurdum.
Citera
2018-08-10, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Fast det är nog inget som PU numera fäster sig vid. När KP säger att man har god förhoppning pga det man fått fram av sina undersökningar av olika "avsnitt" att få bitarna på plats men samtidigt uttalar dels att det tyder på en konspiration med flera inblandade snarare än CP eller någon liknande dels att man inte är säkra på om gm lever och kan åtalas berättar det att man har ett visst grepp om var konspiratörerna finns men inte vet vem av dem som tryckte på avtryckaren. Dessutom har han sagt att även om gm ej kan åtalas för att denne t ex är död så hoppas man att man kan åtala medgärningsmän.

Det råder alltså inga som helst tvivel om att man inte tror på en ensam galning men har indikationer som stärker att det var flera inblandade. Rent utredningstekniskt är det dock så att man måste stänga ner alla alternativa möjligheter så som den danska polisen gjorde med RaketMadsen. Sådant som 299792458 med det stundtals danskklingande språkbruket framför är naturligtvis banalt att avföra. Likaså DF:s skrönor och mycket annat. Filters satsning är dock ett steg skarpare. Visst går det att avföra rent formellt men det smarta är att man väntat att lansera spåret med vapensamlaren tills samlingen spridits för vindarna och att det lär vara svårt att hitta och avföra vapnen. Därmed skulle en kommande åtalad kunna försöka använda det för att skapa rimligt tvivel genom att påstå att det är möjligt om än otroligt med en alternativ gärningsman.

Det är ett avancerat spel som nog startade på allvar när PU började jobba som man skall. Tyvärr för de delaktiga tror jag att det finns noggrannt dolda uppgifter och informationer med bland annat resultat från den förnyade tekniska analysen som är avgörande för utfallet.

Med medgärningsmän menar du falska alibin?
Låter som man inväntar att folk som är inblandade ska ramla bort.

299792458 teorier sticker helt klart ut från den allmänna uppfattningen men går inte att avfärda helt om man utgår från en specifik motivbild.
Citera
2018-08-10, 02:07
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring

När jag var liten lekte jag Indian & Cowboy, någon mer som gjorde det i tråden?
Några poliser(Baseballigan) lekte Nazister på 80-talet.
Fråga:
Varför är det ok att leka Indian & Cowboy men inte Nazist & Jude?
Därför att Engelsmännen var så snälla och gulliga mot Indianerna när dom hade ihjäl dom.
Engelsmännen sövde ner Indianerna med en fin "cocktail" innan dom skar skalpen av dom.

Det är nog en fråga om tid.

Hollywood har producerat många filmer som romantiserar både Cowboy´s och judar. Även har filmerna framställt Nazister och Indianer som något som de aldrig har varit.

Du vet hur det blir när segrarna får skriva historia.
Citera
2018-08-10, 03:18
Medlem
ieshos avatar
Nazistspåret har sitt sammanhang i Stay behind. Hur kan någon bortse från det?
Citera
2018-08-10, 05:38
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Var kommer egentligen det här pratet om "STAY-BEHIND", ifrån?
Finns det någon förankring i verkligheten?

Var det Donald Forsberg som sa det?
Att hans pappas kompisar sannolikt var inblandade i mordet?
-Ja det kanske de var, men de var inga Nazister.
Fransmännen har sällan Nazister i sin militära underrättelsetjänst.

CITAT:
"Jag gissar att männen som lämnade lägenheten var tidigare legionärer och / eller OSA-folk (Organisation de l’armée secrète), som på något sätt hade kopplingar till svensk underrättelsetjänst och Stay behind-grupper (eftersom jag senare kunnat identifiera den svenske mannen som en figur inom just Stay behind) – grupperingar som med största sannolikhet låg bakom Palmemordet 15 år senare: http://newsvoice.se/2013/01/27/stark-koppling-mellan-stay-behind-och-palmemordet/

Ett annat alternativ är att det var grabbar från ”Deuxième Bureau” jag stötte ihop med där i lägenheten, som var i Stockholm för en operation på svensk mark. Det är inte längre det korrekta namnet på Frankrikes militära underrättelsetjänst…."

https://harryforsberg.wordpress.com

CITAT:
"Organisation de l'Armée Secrète
I januari 1960 blossade ett motstånd mot Algeriets självständighet upp bland kolonisatörer och pieds-noirs (fransmän av europeiskt ursprung men boende i Nordafrika), och de tog åter upp vapnen i april 1961 under generalupproret tillsammans med några av de algeriska judarna som slutit upp runt OAS efter att synagogor attackerats av Front de libération nationale (FLN) i Algerie

