2018-08-10, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engelitz
Jag tror värmeböljan räddar dem tyvärr. Men Kd och L ligger nog risigt till. . L får gärna åka. Åker L och Kd så blir väl Ulf tvungen att sträcka ut en hand till Jimmie. Drömscenariet är att Mp , L och Kd åker ur. Sd får 31% och M 15%.

Ja, tyvärr är folk så jävla blåsta i detta land, att värmeböljan kommer påverka hur de röstar.

Vilken satans jävla tur äckelpartiet MP har.
2018-08-10, 01:41
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman

Att ha den viktigaste frågan, invandringen, på skyhöga 23% är en synnerligen tydlig signal om att SD kommer att chocka skiten ur etablissemanget den 9 september.

Att frågan om miljö har ökat mest beror på att svensk media gått bananas på den varma sommaren.
Det har varit svarta rubriker om "dödsvärmen" och att Sverige håller på att brinna upp, och att havet kommer stiga minst 10 meter.

Redan nu hör jag att regnet öser ner, så möjligen kan det täppa till truten på miljövänstern ett tag.
2018-08-10, 01:45
Medlem
Har svårt att se hur miljöfrågan ska påverka SD. Det känns som att endast Centerpartiet och Miljöpartiet slåss om dom som köper medias masshysteri kring den svenska sommaren.
2018-08-10, 01:52
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Att frågan om miljö har ökat mest beror på att svensk media gått bananas på den varma sommaren.
Det har varit svarta rubriker om "dödsvärmen" och att Sverige håller på att brinna upp, och att havet kommer stiga minst 10 meter.

Redan nu hör jag att regnet öser ner, så möjligen kan det täppa till truten på miljövänstern ett tag.

(Min fetning)

Japp. Svensk vänster- och liberalmedia gör nu allt för att "rädda" MP kvar i riksdagen och flytta fokus från SD, migrations- och integrationsfiaskot samt skrämma väljarna i "rätt riktning". Deras beteende är ynkligt. Förra året hade vi här i Västsverige sju (7) högsommardagar under hela sommaren, regn var och varannan dag och svinkallt. Men då var det inte ett förbannat ord från klimatalarmister om att vi nu bara är 0,5 grader från jordens undergång - som de skrev om igår i Expressen.
2018-08-10, 02:49
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groenman
För ett parti är det naturligtvis fantastiskt att öka, så som SD har gjort de senaste valen. Och att ligga som delat största parti kring 23% är ju fenomenalt ur den aspekten.

Men för Sverige räcker det inte. Under 25% så är risken stor för "business as usual" och ett SD satt på undantag. Med ett resultatmellan 25-29,9% så är det en sådan markering från folket att ingen kan förbise SD. Övriga partier (M/S) inser att SD bara kommer växa om de inte får inflytande efter valet. 26% innebär ytterligare en fördubbling och även om det inte finns någon automatik så kommer alla "leka med tanken" vad ytterligare en fördubbling innebär (=egen majoritet för SD och väldigt få stolar kvar i riksdagen för det egna partiet).

Ett resultat över 30.0% kommer genljuda i hela den politiska världen. Regelbundet rapporteras i internationella, alternativa medier om "nationalismens" och "populismens" tillväxt genom SD i Sverige: https://www.youtube.com/watch?v=pybqS0XVDek. Det lär öka ännu mer med ett SD över 30%; dvs ett internationellt tryck uppstår.

Personligen ser jag en fördubbling - 26% - som ytterst önskvärt och nödvändigt för att SD skall få tillräcklig oomph. Det krävs då naturligtvis att det finns ett underlag för att bilda någon form av majoritetsregering. Men då måste vi få ett M kring 20% och att KD blir kvar i riksdagen. En SD-M-KD-majoritetsregering - med ny partiledare för M - kan bli mycket slagkraftig.

Precis som du skriver. Ur ett psykologiskt perspektiv är allt över 26% väldigt viktigt. Oavsett om SD är kuppat eller inte så representerar stödet för SD folket rasande åsikt. Nästan alla röstar på SD pga invandringen. Man lägger alla andra frågor åt sidan och kräver en förändring i den specifika samhällsförändringen, det är hur jag tolkar stödet för SD.

Det kommer vara lättare att gå från SD till tex AfS än från 7K till SD. Har man redan gjort det steget så är nästa ingenting. Det tror jag kommer skrämma skiten ur PK. Tar man sedan i beräkning i vilken demografisk grupp SD är starkast så skrämmer det säkert ännu mera.

Om inte UK avgår så kommer inte M samarbeta med SD. UK är en globalist. Visst kan M ledamöterna i kommuner och riksdag avsätta honom men de kan också byta parti under mandatperioden.

KD kommer inte klara 4%.

