2018-08-05, 18:49
Medlem
Hej, har nyss flyttat till en ny lägenhet och där finns en comhem router, fiberuttag i väggen (funkar ej) samt en grunka i hallen som liknar en väldigt stor router. (i den finns internet via kabel men den har inget wifi).

Från denna apparat i hallen går en lång inbyggd ethernet kabel som kommer ut i vardagsrummet, kopplar jag den till datorn finns internet. Kopplar jag den till comhem routern i en av de 4 ethernet portarna finns inget wifi, har testat logga in på routern och mixtrat runt samt återställt den men jag får fortfarande inget internet. Det finns bara dessa 4 ethernet portar i routern att koppla in sladden i.

Kan jag göra något med det jag har hemma eller behöver jag köpa någon ny apparat?

Det skumma är att jag betalar för comhem med fiberuttaget vilket inte fungerar men den apparaten i min hall betalar jag inte för och det funkar. Det står Svenska stadsnät på den. Snälla hjälp tack.
Citera
2018-08-05, 18:58
Medlem
Menar du att någon av "grunkorna" ska ha WiFi enligt vad som är skrivet på dem alternativt enligt modellbeteckning?
Citera
2018-08-05, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Menar du att någon av "grunkorna" ska ha WiFi enligt vad som är skrivet på dem alternativt enligt modellbeteckning?

Det ska finnas internet i comhem uttaget i väggen, det betalar jag för men där går inte att få igång internet när jag drar fiberkabel därifrån till routern. Vet ej varför.

Har nu förstått att dosan i hallen är fibertv och är helt gratis med basutbudet. Ifrån den dosan finns en ethernet kabel och där finns internet. 100mbit/10 enligt bredbandskollen.

Alltså borde jag kunna avsluta mitt comhem abonnemang och fortsätta ha internet genom fibertv-dosan som inte kostar något? Eller har jag förstått något fel?

Jag vill veta hur jag ska omvandla internet som finns i ethernetkabeln till wifi.
Citera
2018-08-05, 20:04
Medlem
yz44s avatar
Du får sätta i kabeln i rätt uttag på routern, om det är 4 st. är 3 av dem utgående och 1 ingående.
Citera
2018-08-05, 20:07
Medlem
yz44s avatar
Såg nu att det förmodligen var äldre comhem-utrustning du försöker koppla in, kommer förmodligen inte att fungera. Köp en ny router, de kostar inte speciellt mycket.
Citera
2018-08-05, 20:47
Medlem
Ring kundtjänst. De hjälper dig snabbt. Är hjälpsamma.
Citera
2018-08-05, 22:24
Medlem
Har nu gjort min laptop till en tillfällig wifi router med virtual router, funkar dugligt. Alltså de två routrar jag har hemma har bara 4st ethernet portar, inget "internet in" (förutom fiberkabeln) testat alla 4 portar såklart.

Kan någon länka en router som skulle funka för mig? Har kollat runt lite men vill vara säker så jag inte köper ännu en som inte funkat.

En annan sak jag gärna vill ha svar på är om jag kan avsluta mitt comhem abonnemang på internet då jag just nu har en snabb anslutning från fibertv-dosan som inte kostar något, använder ju inte comhem uttaget i väggen?
Använder jag bredbandskollen så står det att comhem är internet leverantören, men det kan väl vara tv-dosan som är comhem?

Skulle vara trevligt att ha helt gratis internet men vill inte avsluta abbonemanget och stå utan internet. Hoppas någon förstår vad jag menar och kan ge mig svar.
Senast redigerad av trcst 2018-08-05 kl. 22:27.
Citera
2018-08-06, 09:37
Medlem
Du har ju en fungerande internetkoppling i lägenhetens ethernetkabel. Du kan således köpa nästan vilken trådlös router som helst i elektronikhandeln. Kolla bara så att routern har en ethernetkontakt för ingående internetsignal.

Det nämnda ComHem-uttaget i lägenheten är kanske en kvarleva sedan förr om internet via fiber följde med lägenheten och eventuellt ingår i hyran eller månadsavgiften. Du kanske inte ens är ComHem-kund, testa din uppkoppling via Bredbandskollen och se vem som levererar ditt bredband.

Samtidigt så blir jag nyfiken - vad är det för märke och modellbeteckning på din routrar?

En del av ComHems egna modem/routrar och TV-boxar behöver registreras hos kundtjänst och kopplas till ditt abonnemang för att kunna fungera. Om du har övertagit modem/router av tidigare innehavare så kanske utrustningen behöver registreras på dig.

