2018-08-07, 11:29
Medlem
Uppgifterna från vittnet Hanna verkar tyvärr vara osäkra.
Med anledning av hennes egna uttalanden blir tveksamheter tydliga.

Hon uppger att hon hör en ung kvinna skrika förtvivlat och gråta samt aggressiva mansröster. Uppfattar även att kvinnan skriker att - Så kan/får ni inte göra! Detta pågår i ca fem minuter för att sedan tystna tvärt av bildörrar som slås igen. Hon uppfattar att kvinnan förs bort under tvång. Hon anser samtidigt att det hela är avslutat och utrett eftersom hon inte hörde kvinnan ropa någon gång på hjälp och därmed går hon tillbaka in till sej.

Undrar om hon vid detta läge tänkte att det var Helena som skrek så hjärtskärande högt med rösten som hon så väl kände igen från när hon kallade på sin hund? Utebliven reaktion tyder inte på det.

Senare var vittnet säker på att det var Helenas röst.
Mycket av vittnets agerande är motsägelsefullt mot vad hon uppger ha hört.
Man kan höra en människa i knipa skrika högt utan att skrika på hjälp..och med aggressiva röster inblandade så är det hela givet. Känner man igen rösten som en bekant/vän blir man orolig och påkallar tex hjälp osv...
Citera
2018-08-07, 12:25
Medlem
Pajosvs avatar
Jag minns inte vem, men nyligen skrev någon i tråden att det var märkligt, hånfullt eller något liknande att BW bär pilotglasögon på en bild på Facebook.

Det ska man nog inte lägga så stor vikt vid. Det vore osedvanligt korkat av BW om han hade någon slags underliggande avsikt att håna någon med sin bild. (som exempelvis ”ni kommer inte åt mig ändå, det finns inga bevis”)

Genom att lägga ut bilden vill han kanske visa att han inte är Pilotmannen eftersom han vågar lägga ut bilden. Man kan bära pilotglasögon utan att vara en misstänkt mördare.

Och eftersom UA och BW verkar vara nära vänner så tror jag att fotot på BW med pilotglasögon snarare är en ”känga” till alla i tråden som spekulerar ”hej vilt.”
Senast redigerad av Pajosv 2018-08-07 kl. 12:33.
Citera
2018-08-07, 12:42
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Uppgifterna från vittnet Hanna verkar tyvärr vara osäkra.
Med anledning av hennes egna uttalanden blir tveksamheter tydliga.

Hon uppger att hon hör en ung kvinna skrika förtvivlat och gråta samt aggressiva mansröster. Uppfattar även att kvinnan skriker att - Så kan/får ni inte göra! Detta pågår i ca fem minuter för att sedan tystna tvärt av bildörrar som slås igen. Hon uppfattar att kvinnan förs bort under tvång. Hon anser samtidigt att det hela är avslutat och utrett eftersom hon inte hörde kvinnan ropa någon gång på hjälp och därmed går hon tillbaka in till sej.

Undrar om hon vid detta läge tänkte att det var Helena som skrek så hjärtskärande högt med rösten som hon så väl kände igen från när hon kallade på sin hund? Utebliven reaktion tyder inte på det.

Senare var vittnet säker på att det var Helenas röst.
Mycket av vittnets agerande är motsägelsefullt mot vad hon uppger ha hört.
Man kan höra en människa i knipa skrika högt utan att skrika på hjälp..och med aggressiva röster inblandade så är det hela givet. Känner man igen rösten som en bekant/vän blir man orolig och påkallar tex hjälp osv...

Eller hur? Hon säger ju själv att hon bad polisen att få återkomma när de knackade dörr. Hur många "förhör" hade polisen med Hanna egentligen. 3? Det fattar ju vem som helst att vittnesmålet blir sämre ju längre tiden går o ju mer det läggs till.
Därför är jag noga med att inte tala med flera om mitt, efter jag såg bilden på PU.
Jag har nu varit på Polisstationen i Skövde. De hade fullt upp med att förbereda något i rätten, så de skulle återkomma. Men det går sakta frammåt.
Naturligtvis är sannolikheten mycket stor att ingen annan än Helena skrek den där helgnatten som Hanna hörde. Varför krongla till det?
Sorry om ja bytte fokus i tråden.
Senast redigerad av Pepparkakemannen 2018-08-07 kl. 12:48.
Citera
2018-08-07, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Jag minns inte vem, men nyligen skrev någon i tråden att det var märkligt, hånfullt eller något liknande att BW bär pilotglasögon på en bild på Facebook.

