2018-08-08, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jämför dessa två situationer:

- Aggressiv man har setts med ett k-pistliknande vapen utanför ett bostadshus. När polisen konfronterar honom kommer han framspringande, skriker och skjuter så det ekar. Poliserna besvarar elden, mannen träffas i bröstet och dör. Senare hittas tre tomhylsor från mannens K-pist, kulorna träffade lyckligtvis ingen människa

- Aggressiv man har setts med ett k-pistliknande vapen utanför ett bostadshus. När polisen konfronterar honom kommer han framspringande, skriker och skjuter så det ekar. Poliserna besvarar elden, mannen träffas i bröstet och dör. Vapnet visar sig senare vara en replika med lösa skott.

Enligt ditt resonemang skulle då situation 2 falla under "aldrig acceptabelt", medan situation 1 skulle vara okej? Inser du inte att det är helt bakvänt? Vi väger in information i ekvationen som polisen inte hade tillgång till när de fattade sitt beslut. Tycker vi att de agerade rätt i fall 1 så agerade de rätt även i fall 2. Visst kan vi på något filosofiskt plan uppleva situation 2 som mer tragisk eftersom något reellt hot aldrig förelåg. Men vi kan rimligen inte säga att vi inte kan acceptera att polisen tyvärr - som det visar sig när vi har facit i hand - skjutit någon p.g.a. en omständighet som inte gick att veta när beslutet fattades.

Sen säger jag återigen i tråden: Var försiktig med att dra generella slutsatser ur en sån här otrolig udda och tragisk situation. Om jag nu ska gissa något så tror jag att det handlar om extrem otur att flera saker råkar sammanfalla:

- Förståndshandikappad man ur stånd att kommunicera rymmer mitt i natten
- Mannen har ett vapen som ser relativt realistiskt ut
- Mannen beter sig på ett vis som väcker uppmärksamhet hos boende
- Det råkar finnas en känd hotbild kopplad till platsen
- Man hinner inte kolla underrättelseinformation som skulle visat att den personen befinner sig i häkte
- När polisen anländer råkar den förståndshandikappade mannen befinna sig på ett ställe där det är svårt att se och bedöma vem han verkligen är och vad exakt han gör. Det är dessutom i princip mörkt
- Flera av poliserna är relativt oerfarna
- Det uppstår (kanske) en situation där poliserna - ovetandes om vem de har att göra med - oavsiktligt genom sina uppmaningar/instruktioner triggar ett beteende hos mannen som poliserna har all anledning att uppfatta som extremt hotfullt, t ex att han småspringer med vapnet framför sig rakt emot dem.

Det hör till de tragiska aspekterna i livet att små saker ibland kan bilda en lavin tillsammans: Människor kan skadas svårt eller dö i egentligen rätt triviala olycksförlopp. En vanlig infektion kan utlösa en katastrofal kedjereaktion i en i grunden frisk människas kropp och leda till ett akut livshotande tillstånd. Vid sällsynta tillfällen stackar allt upp sig åt helt fel håll och resultatet blir en överjävlig otur, kanske med fatala konsekvenser. Men att någon dör av att ha blivit påkörd av sin egen gräsklippare eller en sticka i fingret innebär inte att vi ska gå runt och vara livrädda för sånt, för det är inte signifikanta händelser och det säger heller inte att vi t ex ska sätta in hela traumateam varje gång nån får en sticka i fingret.

Nu säger jag alltså inte att det verkligen förhåller sig så i fallet med denne pojke och hans stackars familj. Men nog finns det som sagt en del tecken som pekar ditåt.
Går det att skjuta med en replika?
Citera
2018-08-08, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Det värsta kanske ändå är missen, när pappan anmälde sin son Eric, försvunnen
Larmcentralen som mottog pappans anmälan, borde direkt ha kopplat meddelandet vidare, ut till de poliser som befann sig i det aktuella området.
Det verkar inte som om pappans larm tagits på allvar. Larm- operatören har missat att lämna information vidare ut till polisradiobilarna i just det området.
Många missar i det här, ju mer man tänker på det, så är det som en ödesmättad kedja av sömniga och oerfarna personer, som varit inblandade.

