2018-08-03, 15:23
Bannlyst
Hur flyttar man bilder på en iPad från kamerarullen till annat album så dom försvinner från kamerarullen?
Citera
2018-08-03, 16:36
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinaw
Hur flyttar man bilder på en iPad från kamerarullen till annat album så dom försvinner från kamerarullen?

Det går Inte.

Du kan GÖMMA bilder från kamerarullen, men inte ta bort dem (annat än helt).
Citera
2018-08-05, 11:09
Medlem
Schnyggves avatar
Jävligt störigt detta! ibland vill man ju bara ha vissa bilder på ett ställe, för skapa mappar går ju! Men nä, nog fan är det kvar i kamerarullen för det! sjukt störigt och fullständigt obegripligt att det inte går!!!!!!!!!!!
Citera
2018-08-05, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnyggve
Jävligt störigt detta! ibland vill man ju bara ha vissa bilder på ett ställe, för skapa mappar går ju! Men nä, nog fan är det kvar i kamerarullen för det! sjukt störigt och fullständigt obegripligt att det inte går!!!!!!!!!!!

Varför inte bara skita i kamerarullen då, dä det ju visar allt utom gömda, och istället titta på de mappar man skapat för sina tagna bilder?
Citera
2018-08-05, 21:09
Medlem
Schnyggves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Varför inte bara skita i kamerarullen då, dä det ju visar allt utom gömda, och istället titta på de mappar man skapat för sina tagna bilder?

Nää det är ju inte samma sak...
Citera
2018-08-05, 21:24
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:

Jag vet inte om jag förstår dig rätt, men när jag för över bilder från min Ipad/iphone, så frågar den om jag vill ta bort bilderna permanent. De försvinner från kamerarullen då, men prova man bara ta bort dem, så går det inte.
Citera
2018-08-06, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnyggve
Nää det är ju inte samma sak...

På iOS 12 så heter det inte Kamerarullen längre utan Alla bilder.
Försök då att se det som just ett album/plats där alla bilder samlas. Och vill du inte titta på alla bilder så välj då istället nåt av de andra fasta albumen, eller de du själv skapat, som har de bilder du vill titta på. Typ, vill jag inte titta på Morfars nya traktor, så klickar jag inte på det albumet, och vill jag inte titta på alla bilder så klickar jag inte på albumet Alla bilder...

En annan sak som jag tror folk inte tänker på, eller testar så mycket, är den sökfunktion som finns i Bilder-appen. Man kan söka på en jäkla massa och den kan hitta rätt de flesta gångerna.
Testa t ex att söka på Mat, så får hittar den bilder som innehåller mat och liknande, eller sök på insekt/insekter så visar den de bilder som har med eller är på insekter, fåglar, bilar, tjejer, träd skog, ja det är bara att testa och se vad den hittar om man söker nån bild som man inte kommer ihåg var den ligger för man har många bilder.

En annan sak är att man kan öppna albumet Platser och där svepa runt på en karta, zooma in/ut, och se var olika bilder är tagna, så länge de är knäppta med en kamera som har GPS. Sen bara klicka på bilderna på kartan så de blir stora. När han har en bild uppe så kan man svepa bilden uppåt så får man fram en hel del mer info om och runt bilden.

Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Jag vet inte om jag förstår dig rätt, men när jag för över bilder från min Ipad/iphone, så frågar den om jag vill ta bort bilderna permanent. De försvinner från kamerarullen då, men prova man bara ta bort dem, så går det inte.

