Citat:
Ursprungligen postat av
SvenskOpposition
Id
Jag tror att SD kommer att få runt 20 procent av rösterna. Anledningarna till att jag inte tror på fler röster är två:
- Under de senaste åren har jag inte riktigt trott på de mest optimistiska instituten. Vi har såklart inte facit förrän efter valet, men jag tror att det finns systematiska mät- och metodfel i hur SD:s opinion uppskattas. Och i år tror jag att fördelen ligger hos de mer återhållsamma; Novus är det institut jag tror är närmast för närvarande.
- Jag tror att SD kommer att göra en dålig valspurt, delvis av egna orsaker då man spelar på försiktighet och vill vara breda grupper till lags. Därmed kommer man att uppfattas som lite energifattiga. Men också på grund av att jag förutspår att valrörelsen främst kommer att handla om andra frågor än SD:s profilfrågor. Jag tror att medierna kommer att lyckas med sitt spinn.
.
Jag tror SD får minst 24 %.
Jag tror SD kommer att göra en mycket bra valrörelse. Där jag sett dem har de mer folk och är mer positiva än de andra partierna. De får också flest besökare, både positiva och negativa, men mest uppmärksamhet. De gör också oväntade saker som MSM inte kan låta bli att kommentera som dokumetärerna om S.
Övriga partier och media kommer driva valrörelse om andra annat än det SD vill fokusera på (Just nu kör ju media en gemensam samordnad variant om klimatet för att rädda MP, men det påverkar bara rörelser inom sjupartiet inte SDs väljare) men de har mindre makt än någonsin, samtalen ute i samhället och i sociala medier kommer fortsätta att handla om migrationsrelaterade problem. Och i partiledardebatter kommer de inte undan, Jimmie kommer ta upp migrationen oavsett ämne.
Det enda som kan störa är de "skandaler" media säkert spar till sista veckan innan valet, men de är ju farliga för etablissemanget för det ger dels uppmärksamhet till SD vilket de alltid tjänar på, dels blir folk förbannade på media som har allt mindre förtroende.
Jag tror SD kan ta 2 % till i OU innan valdagen (YG och Sentio i alla fall)