Men larmcentralen gjorde troligen ingen koppling mellan "en beväpnad man som smyger runt i området" och "min utvecklingsstörda son är försvunnen". Man bedömde troligen att den beväpnade mannen var en fara som måste prioriteras.

Kanske det hade gått upp en talgdank om pappan hade sagt: "Han har en leksakspistol i handen". Men vi vet inte om pappan visste detta. Han tittade knappast i leksakslådan, och även om han hade gjort det kunde han nog inte föreställa sig att det skulle ha någon betydelse.

En serie mycket osannolika omständigheter som sammanföll. Det kommer knappast att hända igen så det finns ingen anledning att försöka utarbeta några nya rutiner eller så.
Citera
2018-08-08, 23:55
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Spelar det någon roll när polisen med många skott även missar målet och istället träffar fönsterrutor, cyklar och annat?

Du som verkar veta, vad hade hänt om trion träffade Eric med gummikulor? Han hade sannolikt inte avlidit, eller? Jag vet inte, frågan är seriöst ställd.

Han hade väl hjärtfel också, människor med DS har fäl ofta ett knippe rent kroppsliga fel.
Citera
2018-08-08, 23:59
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Han hade väl hjärtfel också, människor med DS har fäl ofta ett knippe rent kroppsliga fel.

Vad har hjärtfel med min fråga att göra?

Ponera att Eric hade fått en hjärtattack vid påskjutning av gummikulor, om han hade oskadliggjorts med hjälp av gummikulorna kunde man snabbt övermannat honom och visiterat och vid behov satt in första hjälpen, jag ser inte problemet?
Citera
2018-08-08, 23:59
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silveriller
Jag tror också att OM polisen istället hade skickat ut insatsstyrkan först, och OM de hade lyckats ta hand om situationen utan att Erik skadades så hade vi istället haft en lång flashbacktråd som handlar om vilka idioter polisen är som skickar ut nationella insatsstyrkan bara för att en kille med down syndrom är ute och leker med ett leksaksvapen.
Och tråden hade fått en intressant vändning när Eric 18 månader senare hade rymt igen o förolyckats...

Citat:

Ponera att Eric hade fått en hjärtattack vid påskjutning av gummikulor, om han hade oskadliggjorts med hjälp av gummikulorna kunde man snabbt övermannat honom och visiterat och vid behov satt in första hjälpen, jag ser inte problemet?
Hjärtproblem är inte bara att åtgärda sådär. Och downisar kan förutom hjärtfel ha massa andra skillnader, t.ex: stor tunga och trång munhåla (inte så bra vid andningsbesvär.)
Senast redigerad av Herr Lindholm 2018-08-09 kl. 00:15.
Citera
2018-08-09, 00:00
Medlem
Citat:
Naturen och mörker, skojar du? Det var inte scouterna, jag lovar.

Det vet väl alla att en stubbe kan misstas för att vara en fientligt inställd ryss med vapnet riktat mot dig.

Det där med perception är sannolikt olika från individ till individ, jag ser ditt inlägg mest som utfyllnad för att du ska synas i tråden.

Det viktiga och också intressanta är vad berörda poliser uppfattade och tolkade i ett visst ögonblick, rakt eller krokigt. Eric kunde haft en grenklyka i handen, dåliga ljusförhållanden, stressade poliser.

Som sagt, håller folk i en snusdosa eller grenklyka och polisen skriker släpp vapnet skulle många sannolikt instinktivt sträcka fram handen mot den som ropar i ett försök att visa vad som finns i handen. Orimligt att det skall kunna rendera i verkanseld.