Det ska man nog inte lägga så stor vikt vid. Det vore osedvanligt korkat av BW om han hade någon slags underliggande avsikt att håna någon med sin bild. (som exempelvis ”ni kommer inte åt mig ändå, det finns inga bevis”)

Genom att lägga ut bilden vill han kanske visa att han inte är Pilotmannen eftersom han vågar lägga ut bilden. Man kan bära pilotglasögon utan att vara en misstänkt mördare.

Och eftersom UA och BW verkar vara nära vänner så tror jag att fotot på BW med pilotglasögon snarare är en ”känga” till alla i tråden som spekulerar ”hej vilt.”

Tycker snarare det är osmakligt gentemot fam Andersson. Kontakten har kanske skurit sig nu?
Citera
2018-08-07, 13:06
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gruvling3
Tycker snarare det är osmakligt gentemot fam Andersson. Kontakten har kanske skurit sig nu?

Men de är ännu vänner på Facebook. Och för ca: en vecka sedan (28 juli 2018) skrev en Annika Wallberg: ”Så härlig bild på två snyggingar.” På fotot ser man UA med man sitta i en båt.

Jag avfärdar inte BW helt.
Citera
2018-08-07, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Men de är ännu vänner på Facebook. Och för ca: en vecka sedan (28 juli 2018) skrev en Annika Wallberg: ”Så härlig bild på två snyggingar.” På fotot ser man UA med man sitta i en båt.

Jag avfärdar inte BW helt.

Man får hoppas att han inte är inblandad för båda parters skull. Jag tänker psykopat, de gör o säger saker normala inte gör.
Citera
2018-08-07, 14:01
Medlem
Har tänkt lite kring det där med båt och varifrån gärningsmännen i så fall har lastat på HA efter dådet.

Två saker behöver gm, en väg att kunna åka hyfsat nära med bil, samt en plats att lägga till med båt utan att riskera att sätta båten på grund.

I nära anslutning till Ekudden finns ju "strandbadet" där det väl går att lägga till. Dock var det efterfest där nere den aktuella kvällen, vilket inte talar för att de åkte ner där pga potentiella vittnen. Därefter är det området kring Rödjan/Golfbanan/Sjöängen.

Sjöängen: I nära anslutning till de flesta småbåtshamnar och platser att lägga till i sjöängen finns det sommarstugor och hus i nära anslutning, jag skulle tro att en GM inte vill ta risken att åka ner på en sån väg av rädsla att bli observerade i den ljusa juninatten. Sedan fortsätter ju Sjöängen ner mot åsen och lugnås, men jag är nästan säker på att det är samma situation överallt där - grusväg ner kantat av sommarstugor/fastigheter och sedan strand/brygga.

Däremot vid golfbanan finns det väl både väg hyfsat nära ner, och det är också mindre risk att bli observerade några fastigheter i närheten.

Är det någon som har bättre koll på detta fast norr om stan? Alltså från Karlsholme ner mot snapen?
Citera
2018-08-07, 14:24
Medlem
jag tillhör skaran som tyvärr ställer mig tveksam till Hannas vittnesmål. Om något fruktansvärt/onormalt hände under natten när hon var ute torde det inte råda några som helst tvivel kan man tycka? Att några dagar senare komma med en story full med detaljer om vad som ropats, tonläge på röster OCH antal personer... kom igen, det är fabricerat.

Jag tror hon förstod dagen efter försvinnadet vad hon troligtvis kan ha uppfattat där i kohagen och "kryddar" en berättelse för att hon tror att hon hjälper polisen.

