2018-08-08, 00:45
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
När fan har jag sagt det?

Prövas en sak i domstol så har ju en åklagare gjort bedömningen att det finns goda förutsättningar för en fällande dom, även om statistik visat att det tydligen inte alltid gäller poliser.

Det är verkligen ingen lätt sak att ljuga ihop ett nödvörnscenario, men det är fortfarande åklagaren som har bevisbördan.

Jag tyckte du lät lite för entusiastisk... 😄

Åtal kan väl väckas på lite olika grunder. Då kan gången bli en annan. Vissa saker mår bra av att vädras även om det skulle gå att sova på dem ändå.
Citera
2018-08-08, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Jag var en hyfsad skytt med AK4 absolut inte något märkvärdig. Men vad jag minns bäst när vi fick prova på pistolskytte var förvåningen att jag inte hade något skott på målet på 10 meters avstånd. Jag har för mig att vi fick skjuta fem skott var och ett satt i kanten av tavlan men utanför målområdet.
Det värsta var att jag inte var sämst av plutonen.

Har polisen bara 3-4 bommar i en situation med högt adrenalinpåslag så är det bra skjutet.

Men AK4 det var ett vapen som var roligt att skjuta med.
Glock är svår att bemästra, och det är inget vidare precisionsvapen. Sig Sauer kostar mer och det finns en anledning till det. Men det krävs alltid övning. Jag förstår att polisen inte skjuter så bra, jag avlossar fler skott på en vecka, än en genomsnittlig polis gör på ett år. Det är inte deras fel att de träffar illa, de får för lite övning. Skyll på Polismyndigheten i så fall.
Citera
2018-08-08, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Glock är svår att bemästra, och det är inget vidare precisionsvapen. Sig Sauer kostar mer och det finns en anledning till det. Men det krävs alltid övning. Jag förstår att polisen inte skjuter så bra, jag avlossar fler skott på en vecka, än en genomsnittlig polis gör på ett år. Det är inte deras fel att de träffar illa, de får för lite övning. Skyll på Polismyndigheten i så fall.

Hur ofta övar poliser i yttre tjänst skytte?
Citera
2018-08-08, 00:51
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Den informationen måste definitivt vara felaktig! Det finns många, mycket trovärdiga källor här på Flashback som med fullständig visshet slagit fast att det var tre lesbiska, manshatande poliser som mördade Eric pga att de hatar vita män. Skulle Expressen veta bättre än ett gäng Flashback-troll? Dumheter!

Så sant.

Dessutom är det nu klarlagt att polisen bör införa mer av flashbackselitens expertkunskaper, hur man löser den här typen av situationer, i sin polisutbildning.
Senast redigerad av dialektiker 2018-08-08 kl. 00:55.
Citera
2018-08-08, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag kan inget om vapen eller varför man skjuter så många skott, om det nu i sammanhanget anses som många. Tydligen har man i vart fall inte träffat med alla skotten eftersom det återfanns kulor lite varstans.

Dock - och det här är kontroversiellt i detta sammanhang - men personer med Downs syndrom har i flera studier visat sig ha en fördröjd reaktion på smärta. Dvs deras ”ledning” till reaktion är längre. De anses uppleva smärta på samma sätt dvs de har inte en högre smärttröskel, bara längre reaktionstid. Möjligen skulle en skottskadad person med Downs syndrom därför inte reagera lika snabbt på skottskadan som en annan individ.
Men som sagt, i detta sammanhang med allvarlig skottskada, är detta endast teorier. Av uppenbara skäl har man inte experimentellt kunnat testa allvarliga skadors smärtreaktionstid mellan personer med Down syndrom och andra.

Smärtupplevelser och Downs syndrom
När personer med Downs syndrom har ont kan smärtupplevelsen ske med viss fördröjning och ibland kan de ha svårt att exakt lokalisera varifrån smärtan kommer. Däremot är själva smärtupplevelsen samma som hos andra. Det finns risk för att dessa personers annorlunda sätt att reagera feltolkas och det kan leda till att de erbjuds sämre smärtlindring. En fransk forskargrupp har studerat smärtupplevelser hos personer med Downs syndrom. Försöken gick till så att en isbit eller bomullssudd indränkt med kylspray pressades mot huden. När isbiten pressades mot huden fick man ange när det gjorde ont. Personer i en kontrollgrupp som inte hade Downs syndrom reagerade tidigare än dessa. När man sen skulle försöka lokalisera var bomullstussen pressades mot huden så var även där kontrollgruppen mer framgångsrik.
Jag kan direkt säga att faller man ihop så gör man det inte av smärta utan pga blodtrycksfallet och, om man blivit träffad i centrala nerver som tex ryggrad, bortfall av vitala nervimpulser. Det spelar alltså ingen roll om man känner smärta eller ej när det gäller ett flertal hålspetskulor i bålen.
Citera
2018-08-08, 00:56
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Jag var en hyfsad skytt med AK4 absolut inte något märkvärdig. Men vad jag minns bäst när vi fick prova på pistolskytte var förvåningen att jag inte hade något skott på målet på 10 meters avstånd. Jag har för mig att vi fick skjuta fem skott var och ett satt i kanten av tavlan men utanför målområdet.
Det värsta var att jag inte var sämst av plutonen.

