Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Det tror jag är en övertolkning från din sida av vad jag skriver. Vad jag säger är att man måste utgå från att ett allvarligt fel begåtts om polisen lyckas skjuta en obeväpnad förståndhandikappad man med leksaksvapen. Om det till äventyrs sedan är så att omständigheterna var sådana att polisens agerande var ett försvarbart misstag bör detta kunna göras troligt.
Detta innebär dock inte att man utgår från att en enskild polisman begått ett brott, för det skall som du säger behandlas enligt oskuldspresumtionen som är en vital och nödvändig princip i rättssamhället.
Vad gäller den principen håller jag helt med dig och anser dessutom att den i praktiken om än inte i teorin åsidosätts när det gäller nödvärnsfall där enskilda privatpersoner - som mannen i Vallåkra - bedöms behöva mycket starkare skäl än polisen att ta till dödligt försvarsvåld.
Fel. Man ska så långt det öht är möjligt inte utgå från någonting. Det är om möjligt viktigare än någonsin i ett sånt här fall. Man ska skaffa sig en bild över hela händelseförloppet där man undviker så långt det går att lägga in värderingar av vad som skett i olika moment. Den delen ska komma sen, när man fått fram allt som går att få fram i faktaväg. Allt för att undvika bias åt något håll. I själva utredningen ska givetvis inte finnas någon "oskuldspresumtion" heller - inget ska presumeras.
Tyvärr finns det väl risk att - som nämnts i tråden - man inte har hunnit tala med de enskilda poliserna på plats ordentligt innan de fått chansen att prata inbördes. Det här handlar inte bara om att inte ge dem chansen att "prata ihop sig", utan också att de av minnespsykologiska skäl inte ska påverka varandras hågkomster/berättelser. Utredningen bör också innefatta samtal med Eriks föräldrar och professionell vårdpersonal runt honom för att försöka få en så bra bild som möjligt av hur han var och hur han kan ha uppträtt i en sån här situation.
All utredning bör göras av personer som inte har några mentala eller organisatoriska kopplingar till inblandade poliser. Idealet naturligtvis vore att det var utredare utan mental bindning till polisorganisationen ö h t, men med professionell kompetens i polisarbete. Kanske f.d. poliser som valt en annan yrkesbana relativt nyligen.