Citat:
(Min fetning)

Japp. Svensk vänster- och liberalmedia gör nu allt för att "rädda" MP kvar i riksdagen och flytta fokus från SD, migrations- och integrationsfiaskot samt skrämma väljarna i "rätt riktning". Deras beteende är ynkligt. Förra året hade vi här i Västsverige sju (7) högsommardagar under hela sommaren, regn var och varannan dag och svinkallt. Men då var det inte ett förbannat ord från klimatalarmister om att vi nu bara är 0,5 grader från jordens undergång - som de skrev om igår i Expressen.

Jag tror KD ryker och jag skulle gissa på att MP gör det också. Det har nog blivit väldigt många besvikna MP-väljare den här mandatperioden.
2018-08-10, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Precis som du skriver. Ur ett psykologiskt perspektiv är allt över 26% väldigt viktigt. Oavsett om SD är kuppat eller inte så representerar stödet för SD folket rasande åsikt. Nästan alla röstar på SD pga invandringen. Man lägger alla andra frågor åt sidan och kräver en förändring i den specifika samhällsförändringen, det är hur jag tolkar stödet för SD.

Det kommer vara lättare att gå från SD till tex AfS än från 7K till SD. Har man redan gjort det steget så är nästa ingenting. Det tror jag kommer skrämma skiten ur PK. Tar man sedan i beräkning i vilken demografisk grupp SD är starkast så skrämmer det säkert ännu mera.

Om inte UK avgår så kommer inte M samarbeta med SD. UK är en globalist. Visst kan M ledamöterna i kommuner och riksdag avsätta honom men de kan också byta parti under mandatperioden.

KD kommer inte klara 4%.

Jag tror KD ryker och jag skulle gissa på att MP gör det också. Det har nog blivit väldigt många besvikna MP-väljare den här mandatperioden.

De är mer än Kd och Mp som åker ur riksdagen. Liberalerna har enorma problem just nu. De fick 5,42 procent i valet 2014. De minskade med 1,63 procent i valet 2014. Partiet ligger 1,43 procent från att åka ur riksdagen. Sedan 1973 har partiet endast ökat i valet 1976, 1985 och 2002. Partiet har tappat stöd i varje riksdagsval sedan 2002. Om du tittar på siffrorna från valet 2014 så finner du att Liberalerna fick under 4 procent i 10 av 29 valkretsar. Utöver detta faller partiet i intervallet 4-5 procent i ytterligare 7 valkretsar. Liberalerna fick endast över sitt valresultat i 8 av 29 valkretsar. De gjorde bäst ifrån sig i Stockholms kommun där de fick 7,85 procent. Där tappade partiet 0,73 procent. Partiet tappade i samtliga sina valkretsar i valet 2014. Om Liberalerna idag låg på 7-8 procent så hade detta val inte varit ett problem men eftersom de fick 5,42 procent i valet 2014 ligger de farligt nära spärren.

De fick sitt näst sämsta val i historien. Det enda val de har gjort sämre ifrån sig är valet 1998 då de fick 4,7 procent. Liberalernas starkaste fästen (inte valkretsar) är inte oväntat Stockholms län (främst Stockholms kommun och de rika norra förorterna), Västra Götaland (Göteborgs kommun och dess rika förorter), Uppsala (Uppsala kommun), Halland (Kungsbacka, som är en välmående sommarstad tre mil från Göteborg) och Södra Skåne (främst Lund). Om du tittar på Stockholms län så blöder Liberalerna väljare i alla kommuner utom de rikaste kommunerna i Stockholms län – det vill säga Danderyd och Lidingö. I valet 2014 tappade L hela 1,26 procent i valkretsen Stockholms län (Stockholms kommun ej inräknat). I Stockholms kommuns valkrets tappade de 0,73 procent.

Vi kan räkna med att Liberalerna kommer blöda i det här valet i stort sett alla södra kommuner i Stockholms län. Här återfinns ”megakommuner” så som Huddinge (14 största kommunen i Sverige), Södertälje (20) , Botkyrka (21) och Haninge (24). Även om L är svaga i dessa kommuner jämfört med övriga Stockholms län handlar det om tapp tusentals väljare. Det blir värre. Rent demografiskt ser kommuner som Huddinge och Nynäshamn nästan ut som Upplands Väsby, Järfälla, Salem, Värmdö, Österåker, Nykvarn, Ekerö osv. Det är till stora delar villaboende om ekonomisk (snarare än kulturell) medelklass. Varför skulle de inte överge Liberalerna? I valet 2014 minskade L i lund med 1,29 procent och 0,75 procent i Vellinge. Tittar du på en mediankommun så som Strängnäs (Södermanslands län) förlorade partiet 2,29 procent. Jag kan fortsätta. I Göteborgs kommun tappade Liberalerna hela 1,18 procent eller 2693 väljare.