Har polisen bara 3-4 bommar i en situation med högt adrenalinpåslag så är det bra skjutet.

Men AK4 det var ett vapen som var roligt att skjuta med.

Ja den var festlig. Pistolbruk går väl att vänja sig vid, jag tror den du sköt med är att betrakta som antikvarisk och oduglig. Kulan föll väl ut om man lutade den.

Men man vill nog komma upp på fem meter eller så. Samtalsavstånd. Den är ju en form av konversationsavslutare.
Citera
2018-08-08, 01:04
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Lite rättelser eller tillägg hur man nu ser det.
Kronans pistoler idag är Glock 17, den är inte gammal och inte heller tung.

Med kikarsikte(4x) på ak4 skjuter du effektivt upp till 400-500m, Med dagens rödpunkt skulle jag säga att det är 200m och med järnsikten 300m. Det går säkert att träffa med järnsikten på 400m men själva kornet skulle nästan täcka en hellkroppsfigur. Standardinställningen på järnsiktena är annars för 200m.

Tackar! Jag har glömt en del...
Jag minns tydligt just att man bara såg en knappnålsspets över kornet. Det var hysteriskt långt bort. Man fick vila sig efter ett sånt skott.
Citera
2018-08-08, 01:05
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Om det nu visar sig att polisen tagit till puffran för snabbt ( som polisen i ren rädsla oftare gör på grund av den ökade grova kriminaliteten, enligt professor Dennis Töllberg.)
Hur löser vi det? Vi kan ju inte ta bort den grova kriminaliteten? Den finns ju där och ökar.
Vadå stävja denna utveckling med utbildning för poliser (utbildning i att bemöta folk med diagnoser)? Folk vill ju inte ens utbilda sig till polis.
Hur skulle ni själva känna och agera med dagens tuffa kriminella ute på fältet?
Alla ni som klandrar polisen för deras klumpighet (om det nu visar sig att de gjort bort sig) skulle ni själva vilja vara poliser idag, med allt våld, hot, tung kriminalitet och stenkastning? Skulle nog inte tro det.

Den ökade grova kriminaliteten är här för att stanna och värre kommer det att bli. Det är politikernas fel som tillåtit förfallet. Eric är offer för ökade spänningar i landet. Det är bekvämt att skylla på polisen när landet körs i botten.
Citera
2018-08-08, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Hur ofta övar poliser i yttre tjänst skytte?
Efter vad jag förstår: Mycket sällan. Det finns de som övar ofta och är mycket bra skyttar, jag möter dem ibland i tävlingar i sportskytte, och de kan kan ofta skjuta betydligt bättre än jag kan. Men de utgör tyvärr en minoritet av landets poliser. Det är lite upp till den enskilde polisen, det räcker att klara ett (pinsamt enkelt) skjutprov om året. Vissa tar sin skjutskicklighet på allvar (och de är riktigt duktiga), andra gör det inte.
Citera
2018-08-08, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ja den var festlig. Pistolbruk går väl att vänja sig vid, jag tror den du sköt med är att betrakta som antikvarisk och oduglig. Kulan föll väl ut om man lutade den.

Men man vill nog komma upp på fem meter eller så. Samtalsavstånd. Den är ju en form av konversationsavslutare.

Jodå nog var pistol m/07 tillverkad av Husquarna antik redan på min tid.
Citera
2018-08-08, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Trams!

Du får gärna vara mer konstruktiv i din kritik om du vill göra dig förstådd.
Citera
2018-08-08, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Man borde kunna lösa det med ett förändrat taktiskt uppträdande. Att tänka till lite innan man ger sig in på en innergård där man misstänker att det finns en skjutvapenbeväpnad man och om man som polis är dåligt beväpnad, dåligt tränad, liten erfarenhet, dåligt skyddad och har noll uppfattning om vad som verkligen väntar på innergården.
Poliserna kanske som sagt misstänkte att den förmodade vapenbäraren inne på gården var ett hot mot någon boende där, därför valde de att agera direkt just denna gång.

Om de inte hade agerat utan istället mesat eller stått utanför och inväntat förstärkning så hade de fått kritik för att dagens polis är för velig. De vanliga benämningarna såsom "jävla dialog- korvgrillningspolis" osv hade det blivit istället. I alla fall om det var ett riktigt vapen som den s.k. hotfulla personen bar på. Är ju många beväpnade original som får spel under högsommarperioden tyvärr. Folk är ju ute och rör sej nattetid en hel del under sommaren med skjutvapen, kvivar, svärd, hammare och alla möjliga andra verktyg. Orkar inte leverera några exempel eller länkar nu, men så brukar det vara iaf.

Det hela är så pass politiskt laddat och konstigt, så nästan så att jag ett tag funderade på om det var någon konspiration eller fake news bakom det här fallet. (Jag trodde inte riktigt 100% på Madsens ubåtsäventyr för ett år sedan heller till att börja med dock skall erkännas bl.a., men det har väl hänt, inga fake news där heller.)
Senast redigerad av MrNoShow 2018-08-08 kl. 01:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in