2018-08-06, 22:47
Medlem
Nu har jag också läst LGW om mordet på Helena Andersson i Mariestad. En sak, (som jag tror övriga inte nämnt något om), är under hans brottsanalys:

”Platsen där hon dumpas ligger inom en halvcirkel med en radie på en distansminut från det ställe där deras båt ligger. När man är klar med det så är klockan mellan tre och fyra på morgonen.”

Utifrån GW:s resonemang måste båtplatsen ligga i stans utkant, annars spricker tidsschemat. Glöm Sjötorp, Otterbäcken och Gullspång.

Han tror att hon är på dåligt humör p.g.a kärleksbekymmer när hon lämnar Stadt. En detalj som inte riktigt passar in på GW:s teori är hundvittnets uppfattning om var skriket kom ifrån. Annars är scenariot klart möjligt.
Citera
2018-08-06, 22:57
Medlem
Darkwinds avatar
Mitt sista inlägg i denna tråd innan 1.06. Förstår att jag är obekväm.......
Dessa uppgifter har jag fått av närstående till inblandade.
P.K är pilotmannen.
Länken från P.K till fam. Andersson är ULRIKA.
Ulrika var nära vän med P.K:s sambo 92-Su-anne. Alltså kände inte PK helena så värst.
Han blev intresserad av henne på förfesten i T-boda. Han uppvaktade henne på stadt. Hon sa att om han inte la av skulle hon skvallra för Susanne.
Susanne som idag är gift med R.E, som Helena var förtjust i då. Inte lätt att inte vara populärast kanske. Nu kan ni fortsätta att dra folk i skiten bäst ni vill. Jag bryr mej inte.
GW har fel.
Citera
2018-08-06, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martasson
Jag pratade med en elektriker för några veckor sen.
Han hade frågat KM själv.
- Är det du som är den misstänkte?
Då hade han svarat....
- Polisen har inte ett skit på mej.

Så svarar man inte om man inte är misstänkt.
Ungefär samma som PR sagt alltså. Ett synnerligen märkligt svar om man är helt oskyldigt uthängd här. Han bekräftar ju i princip att han varit intressant i utredningen.
Citera
2018-08-06, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Ett synnerligen märkligt svar om man är helt oskyldigt uthängd här. Han bekräftar ju i princip att han varit intressant i utredningen.

Jo, så måste svaret tolkas.
Citera
2018-08-06, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwind
Mitt sista inlägg i denna tråd innan 1.06. Förstår att jag är obekväm.......
Dessa uppgifter har jag fått av närstående till inblandade.
P.K är pilotmannen.
Länken från P.K till fam. Andersson är ULRIKA.
Ulrika var nära vän med P.K:s sambo 92-Su-anne. Alltså kände inte PK helena så värst.
Han blev intresserad av henne på förfesten i T-boda. Han uppvaktade henne på stadt. Hon sa att om han inte la av skulle hon skvallra för Susanne.
Susanne som idag är gift med R.E, som Helena var förtjust i då. Inte lätt att inte vara populärast kanske. Nu kan ni fortsätta att dra folk i skiten bäst ni vill. Jag bryr mej inte.
GW har fel.
Så PK var på förfesten menar du? I vilken roll då, som pojkvän till S som i sin tur var där som vän till U som i sin tur var där i egenskap av syster till H? Låter långsökt.
Och vittnena i parken, påhittade eller lögnare? DL tex är väl inte rädd för att stå upp mot PK om det skulle vara så.
Citera
2018-08-06, 23:13
Medlem
Citat:
Ungefär samma som PR sagt alltså. Ett synnerligen märkligt svar om man är helt oskyldigt uthängd här. Han bekräftar ju i princip att han varit intressant i utredningen.

Ett märkligt svar, ja. Det är dock inget som bekräftar att han är misstänkt eller intressant i utredningen. Polisen har ingenting på mig heller, tror du jag har varit misstänkt eller intressant i utredningen?
Citera
2018-08-06, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scion
Ett märkligt svar, ja. Det är dock inget som bekräftar att han är misstänkt eller intressant i utredningen. Polisen har ingenting på mig heller, tror du jag har varit misstänkt eller intressant i utredningen?
Eftersom du är anonym så kan du mycket väl ha goda grunder att anta att polisen inte har något på dig, vad vet jag. Men hur kan KM veta det är frågan.
Citera
2018-08-06, 23:23
Medlem
Cockinsons avatar
Citat:
Här stämmer det inte riktigt. Hade bilen stått vid lekplatsen hade "Hanna" sett den då hon gick förbi bara ett tiotal meter därifrån. Hon hör däremot bildörrar och en bil som åker iväg ute på Ekuddenvägen. Du är inte den förste som "faller i samma fälla". Intressanta tankar annars.
Jag har inte läst att hon gett ett detaljerat avstånd som 10m, utan den mest detaljerande är som ex. Ugglan citerat, här är ett urklipp:
Citat:
Hon gick ut på fastighetens framsida, ned till vändplatsen och upp mot skogsstigen (cykelvägen, min anm.) då hon plötsligt hörde ungdomar skräna