Organisation de l'armée secrète (OAS) (franska: Den hemliga arméns organisation) var en kortlivad, högersinnad, fransk nationalistisk militant och underjordisk organisation, som var verksam under Självständighetskriget i Algeriet (1954-62). OAS brukade väpnad kamp i ett försök att förhindra Algeriet att uppnå självständighet. Som motto hade OAS "Algeriet är franskt och kommer så att förbli"
(L’Algérie est française et le restera)."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Organisation_de_l%27Armée_Secrète

The Secret Anglo-French War in the Middle East: Intelligence and ...
https://books.google.se/books?isbn=1317657403
Meir Zamir - 2014 - ‎History
Deuxième Bureau, the Zionists were only one partner in their covert antiBritish operations. While they were collaborating with the Jewish Agency, in Paris French ...
Senast redigerad av Gothus 2018-08-10 kl. 06:30.
Citera
2018-08-10, 08:01
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Nej.

Björkman kan inte uttala sig om mannen som avvek hade kommit i sällskap med de två andra Sveavägen söderut, eller om mannen anslöt - liksom bakom ryggen efter att kanske stått och väntat bakom hörnet på Tunnelgatan. Björkman har inget minne av att ha sett någon av de tre personerna innan det smäller - två gånger...”

I det första förhöret sa AB,

"Avslutningsvis uppfattade AB det som att GM väntat i korsningen Sveavägen - Tunnelgatan"
Citera
2018-08-10, 08:17
Medlem
Gothuss avatar
Citat:

CITAT:
"Jag gissar att männen som lämnade lägenheten var tidigare legionärer och / eller OSA-folk (Organisation de l’armée secrète), som på något sätt hade kopplingar till svensk underrättelsetjänst och Stay behind-grupper (eftersom jag senare kunnat identifiera den svenske mannen som en figur inom just Stay behind) – grupperingar som med största sannolikhet låg bakom Palmemordet 15 år senare: http://newsvoice.se/2013/01/27/stark...h-palmemordet/"

Harry hade själv skrutit med att han åkt runt i Sverige för att jaga/likvidera Nazister efter kriget.
Du menar att han nu skulle stå öga mot öga med en Svensk Nazist, ansluten till Stay-Behind, i sin egen lägenhet?
Senast redigerad av Gothus 2018-08-10 kl. 08:24.
Citera
2018-08-10, 08:18
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Jag tror nu som PU att GM följde paret Palme från bio. Skilnaden är att jag tror GM gick Luntmakargatan, medan PU tror GM gick Sveavägen till Tunnelgatan.

Jag tror altså GM kom Tunnelgatan till Sveavägen och sprang tilbaka på Tunnelgatan efter mordet.
Han skulle alltså vika av vid Adolf Fredriks Kyrkogata? Vad i all sin dar skulle han vinna på en sån manöver? Den kräver dessutom att han springer till mordplatsen. Var GM dum i huvudet?
Jag tror GM stod på östra sidan Sveavägen och spanade på Olof Palme som kom ut från biografen Grand. När han såg Olof gå söderut på Sveavägen, följde han inte Olof på Sveavägen, men använde parallellgatan (Luntmakargatan)

För att komma till Luntmakargatan från Sveavägen sprang han Tegnergatan eller Kammakargaten, inte Adolf Fredriks Kyrkogata.
Citera
2018-08-10, 08:27
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Var kommer egentligen det här pratet om "STAY-BEHIND", ifrån?
Finns det någon förankring i verkligheten?
Bra fråga! Men det kommer inte från Donald Forsberg. Han tror inte att Stay behind var inblandade, men har sagt att han såg dem på stan kvällen för mordet.

Mig veterligen finns inte många indicier, det finns bara allmän information om vad Stay behind var. A-turen på VD1 associeras med Stay behind och Stay behind i övriga Europa urartade till våldsorganisationer ungefär samtidigt med MOP.

Det finns lika få visselblåsare från Stay behind, som det finns visselblåsare från den konspiration som mördade Olof Palme.
Citera
2018-08-10, 08:44
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Bra fråga! Men det kommer inte från Donald Forsberg. Han tror inte att Stay behind var inblandade, men har sagt att han såg dem på stan kvällen för mordet.

Mig veterligen finns inte många indicier, det finns bara allmän information om vad Stay behind var. A-turen på VD1 associeras med Stay behind och Stay behind i övriga Europa urartade till våldsorganisationer ungefär samtidigt med MOP.

