Citat:
Idag är det exakt en månad kvar till valet. Då jag inte så ofta skriver i den här tråden längre så tänkte jag ge några gissningar och kommentarer vid ett par tillfällen före valet.
Jag tror att SD kommer att få runt 20 procent av rösterna. Anledningarna till att jag inte tror på fler röster är två:
Jag tror att AfS kommer att göra ett toppenval för ett nystartat parti. Någonstans mellan 1 och 1,5 procent tror jag på. MED hamnar på 0,5 procent i bästa fall. NMR får 2000 röster.
Regeringen fortsätter att vara dominerad av Socialdemokraterna, den här gången förstärkt med C och L. I sådant fall kommer vi att få se ett mer organiserat närmande mellan M och SD efter valet.
Jag tror att SD kommer att få runt 20 procent av rösterna. Anledningarna till att jag inte tror på fler röster är två:
- Under de senaste åren har jag inte riktigt trott på de mest optimistiska instituten. Vi har såklart inte facit förrän efter valet, men jag tror att det finns systematiska mät- och metodfel i hur SD:s opinion uppskattas. Och i år tror jag att fördelen ligger hos de mer återhållsamma; Novus är det institut jag tror är närmast för närvarande.
- Jag tror att SD kommer att göra en dålig valspurt, delvis av egna orsaker då man spelar på försiktighet och vill vara breda grupper till lags. Därmed kommer man att uppfattas som lite energifattiga. Men också på grund av att jag förutspår att valrörelsen främst kommer att handla om andra frågor än SD:s profilfrågor. Jag tror att medierna kommer att lyckas med sitt spinn.
Jag tror att AfS kommer att göra ett toppenval för ett nystartat parti. Någonstans mellan 1 och 1,5 procent tror jag på. MED hamnar på 0,5 procent i bästa fall. NMR får 2000 röster.
Regeringen fortsätter att vara dominerad av Socialdemokraterna, den här gången förstärkt med C och L. I sådant fall kommer vi att få se ett mer organiserat närmande mellan M och SD efter valet.
Det finns dock en mycket viktig faktor som motsäger att SD gör ett val på ca 20%. Nämligen dagens "erkännande" i Expressen från Peter Santesson på Demoskop.
Citat:
"Enligt mätningen anser 23 procent av väljarna att invandring är den viktigaste frågan, 16 procent ser miljön som viktigast och därefter kommer sjukvård med 13 procent. Integration, Sveriges ekonomi samt skola och barnomsorg hamnar samtliga på nio procent.
– Invandringen ligger stadigt på toppen av dagordningen. Frågan har vuxit ytterligare under sommaren. Nu är den uppe på en nivå vi inte sett sedan 2016, säger Peter Santesson".
– Invandringen ligger stadigt på toppen av dagordningen. Frågan har vuxit ytterligare under sommaren. Nu är den uppe på en nivå vi inte sett sedan 2016, säger Peter Santesson".
Citat:
VIKTIGASTE POLITISKA FRÅGAN:
Invandring, 23% (+4)
Miljö, 16% (+6)
Sjukvård, 13% (-3)
Lag och ordning, 9% (-3)
Integration, 9% (-3)
Sveriges ekonomi, 9% (+4)
Skola och barnomsorg, 7% (-5)
Jobb, 6% (+2)
Jämställdhet, 3% (-1)
Äldreomsorg, 3% (0)
Försvar, 2% (+1)
Vet ej/ej svar, 0% (-1)
Invandring, 23% (+4)
Miljö, 16% (+6)
Sjukvård, 13% (-3)
Lag och ordning, 9% (-3)
Integration, 9% (-3)
Sveriges ekonomi, 9% (+4)
Skola och barnomsorg, 7% (-5)
Jobb, 6% (+2)
Jämställdhet, 3% (-1)
Äldreomsorg, 3% (0)
Försvar, 2% (+1)
Vet ej/ej svar, 0% (-1)
När invandringsfrågan nu rusat till nivåer vi inte sett sedan strax efter massinvandringens dagar (slutet av 2015, början på 2016), då är det inte osannolikt att SD kommer att få +25% i valet om en månad.
Att ha den viktigaste frågan, invandringen, på skyhöga 23% är en synnerligen tydlig signal om att SD kommer att chocka skiten ur etablissemanget den 9 september. 20% hade SD med stor sannolikhet redan före massinvandringens dagar. Räkna med åtskilliga fler procent i valet...
https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/miljon-en-av-valets-hetaste-fragor-gynnar-mp-och-c/
(Nämns mot slutet av artikeln)
Senast redigerad av Smoothman 2018-08-09 kl. 23:08. Anledning: Förtydligande
Senast redigerad av Smoothman 2018-08-09 kl. 23:08. Anledning: Förtydligande