2018-08-09, 22:53
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Idag är det exakt en månad kvar till valet. Då jag inte så ofta skriver i den här tråden längre så tänkte jag ge några gissningar och kommentarer vid ett par tillfällen före valet.

Jag tror att SD kommer att få runt 20 procent av rösterna. Anledningarna till att jag inte tror på fler röster är två:
  • Under de senaste åren har jag inte riktigt trott på de mest optimistiska instituten. Vi har såklart inte facit förrän efter valet, men jag tror att det finns systematiska mät- och metodfel i hur SD:s opinion uppskattas. Och i år tror jag att fördelen ligger hos de mer återhållsamma; Novus är det institut jag tror är närmast för närvarande.
  • Jag tror att SD kommer att göra en dålig valspurt, delvis av egna orsaker då man spelar på försiktighet och vill vara breda grupper till lags. Därmed kommer man att uppfattas som lite energifattiga. Men också på grund av att jag förutspår att valrörelsen främst kommer att handla om andra frågor än SD:s profilfrågor. Jag tror att medierna kommer att lyckas med sitt spinn.

Jag tror att AfS kommer att göra ett toppenval för ett nystartat parti. Någonstans mellan 1 och 1,5 procent tror jag på. MED hamnar på 0,5 procent i bästa fall. NMR får 2000 röster.

Regeringen fortsätter att vara dominerad av Socialdemokraterna, den här gången förstärkt med C och L. I sådant fall kommer vi att få se ett mer organiserat närmande mellan M och SD efter valet.

Det finns dock en mycket viktig faktor som motsäger att SD gör ett val på ca 20%. Nämligen dagens "erkännande" i Expressen från Peter Santesson på Demoskop.

Citat:
"Enligt mätningen anser 23 procent av väljarna att invandring är den viktigaste frågan, 16 procent ser miljön som viktigast och därefter kommer sjukvård med 13 procent. Integration, Sveriges ekonomi samt skola och barnomsorg hamnar samtliga på nio procent.

Invandringen ligger stadigt på toppen av dagordningen. Frågan har vuxit ytterligare under sommaren. Nu är den uppe på en nivå vi inte sett sedan 2016, säger Peter Santesson".

Citat:
VIKTIGASTE POLITISKA FRÅGAN:

Invandring, 23% (+4)

Miljö, 16% (+6)

Sjukvård, 13% (-3)

Lag och ordning, 9% (-3)

Integration, 9% (-3)

Sveriges ekonomi, 9% (+4)

Skola och barnomsorg, 7% (-5)

Jobb, 6% (+2)

Jämställdhet, 3% (-1)

Äldreomsorg, 3% (0)

Försvar, 2% (+1)

Vet ej/ej svar, 0% (-1)

När invandringsfrågan nu rusat till nivåer vi inte sett sedan strax efter massinvandringens dagar (slutet av 2015, början på 2016), då är det inte osannolikt att SD kommer att få +25% i valet om en månad.

Att ha den viktigaste frågan, invandringen, på skyhöga 23% är en synnerligen tydlig signal om att SD kommer att chocka skiten ur etablissemanget den 9 september. 20% hade SD med stor sannolikhet redan före massinvandringens dagar. Räkna med åtskilliga fler procent i valet...

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/miljon-en-av-valets-hetaste-fragor-gynnar-mp-och-c/
(Nämns mot slutet av artikeln)
Senast redigerad av Smoothman 2018-08-09 kl. 23:08. Anledning: Förtydligande
2018-08-09, 23:22
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Det kommer att smälla ordentligt innan valet, tyvärr.

Och det kommer att påverka valresultatet, till SDs fördel.

Räkna med att SD fördubblar sitt förra resultat, minst.
2018-08-09, 23:34
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
Det kommer att smälla ordentligt innan valet, tyvärr.

Och det kommer att påverka valresultatet, till SDs fördel.

Räkna med att SD fördubblar sitt förra resultat, minst.

Vad menar du när du skriver: "Det kommer att smälla ordentligt innan valet, tyvärr."? Förklara gärna.
2018-08-09, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Det finns dock en mycket viktig faktor som motsäger att SD gör ett val på ca 20%. Nämligen dagens "erkännande" i Expressen från Peter Santesson på Demoskop.

När invandringsfrågan nu rusat till nivåer vi inte sett sedan strax efter massinvandringens dagar (slutet av 2015, början på 2016), då är det inte osannolikt att SD kommer att få +25% i valet om en månad.

Att ha den viktigaste frågan, invandringen, på skyhöga 23% är en synnerligen tydlig signal om att SD kommer att chocka skiten ur etablissemanget den 9 september. 20% hade SD med stor sannolikhet redan före massinvandringens dagar. Räkna med åtskilliga fler procent i valet...