Det finns lika få visselblåsare från Stay behind, som det finns visselblåsare från den konspiration som mördade Olof Palme.
Ok, jag tar det ännu en gång, jag citerar alltså Donald Forsberg:

CITAT:"…eftersom jag senare kunnat identifiera den svenske mannen som en figur inom just Stay behind) – grupperingar som med största sannolikhet låg bakom Palmemordet 15 år senare": http://newsvoice.se/2013/01/27/stark…h-palmemordet/

Citat:
CITAT:
"Jag gissar att männen som lämnade lägenheten var tidigare legionärer och / eller OSA-folk (Organisation de l’armée secrète), som på något sätt hade kopplingar till svensk underrättelsetjänst och Stay behind-grupper (eftersom jag senare kunnat identifiera den svenske mannen som en figur inom just Stay behind) – grupperingar som med största sannolikhet låg bakom Palmemordet 15 år senare: http://newsvoice.se/2013/01/27/stark...h-palmemordet/"

Harry hade själv skrutit med att han åkt runt i Sverige för att jaga/likvidera Nazister efter kriget.
Du menar att han nu skulle stå öga mot öga med en Svensk Nazist, ansluten till Stay-Behind, i sin egen lägenhet?

Ja, tipset om Stay-Behind kommer direkt från Donald Forsberg, ingen annan.
Senast redigerad av Gothus 2018-08-10 kl. 08:52.
Citera
2018-08-10, 08:52
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ok, jag tar det ännu en gång, jag citerar alltså Donald Forsberg:

CITAT:"…eftersom jag senare kunnat identifiera den svenske mannen som en figur inom just Stay behind) – grupperingar som med största sannolikhet låg bakom Palmemordet 15 år senare": http://newsvoice.se/2013/01/27/stark…h-palmemordet/

Donald Forsberg tror att det var Christer Pettersson och dina länkar är döda.

Bloggen tillhör Donalds bror.
Senast redigerad av iesho 2018-08-10 kl. 08:58.
Citera
2018-08-10, 09:00
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Donald Forsberg tror att det var Christer Pettersson och dina länkar är döda.
Prova med en annan Webbläsare, tack. Eller byt ut din dator till en modern variant.

Citat:
Samtidigt hade det varit mindre lyckat att växa upp med pappa. Men det öppnade sig ett suveränt tillfälle runt 1983, när jag kunde flytta hem till gubben och ta honom på pulsen lite närmare och på så sätt förhoppningsvis bättre begripa mig på de krafter som mullrade inom mig. Men det var tveklöst nyttigare att hänga mamma i kjolarna än att växa upp med gubben och här ett exempel på varför: någon gång runt 1971-72 åkte jag hem till pappa när han bodde i en stor lägenhet på St. Paulsgatan vid Mariatorget. När jag kom dit hade precis någon sorts möte avslutats och där män med brutal uppsyn, ärrade ansikten och en typ av ögon som sett mer av livet än man kanske borde göra, pratandes ett främmande språk (som jag senare förstod var franska), lämnade vardagsrummet och lägenheten. Jag blev ensam kvar med en svensk jag tidigare inte träffat, som gick fram till ett stort stativ och ritade upp konturerna av en människa i naturlig storlek och sedan gick igenom de 10 snabbaste sätten att ljudlöst ta livet av en människa. Jag gissar att männen som lämnade lägenheten var tidigare legionärer och / eller OSA-folk (Organisation de l’armée secrète), som på något sätt hade kopplingar till svensk underrättelsetjänst och Stay behind-grupper (eftersom jag senare kunnat identifiera den svenske mannen som en figur inom just Stay behind) – grupperingar som med största sannolikhet låg bakom Palmemordet 15 år senare: http://newsvoice.se/2013/01/27/stark-koppling-mellan-stay-behind-och-palmemordet/

Ett annat alternativ är att det var grabbar från ”Deuxième Bureau” jag stötte ihop med där i lägenheten, som var i Stockholm för en operation på svensk mark. Det är inte längre det korrekta namnet på Frankrikes militära underrättelsetjänst, men fortfarande smeknamnet och det namn pappa lärde sig på dem en gång i tiden. Han berättade vid ett tillfälle att de var ena galna djävlar som dödade sin morsa om de fick order om det.

Citat:
Bloggen tillhör Donalds bror.
Var framgår detta?
Du menar då att den första personen som yttrat sig om att Stay-Behind skulle vara inblandade är Donalds bror. Förutom att Donald själv påpekar att det fanns grupperingar(Stay-Behind) i närheten av Sveavägen.

Källan är Donald Forsberg, det finns ingen annan punkt slut
Senast redigerad av Gothus 2018-08-10 kl. 09:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in