2018-08-07, 17:39
Medlem
HeadlessAgnews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Skönt med någon som håller med

Men angående vapnen, som någon skrev innan finns det flera säkringar på polisens vapen. Dock ingen vanlig manuell säkring som på "normala" vapen. Man måste tex hålla i pistolgreppet för att kunna skjuta och liknande.
Lite of topic men hur skulle ett lämpligare vapen se ut? En standard glock?

Min erfarenhet av pistoler sträcker sig tyvärr bara till Glock och enstaka provskjutningar med polisens Sig.

Jag hade helt självklart föredragit Glock 17 över polisens Sig men det kan självklart vara en ren vana.

Nu fick ju uppenbarligen polisen verkan i målet så det är kanske inte jätterelevant för just detta fall men man kan ha det i åtanke om man tänker på skott som inte träffar målet utan cyklar och lite annat som det pratats om i tråden.

Skjuter du två skott i en stressad situation med väldigt olika krav på avtryckarens kraft för att avlossa ett skott så är min ytterst begränsade erfarenhet av Sigen att det kan uppstå skillnad i träffbild mellan skott 1 och 2.
Citera
2018-08-07, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Försvarsmakten har rimligen inte låtit ditt anonyma nick på fb göra någonting alls. Dessutom är jag inte hundra på att de uppskattar att du påstår det.

Varför? Vad har jag sagt för fel?
Varför dessa påhopp? Har jag anklagat dig för något?
Citera
2018-08-07, 17:41
Medlem
HeadlessAgnews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Du behöver inte dra första skottet i double action, det räcker att spänna upp hanen med tummen så är det single action-tryck igen. Jag skulle snarare hävda att P226 är så nära ett perfekt polisvapen som man kan komma. Ett litet smidigt rödpunktssikte hade förstås inte skadat, men då får det köpas in nya hölster också.

Är det standard inom polisen att genomföra det innan man går in i en situation som inte är en direkt duel?

Om så är fallet så faller min teori gällande träffbilden och eventuella missade skott.
Citera
2018-08-07, 17:41
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadlessAgnew
Vad hade du ansett om polisen agerande om gärningsmannen istället för att vara Downs Eric var Pundar Per som tagit fram sin gamla pistol?

Pundar Per skjuter sedan din brorsa tidningsbudet när han cyklar fram för att leverera tidningen medans polisen står och försöker få grep om situationen några kvarter bort efter att man backar undan för att skaffa sig mer information.

Vad hade du tyckt om det agerandet som resulterade i din "brors" död och vad tror du pressen hade skrivit?

"POLISEN LÄT BEVÄPNAD PUNDARE LÖPA FRITT PÅ GATAN, TIDNINGSBUD BÖD"

"TIDNINGSBUDETS BROR KOMMENTERAR I EXPRESSEN: POLISENS AGERANDE ÄR EN SKAM"

Tidningarna skriver oavsett, dummis. Fanns inga mord skulle de skriva om myror som trillat ner för rännstenar.

Polisen kan inte föregripa brott genom att skjuta utvecklingsstörda och brasilianer i bomberjacka.

Folk dör ibland. Om polisen rycker ut på ett fall så missar de att hantera ett annat. Lev med det.

Men de kan inte skjuta oskyldiga. På felaktiga utryckningar. Då måste i stället vissa typ av händelser få lov att ske. Det är som det är.
Citera
2018-08-07, 17:42
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Oavsett vad alla polishatare sitter och drömmer om så kommer inte de som sköt att åtalas för något.
Allt har gått enligt handboken. Lägg ner ert tramsande ni gör bara bort er med ert svammel.

Naturligtvis kommer inte poliserna att åtalas i ett korrupt skithål som Sverige. Det kan inte vara många som tror annat utifrån de senaste decenniernas historik. Men...en vacker dag kommer polisen att ha mördat fel person. Då kanske någon skipar rättvisa på fornt vis.
Citera
2018-08-07, 17:45
Avstängd
Citat:
Vad hade du ansett om polisen agerande om gärningsmannen istället för att vara Downs Eric var Pundar Per som tagit fram sin gamla pistol?

