2018-08-09, 17:48
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Använd Ockhams rakkniv.

Varför skulle det inte finnas biologiska könsskillnader i beteende när:

a) Det finns universella könsskillnader i beteende som du hittar i världens alla kulturer

b) Samma könsskillnader återfinns hos andra primater och människoapor

Vilken förklaring är troligast?

Som sagt så tycker jag att det vore konstigt om det inte finns några biologiska skillnader i beteenden. Är du helt säker på att alla skillnader du anser är biologiskt betingade är det? Eller är det tänkbart att du kan ha fel i några fall?
Citera
2018-08-09, 17:59
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Som sagt så tycker jag att det vore konstigt om det inte finns några biologiska skillnader i beteenden. Är du helt säker på att alla skillnader du anser är biologiskt betingade är det? Eller är det tänkbart att du kan ha fel i några fall?

All data tyder på att så är fallet. Ingenting går att bevisa till 100 %, du kan alltid hitta på en mystisk confound hur osannolik den än är. Däremot anser jag det bevisat bortom allt rimligt tvivel.
Citera
2018-08-09, 18:04
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
All data tyder på att så är fallet. Ingenting går att bevisa till 100 %, du kan alltid hitta på en mystisk confound hur osannolik den än är. Däremot anser jag det bevisat bortom allt rimligt tvivel.

Jag vet inte vilka saker du syftar på så jag vet inte om du har en rimlig inställning eller ej. Det är möjligt. Men samtidigt nämnde du "intressen", det är ju ganska knepigt att observera skillnader i intressen bland djur som stämmer överens med mänskliga intressen, utan att göra lite väl många lösa antaganden.

Så med reservation misstänker jag ändå att du är obefogat säker på att vissa skillnader är biologiskt motiverade. Eller vill du kanske ge exempel på intressen där du är säker på att det finns biologiskt motiverade skillnader?
Citera
2018-08-09, 18:11
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Jag vet inte vilka saker du syftar på så jag vet inte om du har en rimlig inställning eller ej. Det är möjligt. Men samtidigt nämnde du "intressen", det är ju ganska knepigt att observera skillnader i intressen bland djur som stämmer överens med mänskliga intressen, utan att göra lite väl många lösa antaganden.

Så med reservation misstänker jag ändå att du är obefogat säker på att vissa skillnader är biologiskt motiverade. Eller vill du kanske ge exempel på intressen där du är säker på att det finns biologiskt motiverade skillnader?

Intressen hos vuxna speglas väldigt väl av tex lekpreferenser hos barn, och samma könsskillnader i lek återfinns hos alla primater. Pojkar skojbrottas och är mer intresserade av objekt medan flickor leker mer omhändertagande lekar och är mer intresserade av bebisar

Sex differences in nonhuman primate behavioral development

Citat:
As in humans, some studies have also found sex biases in play type among primates. Brown and Dixson (2000) studied infant rhesus macaques in the first 6 months of life and found that males initiated play and engaged in more rough‐and‐tumble and chasing play than females. The propensity for males to exhibit more rough‐and‐tumble play has also been found among blue monkeys (Forster and Cords, 2005), patas monkeys (Rowell and Chism, 1986), Japanese macaques, and olive baboons (for review see Brown and Dixson, 2000).

Immature chimpanzee males were found to engage in more object‐oriented play than females (Koops et al., 2015), but female youngsters at one study site perform a specific behavior called “stick carrying,” in which a stick is cradled and carried in a form of play mothering, significantly more often than young males (Kahlenberg and Wrangham, 2010). Female biases in other forms of play parenting, such as interest in or attempting to interact with and carry other infants, are also widespread (e.g., western lowland gorillas, Meder, 1990; rhesus macaques: Lovejoy and Wallen, 1988; bonnet macaques: Silk, 1999; blue monkeys: Cords et al., 2010). Thus, there are diverse lines of evidence for sex differences in play behavior in many primate species. Indeed, these sex differences in play may represent evolved predispositions that reflect patterns of mating competition and parental investment that are shared by most mammalian species.

De återfinns i alla mänskliga kulturer

Sex Differences in Personality Traits and Gender-Related Occupational Preferences across 53 Nations: Testing Evolutionary and Social-Environmental Theories

Som sagt, använd Ockhams rakkniv.
Senast redigerad av Darwinist 2018-08-09 kl. 18:29.
Citera
2018-08-09, 18:49
Medlem
Inte alls, utan raka motsatsen, de flesta feminister jag känner har stark självkänsla och inte ett spår av mindervärdeskomplex.

Jag skulle mer vända på den föreställningen. Är det inte mer alla dessa män som så desperat klamrar sig fast vid föreställningen av att de som kön är bättre, bäst, starkast! som lider av det problemet?
Citera
2018-08-09, 18:57
Medlem
Mooons avatar
Håller med och med tanke på alla dessa inlägg där trådskaparna och sedan deras på-hejjare vill förhindra kvinnor att:
rösta
utbilda sig
få klä sig som vi vill
ha åsikter om vem de ska ligga med
etc
Så kan man verkligen undra vilka som har dålig självkänsla.

Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Inte alls, utan raka motsatsen, de flesta feminister jag känner har stark självkänsla och inte ett spår av mindervärdeskomplex.

Jag skulle mer vända på den föreställningen. Är det inte mer alla dessa män som så desperat klamrar sig fast vid föreställningen av att de som kön är bättre, bäst, starkast! som lider av det problemet?
Citera
2018-08-09, 19:04
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

Vem har sagt att män är "bättre" än kvinnor? Vad gäller "starkast" så beror det på vad du syftar på, det råder inget tvivel om att män är fysiskt betydligt starkare än vad kvinnor är men kvinnor har å andra sidan starkare immunförsvar.

Att du reflexmässigt tolkar existensen av könsskillnader som att det skulle betyda att män är "bättre" tyder faktiskt på ett mindervärdeskomplex. Att män har jagat och krigat mer än kvinnor medan kvinnor har samlat och tagit hand om barn mer än män betyder faktiskt inte att män skulle vara "bättre". Det är antagandet att de kvinnliga sysselsättningarna skulle vara "sämre" som avslöjar erat mindervärdeskomplex.
Citera
2018-08-09, 19:06
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Håller med och med tanke på alla dessa inlägg där trådskaparna och sedan deras på-hejjare vill förhindra kvinnor att:
rösta
utbilda sig
få klä sig som vi vill
ha åsikter om vem de ska ligga med
etc
Så kan man verkligen undra vilka som har dålig självkänsla.
Har jag velat förhindra att kvinnor ska rösta, utbilda sig eller ligga med vilka de vill? Vore kul om du kunde peka på när jag skulle ha sagt det.

Beklagade nyss i en tråd att Argentinas senat valde att upprätthålla abortförbudet.
Citera
2018-08-09, 19:09
Medlem
Mooons avatar
Syftade inte på just ditt inlägg utan på andra inlägg där trådskaparna just vill förhindra kvinnors alla möjligheter till påverkan i samhället.

Citat:
Har jag velat förhindra att kvinnor ska rösta, utbilda sig eller ligga med vilka de vill? Vore kul om du kunde peka på när jag skulle ha sagt det.

Beklagade nyss i en tråd att Argentinas senat valde att upprätthålla abortförbudet.
Citera
2018-08-09, 19:10
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Jag erkänner att det här är spekulation baserad på egna erfarenheter men skulle vilja veta om ni andra upplever samma sak.

De normala kvinnor jag känner som inte har ett behov av maniskt att förneka biologiska skillnader och tillbe genusgudinnan brukar vara lyckliga, ha god självkänsla och har inget behov av att hela tiden jämföra sig med män och gnälla över varför det inte finns lika många kvinnliga brandmän eller varför damfotboll inte är lika populärt som herrfotboll osv. De har även självdistans och kan skratta åt skämt om hur män och kvinnor är. Dvs allt som genusfeminister inte är, dessa har enligt min erfarenhet låg självkänsla, är mestadels olyckliga och har ett maniskt behov av att jämföra kvinnor med män inom precis alla områden och kräva kvotering varhelst kvinnor är underrepresenterade. Påpekanden om att män och kvinnor inte är identiska ses som personliga förolämpanden och sexism.

Beror det här på att genusfeminister har mindervärdeskomplex gentemot män som andra kvinnor saknar?

Och isåfall, varifrån kommer det här mindervärdeskomplexet?
För en del av dem är det så enkelt som penisavund.
Men de vill helst inte bära ansvaret och tillräkneligheten män också har inbyggt i sina gener.

Det stoiska, som man gör allt för att odla bort i tron att det är något toxiskt.
Men det är den egenskapen som skapar våra hjältar också.

Såg du många brudar i de brinnande skogarna, eller stod de mest och sorterade tvättställ på något Folkets Hus nånstans?
Citera
2018-08-09, 19:12
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Syftade inte på just ditt inlägg utan på andra inlägg där trådskaparna just vill förhindra kvinnors alla möjligheter till påverkan i samhället.
Finns säkerligen män som har mindervärdeskomplex men nu syftar jag på den grupp genusfeminister (som har betydligt större samhälleligt inflytande än vad incels och mgtows har) som förnekar det uppenbara att det finns biologiska könsskillnader även när det gäller beteende och intressen
Citera
2018-08-09, 19:15
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Hur menar du att ett inlägg på ett forum på internet förhindrar kvinnors möjligheter att påverka samhället?
Försöker du låtsas att vi inte har en feministisk regering och flera feministiska regeringsalternativ även efter valet?

Tror du något parti skulle gå till valrörelse på budskapet "vi är ett ickefeministiskt parti"?

Varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in