Hur menar du nu, att du flyttar bilder bort från iPad? Vart då?
Det som frågas är hur man tar bort bilder, från albumet Kamerarullen, i Bilder-appen på iPhone/iPad. Det går helt enkelt inte så länge de ligger kvar i luren i den appen. De kan bara raderas fullständigt.
Citera
2018-08-06, 17:33
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:

Hur menar du nu, att du flyttar bilder bort från iPad? Vart då?
Det som frågas är hur man tar bort bilder, från albumet Kamerarullen, i Bilder-appen på iPhone/iPad. Det går helt enkelt inte så länge de ligger kvar i luren i den appen. De kan bara raderas fullständigt.
Kopplar ipaden/iphonen till datorn.
Den startar upp om frågan om importera bilderna.
Där finns en ruta som säger "Ta bort objekt efter jag har importerat dem" Markera den, starta importera objekt. När det är klart så är de väck från iphonen/ipaden, eller jag är ute cyklar?

https://imgur.com/a/cGFJOol
Citera
2018-08-06, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Kopplar ipaden/iphonen till datorn.
Den startar upp om frågan om importera bilderna.
Där finns en ruta som säger "Ta bort objekt efter jag har importerat dem" Markera den, starta importera objekt. När det är klart så är de väck från iphonen/ipaden, eller jag är ute cyklar?

https://imgur.com/a/cGFJOol

Nej det är korrekt i ditt fall, för du har ju skickat över bilderna till datorn och får då frågan (som man även får om man tankar in bilder från en vanlig kamera eller minneskort) om dessa skall raderas från enheten de kom ifrån.

Men i tråden frågas det om att radera bilderna från albumet Kamerarullen efter det att man lagt in bilderna i andra specifika egna album. Det går inte.

Bilderna ligger ju i grunden i Kamerarullen, och när man skapar egna album och lägger in bilder i dessa så ligger de fortfarande i Kamerarullen och i albumen så hämtas bilden från kamerarullen för att visas där. Det betyder att även om man så lägger in samma bild i 10 olika album med olika tema som kan passa samma bild, så blir inte bilden kopierad till varje album utan ligger i Kamerarullen som en bild, och visas därifrån i de 10 olika albumen
Citera
2018-08-06, 18:34
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Nej det är korrekt i ditt fall, för du har ju skickat över bilderna till datorn och får då frågan (som man även får om man tankar in bilder från en vanlig kamera eller minneskort) om dessa skall raderas från enheten de kom ifrån.

Men i tråden frågas det om att radera bilderna från albumet Kamerarullen efter det att man lagt in bilderna i andra specifika egna album. Det går inte.

Bilderna ligger ju i grunden i Kamerarullen, och när man skapar egna album och lägger in bilder i dessa så ligger de fortfarande i Kamerarullen och i albumen så hämtas bilden från kamerarullen för att visas där. Det betyder att även om man så lägger in samma bild i 10 olika album med olika tema som kan passa samma bild, så blir inte bilden kopierad till varje album utan ligger i Kamerarullen som en bild, och visas därifrån i de 10 olika albumen

Japp, därför jag skrev : Jag vet inte om jag förstår dig rätt,
Just för han skrev inte var "albumet" var. Men troligtvis är det som du säger. Men jag gav en lösning, om han nu vill tvunget ta bort bilderna. Han kan alltid flyta tillbaks bilderna i telefonen
Citera
2023-11-15, 05:59
Medlem
Citat:

Någon som vet hur det är idag med IOS 17? Funkar det att göra så idag?
Citera
2023-11-15, 09:04
Medlem
Raggarspinns avatar
Med iOS 17 går det fortfarande inte att ”flytta” bilder från bibliotek till album. Det går endast att lägga till bilder i album. Man kan lägga till samma bild i flera olika album utan att det skapas en kopia av filen.
Vill man ändå göra som man gjorde förr likt move c:bilder/bilder.bmp to c:bilder/album/bilder.bmp så går det bra.
Spara bilden i filer. Radera bilden från appen bilder. Nu finns bildfilen i appen filer istället för bilder. Man kan välja att spara bildfilen i en mapp som man döpt till ”annat album”.
Men varför vill man ta bort bilder från ”kamerarullen” eller “bibliotek” som det heter idag?
Senast redigerad av Raggarspinn 2023-11-15 kl. 09:20.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in