2018-08-06, 02:18
Medlem
Tänkte rasta min femåriga dotter på Leos lekland i byn där jag residerar. Aldrig varit där förut så hade inga förutfattade meningar om inrättningen. Men nu sitter jag på facit men med en liten fråga i inläggets slutskede.

Visst anade jag att det skulle bli fart och halabalo, men inte väntade jag mig slaget vid Thermopyle. Om vi byter antagonisterna greker och perser mot svensk vs MÖ, Afghanistan och Somalia. Inte en kulturkrock, snarare ett kulturkrig. Tiden är söndag eftermiddag. Fördelningen uppskattningsvis 20% majoritetssvenskar, resten välfärdsturister alltså (kostade 159 kronor att gå in, för mig alltså. Turisterna betalar jag ju indirekt via skattsedeln).

Klockan är nu efter midnatt efter omplåstring av fysiska och mentala skador på jäntan. Har medeltidsmänniskorna hört talas om att vänta på sin tur? Eller är köandet ett västerländsk fenomen. Har medeltidsmänniskorna hört talas om att inte åka en tiondel efter varandra i rutschkanorna och därmed vid nedkomst ramma in i den som åkte först? Har medeltidsmänniskorna hört talas om att ett gäng tioåringar inte, upprepade gånger, bör springa in och knuffa bort en späd femåring? Retoriska frågor naturligtvis.

Nåja, vet vart jag inte ska bege mig igen i alla fall. Och lärt mig läxan att i dagens Sverige göra noga research inför kommande expeditioner till främmande destinationer.

Så, min fråga till fellow Leo leklandare. Ser det likadant ut i övriga Sverige? Eller är Uppsala bara ett olyckligt exempel?
Citera
2018-08-06, 03:40
Medlem
tv-geeks avatar
Jag har spenderat mången timme på diverse lekland de senaste fem åren. Olika kedjor, privata inrättningar och i olika delar av landet. Har aldrig någonsin upplevt något av det som du beskriver hände vid Ert besök. Men - barn krockar ibland, någon smiter före i någon kö och en annan (ofta min egen son) nästan vägrar att låta någon annan hoppa på studsmattan trots att det är dags för byte. Sådant händer, såklart, men jag kan absolut inte se hur lekande barns ursprung eller etnicitet spelar någon som helst roll i dessa fall. Jag delar inte alls din upplevelse.

En fråga också från mitt håll, förmodligen off topic - men vissa frågor måste ställas. Är du medveten om att du beskriver andra människor på ett högst oanständigt och olämpligt sätt? Du uttrycker dig rasistiskt, vilket förvisso inte är olagligt i sig- men det är likväl fullkomligt oacceptabelt, det bör emotsägas och det är såklart väldigt pinsamt för dig själv. Pinsamt att du verkar välja att låta obildad och inskränkt för att få nöjet att benämna andra personer med rasistiska tillmälen. Sluta med det. Välj att låta smart och beläst, istället. Välj att inte vara en rasist.

Så, Lekland är nog inget för sådana som dig. För allas bästa.
Citera
2018-08-06, 06:06
Medlem
Jag har lämnat barnen på kompiskalas på lekland och de är helt slut efteråt. Både ljudnivån och mycket spring. Det fysiska är ju hela idéen med stället, men herregud vad barn kan låta när de leker... De flesta barn älskar nog att vara där så nivån blir förstås hög. Jag har även varit med några gånger men på mer udda tider.

Bråk och gruff och dålig attityd har jag aldrig sett. Snarare det här "vimsiga"/"vilda", och att ungdomarna inte har koll på vad de gör/att de stör. Samma som i simhallarna och på stranden. Jag tror det är lite kulturellt hur mycket man lever om och hur mycket plats man tar. Att köa är nog rätt svenskt...

Eftersom min minsta är 4 blir det lite "dagiskonflikter" och jag får kliva in och hjälpa till och stötta och medla. En kulturell skillnad här kan vara att i vissa sydländska kulturer tycks man inte säga till sina barn, utan det är andras/allas ansvar att uppfostra.

***Om du är känslig är mitt tips att ALDRIG gå dit på helgerna***, det är helt galet kaos just då. Jag var där mitt i veckan nu förra veckan och det var vi och 5 barn till där kl 11. Sedan fylldes det på under eftermiddagen men blev aldrig jobbigt.
Citera
2018-08-06, 06:50
Medlem
ProfessorAnuss avatar
Lekland är WT. Gå ut i skogen o lär dottern ett o annat om naturen istället nästa gång. Så slipper du även turisterna.
Citera
2018-08-06, 09:44
Medlem
simme1988s avatar
Jag är på Leos lekland minst en gång i veckan med min dotter. Och har inte varit med om vad du beskriver. När min dotter tittar på youtube filmer från olika lekland i Sverige så ser man att på vissa ställen så är det mestadels folk med arabiskt eller afrikanskt ursprung. Skulle förmoda att Leo lekland i Uppsala är ett av dessa. Mitt enda tips till dig är att åka till ett annat lekland i en mer ”svensk” stad och gärna under förmiddag i veckan. Helgerna är alltid kaos.

