2018-08-05, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Ja, enligt intervjun med araben i AB fick han intrycket att E ville leka. Araben såg att han var downie och hade ett pistolliknande föremål i handen. Jag tycker att han borde ha förstått E inte borde ha varit ute där strax innan 04.
Araben verkade ju inte vara rädd för E. Det minsta han kunde ha gjort var väl att följa efter

Intervju med araben på tv4-nyheterna igår.
Han var tydligen kvar i området och försökte prata med polisen och informera om Erik. Men enligt honom själv så blir han då själv hotad/varnad av polisen, som redan då hade dragna vapen.

Och med tanke på hur uppenbart nervösa och livrädda Stockholms poliser generellt är, så kan jag inte klandra honom för att han drog som en avlöning när en spattig polis med draget vapen (förmodligen) med fradga i munnen skriker Backa!Backa!( Hade jag också gjort och jag är pursvensk.)

Förövrigt så ser jag att många i tråden menar att vi ska vänta in utredningen för att få se vad som faktiskt har hänt. Min fråga till er är då;hur jävla naiva är ni?
Citera
2018-08-05, 19:23
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nej, men det tycks vara styrkt att Erik riktade pistolen mot Araben som han mötte strax dess för innan. Det ökar sannolikheten för att han även senare kan ha riktat pistolen mot Polis. Finns även uppgifter att Erik skall ha följt efter Polis som backat undan. Trovärdigheten i dessa uppgifterna ligger utanför min förmåga att bedöma.

Kan araben gett honom vapnet?
Citera
2018-08-05, 19:24
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Har du ens testat pistolskytte? Ännu bättre, har du testat skidskytte eller liknande då man har puls?
Glöm att man siktar på benen i en sådan situation.

Men det hände ju för fan nyss att de sköt en snubbe i benen i liknade situation! WTF!
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadlessAgnew
Går inte att avgöra på avstånd under goda ljusförhållanden och i en lugn situation. Än mindre går det att avgöra under sämre ljusförhållanden och stress.

Är mycket möjligt att poliserna inte ens har kunnat uppfatta att MGM hade Downs face om det hade varit synligt. I en stressad situation så fokuserar blicken något helt otroligt starkt vid hotet, i det här fallet vapenattrappen. Räcker med att MGM gör en oväntad/ryckig rörelse med vapnet efter att polisen beordrat MGM att släppa vapnet för att verkanseld ska vara befogat.

Skulle det visa sig att MGM riktat vapnet mot poliserna hade det varit snudd på tjänstefel att inte bekämpa hotet.

Frågan är kanske om de borde ha försökt sätta sig i en situation där de kunnat få ngn sekunds blick på personens ansikte/kunnat ”avläsa” honom, innan de tvingade fram en ”eldstrid”. Hade personen varit ett reellt hot, så bör polismännen i alla händelser ha satt sig i en position där de två som inte tilltalade honom kunde ha skjutit ner honom innan han hade hunnit skjuta tillbaka. Dvs de borde ha lagt an och endast närmat sig långsamt.

Jag skulle kunna föreställa mig (jag gissar nu, har väl sett för mycket tv) att av dessa skjutklara, åtminstone den ene haft ett större inflytande över om skott borde avlossas, eller inte. Skjuter inte denne, så skjuter inte heller övriga, initialt. I direkt påföljande skede torde var och en ha möjlighet att avgöra om skott borde avlossas, givet var och ens bedömning av vad denne ser men kanske inte övriga.

Så långt så handlar det om möjligheten att utnyttja överskottet av eldkraft för att skydda sig själva och tredje man.

Men går man tillbaka ett steg så blir ju lätt resultatet — om ET för upp sin pistol mot endera av polismännen som reaktion på tilltalet — att andremannen eller samtliga väljer att omedelbart skjuta, utan att ngn tar en blick på vem det är man beskjuter. Det är ju förståeligt, men olyckligt.

Ambitionen borde ju strängt taget inte vara att nedkämpa hotet, utan att veta vilket hot man nedkämpar. När omständigheterna tillåter och hotet inte är känt eller bekräftat på förhand eller på annat sätt.

Så idealt, tänker jag mig, bör den som tilltalar vara i skydd, eller omedelbart inta sådant. Vilket normalt skulle (kunna) ge övriga ngt mer tid att bedöma hotet, innan de skjuter. Redan det förhållandet att ET hinner säga ”Pang!”, snarare än avlossa skarp ammunition mot förste polismannen, torde ge en indikation till samtliga poliser att hotet är ett annat än det först antagna. Varenda bråkdel av en sekund som kan läggas på att betrakta misstänkt GM:s reaktion på tilltalet, utan reell risk för att polis eller civil blir träffad eller sprängd, borde kunna användas för att bedöma vilken typ av fara man står inför. Om det är ett fyllo med en lånad men ack så blind replika, om det är rollen Hamlet i ett arabisktalande resande teatersällskap som övar på sin moderna tappning av den danske prinsens stora monolog med en revolveratrapp i brist på förmåga att sova, om det är en dövstum med sin övermogna banan som inte kan sova, om det är den gamle mannen med paraplyet, en utklädd bu/itter tonåring som kommer hem sent från maskeraden som den maskerade hämnaren, eller en förståndshandikappad, eller någon läderfetishist med munkavle som trillat ut genom fönstret och funderar på hur han ska komma in sedan hans älskare måste ha tuppat av.

