Som inbiten finlandssvensk nordist och Sverigevän är det naturligtvis mycket roande och även en smula beklämmande att läsa dessa lynniga utbrott mot mumintrollens invasion i SR. (Vill ni kanske att byggnaden ska invaderas av hatifnattar i stället?) Det inslag med Hanna Nordenswan som TS länkade till går inte mer att lyssna till, men de gånger jag hört henne i Ekot har hon låtit mycket tydlig och förståelig. Spontant skulle jag säga att det knappast är hennes problem om en och annan inkrökt vattusvenne hakar upp sig på hennes "dialekt" till den grad att hela innehållet går honom förbi.
Ni i Svedala har undfägnats med finlandssvenska i etermedierna sedan decennier tillbaka, så ni borde ha haft gott om tid att vänja er vid muminmålet. Hur lät / låter till exempel Allan Schulman, Marcus Ölander eller Bengt Packalén? Gav deras framträdanden anledning till likartade magsura kommentarer?
Liselott Lindström borde dock lära sig att Spanien uttalas Spannien i Sverige, inte Spaa-nien, vilket tyvärr är standarduttalet i Helsingfors. Men annars tycker jag hon låter bra. Vad anser ni?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6748082
Jag håller inte med om just någonting i detta inlägg, men jag erkänner att jag inte riktigt gillar "Lewenhaupts"
sätt att tala. Det finns en gräns mellan att vara tydlig och mellan att vara tillgjord och manierad, och min subjektiva åsikt är att ägghuvet klivit över den gränsen med råge.
Hö hö, jag kan riktigt höra Mosa-Jannes röst i öronen när jag läser ditt inlägg!
Men nog är det väl bra att han strävade att vara tydlig?
Ni i Svedala har undfägnats med finlandssvenska i etermedierna sedan decennier tillbaka, så ni borde ha haft gott om tid att vänja er vid muminmålet. Hur lät / låter till exempel Allan Schulman, Marcus Ölander eller Bengt Packalén? Gav deras framträdanden anledning till likartade magsura kommentarer?
Liselott Lindström borde dock lära sig att Spanien uttalas Spannien i Sverige, inte Spaa-nien, vilket tyvärr är standarduttalet i Helsingfors. Men annars tycker jag hon låter bra. Vad anser ni?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6748082
Citat:
Nu tillhör ju finlandssvenskarna Finland sedan ett par hundra år och de är helt finnarnas problem. De har fortfarande sin "högsvenska" som andra språk i finska skolor och krav på tvåspråkig information på allt från myndigheterna.
I Sverige ska vi inte i statliga media höra denna avskyvärt fula dialekt som blev ändå fulare sedan den äcklige Lewenhaupt blev seriefigur i TV-rutan.
Dialekter inom Sverige kan man släppa fram men det har i stort sett bara varit lidingödialekt och skånska som släpps fram. Det är till och med bra om inskränkta stockholmare får höra hur det låter ute i landet.
Att tala som Mumin i Ekot är bara ett trots av ytterligare en PK aktivistgrupp. Nog kan personen tala svenska om den vill.
I Sverige ska vi inte i statliga media höra denna avskyvärt fula dialekt som blev ändå fulare sedan den äcklige Lewenhaupt blev seriefigur i TV-rutan.
Dialekter inom Sverige kan man släppa fram men det har i stort sett bara varit lidingödialekt och skånska som släpps fram. Det är till och med bra om inskränkta stockholmare får höra hur det låter ute i landet.
Att tala som Mumin i Ekot är bara ett trots av ytterligare en PK aktivistgrupp. Nog kan personen tala svenska om den vill.
Jag håller inte med om just någonting i detta inlägg, men jag erkänner att jag inte riktigt gillar "Lewenhaupts"
sätt att tala. Det finns en gräns mellan att vara tydlig och mellan att vara tillgjord och manierad, och min subjektiva åsikt är att ägghuvet klivit över den gränsen med råge.
Citat:
Jan Mosander (också Ekot) hade en extremt tydlig finlandssvensk dialekt. Jag minns med nöje ett tllfälle när han citerade den finske presidenten som hade ilsknat till under någon förhandling med Sverige (originalet yttrades alltså på finska): "TRROR de att vi är IDIOOOOTER elleR TÖNTAR (...)?" med tungt rullande r, typisk finsk rytm och sonora O, Ö och I. 

Hö hö, jag kan riktigt höra Mosa-Jannes röst i öronen när jag läser ditt inlägg!
Men nog är det väl bra att han strävade att vara tydlig?
Senast redigerad av Ördög 2017-08-01 kl. 08:54.
Senast redigerad av Ördög 2017-08-01 kl. 08:54.