2018-08-07, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Det argumentet håller om man är polis inte för oss vanliga döda.

I rätten:

Jag: -Jag sköt honom för att han riktade ett vapen mot mig.

Rätten -Varför trodde du att han skulle skjuta dig?

Jag: -Grannen sa att det fanns en livsfarlig individ här så jag sköt honom innan han sköt mig.

Rätten: Varför trodde du att han var den individen?

Jag: För att grannen sa det...
Rätten: Såg du individen?

Jag: Nä, inte riktigt men det såg ut som ett vapen så då tänkte jag att det måste vara han.

Rätten: Såg du vilket vapen han hade?

Jag: Inte så bra men det såg ut som ett vapen.

Rätten: Du menar alltså att du sköt individen för att din granne sagt att det fanns en livsfarlig individ på din gård med du såg vare sig vapnet eller individen bra. Är det rätt uppfattat?

Du hade gått fri alla dagar i veckan Trots lite otydligheter hade de gått på spåret om nödvärn.
Citera
2018-08-07, 01:08
Medlem
Citat:

I rätten:

Jag: -Grannen sa att det fanns en livsfarlig individ här så jag sköt honom innan han sköt mig.

Jag: Nä, inte riktigt men det såg ut som ett vapen så då tänkte jag att det måste vara han.

Rätten: Du menar alltså att du sköt individen för att din granne sagt att det fanns en livsfarlig individ på din gård med du såg vare sig vapnet eller individen bra. Är det rätt uppfattat?
Tack, det blev en bra sammanfattning.
Citera
2018-08-07, 01:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det låter kanske rekorderligt men måste ju för f-n kunna villkoras. Det är ju miljön och förväntningarna på motståndet som sätter gränserna för vad som kan kontrolleras, och hur många som krävs för att kontrollera det. Om det är ryska armén som siktats i en telefonkiosk på Stureplan så går väl inte första bästa snut dit och rycker upp dörren och ber dem lägga ner vapnen?

Att man kunde säga det så kortfattat och otvetydigt visste jag inte, tack för hjälpen.

Många här som diskuterar som om de läste direkt ur ett evangelium, ja.

Poliser, vilka som helst, oavsett antal, utrustning, förmåga och utbildning, ska söka kontakt med misstänkta vapenbärare så fort som möjligt, varhelst de befinner sig, oavsett vad de har gjort.

Jag vägrar helt enkelt att tro att man genomförde ett skolexempel på insats den här gången.
Citera
2018-08-07, 01:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Eric har väl gått omkring, blivit sedd av någon boende på innergården, traskat därifrån. Han möter dock den arabiska killen utanför innergården, denne sitter i en park utanför. Sedan går Eric in på gården, och då är väl poliserna där då.

Något fördomsfullt skulle jag vilja säga att den där araben sannolikt är van vid att folk traskar omkring med vapen lite varsomhelst närsomhelst så därför ingen normal västerländsk reaktion.

En frisk människa hade ring polisen på studs och sagt att någon som ser ut som praktikanten på tv efter att ha gjort tio skenanfall mot mig står bakom mig och pekar med en trasig plastpistol i nacken på mig, kan ni vänligen köra honom till närmsta gruppboende innan någon skjuter ihjäl honom för han börjar faktiskt bli jobbig nu.

Jag är helt övertygad om att någon på nummer 112 talar arabiska, det ligger i tiden.

Det kunde ha räddat livet på Eric.
Citera
2018-08-07, 01:20
Medlem
Citat:

I rätten:

Det finns även en term för detta "putativt nödvärn". Om man själv uppfattar att någon hotar en till livet, trots att det är en vattenpistol, har du rätt till nödvärn.

https://lawline.se/answers/putativt-nodvarn

"A siktar på B med en vattenpistol och B tror att det är en äkta pistol. Om B därför tror att han befinner sig under ett överhängande brottsligt angrepp föreligger en putativ nödvärnssituation. Om B i en sådan situation slår A måste man vid bedömningen av om B har begått ett brott se till huruvida B haft uppsåt till att begå en otillåten gärning. Eftersom B här har trott sig agera i nödvärn är troligen så inte fallet d.v.s. om gärningen varit rättsenlig utifrån hur B har uppfattat situationen kan denne inte dömas för brott. Man ser alltså inte handlingen som tillåten men eftersom B:s uppsåt inte "täcker" frånvaron av omständigheter som gör gärningen tillåten ska denne gå fri."
Citera
2018-08-07, 01:25
Moderator
OYs avatar
Är det känt när Erics pappa kontaktade polisen angående försvinnandet? Vore ju en skandal om det skedde före eller i samband med polisinsatsen.
Citera
2018-08-07, 01:25
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Tro mig, det argumentet håller. Vad har polisen gjort för fel i lagens mening?

Att rikta ett pistolliknande föremål mot någon är att räkna som hot om våld. Man har då rätten till självförsvar oavsett om man är polis eller ej.

Downspersoner o.a. månde hädanefter bäva om ngn sadistfigur får för sig att prova detta igen.
Citera
2018-08-07, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Downspersoner o.a. månde hädanefter bäva om ngn sadistfigur får för sig att prova detta igen.

Ännu större anledning till att föräldrar bör hålla koll på sina barn samt inte ge dem tillgång till realistiska leksaksvapen.
Citera
2018-08-07, 01:34
Medlem
Citat:
Dödsskräck har inget med det här att göra. Ett vapen är ett vapen. Ett hot är ett hot oavsett om man blir rädd eller inte.

Vad finns det för andra perspektiv än polisens? Inga! Case closed. Sörj och hedra minnet av Eric och gå vidare.
Nödvärnsrätten handlar om just dödsskräck.Om det är dödsskräck och rädslan att själv bli dödad.
Så har man rätt att försvara sig. Inte annars.

Gangsters som skjuter ihjäl andra, är livrädda att själva bli dödade, därför dödar de.
Enkelt, nödvärns gäller endast när det gäller risk att bli dödad.
Citera
2018-08-07, 01:36
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ännu större anledning till att föräldrar bör hålla koll på sina barn samt inte ge dem tillgång till realistiska leksaksvapen.

Krigsleksaker förbjöds en gång, möjligen med hänvisning främst till det smaklösa i det, jag vet inte. Men det är väl dags igen. Och gärna för mig.
Citera
2018-08-07, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Är det känt när Erics pappa kontaktade polisen angående försvinnandet? Vore ju en skandal om det skedde före eller i samband med polisinsatsen.
Ja, pappan ringde och polisanmälde att Eric var försvunnen.
Sedan gick pappan ut och sökte efter honom.
Citera
2018-08-07, 01:44
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Ja, pappan ringde och polisanmälde att Eric var försvunnen.
Sedan gick pappan ut och sökte efter honom.

När gjorde han det?

Han fick tydligen beskedet att polisen inte hade tid att leta efter honom, ett märkligt svar om pappan samtidigt berättade att Eric har Downs syndrom, tre år mentalt och har autism. En sådan kille kan sväva i livsfara om han stryker omkring mitt i nattten på egen hand i centrala Stockholm. Finns det ingen taktikhandbok som säger att polisen även i sådana fall skall göra allt så fort det går för att hjälpa folk som kan hamna i livsfara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in