2018-08-04, 11:48
Medlem
sebastian_s avatar
Detta standiga sammanfogande av tradar. Varfor inte lata folk fa diskutera ifred en specifik del av ett stort amne och sen kommer traden att sjalvdo efter ett tag. Jag sag en stackare som startade en trad i kamsportsforumet angaende ufc:s sviktande tittarsiffror och en rad intressanta forslag pa hur det skulle forbattras. Den traden fick inte ens leva i 24h innan den sammanfogades med den "stora traden om ufc". Nu har de intressanta inlaggen drankts i ointressanta nyheter och inlagg som inte har nagon koppling till fragestallningen. Hur skadar det forumet att specifika fragestallningar far en egen trad? Jag kan inte forsta logiken.
Citera
2018-08-05, 00:47
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Detta standiga sammanfogande av tradar. Varfor inte lata folk fa diskutera ifred en specifik del av ett stort amne och sen kommer traden att sjalvdo efter ett tag. Jag sag en stackare som startade en trad i kamsportsforumet angaende ufc:s sviktande tittarsiffror och en rad intressanta forslag pa hur det skulle forbattras. Den traden fick inte ens leva i 24h innan den sammanfogades med den "stora traden om ufc". Nu har de intressanta inlaggen drankts i ointressanta nyheter och inlagg som inte har nagon koppling till fragestallningen. Hur skadar det forumet att specifika fragestallningar far en egen trad? Jag kan inte forsta logiken.

Instämmer. Megatrådarna och det överdrivna OT-moddandet är vad som håller på att döda Flashback.

Ingen vill lägga ner tid på en bra TS om man vet att den strax kommer att försvinna in i en anonym jättetråd. Ingen vill heller utveckla intressanta sidospår i en diskussion om man vet att inläggen kommer att tas bort som OT.

Seriösa skribenter drar sin kos. Kvar blir troll och forumvandaler.
Citera
2018-08-05, 16:21
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Instämmer. Megatrådarna och det överdrivna OT-moddandet är vad som håller på att döda Flashback.

Ingen vill lägga ner tid på en bra TS om man vet att den strax kommer att försvinna in i en anonym jättetråd. Ingen vill heller utveckla intressanta sidospår i en diskussion om man vet att inläggen kommer att tas bort som OT.

Jag har märkt att forumet tappat de senaste 8 månaderna rätt rejält.
När har du börjat märka av denna degenererande utveckling?
Citera
2018-08-05, 16:40
Medlem
Ta tillbaka ”Heta ämnen!! Sidan där de hetaste ämnena diskuterades. En härlig blandning av aktuella färska händelser som diskuterades hemma vid köksbordet, ute arbetsplatser eller på stan. Eller bara någon komisk händelse eller random ämne som folk diskuterade så tangenterna rök. Jag skrattade högt ibland när man läste alla komiska svar. Roliga repliker, snabba svar, många svar, många som var inne på samma tråd samtidigt vilket gav energi och glöd i diskussionerna. Saknar ”Heta ämnen” jättemycket!! Saknar även den gamla layouten som var mycket tydligare och trevligare. Moderatorerna borde ha lite mer överseende med OT och minska sitt raderarande. Bättre att ha högt i taket och låta diskussionen leva.
Senast redigerad av karanan 2018-08-05 kl. 16:45.
Citera
2018-08-05, 19:55
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Jag har märkt att forumet tappat de senaste 8 månaderna rätt rejält. När har du börjat märka av denna degenererande utveckling?

Senaste 8 månaderna stämmer bra. Plötsligt kan fora som normalt har många inlägg stå helt stilla i flera timmar. Det har jag inte sett förr.
Citera
2018-08-06, 00:23
Medlem
Om det är sǻ att Flashback är på väg att gå under så är det helt välförtjänt. Flashback nöjer sig inte med att bara stå still, utan går istället bakåt när andra går framåt. Avskaffandet av ignorefunktionen är ett spadtag som Flashback tagit för att gräva sin egen grav. Avskaffandet har gagnat de troll som förstör Flashback och skrämt bort seriösa användare.

Utvecklas eller försvinna är det som gäller idag, och som antagligen alltid har gällt. Frågan är om Flashback kommer inse detta innan det är försent.
Citera
2018-08-06, 01:23
Medlem
Citat:
Får instämma med detta. Det är PÅ TOK för jävla mycket krav på att man ska posta i existerande trådar. Att få igång en bra diskussion i en gammal tråd är snudd på omöjligt. Har man tur är det en eller två som hakar på. Möjligtvis skulle det kunna vara en bra lösning att foga ihop med en större tråd efter ett litet tag.

