Citat:
Ursprungligen postat av
zapohd
Jag vet inte hur mycket du har varit ute i naturen och i mörker. Men hållningen på kroppen är definitivt avgörande hur man uppfattar en person när det är dåligt ljusförhållande. Vad du ser i dåliga ljusförhållande är konturer av de olika kroppsdelarna.
Håller du i rak trä pinne och riktar den mot någon så kommer du att se en rak arm. Försöker du att vinkla den mot någon så kommer din hand nära kroppen och allt smälter in i den.
Har du däremot en träbit som är formad som en pistol så blir det ett annat grepp och det ser inte längre ut som en förlängning av din arm. Själva "pipan" hamnar ovanför din arm och bryter av konturen och det är sådant vi uppfattar i mörker.
Så ja formen är viktigt.
Naturen och mörker, skojar du? Det var inte scouterna, jag lovar.
Det vet väl alla att en stubbe kan misstas för att vara en fientligt inställd ryss med vapnet riktat mot dig.
Det där med perception är sannolikt olika från individ till individ, jag ser ditt inlägg mest som utfyllnad för att du ska synas i tråden.
Det viktiga och också intressanta är vad berörda poliser uppfattade och tolkade i ett visst ögonblick, rakt eller krokigt. Eric kunde haft en grenklyka i handen, dåliga ljusförhållanden, stressade poliser.
Som sagt, håller folk i en snusdosa eller grenklyka och polisen skriker släpp vapnet skulle många sannolikt instinktivt sträcka fram handen mot den som ropar i ett försök att visa vad som finns i handen. Orimligt att det skall kunna rendera i verkanseld.