Citat:
Ursprungligen postat av
GoUoD
Fagersta (speciellt platsen där hon påträffades) är inte en liten ort eller ett samhälle, det är en uppbrytning av väg och villor. Ingen hör dig skrika, kanske på sånt håll att de inte hör var skriket kommer från, att kontakta någon. Vem skulle kontaktas i såna fall? Polisen är minst en timme bort & att som missbrukare ställa sig vid en dörr och knacka i skräck orsakar allt som ofta mer problem än det hindrar - även om det i detta fall skulle räddat hennes liv. Fast återigen, det fanns sannolikt inte så många hus att ställa sig och banka på.
Jag har flera gånger blivit förföljd av främmande och bekanta i gryningstimmar. Jag har dock visat en aggression när jag önskat att de avstyr & det har hjälpt de gånger jag gjort det. Att inte vidta åtgärd när man är förföljd är ganska vanligt, samma som att man inte vidtager en åtgärd vid sexualbrott, människans primala instinkt öppnas och det rationella tänkandet fryser. Dessutom som tidigare nämnts så desarmerar man dem som du tror man har neutral eller god hand med som ett hot.
Vem har påstått att det är en liten ort? Storleken har heller ingen betydelse ens i det här fallet, snarare tvärtom. Det finns alltid personer att kontakta på ett eller annat sätt oavsett storlek på ort och ju större desto fler möjligheter.
Telefon som jag nämnt, person inom synhåll, boende inom synhåll, lokaler med ljuset tänt vilket kan tyda på nattarbete, trafik på gator och vägar. Återigen, ju större ort desto bättre möjligheter. Att knacka på boende eller andra lokaler som missbrukare må skapa andra problem, men det lär i alla fall få en stalker att backa, och du håller ju själv med - det skulle antagligen räddat hennes liv. Och jo, det finns bostäder i närområdet.
Märkligt beteende, som sagt.