• 1
  • 2
2018-08-07, 19:59
Medlem
Missingno.s avatar
Har träffat flertalet personer som skrytigt om hur stark mat de ätit i Thailand som nästan framställer sig själva som nå övermänniskor som klarar av att äta denna mat. Eftersom jag själv aldrig varit där så är det svårt att ha något att säga till om. Så ni som varit där hur stark skulle ni säga att den "thaistarka" maten är?
Citera
2018-08-07, 20:01
Medlem
ProfessorAnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missingno.
Har träffat flertalet personer som skrytigt om hur stark mat de ätit i Thailand som nästan framställer sig själva som nå övermänniskor som klarar av att äta denna mat. Eftersom jag själv aldrig varit där så är det svårt att ha något att säga till om. Så ni som varit där hur stark skulle ni säga att den "thaistarka" maten är?

Thaimat typ pad grapraoo o som tam är starka, men den mat jag ätit som fått alla porer i kroppen att tömma svett är indisk mat, typ vindaloo.
Citera
2018-08-07, 20:04
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Den "thaistarka" maten är nedtonad för västerlänningar. Den starka maten som du och jag köper i Thailand är stark. Den starka maten som thailändarna köper är stark så in i helvete.
Citera
2018-08-07, 20:07
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:

Äter man på turistställen i Thailand så är det skit.

Vill man äta stark mat så måste man nästintill bo i landet.

Jag åt ex "Bicol express" i B icol regionen i Filippinerna.. På Två personer skall det vara MINST 6 röda och 6 gröna peppers (Sili) heter de i filippinerna Närmaste vi kan hitta i Sverige är piripiri de små ettriga jävlarna..

I mexico är habaneron kung används i nästan allt 2-5 habanero på 2 personer är lagom..

Prova detta och du fattar mer.
Citera
2018-08-07, 20:12
Medlem
Thaistark mat är riktigt stark, jag är väldigt van av stark mat, äter dagligen rätter som innehåller Bird's eye chili, s.k thaichili. Vanliga Svensson äter inte denna sak utan att dö i svett och hetta i munnen. Bjöd några vänner på det, tror samtliga spendera 20 min under vattenkranen med rinnande kallt vatten

Dessa människor som du träffar så påstår hur stark dom klarat av, jag kan gissa större delen har ätit på restauranger och gatukök. Nej dom gör inte maten lika stark där, för vanliga turister skulle inte klara av detta så då får dom ingen större vinst..

Har dom varit hemma hos någon familj och blivit bjuden på thaimat, ute på landet exempelvis.. Då har dom ätit groteskt stark mat.
Senast redigerad av Noccofocus 2018-08-07 kl. 20:15.
Citera
2018-08-07, 20:13
Medlem
ProfessorAnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste

Jag åt ex "Bicol express" i B icol regionen i Filippinerna.. På Två personer skall det vara MINST 6 röda och 6 gröna peppers (Sili) heter de i filippinerna Närmaste vi kan hitta i Sverige är piripiri de små ettriga jävlarna..

I mexico är habaneron kung används i nästan allt 2-5 habanero på 2 personer är lagom..

Den lilla chillin de har i Bicol Express heter väl ändå Lubayo?
Citera
2018-08-07, 20:25
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorAnus
Den lilla chillin de har i Bicol Express heter väl ändå Lubayo?
Njae .. I visayan area kallar vi den sili men kanske i Lucon är usel på Tagalog.

Bicol ligger ju på Lucon ön så du kan ha rätt på Tagalog..
Citera
2018-08-07, 20:31
Medlem
Missingno.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste

Har satt lite frön till en som heter "Evergreen" som tydligen skulle vara lite starkare. Fast det lär väl ta ett tag innan det blir något av det.
Citera
2018-08-07, 20:34
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Har satt lite frön till en som heter "Evergreen" som tydligen skulle vara lite starkare. Fast det lär väl ta ett tag innan det blir något av det.

Plantera den i kruka utomhus och ta in dem under den kalla årstiden.. Lite stress på plantorna ger mer styrka.. Ibland finns de att kpa i That butiker ex i linköping.
Citera
2018-08-07, 21:49
Medlem
Expohunters avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorAnus
Thaimat typ pad grapraoo o som tam är starka, men den mat jag ätit som fått alla porer i kroppen att tömma svett är indisk mat, typ vindaloo.

Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Den "thaistarka" maten är nedtonad för västerlänningar. Den starka maten som du och jag köper i Thailand är stark. Den starka maten som thailändarna köper är stark så in i helvete.

Beror på vilken typ av thaimat man beställer och äter. Äter man på en finare restaurang får man ofta en nertonad variant än de man beställer av matvagnarna längs gatorna. Sen har även matvagnarna och de mindre gatköken en tendens att laga mildare mat till västerlänningar än thai.

Pad Kra Pao, Som Tom Lao, Yum Woon Sen och Nam Prik är alla normalt väldigt starka. Ingen förstagångsturist klarar normalt av dessa maträtter om de tillagas till en thai.

Indisk mat har även de en fin tendens att ge en blåsor i gomen. En extra stark Biff Vindaloo kommer ge dig svettningar även om det är 21 grader inomhus.

Pad Kra Pao och Kao Man Gai är för övrigt mina två favoriter av asiatisk mat. Tätt följt av Vindaloo.
Citera
2018-08-07, 23:00
Medlem
klybans avatar
Det funkar alltid och säga man vill ha det thaistarkt som Thailändare äter den.
Men vet på en del ställen här i Sverige, så tar man nått som ska vara starkt.
Och så är det nästan utan hetta helt, blir alltid en jävla besvikelse då.
Citera
2018-08-07, 23:03
Medlem
Thaimat ar inte sa stark om man gamfor ved vad man kan hitta i indien eller tex i malasyia dar ratterna kan vara ungefar dubbelt sa stark, dar du hittar ungefar lika manga strimmlor av chili som du kan hitta ris i ratten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in