Det du resonera om nu är ett helt hypotetisk när du nämner grenar och snusdosor. Vi kan inte veta hur en enskild polisman kommer att reagera i en sådan situation.

Vad vi vet är det som har hänt i verkligheten. Om vi tittar på övriga fall där polisen har stött på leksakspistoler så har det gått bra trots att de har fått avlossa varningsskott ett minst ett par gånger. Jag är personligen övertygad att nästa gång polisen stöter på en person med ett leksaksvapen eller replika så kommer det även då att gå bra. Det som har hänt nu är en enskild händelse med ett antal olyckliga omständigheter som polisen naturligtvis måste titta närmare på.

Hur många gånger polisen har haft problem med leksakspistoler och replikor vet jag inte. Men de har varnat att leksakspistoler och replikor är ett problem för dem. Dessa varningar har kommit år innan detta hände.
Citera
2018-08-09, 00:01
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Du frågade om han hade dött med gummikulor. Svar: kanske.
Citera
2018-08-09, 00:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Men larmcentralen gjorde troligen ingen koppling mellan "en beväpnad man som smyger runt i området" och "min utvecklingsstörda son är försvunnen". Man bedömde troligen att den beväpnade mannen var en fara som måste prioriteras.

Kanske det hade gått upp en talgdank om pappan hade sagt: "Han har en leksakspistol i handen". Men vi vet inte om pappan visste detta. Han tittade knappast i leksakslådan, och även om han hade gjort det kunde han nog inte föreställa sig att det skulle ha någon betydelse.

En serie mycket osannolika omständigheter som sammanföll. Det kommer knappast att hända igen så det finns ingen anledning att försöka utarbeta några nya rutiner eller så.

Nja, med tanke på att polisen även har brutit armen på tre ställen på en autistisk sextonåring lekandes krig med ett plastvapen, samt återbördat pojken till bostaden med orden "du ska vara glad att vi inte sköt honom", så är det mycket sannolikt att det händer igen.

Utbildnings eller attitydfråga?
Citera
2018-08-09, 00:09
Medlem
Citat:
Spelar det någon roll när polisen med många skott även missar målet och istället träffar fönsterrutor, cyklar och annat?

Du som verkar veta, vad hade hänt om trion träffade Eric med gummikulor? Han hade sannolikt inte avlidit, eller? Jag vet inte, frågan är seriöst ställd.

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen

Det beror på vart man träffar. Israelerna använder gummikulor och de har lyckats att skjuta ihjäl folk med dem.

Edit:
https://www.timesofisrael.com/using-israeli-data-study-finds-rubber-bullets-cause-significant-fatalities/
Senast redigerad av zapohd 2018-08-09 kl. 00:11.
Citera
2018-08-09, 00:28
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Egentligen håller jag med dig om allt du skriver. Jag har bara lite invändningar med det fetade.

Detta har blivit så pass uppmärksammat så polisen måste försöka göra något. Men hur de ska lyckas kunna identifiera sådana personer som Eric det blir en svår nöt att knäcka.
Kan lösas enkelt genom att man explicit säger att alla regler gäller för alla, men implicit att alla kan inte göra allt. Bara att genom kommunerna etc kontakta de som är vårdnadshavare av folk med speciella problem att de kanske bör tänka på att vissa lekar bör de inte leka osv.

Självklart skall polisen vara uppdaterad och inte tro att insulinchocker hos diabetiker är hög på knark (att droger bör avkriminaliseras är en annan fråga) osv.

För skulle nu polisen bli bra på att känna igen downisar så får de ett nytt problem och löser inte ett gammalt. Det nya problemet är att skilja mellan äkta vara och folk som klätt ut sig till downisar. Det gamla problemet är att skilja mellan äkta vapen och leksaker/replikor.