Jag fattar inte din fråga ? Om nu dessa flyktingar/turister redan tagit över stora delar av vårt samhälle , varför skulle detta inte återspeglas på Leos lekland?
Citera
2018-08-06, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tv-geek
Jag har spenderat mången timme på diverse lekland de senaste fem åren. Olika kedjor, privata inrättningar och i olika delar av landet. Har aldrig någonsin upplevt något av det som du beskriver hände vid Ert besök. Men - barn krockar ibland, någon smiter före i någon kö och en annan (ofta min egen son) nästan vägrar att låta någon annan hoppa på studsmattan trots att det är dags för byte. Sådant händer, såklart, men jag kan absolut inte se hur lekande barns ursprung eller etnicitet spelar någon som helst roll i dessa fall. Jag delar inte alls din upplevelse.

En fråga också från mitt håll, förmodligen off topic - men vissa frågor måste ställas. Är du medveten om att du beskriver andra människor på ett högst oanständigt och olämpligt sätt? Du uttrycker dig rasistiskt, vilket förvisso inte är olagligt i sig- men det är likväl fullkomligt oacceptabelt, det bör emotsägas och det är såklart väldigt pinsamt för dig själv. Pinsamt att du verkar välja att låta obildad och inskränkt för att få nöjet att benämna andra personer med rasistiska tillmälen. Sluta med det. Välj att låta smart och beläst, istället. Välj att inte vara en rasist.

Så, Lekland är nog inget för sådana som dig. För allas bästa.

Ja utbildning (och bildning) är ju relativt. Har en Master från UU, dock inte i postkolonioala studier eller intersektionell teori, så medger vissa kunskapsluckar. Vilken utbildning har du själv? Sen kan du vara juste och påvisa mina rasistiska påståenden så jag kan redigera dem. Tack.
Citera
2018-08-06, 10:25
Medlem
Couplets avatar
Har varit på ett gäng olika runt om i Sverige och jag har gjort samma iakttagelse på alla: pojkar löper amok, vrålar som om deras inälvor karvas ut med sked och kastar saker på allt och alla. Så gott som aldrig någon vuxen som korrigerar detta grottbeteende.
Citera
2018-08-06, 10:35
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorAnus
Lekland är WT. Gå ut i skogen o lär dottern ett o annat om naturen istället nästa gång. Så slipper du även turisterna.

Håller med! Förstår verkligen inte vitsen med lysrörsbelysta plastiga rum utan fönster fulla med giftiga leksaker och skrikande barn. Ut i skogen istället, eller på större utomhuslekplatser, stora parker etc. Lovar att små barn 1-10 år kommer uppskatta det ännu mer än att få allt serverat på lekland.
Citera
2018-08-06, 10:41
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stavrogin
[...]
Så, min fråga till fellow Leo leklandare. Ser det likadant ut i övriga Sverige? Eller är Uppsala bara ett olyckligt exempel?
Jag har besökt några lekland i Stockholm ett flertal gånger de senaste åren och, i väntan på att min och andras avkomma ska leka färdigt, pratat med många andra vuxna där, bland annat om den situation som TS beskriver.

Just Leos Lekland i Uppsala verkar vara förlorat. Jag har inte besökt det själv utan det är vad andra vuxna, som varit där, berättat för mig. Om jag förstått de beskrivningar jag fått så är det normalläget på det leklandet som beskrivs i TS.

Det finns ett Leos Lekland i Bromma, i Stockholm. Där är det inte alls så som beskrivs i TS, det är bara i extrema undantag som det blir på det sättet, och då endast inom en liten del av området.
Sedan ägarbytet (det hette tidigare Andys Lekland) har det byggts om något, nu är det något lättare att undvika de mest brutala 'barnen'. Det finns färre öppna ytor så det blir lättare att utnyttja endast en avgränsad del av lekområdet. Tidigare var det mer så att alla lekte överallt men nu är det snarare en slags mindre områden inom det stora området som de leker inom -- och roterar mellan.

Ett litet kuriosa, som jag lyckats observera är hur de olika barnen leker:
Flickor med huvuddukar är väldigt lugna. De har fått strikta förmaningar av sina föräldrar att huvudduken inte får åka av. De leker väldigt lugnt. De är så rädda för att huvudduken ska råka blotta något enstaka hårstrå att de blir de mest lugna och stillsamma barnen. De är en lugnande faktor i det delområde de befinner sig i. Detta gäller extra speciellt de som har en späd kroppsbyggnad och lätt kan råka bli ivägknuffade när något av de brutala barnen springer förbi.
Raka motsatsen är pojkar med liknande hudfärg som har en satt kroppsbyggnad, de kan jämställas med drogade gorillor -- både vad gäller hänsyn och läten.
Citera
2018-08-06, 10:43
Medlem
Då vet jag var jag inte ska ta mina barn iallafall.
Citera
2018-08-06, 10:44
Avstängd
Silltunnas avatar
Har varit på ett Leos lekland. Låg i Partille. Kändes fräscht, säkert, lagom med folk, ok resturang. Ett lysande ställe att låta ungarna roa sig på ”if you just dont wanna give a fuck for a while”.
Citera
2018-08-06, 14:40
Medlem
lillapaddingtons avatar
Har tänkt samma sak om leos i Uppsala. Vrålar och skriker, både barnen och mammorna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in