Vissa stora trådar har ett existensberättigande, men det är en minoritet. En rolig detalj är att Flashback aldrig infört gilla-knappar (tack gode gud för det) med argumentet att det inte passar på ett diskussionsforum men däremot väldigt väl på QA-forum. Det argumentet är het rimligt, men samtidigt är dessa krav på att inte starta nya trådar om samma sak OCKSÅ något som bättre passar på QA-forum. Anledningen är rätt enkel. På QA-forum bygger man upp en kunskapsdatabas och tanken är att nästa person som undrar samma sak inte ens ska behöva posta. Men Flashback är inte primärt en kunskapsdatabas. Det händer att jag letar rätt på information här, men oftast är jag ute efter att enbart diskutera.

Jag tycker också att Flashback börjar kännas alltmer omodernt, och det är anmärkningsvärt att många funktioner som många användare saknar lyser med sin frånvaro. Däribland möjligheten att kunna filtrera bort vissa forum under nya ämnen.
Citera
2018-08-06, 10:59
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus

Ett intressant exempel som finns att följa är tråden "allt om calcio". Där har skribenterna uttryckligen flera gånger argumenterat för att de ska få gå OT, vilket resulterar i en levande och intressant tråd. För den som inte vet är calcio fotboll på italienska. Alltså en tråd om italiensk fotboll. Vad som gör tråden speciell är dock utsvävningarna om allt som har en liten koppling till fotbollen att göra. Det diskuteras italienska viner, maktstrukturer inom landet och gamla fiatbilar. Varför har Juventus ett så starkt supporterskap i södra italien? Det förklaras av en gammal fiatmodell på 50-talet som förändrade landet i grunden och fick många syditalienare att flytta upp till norr och fiatfabrikerna. Fiat ingår i Juventus ägarsfär och därför finns kopplingen med fans från hela Italien.

I alla andra trådar modereras den här typen av djupare inlägg bort. Man får bara skrapa lite på ytan innan det direkt blir " Nu håller vi oss till trådens ämne, det här inte en tråd om gamla fiatfabriker eller ägarfamiljer, det får ni ta i motorforumet."
Citera
2018-08-06, 11:18
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ett intressant exempel som finns att följa är tråden "allt om calcio". Där har skribenterna uttryckligen flera gånger argumenterat för att de ska få gå OT, vilket resulterar i en levande och intressant tråd. För den som inte vet är calcio fotboll på italienska. Alltså en tråd om italiensk fotboll. Vad som gör tråden speciell är dock utsvävningarna om allt som har en liten koppling till fotbollen att göra. Det diskuteras italienska viner, maktstrukturer inom landet och gamla fiatbilar. Varför har Juventus ett så starkt supporterskap i södra italien? Det förklaras av en gammal fiatmodell på 50-talet som förändrade landet i grunden och fick många syditalienare att flytta upp till norr och fiatfabrikerna. Fiat ingår i Juventus ägarsfär och därför finns kopplingen med fans från hela Italien.

I alla andra trådar modereras den här typen av djupare inlägg bort. Man får bara skrapa lite på ytan innan det direkt blir " Nu håller vi oss till trådens ämne, det här inte en tråd om gamla fiatfabriker eller ägarfamiljer, det får ni ta i motorforumet."
Nej, det finns gott om andra trådar som har förhållandevis fria OT-tyglar, men det är för att deltagarna i tråden sköter det snyggt. Det fungerar i vissa trådar och ämnen men inte i andra helt enkelt.
Citera
2018-08-06, 12:09
Medlem
gabrielle2s avatar
Folk är väl på semester, lediga, har annat för sig och tröttnar väl ibland på att babbla om samma sak och vara inne på Flashback.
Ser inga konstigheter i det.
Måste det ses i svart och vitt alltid.
Det visar sig väl i framtiden vad som händer med Flashback.
Citera
2018-08-06, 12:41
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Folk är väl på semester, lediga, har annat för sig och tröttnar väl ibland på att babbla om samma sak och vara inne på Flashback.
Ser inga konstigheter i det.
Måste det ses i svart och vitt alltid.
Det visar sig väl i framtiden vad som händer med Flashback.

Förut var det tvärtom, det blev mer aktivitet på sommaren då alla fick lov.
Citera
2018-08-06, 12:57
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Förut var det tvärtom, det blev mer aktivitet på sommaren då alla fick lov.
Ja kanske det men i år har det varit så förbannat hett så folk har antagligen badat mer än att diskutera på Flashback.
Jag ser lite mer att det är beroende av vädret( kallt och regnigt) medlemmarna söker sig in i värmen, humorn, lite arga kommentarer, kiv och tidsfördriv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in