2018-08-07, 18:02
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Ska ta o kolla det, var det inte i Gamla Stan paret Einhorn och Flodin gömde sig? Minns inte.

Både Edgar Bronfman Sr och Bronfmanfamiljens gullegris, Einhorn var/är judar och Bronfman är ett väldigt stort likhetstecken med Mossad, det största av dem alla.
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Minimal chans att dessa herrar tillhörde CIA. Kan du hitta något så gärna för mig! Jag tror att du Killgissar i det här fallet?

Vem krävde att Einhorn skulle gripas då han gömdes i Frankrike?

Kuriosa:
Einhorn greps 1997 samtidigt som den Israeliske vapensmugglaren Nahum Manbar.
1997 döms Quick för mordet på den Israeliske Serganten Yenon Levi.
Vid samma tid 1997 begärs resning mot Christer Pettersson.
Ira Einhorn behandlades med silkesvantar när han sattes i fängelse i USA efter att ha gripits i Frankrike. IE fick snart administrativa uppgifter i fängelset med med de andra intagna. Sedan 2016 sitter han i ett s.k. "minimum security prison" på SCI Laurel Highlands av hälsoskäl.

Den mannen hade mycket goda förbindelser med det akademiska amerikanska etablissemanget i Göteborg när löpsedlarna i Sverige efterlyste honom 1995!

Det var de anhöriga till den mördade Holly Maddux som genom ombud jagade IE i Europa under många år.

Hur som helst: Annika F borde förhöras angående MOP. Förutom året 1986 i Stockholm skulle det vara intressant att höra henne vad hon visste om hans tripp till Sverige 1995 då löpsedlarna efterlyste och varnade för honom som en mördare.
Senast redigerad av MossTrums 2018-08-07 kl. 18:11.
Citera
2018-08-07, 18:08
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Ira Einhorn behandlades med silkesvantar när han sattes i fängelse i USA efter att ha gripits i Frankrike. IE fick snart administrativa uppgifter i fängelset med med de andra intagna. Sedan 2016 sitter han i ett s.k. "minimum security prison" på SCI Laurel Highlands av hälsoskäl.
Ja det var nog en del av avtalet ja.
Fransmännen ville till en början inte lämna ut honom när USA krävde att han skulle låsas in och lagföras i USA.
Citera
2018-08-07, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Det kan ha varit två personer som sprang.
Den man som JN sett springa gjorde det efter att AH redan börjat göra hjärtmassage.
Det stämmer alltså dåligt med övriga vittnesutsagor.
Även signalementet avviker kraftigt.

Om två män sprungit så har en av dem sprungit vänster på Luntmakargatan, vilket i så fall undgått LJ där han stått avskärmad bakom byggbaracken.

Det är nog fler än 3 som sprang. Passagerare i Chevamannens bil har vittnat om en man i beige som sprang mot Kungsgatan.
AB sprang, SE sprang, gm sprang. LJ sprang.
Mannen på Kungsgatan som tipsade Söderström sprang nog fortast.
Kanske greken sprang? Han torde vara viktig då han satt i förhör under natten.
Hur många vittnen talar om en man med utländsk utseende kring mordplatsen?
Citera
2018-08-07, 18:18
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ja det var nog en del av avtalet ja.
Fransmännen ville till en början inte lämna ut honom när USA krävde att han skulle låsas in och lagföras i USA.
Annika Flodin var bekant med Ira Einhorn i Stockholm. Man borde förhöra AF om vad IE gjorde i Stockholm 1986. Vidare borde man fråga AF om vad hon visste om hans resa till Sverige 1995 när löpsedlarna i Sverige varnade för att mördaren IE var i Sverige. Paret Ira Einhorn & Annika Flodin residerade året 1995 i en by i Frankrike där de var högt ansett par. Vad vet hon om hans visit till Sverige 1995? Paret var då under övervakning av Interpol så när Ira landade på Arlanda tog svensk polis över.

IE reste från Arlanda till Göteborg och på löpsedlar varnades allmänheten för honom, speciellt studerande i Göteborg skulle se upp för IE som kunde uppehålla sig i undanskymda skrymslen på bibliotek m.m.

Som bekant är universitetsbiblioteket i Göteborg förlagt 7 våningar under jord och därmed förmodligen Skandinaviens djupaste byggnad med många undanskymda skrymslen och vrån för de studerande.

Palmeåklagaren får härmed en uppgift av mig: Förhör AF angående åren 1986 och 1995!
Senast redigerad av MossTrums 2018-08-07 kl. 18:26.
Citera
2018-08-07, 18:44
Medlem
MossTrumss avatar
Man - åklagaren i MOP - bör ställa sig frågan vad som fick Ira Einhorn att våren 1995 - under annat namn förstås - lämna Annika Flodin i den idylliska byn i Frankrike där paret hade bridgespel m.m. att fördriva tiden med, för att resa till Sverige och snart bli efterlyst på löpsedlarna som en farlig mördare allmänheten bör se upp med?

