2018-08-09, 15:08
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Det här är det scenario även jag tror på.
Vi har fått en del info från utredningen, via MV som flera här anser är trovärdig. Enl. hen skulle sista kontakten ha varit 23.09 (MGM) och bl.a. innehållet i den digitala konversationen gjorde MGM huvudmisstänkt.
Däremot lutar jag inte åt att det är ett planerat dåd utan tror mer på "hastigt mod".
Jag är överens med dalaan, skrikvittnet, och tror på MVs smulor från de utredandes bord.
Det finns mig verkligen inte någon uppgift om att den digitala kontakten som MV sagt funnits mellan LW och SD den
aktuella dagen skulle vara så sent som 23:09.
Påståendet är nytt och mycket viktigt så det vore snällt om du kan verifiera det ?
Citera
2018-08-09, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det verkar vara en del omständigheter som talar mot SD därav skälig misstanke men jag får fortfarande inte fram ett rimligt motiv trots fundering kring det ett tag.
Jag tycker att det verkar som att både SD och LW gått vidare med andra partners, därav att LW åker till Norge med sin nya samt att SD reser till USA med sin fru.
Just tidpunkten för det här mordet indikerar på en annan GM än SD, enligt min mening.

Om planering förelåg skulle dessutom GM med största sannolikhet sett till att inte lämma spår som leder tillbaka till honom, t.ex. som digital kontakt med LW aktuell kväll. GM hade bara åkt dit och knackat på hos LW.
Det vore höjden av dumhet att ha spårbar kontakt med henne en stund innan mordet!

Bl.a.därför tror jag inte på planering.
Om man däremot i ren ilska skickar något digitalt som man sedan bittert ångrar så vill man väl gärna
få det borttaget? Särskilt om mottagaren tänker visa upp det för polisen, t.e.x.
Citera
2018-08-09, 15:15
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Lyckades hitta en fiffig sajt som loggar vädret per timme (saker man kan roa sig med om nätterna 😊 ).
I Örebro 14/5 gjordes iaf en vädermätning kl. 23.20, som visade på 14 grader. Så man borde kunna anta att hon dragit på sig skor och en kofta eller jacka när hon gick ut. Förutsatt att det gått till som Moralensväktare säger, att hon gick hemifrån ner mot planket tillsammans med någon i samtal.

Fint jobbat! Ja, 14 grader är ju lite kallt för att gå ut med bara innekläder.
Citera
2018-08-09, 15:18
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det här är det scenario även jag tror på.
Vi har fått en del info från utredningen, via MV som flera här anser är trovärdig. Enl. hen skulle sista kontakten ha varit 23.09 (MGM) och bl.a. innehållet i den digitala konversationen gjorde MGM huvudmisstänkt.
Däremot lutar jag inte åt att det är ett planerat dåd utan tror mer på "hastigt mod".
Jag är överens med dalaan, skrikvittnet, och tror på MVs smulor från de utredandes bord.
Citat:
Bl.a.därför tror jag inte på planering.
Om man däremot i ren ilska skickar något digitalt som man sedan bittert ångrar så vill man väl gärna
få det borttaget? Särskilt om mottagaren tänker visa upp det för polisen, t.e.x.
Att även innehållet i den digitala konversationen skulle ha legat till grund för misstankar mot SD har jag missat. Kan du länka?
Senast redigerad av Draifos 2018-08-09 kl. 15:21.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det är svårt att motivera förflyttning av liket något 100-tal meter (med fordon utgår jag från du menar ?) till FP eftersom
risken att hantera kroppen i bostadsområdet är på tok för stor och vinsten försumbar om man med mindre risk kan köra kroppen längre bort för att slippa avsedd koppling till GM.