Är det så dunkelt att det inte går att avgöra om ett vapen är en leksak eller ej, om en kille har DS eller ej, och om tiden är så knapp som här, så är det också tillräckligt dunkelt för att andra inte fullt alerta befolkningselement ska kunna hamna under rakkniven.

Vilket kanske också för oss till misstanken att man kanske hann uppfatta att ET hade DS, men att man sköt för att vapnet i handen antogs vara skarpt och den påsiktade därmed i fara.

Principen ”sticker du något som liknar en picka mot snuten”, som anförts bland argument här, tycker jag för all del är ett bra allmänt rättesnöre för de som brukar sticka pickor mot snuten. Men det bör inte vara vägledande för polisens slutomdöme om misstänkts vandel o anseende en sommarnatt på en innergård i Vasastan.

Polisen bör försöka försäkra sig om vem och vad de nedkämpar innan de nedkämpar något alls.

Ett mördat vittne som inte polisen lyckats skydda är givetvis ngt ohyggligt i ett rättssamhälle. Men polisen vet ju då allra minst vem de ska rikta misstankarna mot. Men en helt oskyldig person som skjuts ner av misstag under ambitionen att förhindra ett annat, uppfattat, antaget men ej verkligt brott, är helt enkelt fasansfullt. Och det vet säkert polisen bättre än ngn annan.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-08-05 kl. 19:45.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Förövrigt så ser jag att många i tråden menar att vi ska vänta in utredningen för att få se vad som faktiskt har hänt. Min fråga till er är då;hur jävla naiva är ni?

Ska vi lita på trådsanningar istället?
Citera
2018-08-05, 19:25
Medlem
volvo 240s avatar
Att detta ens är en grej, han la inte ner vapnet. Spelar ingen roll att han hade downs vilket fö inte gör en ofarlig eller är nåt man kan bedöma fort i en situation med automatvapen och dåliga ljusförhhållanden.

Vore det lika hemskt om ppolisen sköt ihjäl mig om jag gick runt med en vit blindkäpp i ena handen och en pistol i den andra och inte släppte pistolen när jag blir tillsagd? Jag tycker inte det iaf. Och jo jag kan träffa en människa utan några större problem. Men man får ju inte skjuta handikappade människor...

Och jag tycker M16A2 är ett så vackert vapen att jag gärna skulle gå runt med ett på ryggen som en accesoar ibland. Har en replika med bärrem. Men eftersom jag inte vill bli dödad så kan jag inte det. Och jag förstår det. Man kan inte ha folk som springer runt med vapen.
Senast redigerad av volvo 240 2018-08-05 kl. 19:28.
Citera
2018-08-05, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Men det hände ju för fan nyss att de sköt en snubbe i benen i liknade situation! WTF!

Länk? Hade denne pistol?
Igår va det en som blev skjuten i benet men denne va en knivman.
Citera
2018-08-05, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk

Varför går det inte att förstå? Skjuter polisen för att oskadliggöra skjuter de på den största träffytan. Man skjuter inte mot huvud eller armar eller ben för risken är ganska stor att man missar.

Sen händer det att mgm träffas i ben, det har du rätt i...
Citera
Medlem
Citat:
Ska vi lita på trådsanningar istället?

Bra fråga! Vem kan vi lita på när vi inte ens kan lita på ordningsmakten? Har jag inget svar på tyvärr.
Citera
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Länk? Hade denne pistol?
Igår va det en som blev skjuten i benet men denne va en knivman.

Kniv är fullständigt livsfarligt vapen i närstrid.
Citera
2018-08-05, 19:29
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Varför går det inte att förstå? Skjuter polisen för att oskadliggöra skjuter de på den största träffytan. Man skjuter inte mot huvud eller armar eller ben för risken är ganska stor att man missar.

Sen händer det att mgm träffas i ben, det har du rätt i...

Nej, det händer inte bara om man inte är en usel skytt. Är du verkligen så jävla bombad att du tror poliser skjuter på måfå.
Citera
2018-08-05, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Jag och flera andra uttalar oss om hur kärringen beter sig samt uppför sig.
En diagnos känns inte uteslutet utefter hennes beteende och nervsjuka framträdande.
Detta är inte av elakhet utan hör till diskussionen. Oavsätt om du står längst fram i mongoparaden eller ej.

Enda mongot är ju uppenbarligen du. Så alla som var med i kortegen var mongo. Du vet inte vad du talar om. Snälla skaffa aldrig barn o snälla ge din far stryk för att han tillverkade dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in