Med den trippen till Sverige 1995 beseglade IE sitt öde.

Min fråga är om IE hade ett uppdrag att utföra i Sverige, specifikt i Göteborg? Vad visste AF om hans resa till Sverige 1995? Och vad visste om hans uppdykande i Stockholm 1986?
Citera
2018-08-07, 18:58
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Efter att han checkade ut, stod han och pratade 2 min i receptionen.

källa sida 167: https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMaVVDSzRoc09rU3M/view

Ok, så du kom han ut ca 23.22 då? Och mordet var 23:21:30

Men frågan är varför han gick ut så sent om han planerade?
Om han inte planerade - varför skulle han ha en pistol med sig?

Tack för länkarna. Klart intressant läsning. Var får du tag på allt sånt kul?

Frågor som dyker upp:
1 - Som jag fattar det gick SE precis bakom när mordet skedde. Dvs ca 20 meter bakom.
SE säger att han inte såg det eller tittade upp direkt för att han tittade på sin egen klocka som hade mörk botten så det var svårt att se tiden, då han var stressad till sista T-tåget.
Är det trovärdigt? Kan man verkligen missa en dödsskjutning 20 meter rakt framför en?

2 - Har Lisbet eller de två andra som var först vid OP vittnat och intygat att SE kom fram till OP och var med och livräddningen?
Om de har vittnat om det, så är det väl inte troligt att det är SE som sköt då Lisbet och andra såg att mördaren sprang in på Tunnelgatan.
Det var väl flera minuter efter när polisen kommit som SE själv sprang in i gränden.
De första vittnena som såg en person springa var vl direkt efter mordet?

3 - Har sett i någon dokumentär eller läst någonstans att när poliserna kom till platsen så gick de sakta uppför Tunnelgatan och var mycket försiktiga för att de inte visste om en beväpnad mördare fanns där inne.
Det stämmer inte med SE som säger att han sprang efter poliserna (för att berätta om den mörka täckjackan) - men han hann inte ikapp poliserna utan stannade vid korsningen Luntmakargatan/Tunnelg. Då han vände om och gick tillbaka.
Senast redigerad av 526 2018-08-07 kl. 19:02.
Citera
2018-08-07, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Det är nog fler än 3 som sprang. Passagerare i Chevamannens bil har vittnat om en man i beige som sprang mot Kungsgatan.
AB sprang, SE sprang, gm sprang. LJ sprang.
Mannen på Kungsgatan som tipsade Söderström sprang nog fortast.
Kanske greken sprang? Han torde vara viktig då han satt i förhör under natten.
Hur många vittnen talar om en man med utländsk utseende kring mordplatsen?
Det har du förstås helt rätt i.
Jag syftade på de eller den som sprang Tunnelgatan öster ut.
Har för mig att det var chevamannen själv LL som sett den ljust klädde mannen springa mot Kungsgatan. Det är en intressant observation.

Mannen i beige?

Vi vet att Anders Ekman hade ljusa kläder, men vi vet inte var han var lokaliserad vid skottögonblicket.

Greken kan ju också vara intressant, hade han dessutom på sig en ljusbrun skinnjacka så kan han ju i ett tidigt skede ha tagit upp jakten på mördaren.

Jag tycker att det är märkligt att dessa personer inkl Almsäter varit dolda för allmänheten i 32 år.
Citera
2018-08-07, 19:07
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Man - åklagaren i MOP - bör ställa sig frågan vad som fick Ira Einhorn att våren 1995 - under annat namn förstås - lämna Annika Flodin i den idylliska byn i Frankrike där paret hade bridgespel m.m. att fördriva tiden med, för att resa till Sverige och snart bli efterlyst på löpsedlarna som en farlig mördare allmänheten bör se upp med?

Med den trippen till Sverige 1995 beseglade IE sitt öde.

Min fråga är om IE hade ett uppdrag att utföra i Sverige, specifikt i Göteborg? Vad visste AF om hans resa till Sverige 1995? Och vad visste om hans uppdykande i Stockholm 1986?
Våren 1995 säger du, vet du när han åkte tillbaka till Frankrike?
Citera
2018-08-07, 19:29
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Våren 1995 säger du, vet du när han åkte tillbaka till Frankrike?
Försommaren 1995. Löpsedlarna i Sverige brände marken under honom.

Min poäng är följande:

Det står mig - och min katt! - fullkomligt klart att VG visste något i förväg om mordet på OP.

Det har här talats om att VG bodde i en 5-rummare i Stockholm som hade många andra inneboende. Vem var hans hyresvärd i Stockholm?

