2018-08-09, 14:15
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Då jag (ännu) inte tar för givet att FP=MP tänker jag att LW inte behöver ha placerats på FP den kväll/natt hon förmodas ha mördats. Orsaken till att jag ibland unnar mig att fundera lite ”trotsigt” är för att jag tror att det som är alldeles sant och riktigt framträder som tydligast om det ”överlever” granskningsattacker och mer eller mindre kraftigt ifrågasättande.

Du menar isf en förflyttning då? Från MP till FP och inte två som GW är inne på?
Citera
2018-08-09, 14:17
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vilka motiv skulle dessa personer ha?

Jag tror FP är MP. Litar helt på "skrikvittnet"s tidsuppgifter.

Sista kontakt i bostad ca 23.00.
En kort promenad efter vägen samtidigt som hon hade synkontakt med bostaden. Jag tror att hon var inställd på en kort pratstund utanför grindarna. Endast det. Därav olåst dörr.

Han lurade med henne ... Men vid slutet av vägen ville hon vända och gå hem.
DÅ hända något ...han drog in henne i skogsområdet och tvingade henne upp bakom planket (oklart hur).
Kamp-Skrik-Död (Tyst)
Ett relativt kort händelseförlopp.
Skrikens längd ger lång dödskamp.

Så jag tror på att polisen har rätt GM. Jag tror även att viss planering förelåg. Han tänkte inte åka dit, det hade han försäkrat sig om.

MIN SPEKULATION! och nuvarande grundtanke.

När NFC börjar leverera resultat (vilket vi kanske inte ens får veta förrän de närmar sig åtal) då kommer jag förhålla mig till det.

Din spekulation låter mer än rimlig, Remark. Den ingår i ett av de scenarion jag också gärna tänker mig. Vad gäller eventuell/a GM:s motiv så skulle jag kunna gissa och fundera i det oändliga kring detta/dessa. Jag väljer (av tidsnöd) att inte göra det just nu.
Citera
2018-08-09, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Kan inte annat än att hålla med. FP är idealisk. Direktkoppling till BO's boende. Kopplas alltså snabbt till LW-fallet utan dröjsmål. Närheten till motorvägen gör dock att vem som helst kan ha placerat något där. Resultat: LW är död, vem som helst kan ha gjort det.

Just så har jag tänkt, tack.
Citera
2018-08-09, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Du menar isf en förflyttning då? Från MP till FP och inte två som GW är inne på?

Jag lovar att återkomma med mina tankar kring detta lite senare, Rosamund. Hoppas det är ok?
Citera
2018-08-09, 14:34
Medlem
Citat:
Din spekulation låter mer än rimlig, Remark. Den ingår i ett av de scenarion jag också gärna tänker mig. Vad gäller eventuell/a GM:s motiv så skulle jag kunna gissa och fundera i det oändliga kring detta/dessa. Jag väljer (av tidsnöd) att inte göra det just nu.

Jag avstår också från det då det inbjuder till eviga diskussioner vi redan tröskat igenom.
Citera
2018-08-09, 14:35
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Allteftersom dagarna går ter sig FP alltmer som en utmärkt plats (enl. GM) att placera LW på, känner jag. Jag tror inte att FP är MP. FP öppnar upp för flest presumtiva GM i detta fall, anser jag:

Ett flertal olika personer från LW:s bostadsområdet skulle kunna misstänkas ha utfört dådet och lagt BO bakom planket.

Någon/några GM från Vivallaområdet skulle också kunnat ha agerat likaledes.

En/flera till BO bekant/a GM, boendes på annan ort, ”tjänar” även på att dumpa BO i hennes närområde så att någon därifrån troligtvis misstänks.

Dessutom är platsen tillgänglig dels från LW:s bostadsområde, dels från motorvägen.
Det är svårt att motivera förflyttning av liket något 100-tal meter (med fordon utgår jag från du menar ?) till FP eftersom
risken att hantera kroppen i bostadsområdet är på tok för stor och vinsten försumbar om man med mindre risk kan köra kroppen längre bort för att slippa avsedd koppling till GM.

Man bör inte heller underskatta att det kräver särskilda egenskaper att handskas med en död kropp än att i vredesmod avliva densamma.
Förmodar att Fp är Mp även om några få meters skillnad inte kan uteslutas
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-08-09 kl. 14:40.
Citera
2018-08-09, 14:45
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Jag avstår också från det då det inbjuder till eviga diskussioner vi redan tröskat igenom.