För om kriminella kan maskera vapen så att de ser ut som vattengevär eller borrmaskiner, varför skulle de inte kunna klä ut sig till downisar för att ytterliggare få folk att sänka garden?
Citat:
Nja, med tanke på att polisen även har brutit armen på tre ställen på en autistisk sextonåring lekandes krig med ett plastvapen, samt återbördat pojken till bostaden med orden "du ska vara glad att vi inte sköt honom", så är det mycket sannolikt att det händer igen.

Utbildnings eller attitydfråga?
Föräldrafråga? Det var samma glada trampande i samma ursäktstrampkvarn, typ:

"Den är så lätt."

"Den är gjord av plast."

"Han är leker visserligen ensam, men då får man tänka ut att han leker själv."

Ridå!
Citat:
Det beror på vart man träffar. Israelerna använder gummikulor och de har lyckats att skjuta ihjäl folk med dem.

Edit:
https://www.timesofisrael.com/using-israeli-data-study-finds-rubber-bullets-cause-significant-fatalities/
Och ett problem med bönpåsar är att de inte gör mycket åt storväxta män, men kan skada kvinnor och klena män. Och kruxet är att en bönpåse som träffar med samma kraft som en åsnespark även utsätter skytten för samma kraft.
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det hade varit bättre om de hade en varning i systemet att ET bodde där, än kvinnan ifråga. Men om uppgifterna inte stämmer och bara granskas ibland så spelar det ju förstås ingen roll.
Han bodde visst på Karlbergsvägen 61, några kvarter därifrån. Skulle ha varit väldigt märkligt om han blev skjuten utanför sin bostad samtidigt som hans pappa letar efter honom.
Senast redigerad av Herr Lindholm 2018-08-09 kl. 00:34.
Citera
2018-08-09, 00:32
Medlem
Citat:
Polisen redovisade flera skäl när de bytte ammunition. Ett av argumenten var att undvika genomskjutning och då hänvisade man bla till ett fall i Tyskland där faktiskt polisen sköt på en och skottet gick igenom och träffade en tredje person som dog. Ett annat argument var faran med genomskjutning i väggar osv när de bommar. I detta fall har vi ju ett bra exempel på det kula fastnade i ett armerat fönster. Den gamla ammunitionen hade mest troligen gått igenom fönstret. Men det viktigaste för polisen var stopp kraften.

Men media skrev framför allt om faran med genomskjutning och att andra kunde skadas pga av det.

Edit:

Sen är det ju som så att i utrednings Sverige så väljer man vilka argument man lägger tyngden på när man redovisar något för beslutsfattarna och media.

Ja och det fallet i Tyskland var enda dokumenterade fallet i hela Europa.
Därmed kan konstateras att risken för att skada annan vid genomskjutning är så liten att sen är helt försumbar.
1fall på över 20år. Det finns många gånger fler fall när polisen träffat andra personer direkt efter att ha missat det de skjuter på.
Något som med expanderande ammunition avsevärt ökar risken att den träffade avlider och garanterat ger större skada.

Den enda motiveringen som jag kan köpa är att den gör större skada och därmed stoppar den skjutne snabbare.

Det var inte en av motiven som framfördes.
Tvärt om ville man påskina att skillnaden i skada/risk för död var minimal för den de skjuter på samtidigt som risken skulle.minska för oskyldiga runt omkring.
Om något så beskrevs det som ett säkrare alternativ

Jag har inget emot valet av ammunition men de var väldigt oärliga i hela processen just för att de visste att den äkta motiveringen inte skulle accepteras av en stor del av politikerna och befolkningen.
Citera
2018-08-09, 00:33
Medlem
Läste om att det var två rejäla färskingar och sedan en poliskvinna som jobbar halvtid som utförde dråpet. Skickar polisen vilket skräp som helst på sina larm numera? Borde inte en ruttad MANLIG polis vara med åtminstone när färskingar beger sig ut och ingen mens-kärring som bara tycker det är värt att jobba halvtid?

Ännu ett bevis på att SD bör få komma till makten och styra upp polismyndigheten rejält.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in