Koppla samman detta med Ira Einhonrs hyresvärd Annika Flodin året 1986.

Hyresvärdar i Stockholm kanske kände varandra och hyste samma hat mot OP som idag framtonar i snappsvisan "OP gick på bio traa la la la laa....Skottet brann, blodet rann, OP han försvann"

Åklagaren i MOP har en del att göra, om jag säger som så.

VG kan inte avfärdas för han visste något, men var fick han vetskapen om mordet i förväg.

IE kan inte heller avfärdas, förmodligen insyltad på något vis.
Senast redigerad av MossTrums 2018-08-07 kl. 19:31.
Citera
2018-08-07, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Ok, så du kom han ut ca 23.22 då? Och mordet var 23:21:30
Ingen som vet när SE kommer ut på gatan. Stämpelklockan kan ha gått fel eller om den nu gått rätt ge en felmarginal på uppemot minuten (den ger ju ingen sekundangivelse). Ingen kan exakt säga hur länge han sedan uppehåller sig i receptionen. Men det är väl rimligt att anta att han lämnar byggnaden någon gång i samband med att mordet sker.
[/quote]

Citat:
1 - Som jag fattar det gick SE precis bakom när mordet skedde. Dvs ca 20 meter bakom.
SE säger att han inte såg det eller tittade upp direkt för att han tittade på sin egen klocka som hade mörk botten så det var svårt att se tiden, då han var stressad till sista T-tåget.
Är det trovärdigt? Kan man verkligen missa en dödsskjutning 20 meter rakt framför en?

Nej, knappast. Rimligast att anta att SE inte alls är några 20 meter bakom. Manövern med klockan något han fabulerar ihop för att rädda sin historia där han behöver vara nära mordet trots att han inte bevittnat det.

Citat:
Har Lisbet eller de två andra som var först vid OP vittnat och intygat att SE kom fram till OP och var med och livräddningen?
Om de har vittnat om det, så är det väl inte troligt att det är SE som sköt då Lisbet och andra såg att mördaren sprang in på Tunnelgatan.
Det var väl flera minuter efter när polisen kommit som SE själv sprang in i gränden.
De första vittnena som såg en person springa var vl direkt efter mordet?

Vittnena vid mordplatsen blir aldrig direkt förhörda om vilka personer de iakttar på platsen men det finns visst stöd för att SE kan vara en av dem som i ett tidigt skede kommer dit. Vittnet AH talar i CP-rättegången om nån "vaktmästare från Skandia" som försöker hjälpa till. Det talas i andra förhör om någon ej närmare preciserad person som föreslår att OP läggs i framstupa sidoläge. Att någon blandar sig i upplivningsförsöken genom att börja dra i Palmes ben. Kan vara SE.

Mig veterligen finns det inga vittnesmål om att någon ska ha sprungit in i gränden förutom gärningsmannen.

Citat:
Har sett i någon dokumentär eller läst någonstans att när poliserna kom till platsen så gick de sakta uppför Tunnelgatan och var mycket försiktiga för att de inte visste om en beväpnad mördare fanns där inne.
Det stämmer inte med SE som säger att han sprang efter poliserna (för att berätta om den mörka täckjackan) - men han hann inte ikapp poliserna utan stannade vid korsningen Luntmakargatan/Tunnelg. Då han vände om och gick tillbaka.

Om SE nu företagit den här språngmarschen så kan det ju ha varit först när poliserna hunnit en bra bit uppför trappan.
Citera
2018-08-07, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Efter att han checkade ut, stod han och pratade 2 min i receptionen.

källa sida 167: https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMaVVDSzRoc09rU3M/view

Stämplingar från skandiahuset är ett skämt.
Vi har ingen aning vem som var i tjänst och vilka som avlägsnade sig, alls.
Att en dörr stod öppen samt passbyten i sista stund gör att vi inte kan fastslå någonting från skandiahuset.
Citera
2018-08-07, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Det har du förstås helt rätt i.
Jag syftade på de eller den som sprang Tunnelgatan öster ut.
Har för mig att det var chevamannen själv LL som sett den ljust klädde mannen springa mot Kungsgatan. Det är en intressant observation.

Mannen i beige?

Vi vet att Anders Ekman hade ljusa kläder, men vi vet inte var han var lokaliserad vid skottögonblicket.

Greken kan ju också vara intressant, hade han dessutom på sig en ljusbrun skinnjacka så kan han ju i ett tidigt skede ha tagit upp jakten på mördaren.

Jag tycker att det är märkligt att dessa personer inkl Almsäter varit dolda för allmänheten i 32 år.

Är det Anders Ekman som syns på foto utanför Sabb?
Vad tänker du kring lögnare almsäter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in