Anledningen till att det inbjuder till eviga diskussioner är att det inte finns något rimligt motiv i detta fall.
Vilket motivet är är en kärnfråga i mordutredningar och jag misstänker att det är här utredarna har fastnat.
Senast redigerad av Rosamund 2018-08-09 kl. 14:55.
Citera
2018-08-09, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jo, jag har förbarmande med de allra flesta människor, även NFC-folk..

Men borde inte åklagaren valt ett lite mer neutralt ord än "bevisning"? Sagt "jättemycket tekniskt material"? Hon visste väl inte om man hade material som skulle kunna bli till bevisning?
Smutstvätt -tja, varför inte? I det här ärendet finns det gott om smutsig byk, det har jag noterat..

Polis och Åklagare har mycket mer insikt i ärendet än oss (400 förhör, tekniska utredares rapporter mm) och inte minst sett allt material, dess fyndplatser, bedömningar från egna experter), hela fyndplatsen och vad det säger samt vad som skickats till NFC. Dessutom rättsläkarens utlåtande och hur kroppen såg ut (även en död kropp berättar).

Om Åklagaren uppger att det hos NFC finns mycket teknisk bevis, går det svårligen att bara vifta bort. Jag tror det finns substans i det uttalandet. Det är min uppfattning. Om hur långt det räcker vet ingen än. Det återstår att se.
Citera
2018-08-09, 14:56
Medlem
Citat:

En kort promenad efter vägen samtidigt som hon hade synkontakt med bostaden. Jag tror att hon var inställd på en kort pratstund utanför grindarna. Endast det. Därav olåst dörr.

DÅ hända något ...han drog in henne i skogsområdet och tvingade henne upp bakom planket (oklart hur).
Kamp-Skrik-Död (Tyst)

Så jag tror på att polisen har rätt GM. Jag tror även att viss planering förelåg. Han tänkte inte åka dit, det hade han försäkrat sig om.

När NFC börjar leverera resultat (vilket vi kanske inte ens får veta förrän de närmar sig åtal) då kommer jag förhålla mig till det.

Det här är det scenario även jag tror på.
Vi har fått en del info från utredningen, via MV som flera här anser är trovärdig. Enl. hen skulle sista kontakten ha varit 23.09 (MGM) och bl.a. innehållet i den digitala konversationen gjorde MGM huvudmisstänkt.
Däremot lutar jag inte åt att det är ett planerat dåd utan tror mer på "hastigt mod".
Jag är överens med dalaan, skrikvittnet, och tror på MVs smulor från de utredandes bord.
Citera
2018-08-09, 14:56
Medlem
Draifoss avatar
Citat:

Kamp-Skrik-Död (Tyst)

Intressanta spekulationer om hur brottet kan ha gått till. Men sedan avslutar du med "så jag tror på att polisen har rätt GM", ungefär som att man skulle kunna se en sådan koppling här. Kan du utveckla hur detta scenario leder dig fram till slutsatsen att just SD skulle vara GM?
Senast redigerad av Draifos 2018-08-09 kl. 15:06.
Citera
2018-08-09, 14:59
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jo, jag har förbarmande med de allra flesta människor, även NFC-folk..

Men borde inte åklagaren valt ett lite mer neutralt ord än "bevisning"? Sagt "jättemycket tekniskt material"? Hon visste väl inte om man hade material som skulle kunna bli till bevisning?
Smutstvätt -tja, varför inte? I det här ärendet finns det gott om smutsig byk, det har jag noterat..

Du har en poäng i Åsa Hidings ordval. Jättemycket teknisk bevisning är besynnerligt sagt eftersom det är NFC som förväntas avgöra om det alls är någon bevisning och inte bara skitiga kläder. Vågar man tro att det märkliga och säkert oplanerade uttalandet uppstått från en obekväm press från media att ändå ha åstadkommit något som Åsa hitills misslyckats med.
Citera
2018-08-09, 15:00
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Det här är det scenario även jag tror på.
Vi har fått en del info från utredningen, via MV som flera här anser är trovärdig. Enl. hen skulle sista kontakten ha varit 23.09 (MGM) och bl.a. innehållet i den digitala konversationen gjorde MGM huvudmisstänkt.
Däremot lutar jag inte åt att det är ett planerat dåd utan tror mer på "hastigt mod".
Jag är överens med dalaan, skrikvittnet, och tror på MVs smulor från de utredandes bord.

Skrev Moralensväktare verkligen att MGM var den sista digital kontakt LW hade d.v.s. 23.09?
Jag har missat detta.

Edit: Vill du länka eller citera det inlägget?
Senast redigerad av Rosamund 2018-08-09 kl. 15:09. Anledning: Tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in