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/miljon-en-av-valets-hetaste-fragor-gynnar-mp-och-c/
(Nämns mot slutet av artikeln)

Att invandringsfrågan är så viktig för många kan inte det innebära att den är viktig för de som vill bibehålla en hög invandring? Jag törs inte tro på att det innebär att en så hög procent vill ha en minskad invandrig. Även om man kan hoppas att de som tycker att de som vill minska invandringen är i majoritet så kan ju frågan i sig vara viktigast även för de som vill bibehålla, eller till och med öka invandringen, tycka att frågan är den viktigaste på dagordningen
2018-08-09, 23:48
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axilur
Att invandringsfrågan är så viktig för många kan inte det innebära att den är viktig för de som vill bibehålla en hög invandring? Jag törs inte tro på att det innebär att en så hög procent vill ha en minskad invandrig. Även om man kan hoppas att de som tycker att de som vill minska invandringen är i majoritet så kan ju frågan i sig vara viktigast även för de som vill bibehålla, eller till och med öka invandringen, tycka att frågan är den viktigaste på dagordningen

Bra fråga. Förstår hur du tänker. Men svaret är nej. Enligt samstämmiga uppgifter sedan rätt lång tid tillbaka, från alltifrån opinionsinstitutens chefer, journalister som t ex K-G Bergström, politiska kommentatorer som Mats Knutsson, Lena Mellin och många, många andra, finns det ett klart samband mellan när invandringsfrågan dominerar (och dessutom ligger i topp) och ett ökat stöd för SD i opinionen. Ju högre invandringsfrågan ligger, desto starkare stöd för SD. Det omvända har inte noterats. Det är därför de övriga partierna - och medierna - tycker det är så bekymmersamt när invandringsfrågan ligger högt, eller t o m överst som nu. Det gynnar alltid Sverigedemokraterna.

Det är därför bland annat Socialdemokraterna, med Löfven i spetsen, medvetet har gått ut och velat få bort fokus från invandrings- och integrationsfrågan till att istället handla om välfärden.

Socialdemokraterna: "Valet 2018 ska bli ett val som handlar om välfärden."
Senast redigerad av Smoothman 2018-08-09 kl. 23:57. Anledning: Tillägg
2018-08-09, 23:50
Medlem
flashbacktrolls avatar
Om vi jämför med förra valet är SD dels mer accepterat (mer ok att vara öppen med sympatier för partiet, t.ex. i opinionsmätningar), men också tror jag många nya väljare är mer rädda, alltså inte lika inbitna kärnväljare (mindre benägna att ens säga sina sympatier i en mätning).

Vilket tror ni påverkar mest i mätningarna, jämfört med 2014?
2018-08-10, 00:10
Bannlyst
Tror ändå SD får sina 25 procent om inte mer. Men det viktigaste för min del just nu är att MP åker ut. Att behöva se dem dansa vid 4 procentspärren flera timmar kommer vara en riktig nagelbitare.
2018-08-10, 00:41
Medlem
Oldberrys avatar
23% känns som en rimlig och inte överdriven gissning. Tror S blir största parti med omkring 25% och SD näst störst.
2018-08-10, 00:43
Medlem
Engelitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riksdagsmajoritet
Tror ändå SD får sina 25 procent om inte mer. Men det viktigaste för min del just nu är att MP åker ut. Att behöva se dem dansa vid 4 procentspärren flera timmar kommer vara en riktig nagelbitare.

Jag tror värmeböljan räddar dem tyvärr. Men Kd och L ligger nog risigt till. . L får gärna åka. Åker L och Kd så blir väl Ulf tvungen att sträcka ut en hand till Jimmie. Drömscenariet är att Mp , L och Kd åker ur. Sd får 31% och M 15%.
2018-08-10, 01:21
Medlem
Groenmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ja det vore den riktiga käftsmällen, den skulle behövas 2018 men jag är nöjd med ett resultat mellan 22,5%---24%...ändå.

För ett parti är det naturligtvis fantastiskt att öka, så som SD har gjort de senaste valen. Och att ligga som delat största parti kring 23% är ju fenomenalt ur den aspekten.

Men för Sverige räcker det inte. Under 25% så är risken stor för "business as usual" och ett SD satt på undantag. Med ett resultatmellan 25-29,9% så är det en sådan markering från folket att ingen kan förbise SD. Övriga partier (M/S) inser att SD bara kommer växa om de inte får inflytande efter valet. 26% innebär ytterligare en fördubbling och även om det inte finns någon automatik så kommer alla "leka med tanken" vad ytterligare en fördubbling innebär (=egen majoritet för SD och väldigt få stolar kvar i riksdagen för det egna partiet).

Ett resultat över 30.0% kommer genljuda i hela den politiska världen. Regelbundet rapporteras i internationella, alternativa medier om "nationalismens" och "populismens" tillväxt genom SD i Sverige: https://www.youtube.com/watch?v=pybqS0XVDek. Det lär öka ännu mer med ett SD över 30%; dvs ett internationellt tryck uppstår.