Pundar Per skjuter sedan din brorsa tidningsbudet när han cyklar fram för att leverera tidningen medans polisen står och försöker få grep om situationen några kvarter bort efter att man backar undan för att skaffa sig mer information.

Vad hade du tyckt om det agerandet som resulterade i din "brors" död och vad tror du pressen hade skrivit?

"POLISEN LÄT BEVÄPNAD PUNDARE LÖPA FRITT PÅ GATAN, TIDNINGSBUD BÖD"

"TIDNINGSBUDETS BROR KOMMENTERAR I EXPRESSEN: POLISENS AGERANDE ÄR EN SKAM"

Vad ska vi göra med den jämförelsen? Självklart hade det varit begripligare om polisen sköt Pundar Per. Men det var en downie och det finns inget harmlösare. En downie är som en liten pudel medan Pundar Per är som en stor schäfer och ISIS-skägg är som en amerikansk bulldog. Tre olika situationer och det är lättare att förstå om poliserna uppfattat ISIS-skägget eller Pundar Per som en "hotfull situation". Men det var inte fallet.
Citera
2018-08-07, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Så är det inte och så ska det inte behöva uppfattas.

Breivik är ett jävla kvastskaft för åtminstone hela Norden, en på 27 miljoner. Möjligen hela Nordeuropa. Akilov är en tämligen rar blomma med, med överraskande få dödsoffer givet möjligheterna.

Den grandiosa dumheten hos den ene motsvaras på sitt sätt av den tämligen fattiga uselheten hos den andre. De försökte förtvivlat dölja sin ynklighet för sig själva, men bara den ene lär ha fattat det, efteråt.

Spänn av. Det finns när de och några till är borträknade fortfarande 27 miljoner som vill leva i fred och frihet.

Jag har diskuterat larmet i tidigare poster. Det finns inget där som skulle antyda ngt annat än en allvarligare ordningsfråga.

Det går väl så när kompetent personal är annorstädes.

Vad skulle personen gå lös på på norrbackagatan?

Polisen borde inte låta sig hetsas upp.

Om Polisen får ett samtal om en beväpnad man agerar man. Man agerar även fort och första patrull på plats påbörjar arbetet. Detta gör man för att undvika skada på tredje man om det skulle vara skarpt läge oavsett vart det är. När det väl händer så har Polisen inte facit i handen och måste agera fort pga av det.

Men vi kanske ska ta och resonera på samma sätt när det gäller räddningstjänsten. De flesta automatlarm är falska och ändå åker de på alla automatlarm. Men de kanske inte behöver åka på automatlarm till finare område där har man ju bättre underhåll på fastigheten och en pyroman han bor ju mest troligen i förorten.
Citera
2018-08-07, 17:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Låter som ett typ "utbildningsexempel" på hur det går till när man konfronterar en beväpnad motståndare som istället för att släppa vapnet och lyda order agerar på ett sådant sett som får polisen att tro att hans avsikt är att verka mot gruppen.

Min teori är just det, verbal konfrontation med beväpnad gärningsmän som antingen inte reagerar på verbala kommandon eller agerar irrationellt.

En polis skjuter varningsskott antagligen på grund av utebliven respons från den beväpnade gräningsmannen att lyda order.

Varningsskottet får inte avsedd effekt utan den beväpnade gärningsmanen börjar kort därefter antagligen ett vad poliserna tror är ett angrepp eller förberedelse till angrepp varvid han genast bekämpas.

Har vi ett varningsskott så kvarstår 3 x dubbelskott vilket i princip är standard.
Tyvärr har polisen börjat med att bära sina vapen med slackad hane i hölstren och patron i loppet.

Polisens vapen är i min mening ytterst olämpliga för detta då kraften det krävs för att avfyra skott ett är mångdubbelt högre än för efterföljande skott.

Att bära vapnet med patron i loppet är en självklarhet men då får man upphandla lämpliga vapen.

Polis får inte skjuta varningsskott i det aktuella fallet bara för att Eric vägrar att lyda order. Samtliga förutsättningar för verkanseld måste vara uppfyllda. Pekade Eric med vapnet mot person så är kravet sannolikt uppfyllt.

