Citat:
Ursprungligen postat av
godanli
Du har ju en fungerande internetkoppling i lägenhetens ethernetkabel. Du kan således köpa nästan vilken trådlös router som helst i elektronikhandeln. Kolla bara så att routern har en ethernetkontakt för ingående internetsignal.
Det nämnda ComHem-uttaget i lägenheten är kanske en kvarleva sedan förr om internet via fiber följde med lägenheten och eventuellt ingår i hyran eller månadsavgiften. Du kanske inte ens är ComHem-kund, testa din uppkoppling via Bredbandskollen och se vem som levererar ditt bredband.
Samtidigt så blir jag nyfiken - vad är det för märke och modellbeteckning på din routrar?
En del av ComHems egna modem/routrar och TV-boxar behöver registreras hos kundtjänst och kopplas till ditt abonnemang för att kunna fungera. Om du har övertagit modem/router av tidigare innehavare så kanske utrustningen behöver registreras på dig.
Det finns även möjlighet att Wi-Fi är bortkopplat i modemet/routern eller att densamma är "bryggad". Det är vanligt om man exempelvis behöver ha ett ComHem-modem för att kunna få internetkoppling i bostaden, men vill kunna använda en separat trådlös router för bättre Wi-Fi.
Om du behöver tala ComHems kundtjänst så har de telefonnummer 90 222.
Lycka till!
De två routrar jag har är av följande modell: Netgear CG3100 och Compal CH7486e.
Enligt bredbandskollen har jag comhem som internet leverantör, 100/10. Ska köpa mig en router idag med rätt anslutning så jag slipper använda datorn som router.
Har hyrt ut lägenheten i andrahand, när jag bodde här tidigare hade jag internet via comhem uttaget med en fiberkabel (en sådan tv-antenn kabel) in i netgear routern. Då fanns inte den fiber-tv dosan i hallen, den har tydligen hyresföreningen nyligen installerat kostnadsfritt.
Det jag nu undrar är om jag kan avsluta mitt comhem abonnemang och fortfarande ha internet från denna nya dosa?
https://www.nynasbo.se/hyresgaest/bredband-tv-telefoni/fibertv/
Såhär står det på hyresvärdens hemsida om denna dosa. Har läst igenom men det känns fortfarande oklart om jag kommer ha fortsatt internet om jag avslutar abonnemanget.