Jag tror inte hon är mytoman eller notorisk lögnare, men jag tror inte att hennes historia är helt sanningsenlig heller. Det kanske spelar mindre roll för fallets lösning, men jag tror inte man ska försöka dra för stora slutsater av vad hon påstår sig hört
Citera
2018-08-07, 15:12
Medlem
Darkwinds avatar
En sist reflektion: Eftersom fam.Andersson vänt sej till advokat,är nog ett enskilt åtal på gång mot pilot. Då kommer ALLT dras fram i ljuset. Ulrika är den som känner sej skyldig till systerns död eftersom hon introducerade pilot i familjen genom Susanne. Spelet är snart över.
Citera
2018-08-07, 15:30
Medlem
Pudelfrillans avatar
Eftersom ingen reagerade på det här inlägget för ca 1 vecka sedan så provar jag att lägga upp infon. igen. Inlägget handlade om tidpunkterna för när BW flyttade från Mariestad, att BW plötsligt valde att flytta tillbaka igen 1996 efter det att PR blev anhållen (p.g.a. en mängd anonyma falska tips b.l.a.) och att BW sedan lämnade Mariestad för gott efter polisförhören som hölls 2001(då åven "pilot" hödes på nytt). Alla dessa sammanträffanden kan knappast vara en slump..

Kan det vara så att det var BW och PK (PK i egenskap av att vara "pilot") som förhördes 2001? och kanske möjligen ytterligare någon person... Personligen så tror jag inte på att PU var inne på förhör 2001 utan misstänker att den uppgiften är planterad av någon som är mycket angelägen om skydda sig själv. PU kan vara ett av trådens största villospår.

För er som tidigare har undrat och frågat om när BW lämnade Mariestad och kanske även har undrat över varför han lämnade stan? här kommer lite intressant info:

Första gången BW flyttar från Mariestad är i jan. -95, han flyttar då ner till Ytterby utanför Kungälv. 1 år och 3 mån. senare, i april 1996 flyttar han vidare till Hovås strax utanför Göteborg men där blir han kvar endast ett halvår för i dec. 1996 (samma år som Efterlyst med dom 6 anonyma tipsen mot PR hade sänts, varpå PR anhölls) så återvänder BW plötsligt till Mariestad! och flyttar in på Stockholmsvägen (i närheten av mmpg, om nu KM är "pilot"). Där bor BW fram tills aug. 1999 då han flyttar vidare till Hamngatan. Detta blir BWs sista adress i Mariestad för i maj 2001 (samma år som polisförhören hålls) så väljer BW att återigen lämna stan men den här gången för gott!!!
Han flyttar då till Alvesta där han alltså bor kvar än idag.

Mycket intressanta uppgifter att få ta del av om ni frågar mig...
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-08-07 kl. 16:13.
Citera
2018-08-07, 15:36
Medlem
Bara några reflektioner. Ska man gå efter vad Leif GW skriver i sin bok är det fråga om två gm. Enligt hans bok är den som kör som nykter, den som sitter bredvid är onykter. Den onyktre bestämmer vanligtvis (är den dominerande i deras kompisrelation). Enligt vad LGWP skriver i sin bok är männen som plockar upp och skjutsar HA "två gamla vänner i hennes egen ålder". HA är på dåligt humör när hon lämnar Stadt enligt LGWP, pga "kärleksbekymmer". Min gissning är att mannen hon trodde var intresserad av henne inte var intresserad på samma sätt som hon var, och mer eller mindre diplomatiskt sa det till henne. Under färden från Stadt mot Ekudden börjar HA och en av männen (förmodligen den berusade) att tjafsa, och detta urartar snabbt till ett fullskaligt gräl. HA kräver att bilen ska stanna, vilket den gör, och sedan springer HA mot hemmet på skogsstigen. Dock har den berusade blivit rasande på något HA sagt/gjort, och han rusar efter (kanske efter att ha sagt till föraren - "genskjut henne via cykelbanan!"). Därefter rusar han efter HA osv...

