Citat:
Ursprungligen postat av
Netherworld
Avlyssning kan ge viktigt material utan att det finns två GM. Det kan handla om att en misstänkt anförtror sig uppgifter rörande en påstådd gärningtill ens närmaste. Det kan också handla om uppgifter som lyfts fram i ljuset som strider mot det en misstänkt uppgett i förhör. Det finns exempelvis fall där en misstänkt genom samtal med andra lämnat tidsuppgifter och var den har rört sig någonstans geografiskt, som stridit mot det som utredningstekniskt material har påvisat.
När det gäller vad en åklagare gör och inte gör, och på vilka tänkta premisser, har jag redogjort för tidigare i tråden, så där kan du leta några veckor bak bland mina inlägg om du vill. Så slipper tråden utökas med en massa gammal info.

Absolut kan avlyssning ge viktigt material men i det här fallet så tvivlar jag på det, narkotikaaffärer och annan skumraskverksamhet, javisst där är avlyssning en huvudingrediens i arbetet för att få fatt de som sysslar med dylikt men här är det frågan om ett mord och jag tror inte att MGM är så värst pratsugen om det, inte ens till sina närmaste om jag ska vara ärlig.
Fan vet om det inte vore tjänstefel om nu åklagaren skulle ha bevisning som räcker för "sannolika skäl" och inte utnyttjar dem vid en förhandling, enligt mig så är det i alla fall oerhört dumt och i det längre perspektivet kan det ju eventuellt skada utredningen fatalt.
Jag tror fortfarande att åklagaren tog en rövare och hoppades att Tingsrätten skulle göra som brukligt och gå på åklagarens linje, så är ju det vanliga scenariot uppbyggt.