Man bör inte heller underskatta att det kräver särskilda egenskaper att handskas med en död kropp än att i vredesmod avliva densamma.
Förmodar att Fp är Mp även om några få meters skillnad inte kan uteslutas
Jag tror FP är MP.. Må hända att "överfallet" skedde framför planket och att gärningsmannen drog in henne bakom planket där hon sen blev dödad. Därav skriken. Har även för mig att någon tidigare i tråden nämnde att hon hade smutsiga/jordiga ben som kan tyda på att hon blivit dragen..
Citera
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Enligt skribenten Moralensväktare så "fanns någon form av
ytterplagg vid sidan om".

Just ja. Bra påpekat. Hade glömt just den detaljen från MV.
Citera
2018-08-09, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det finns mig verkligen inte någon uppgift om att den digitala kontakten som MV sagt funnits mellan LW och SD den
aktuella dagen skulle vara så sent som 23:09.
Påståendet är nytt och mycket viktigt så det vore snällt om du kan verifiera det ?

MV har, såvitt jag minns, nämnt 23.09 som sista kontakt. På ett annat ställe uttryckte han att MGMs kontakt var den sista. Fattas bara att något av inläggen tagits bort. Ska lite senare dra igenom inläggen ännu en gång.
Citera
2018-08-09, 15:29
Medlem
Citat:
MV har, såvitt jag minns, nämnt 23.09 som sista kontakt. På ett annat ställe uttryckte han att MGMs kontakt var den sista. Fattas bara att något av inläggen tagits bort. Ska lite senare dra igenom inläggen ännu en gång.
Har för mig om inte minnet sviktar helt, att det var EGT som gav den tidsangivelsen.
Citera
2018-08-09, 15:29
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det verkar vara en del omständigheter som talar mot SD därav skälig misstanke men jag får fortfarande inte fram ett rimligt motiv trots fundering kring det ett tag.
Jag tycker att det verkar som att både SD och LW gått vidare med andra partners, därav att LW åker till Norge med sin nya samt att SD reser till USA med sin fru.
Just tidpunkten för det här mordet indikerar på en annan GM än SD, enligt min mening.

Om planering förelåg skulle dessutom GM med största sannolikhet sett till att inte lämma spår som leder tillbaka till honom, t.ex. som digital kontakt med LW aktuell kväll. GM hade bara åkt dit och knackat på hos LW.
Det vore höjden av dumhet att ha spårbar kontakt med henne en stund innan mordet!

Inte om mordet var oplanerat. Digitala kontakten tycker jag tyder på just det; GM hade inte planerat att ta livet av LW, men mötet ledde till bråk som eskalerade, tänker jag.
Citera
2018-08-09, 15:32
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Bra. Kolla gärna upp det här du skrev om innehållet också. Har inte sett den uppgiften förr:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Citera
2018-08-09, 15:34
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Inte om mordet var oplanerat. Digitala kontakten tycker jag tyder på just det; GM hade inte planerat att ta livet av LW, men mötet ledde till bråk som eskalerade, tänker jag.

Jag svarade Remark som tror SD är GM och dessutom att planering förelåg. Det var därför jag skrev att då hade han förmodligen inte lämnat digitalt spår efter sig.
Det är mer rimligt att det är oplanerat som du säger, om SD är GM.
Citera
2018-08-09, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Att även innehållet i den digitala konversationen skulle ha legat till grund för misstankar mot SD har jag missat. Kan du länka?

Misslyckades med kopieringen … MVs inlägg:

Det blir lite oklart om mobilen. Mobilen är fortfarande på analys och därmed inte avfärdad från utredningen.

När det gäller SD som polisens hetaste spår så finns det mera besvärande uppgifter som talar emot att han är så oskyldig som han vill påstå.
Han var den sista som hade kontakt med LW och det brukar sällan vara en lyckad kombination om man vill slippa skaka galler i en mordutredning. SD har vid förhören förnekat inblandning i mordet och lämnat uppgifter om hans sysselsättning tiden före morden och försvinnandet av LW. Det är uppgifter som självklart polisen kontrollerar för att se om det stämmer. Då förhören har varit många och långa så är det oerhört svårt att hålla fast vid en röd tråd som inte ska avika mellan dom olika förhören.
Senast redigerad av VigosRos 2018-08-09 kl. 15:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in