Åter då till namnen nämnda i tråden. Vilka kan karaktäriseras som "gamla vänner"? BW, HJ? Där finns en gemenskap via skolor, syskon och grannskap (HJ var uppväxt i samma grannskap, BW växte upp vid kronoparksskolan). Det gick även ett rykte på tuna att BW och HA hade haft en "snabbis" i buskarna på karlsholme under en konsert/utekväll. Har inte en aning av om detta stämmer. BW kunde således ha tänkt sig något liknande den aktuella kvällen, och när HA snäste av honom så eskalerade det hela. Möjligen kan det hela också eskalerat av att HA sagt att hon ska "skvallra" för sin syster avseende vad BW sagt i bilen, och att han då får panik på något sätt?

Kan verkligen PU och PK sägas vara "gamla vänner"? De tränar iofs tillsammans på Mickes gym vid den här tiden, men har de känt varandra flera år? De gick inte på samma skolor, och i övrigt verkar de inte röra sig i samma cirklar innan går ur gymnasiet i alla fall. Det hade varit intressant att höra från någon som tränade på Mickes gym vid den tiden om PU/PK. PU tränade ju på några få år upp sig till att bli väldigt muskulös. Det gick rykten på stan att vissa knaprade doping på Mickes gym, bland annat nämndes att PU skulle dopa sig. Är det nån som vet mer om detta? Kombinationen doping/alkohol kan ju få ödesdigra konsekvenser med fullständigt galna raseriutbrott osv, skulle kunnat förklara varför GM tar ett vanligt gräl till ett mord.

Nåväl, jag inser att mycket i ovan beror naturligtvis på vad LGWP menar med "gamla" vänner? Är det 15 år eller 5 år han åsyftar där?
Citera
2018-08-07, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marieholm
Har tänkt lite kring det där med båt och varifrån gärningsmännen i så fall har lastat på HA efter dådet.

Två saker behöver gm, en väg att kunna åka hyfsat nära med bil, samt en plats att lägga till med båt utan att riskera att sätta båten på grund.

I nära anslutning till Ekudden finns ju "strandbadet" där det väl går att lägga till. Dock var det efterfest där nere den aktuella kvällen, vilket inte talar för att de åkte ner där pga potentiella vittnen. Därefter är det området kring Rödjan/Golfbanan/Sjöängen.

Sjöängen: I nära anslutning till de flesta småbåtshamnar och platser att lägga till i sjöängen finns det sommarstugor och hus i nära anslutning, jag skulle tro att en GM inte vill ta risken att åka ner på en sån väg av rädsla att bli observerade i den ljusa juninatten. Sedan fortsätter ju Sjöängen ner mot åsen och lugnås, men jag är nästan säker på att det är samma situation överallt där - grusväg ner kantat av sommarstugor/fastigheter och sedan strand/brygga.

Däremot vid golfbanan finns det väl både väg hyfsat nära ner, och det är också mindre risk att bli observerade några fastigheter i närheten.

Är det någon som har bättre koll på detta fast norr om stan? Alltså från Karlsholme ner mot snapen?

Eller så har de enkelt åkt långt för att kasta i henne i någon sjö ? Danska Emelie meng ( efternamnet ?) hittades väl 6-9 mil från där hon försvann? Ett vittne såg en parkerad vit på en en parkeringsficka och en man såg ut att lasta ur något tungt ! Hon hittades av en man på julafton liggandes i vattnet . Bara en tanke om jag ev ska ha varit i samma situation ? Har definitivt inte slängt / sänkt mitt offer i en sjö nära mig eller i anslutning till staden . Har definitivt åkt en bra bit och sedan slängt . Där är vi nog olika men att Polisen skulle leta i närliggande vatten förstår väl vem som helst , och då skulle JAG definitivt gömt mitt offer i en sjö / på land långt ifrån brottsplatsen och även ev min hemstad . Skrev nu vad jag hade gjort ! Finns säkert många som skulle lämnat offret på själva brottsplatsen som är det vanligaste 🤔 varför gjorde han / de inte det? Varför bemöda sig att frakta bort offret ? Levde hon då men var skadad ? Så de tordes inte eller va tvungna att avsluta och sedan ” gömma henne? De flesta mordoffer göms inte utan hittas på plats .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in