Notera upp mot skogsstigen. Detta är bara max nån m eller två, och beroende vilken vändplats som refereras så är bilen skymd på lekplatsen.

Gäller det vändplatsen på Vikingavägen, vilket jag läst i tråden men inte har länk, så är bilen skymd, det är lätt att se när man själv stått där, men även view street view (google maps).
Gäller det Domarringvägen så är möjligt att ev. se, minns inte helt hur snävt cykelvägen kurvades österut.

Här är hela citatet, inlagt av Ugglan:
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
[b]Enligt TSL onsdagen den 24 juni 1992 säger "Hanna" följande:

"-Hade jag fått den minsta indikation på att den kvinna jag hörde den natt då Helena försvann varit i nöd, då hade jag naturligtvis reagerat. Jag hörde under de fem minuter jag stod och lyssnade inte någon gång rop på hjälp.

Rösterna som hördes var högljudda. De kom från en kvinna och två till tre män - minst två berättar polisens vittne Hanna, som bor i samma område som den försvunna och natten då Helena försvann var ute och rastade sin hund.

Vittnet, vars uppgift blev allmänt känd först under söndagen, säger att hon uppfattade att det oväsen som skedde på Ekuddenvägen, cirka 100 meter från hennes bostad, kom från en gäng ungdomar som skränade. Inget ovanligt för området.

- Jag hade somnat från Tv:n med kläderna på. Vaknade klockan två och gick ut i köket för att dricka saft och ta en skorpa med smör på. Att klockan var två på natten det observerade jag när jag passerade en väggklocka. Jag tittade efter våra katter och plockade lite i köket innan jag bestämde mig för att gå ut med vår hund, berättar Hanna. Hon gick ut på fastighetens framsida, ned till vändplatsen och upp mot skogsstigen (cykelvägen, min anm.) då hon plötsligt hörde ungdomar skräna.

Flickrösten var ljus och mycket hög, medan mansrösterna föreföll prata i mun på varandra. Ljuden kom från andra sidan skogspartiet där Helenas skor hittades. Hanna hörde minst två män som var mycket aggressiva och hon hörde en flicka som gallskrek och grät.
- Jag hörde flickan ropa: Nej, så får eller kan ni inte göra. Strax därefter blev allt tyst. En bildörr slogs igen. (Senare har Hanna sagt att hon hörde flera bildörrar, min anm.). Jag tror därför att hon fördes bort med våld, fortsätter Hanna.

Efter det som Hanna upplevde gick hon hem. Det som skett trodde hon var ett avslutat kapitel. De skränande hade kommit överens och försvunnit. Söndagen gick och Hanna och hennes man tänkte inte mer på saken. De pratade inte om vad Hanna upplevt under natten. Inte förrän på måndagsmorgonen fick de klart för sig vad som förevarit. Maken kom då hem och berättade att Helena försvunnit, innan Hanna åkte till sitt jobb.
- Trots vetskapen om vad som hänt reagerade jag inte. Jag kopplade inte samman händelserna och även måndagen gick. Vid 17-tiden kom polisen och knackade dörr.

- Har ni sett eller hört något, frågade polismannen. Då klack det till. Visst hade jag hört kvinnoskrik och aggressiva mansröster, men jag kunde inte precisera dag och tid, på direkten. Jag bad polisen att få återkomma.
- Maken och jag gick igenom dagarna och kom fram till att det jag upplevt hade skett natten mot söndagen. Jag har också kunnat identifiera Helenas röst, en röst jag lärt känna i samband med hennes inkallningar av hunden.
Detta meddelade jag polisen.

