Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Det tror jag är en övertolkning från din sida av vad jag skriver. Vad jag säger är att man måste utgå från att ett allvarligt fel begåtts om polisen lyckas skjuta en obeväpnad förståndhandikappad man med leksaksvapen. Om det till äventyrs sedan är så att omständigheterna var sådana att polisens agerande var ett försvarbart misstag bör detta kunna göras troligt.
Detta innebär dock inte att man utgår från att en enskild polisman begått ett brott, för det skall som du säger behandlas enligt oskuldspresumtionen som är en vital och nödvändig princip i rättssamhället.
Vad gäller den principen håller jag helt med dig och anser dessutom att den i praktiken om än inte i teorin åsidosätts när det gäller nödvärnsfall där enskilda privatpersoner - som mannen i Vallåkra - bedöms behöva mycket starkare skäl än polisen att ta till dödligt försvarsvåld.
Då förstår jag dig bättre, och håller i stort sett med dig i flera avseenden.
Jag är ändå lite tveksam till att man ska förutsätta att ett allvarligt fel begåtts i det nu aktuella fallet. Hjärtat säger ja, men hjärnan säger nej, om du förstår hur jag menar.
Och du skrev faktiskt att man ska förutsätta att polisen gjort sig skyldiga till mord eller dråp, och det menar jag att man absolut inte kan! Det är strikt en straffrättslig fråga, och att förutsätta sådan skuld strider mot både rättsprinciper som de mänskliga rättigheterna.
Vad gäller Vallåkra-fallet håller jag med dig. Rätten har varit väldigt strikt i sin tillämpning av nödvärnsrätten, och där håller jag med om att man i Sverige förefaller använda dubbla måttstockar. Jag tycker nog inte att man som regel är för släpphänt gällande polisers nödvärnsrätt, utan alltför restriktiva i tolkningen och tillämpningen av nödvärnsrätten för civilpersoner.
Visst är det så att polisen har ingripandeplikt, de får inte låta bli att ingripa hur som helst, normalt gäller att de måste ingripa. Civilpersoner har ett val på ett helt annat sätt, men jag får personligen intrycket av att svenska domstolar aktivt väljer att tillämpa lagstiftningen mycket hårt mot civilpersoner därför att man vill avskräcka från att folk så att säga tar lagen i egna händer, och man vill inskärpa att det är polisen som har våldsmonopol.
Problemet med det är att man i vissa avseenden kan hävda att staten i vissa delar sagt upp "samhällskontraktet" och medborgarna inte längre kan förvänta sig det skydd som krävs, men man håller fortfarande mycket strikt i våldsmonopolet och på sätt och vis förvägrar medborgarna att skydda sig själva där staten fallerar. Det tycker jag Vallåkra-fallet är en indikation på.