Det finns även möjlighet att Wi-Fi är bortkopplat i modemet/routern eller att densamma är "bryggad". Det är vanligt om man exempelvis behöver ha ett ComHem-modem för att kunna få internetkoppling i bostaden, men vill kunna använda en separat trådlös router för bättre Wi-Fi.

Om du behöver tala ComHems kundtjänst så har de telefonnummer 90 222.

Lycka till!
Senast redigerad av godanli 2018-08-06 kl. 10:16. Anledning: Ändrade första stycket, läste rubriken slarvigt.
Citera
2018-08-06, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godanli
Du har ju en fungerande internetkoppling i lägenhetens ethernetkabel. Du kan således köpa nästan vilken trådlös router som helst i elektronikhandeln. Kolla bara så att routern har en ethernetkontakt för ingående internetsignal.

Det nämnda ComHem-uttaget i lägenheten är kanske en kvarleva sedan förr om internet via fiber följde med lägenheten och eventuellt ingår i hyran eller månadsavgiften. Du kanske inte ens är ComHem-kund, testa din uppkoppling via Bredbandskollen och se vem som levererar ditt bredband.

Samtidigt så blir jag nyfiken - vad är det för märke och modellbeteckning på din routrar?

En del av ComHems egna modem/routrar och TV-boxar behöver registreras hos kundtjänst och kopplas till ditt abonnemang för att kunna fungera. Om du har övertagit modem/router av tidigare innehavare så kanske utrustningen behöver registreras på dig.

Det finns även möjlighet att Wi-Fi är bortkopplat i modemet/routern eller att densamma är "bryggad". Det är vanligt om man exempelvis behöver ha ett ComHem-modem för att kunna få internetkoppling i bostaden, men vill kunna använda en separat trådlös router för bättre Wi-Fi.

Om du behöver tala ComHems kundtjänst så har de telefonnummer 90 222.

Lycka till!

De två routrar jag har är av följande modell: Netgear CG3100 och Compal CH7486e.

Enligt bredbandskollen har jag comhem som internet leverantör, 100/10. Ska köpa mig en router idag med rätt anslutning så jag slipper använda datorn som router.

Har hyrt ut lägenheten i andrahand, när jag bodde här tidigare hade jag internet via comhem uttaget med en fiberkabel (en sådan tv-antenn kabel) in i netgear routern. Då fanns inte den fiber-tv dosan i hallen, den har tydligen hyresföreningen nyligen installerat kostnadsfritt.

Det jag nu undrar är om jag kan avsluta mitt comhem abonnemang och fortfarande ha internet från denna nya dosa?

https://www.nynasbo.se/hyresgaest/bredband-tv-telefoni/fibertv/

Såhär står det på hyresvärdens hemsida om denna dosa. Har läst igenom men det känns fortfarande oklart om jag kommer ha fortsatt internet om jag avslutar abonnemanget.
Citera
2018-08-07, 09:23
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trcst
De två routrar jag har är av följande modell: Netgear CG3100 och Compal CH7486e.

Enligt bredbandskollen har jag comhem som internet leverantör, 100/10. Ska köpa mig en router idag med rätt anslutning så jag slipper använda datorn som router.

Har hyrt ut lägenheten i andrahand, när jag bodde här tidigare hade jag internet via comhem uttaget med en fiberkabel (en sådan tv-antenn kabel) in i netgear routern. Då fanns inte den fiber-tv dosan i hallen, den har tydligen hyresföreningen nyligen installerat kostnadsfritt.

Det jag nu undrar är om jag kan avsluta mitt comhem abonnemang och fortfarande ha internet från denna nya dosa?

https://www.nynasbo.se/hyresgaest/bredband-tv-telefoni/fibertv/

Såhär står det på hyresvärdens hemsida om denna dosa. Har läst igenom men det känns fortfarande oklart om jag kommer ha fortsatt internet om jag avslutar abonnemanget.

Du måste säga upp ComHem själv. Du får TV från Telia.
Du har tydligen fått ett erbjudande från ComHem att flytta det abonemang du har hos dem till Stadsnät. Det har du tackat ja till.
Citat:
Har du redan egna avtal för digital-TV, bredband eller telefoni via Com Hem kommer du att få erbjudande om att flytta över dessa till Com Hem tjänster i det öppna nätet.

Säg upp ComHem, hämta nya TV-boxen och dina koder och aktivera TV från Telia.
IP-TV från Telia är bra.
Senast redigerad av PeterNoster 2018-08-07 kl. 09:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in