Personligen ser jag en fördubbling - 26% - som ytterst önskvärt och nödvändigt för att SD skall få tillräcklig oomph. Det krävs då naturligtvis att det finns ett underlag för att bilda någon form av majoritetsregering. Men då måste vi få ett M kring 20% och att KD blir kvar i riksdagen. En SD-M-KD-majoritetsregering - med ny partiledare för M - kan bli mycket slagkraftig.
2018-08-10, 01:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groenman
För ett parti är det naturligtvis fantastiskt att öka, så som SD har gjort de senaste valen. Och att ligga som delat största parti kring 23% är ju fenomenalt ur den aspekten.

Men för Sverige räcker det inte. Under 25% så är risken stor för "business as usual" och ett SD satt på undantag. Med ett resultatmellan 25-29,9% så är det en sådan markering från folket att ingen kan förbise SD. Övriga partier (M/S) inser att SD bara kommer växa om de inte får inflytande efter valet. 26% innebär ytterligare en fördubbling och även om det inte finns någon automatik så kommer alla "leka med tanken" vad ytterligare en fördubbling innebär (=egen majoritet för SD och väldigt få stolar kvar i riksdagen för det egna partiet).

Ett resultat över 30.0% kommer genljuda i hela den politiska världen. Regelbundet rapporteras i internationella, alternativa medier om "nationalismens" och "populismens" tillväxt genom SD i Sverige: https://www.youtube.com/watch?v=pybqS0XVDek. Det lär öka ännu mer med ett SD över 30%; dvs ett internationellt tryck uppstår.

Personligen ser jag en fördubbling - 26% - som ytterst önskvärt och nödvändigt för att SD skall få tillräcklig oomph. Det krävs då naturligtvis att det finns ett underlag för att bilda någon form av majoritetsregering. Men då måste vi få ett M kring 20% och att KD blir kvar i riksdagen. En SD-M-KD-majoritetsregering - med ny partiledare för M - kan bli mycket slagkraftig.

Jag röstade en gång på M för sisådär en 30+ år sedan. Fool me once shame on you, fool me twice shame on me. Så njae, det beror på vem de sätter dit - Hanif Bali, mjae, kanske? Det behövs en tväromvändning för den gamla m-skutan. Något halvdant - jag är inte rasist, men - funkar inte.
2018-08-10, 01:39
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacktroll
Om vi jämför med förra valet är SD dels mer accepterat (mer ok att vara öppen med sympatier för partiet, t.ex. i opinionsmätningar), men också tror jag många nya väljare är mer rädda, alltså inte lika inbitna kärnväljare (mindre benägna att ens säga sina sympatier i en mätning).

Vilket tror ni påverkar mest i mätningarna, jämfört med 2014?

(Min fetning)

Just den frågan dyker upp lite då och då i tråden. FransLiszt beskrev det väldigt träffande i ett inlägg (#64969) den 29 april i år:

Citat:
"Det mycket intressanta är - om mitt resonemang stämmer - att felet hos SCB och andra OI med 'klassiska' metoder inte i någon större utsträckning beror på mörkertalet bland gamla SD-väljare, utan istället till största del på mörkertalet bland de som tillkommit efter senaste valet. Jag bedömer att ängsligheten kring SD är större bland de grupper man vunnit sedan 2014 än bland de gamla SD-väljarna från 2014 och tidigare. Om det stämmer så kan underskattningen av SD komma att bli ännu större 2018 än vad den varit tidigare."

När SD växer sig starkare och bryter in i nya väljargrupper - grupper där det fortfarande är otänkbart att offentligt tala väl om Åkesson, visa sympatier med SD eller ens antyda att SD har åtminstone lite rätt - då ökar också mörkertalet eftersom dessa nya SD-väljare har ett yrke, social ställning, umgängeskrets o s v där konsekvenserna blir mycket stora om det kommer ut att man är SD-väljare.

Det är därför inte helt osannolikt att vi kan ha en stor mängd nya SD-väljare därute (i helt nya grupper) som håller knäpptyst om sina partisympatier med SD. De skulle aldrig få för sig i sin vildaste fantasi att yppa sin "hemlighet" för någon annan än möjligen den allra, allra närmaste familjekretsen - om ens det? Och att de skulle svara SD i en opinionsundersökning är fullständigt uteslutet. Här har vi ett helt nytt "mörkertal" som inte fanns i lika stor utsträckning i valen 2010 och 2014 eftersom Sverigedemokraterna då var ett mindre parti som inte i lika stor utsträckning attraherade så socialt "känsliga" grupper som nu, 2018.

Jag delar fullt ut FransLiszt resonemang om att underskattningen av SD kan komma att bli ännu större 2018 än vad den varit tidigare. Just p g a ovan beskrivna faktor(er).

Om mindre än en månad vet vi hur stort mörkertalet var. Men under 25% kommer SD inte att få.
Senast redigerad av Smoothman 2018-08-10 kl. 01:58. Anledning: Förtydligande

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in