Någon kanske säger att Liberalerna kommer ta väljare från Miljöpartiet men som SCB mätningarna finns det inga strömningar därifrån. De tappar till Centerpartiet (progressiva väljare) och Sverigedemokraterna (batongliberala). För att sammanfatta. Det räcker med att Liberalerna tappar rena marginalväljare – dvs. väljare som brukar byta parti för att de skall åka ut ur riksdagen. Naturligtvis är det ingen som pratar om det här. Du kan inte riktigt fånga upp det i opinionsmätningarna eftersom det är inne i felmarginalen men minskar partiet som förra valet åker de ut. Demografin i valkretsarna (de som ännu inte röstat på SD) pekar faktiskt på de åker ut om dessa röstar efter demografin. På valnatten landar partiet på 3.8 procent och alla kommer bli fruktansvärt förvånade.
2018-08-10, 04:29
Medlem
frdks avatar
Citat:
https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/miljon-en-av-valets-hetaste-fragor-gynnar-mp-och-c/

bör noteras:
Metod och urval: Demoskops slumpmässigt telefonrekryterade webbpanel.

ringer nån upp mig för att delta i undersökning så vet jag att de kan koppla ihop svaret med mig som person då kopplingen kommer leva kvar i registerna. mao, restriktiv restriktiv restriktiv...
2018-08-10, 06:31
Medlem
Motacilla.albas avatar
–*Parlamentarismen bygger på att väljarna väljer ett parlament och sedan får det parlamentet arbeta utifrån de givna förutsättningarna. Man kan inte ignorera valresultat, säger han.

Uttalade av Tobias Billström
I dagens i industri via aftonbladet.

Nu händer det saker!
2018-08-10, 06:37
Medlem
Här kommer opinionsbomben Tobias Billström har arbetat fram en parlamentarisk strategi för hur man skall styra med (SD) stöd.

https://www.expressen.se/nyheter/billstrom-moderaterna-kan-styra-med-sds-stod/

KG Bergström förstår ingenting

Citat:
Det är svårt att se varför Billström till synes oprovocerad börjar riva i det öppna sår som SD-relationen innebär för alliansen. En välvillig förklaring kan vara att den moderate gruppledaren anser att det är hederligast att före valet förbereda väljarna på vad partiet vill.

Men det kan också vara ännu ett exempel på att Billström inte riktigt har känsla för politisk tajming.

https://www.expressen.se/kronikorer/k-g-bergstrom/billstrom-har-inte-riktigt-kansla-for-politisk-tajming/

Kan det vara så enkelt som att (M) börjat inse att deras opinionsproblem helt beror på att de inte har ett realistiskt regeringsalternativ? Folk misstänker ett nytt DÖ och ingen litar på dem? Dessutom erkänner de ju nu att AKB hade rätt.

Varför kommer det nu? De börjar väl bli desperata och om en månad är det försent att försöka vinna tillbaka förtroendet.

Skall bli riktigt roligt att se om reaktionerna denna gång blir opinionsras som efter AKB utspelet eller om svarte-petter flyttar till (C)/(L)? Finns trovärdigheten eller kommer folk fortfarande misstänka DÖ 2.0?

Jag tror åtminstone att Billström är seriös. Kan dessutom sträcka mig så långt att jag tror att Ulf Kristersson gett upp och accepterat att (M) väljarna inte tycker att (SD) mobbing är rätt väg att gå.
2018-08-10, 08:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling

KD kommer inte klara 4%.

Jag hoppades på KD tidigare, men efter EBT’s lögner och trams efter Pride så inser jag att de aldrig kommer ändra sig. KD måste bort, precis som resten av 7-klövern. Inget av de partierna kommer kunna rädda Sverige.
SD, MED och Afs är det som gäller.
2018-08-10, 08:09
Medlem
Returpappers avatar
Tyvärr kan miljöskräcken få några att rösta på Mp så de överlever men inte med mer än 4%. Att samtidigt Sd skulle minska kan jag inte tänka mig. 3 miljoner invandrare bland 10 miljoner svenskar är +30% mer av koldioxidutsläpp.
När det gäller naturmiljön ser vi alla vilka som skräpar ner och bara slänger ut allt i naturen i parker och vattendrag. Invandrarna står för 70% så invandring är verkligen helgalet och därmed är Mp galet val för de som kan tänka en aning.
Senast redigerad av Returpapper 2018-08-10 kl. 08:25.
2018-08-10, 08:09
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba

Nu händer det saker!

Att SD blir största parti 9 september är mer eller mindre ett faktum redan nu!

Intressant är däremot om de hamnar under eller över 30 procent...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in