(Tyvärr har jag inte hela den sista spalten, men jag tror att det ska vara ungefär så här)

Men ändå får man läsa att inga heta tips kommit in.
En ny kontakt togs med polisen, men samma resultat. Inte förrän i midsommar när en kvällstidning fått fatt i Hannas redogörelse för polisen började det hända saker, fortsätter Hanna, som känner sig ???lad för att polisen inte från början tagit hennes uppgifter på allvar och att om hon förstått Helenas situation kanske kunde ha avstyrt det hemska som skett.

- Folk tror att jag ljugit och att det jag upplevt är en efterhandskonstruktion. Så är det inte. Något har gått snett i behandlingen av mina iakttagelser och det får jag nu lida för, avslutar en förtvivlad Hanna, som känner sig utpekad som vittnet som sju dagar efter försvinnandet gav sig till känna."

[b]Just det sista stycket tycker jag säger allt: På onsdagen den 24 juni 1992 får Hanna hjälp av TSL att få ut sitt budskap. Redan då kände hon alltså en upprördhet över att ha blivit typ missförstådd i media samt inte tagen på allvar av polisen.
Citera
2018-08-06, 23:38
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martasson
Kan vara så att hen är kvar. Fast bakom ett annat nick

Absolut kan det vara så.

Missbruk av alternativa konton är dock förbjudet. ”Kalles” Nick 1 får inte stötta ”Kalles” Nick 2 i diskussionerna, om jag nu minns rätt.

Men det har säkert förekommit.
Citera
2018-08-06, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cockinson
Jag har inte läst att hon gett ett detaljerat avstånd som 10m, utan den mest detaljerande är som ex. Ugglan citerat, här är ett urklipp:
[/b]
Notera upp mot skogsstigen. Detta är bara max nån m eller två, och beroende vilken vändplats som refereras så är bilen skymd på lekplatsen.

Gäller det vändplatsen på Vikingavägen, vilket jag läst i tråden men inte har länk, så är bilen skymd, det är lätt att se när man själv stått där, men även view street view (google maps).
Gäller det Domarringvägen så är möjligt att ev. se, minns inte helt hur snävt cykelvägen kurvades österut.

Här är hela citatet, inlagt av Ugglan:
Hon går ut på cykelvägen i riktning lekplatsen, hunden stannar vi den lilla kullen som strax följer och där ifrån hör hon det hon hör. Hon står där en kortare stund än 5 minuter, kanske medan hunden gör nr 2, och fortsätter sedan promenaden i riktning lekplatsen. En bil på det stället däckavtrycket är taget är då mycket väl synlig. Åtminstone är det min uppfattning. Du lutar mer åt att hon vände och gick hem?
Citera
2018-08-06, 23:56
Medlem
Sordins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Nu har jag också läst LGW om mordet på Helena Andersson i Mariestad. En sak, (som jag tror övriga inte nämnt något om), är under hans brottsanalys:

”Platsen där hon dumpas ligger inom en halvcirkel med en radie på en distansminut från det ställe där deras båt ligger. När man är klar med det så är klockan mellan tre och fyra på morgonen.”

Utifrån GW:s resonemang måste båtplatsen ligga i stans utkant, annars spricker tidsschemat. Glöm Sjötorp, Otterbäcken och Gullspång.

Han tror att hon är på dåligt humör p.g.a kärleksbekymmer när hon lämnar Stadt. En detalj som inte riktigt passar in på GW:s teori är hundvittnets uppfattning om var skriket kom ifrån. Annars är scenariot klart möjligt.

Är hon dumpad i Mariestadssjön så har mördaren haft en väldig tur att hon inte har hittats. Där är ju max 10 m djupt i hela bukten. Nästan så en sportfiskare hade sett henne på ekolod
Citera
2018-08-06, 23:56
Medlem
Cockinsons avatar
Citat:
Hon går ut på cykelvägen i riktning lekplatsen, hunden stannar vi den lilla kullen som strax följer och där ifrån hör hon det hon hör. Hon står där en kortare stund än 5 minuter, kanske medan hunden gör nr 2, och fortsätter sedan promenaden i riktning lekplatsen. En bil på det stället däckavtrycket är taget är då mycket väl synlig. Åtminstone är det min uppfattning. Du lutar mer åt att hon vände och gick hem?
Nja jag lutar inte åt något specifikt håll, utan tycker det är bra att höra från dig hur "hanna med hunden" rörde sig. Men det är bara det att jag har inte hittat mer specificerat citat än vad jag har skrivit, har du en källa från tråden eller ex. media att hunden stannar vid den lilla kullen så vore det jättebra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in