Citat;

PMFS 2016:5
4
Användande

19 §
Innan en polisman använder ett skjutvapen ska polismannen, om det
inte framstår som olämpligt eller ver
kningslöst,
klart ge till känna att han
eller hon är polis och har för avsikt att skjuta.

Vad säger vittnet om det här? Det var svårt att se bra pågrund av dåliga ljusförhållanden, vore det inte lämpligt att berätta att man är polis?
Citera
2018-08-07, 17:51
Medlem
Citat:
Är det standard inom polisen att genomföra det innan man går in i en situation som inte är en direkt duel?

Om så är fallet så faller min teori gällande träffbilden och eventuella missade skott.
Jag har ingen aning om vad som är standard inom polisen vad gäller SA/DA-avfyrning. Däremot kan jag direkt se om en skytt har fått sin utbildning från polisen. Det är de som har en skjutställning som gör att det ser ut som om de skiter på sig när de skjuter. Det finns kanske någon fördel i ett akut läge, vad vet jag?
Citera
2018-08-07, 17:52
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det kommer/är regel när man har pågende dödligt våld, som masskjutning tex.
Får polisen larm om misstänkt beväpnad person kommer de skicka flera poliser till platsen, även om det visar sig vara barn med leksaksvapen. Man chansar inte.

Om han sköt eller inte spelar ingen roll, inte heller om vapnet va riktigt eller ej. Det kallas putativt nödvärn. Om du upplever att du är hotad till livet så får du agera i nödvärn. Om person A skämtar att han ska döda person B men person B uppfattar det som ett skarpt hot, då får person B försvara sig.

Det är tragiskt!

Alla poliser har rätt till nödvärn.

Polisen kan med andra ord inte hantera s-c-b-fall alls... Och inga former av förståndshandikappade. Vilket öppnar för att man så småningom kanske borde döda dessa med drönare i stället? Eller med nåt slags fallucka i marken? Eller injektion hos husläkaren när somliga asocialitetsptoblem kommit i dagen?

Det är ju en våtdröm för en asocial, narcissistisk tolvåring som spelat för myclet på datorn.

Ha ha ha. Nej det går inte. Så är det inte och så komemr det inte bli.
Citera
2018-08-07, 17:53
Medlem
Citat:
Min erfarenhet av pistoler sträcker sig tyvärr bara till Glock och enstaka provskjutningar med polisens Sig.

Jag hade helt självklart föredragit Glock 17 över polisens Sig men det kan självklart vara en ren vana.

Nu fick ju uppenbarligen polisen verkan i målet så det är kanske inte jätterelevant för just detta fall men man kan ha det i åtanke om man tänker på skott som inte träffar målet utan cyklar och lite annat som det pratats om i tråden.

Skjuter du två skott i en stressad situation med väldigt olika krav på avtryckarens kraft för att avlossa ett skott så är min ytterst begränsade erfarenhet av Sigen att det kan uppstå skillnad i träffbild mellan skott 1 och 2.

Finns det Glock utan vanlig säkring också? Tänkte om det är ett krav från polisens sida. Militär klara sig uppenbart utan.

Nu vet vi inte heller träffbilden, hollow point kan ju faktiskt gå igenom kroppen.
Det enda jag hört är mamman som sagt att han blev skjuten i magen.

Har vi fortfarande 9 bekräftade hylsor? Alltså 3 skott per polis.
Vad jag minns så har jag sett 5 tydliga skotthål i fasad, fönster och cykeldäck. Då är det troligt att det som mest blev 4 träffar. 4 träff med hollow point, svårt att se någon överleva det, framför allt när man väntade på insatsstyrkan innan man går fram.
Citera
2018-08-07, 17:54
Medlem
Citat:
Förlåt. Jag missade det uttalandet.
Frågan är dock om poliserna på plats fick den informationen också. Du får gärna berätta om så va fallet. Vet vi om poliserna som åkte dit kände till historiken på den adressen?

På den frågan så är svaret ja. Det har Ulf Johansson berättat för medierna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in