2018-08-01, 23:50
Medlem
Tjena! ska rycka in den 17 september som skyttesoldat. Finns det någon som kan berätta hur det är att vara skyttesoldat och om det var roligt där i skövde
Citera
2018-08-02, 00:41
Medlem
Mackan52s avatar
Rycker du in som pansarskytte?

Det kommer nog bli skönt för dig att bara sitta i vagnen på en Strf 90 och mysa när Boforskanonen gör hela jobbet och sedan bara lasta ur för att bekräfta "Japp, den lede fi är nedkämpad, över hela området, vi har lite här, några delar därborta, nåt hänger i träden en kilometer bort, ska vi ta lunch nu?"

Citera
2018-08-02, 00:56
Medlem
HRTs avatar
Pansarskytte hade cyklar 90-91 pga besparingsskäl.
Lifkompaniet på P4 har ju Facebook grupp med uppdateringar om utbildningen etc.

Fint regemente, var GB på lifkompaniet pansarskytte då ganska tufft utan PBV o mycket cyklande blev det och många tältnätter. Men roligt och minnen som marsch, bestraffningar, nattskytte, bevakningsuppdrag, då friakriget vet ej om det finns kvar,

Många roliga minnen
Citera
2018-08-02, 00:58
Medlem
megacoolmans avatar
Jag låg på P4 för ca 25 år sedan. Roligt i Skövde, tja inte så värst på den tiden iaf. Det är ju en militärstad så det gick väl 4 killar på varje tjej ute på krogen. Men man åkte ju hem i princip varje helg.
Annars var det väl ok. Ångrar inte den tiden i värnplikten.
Var förvånansvärt kallt den vintern minns jag. Det blir visst gärna det i Skövde.
Citera
2018-08-02, 01:14
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Pansarskytte hade cyklar 90-91 pga besparingsskäl.
Lifkompaniet på P4 har ju Facebook grupp med uppdateringar om utbildningen etc.

Fint regemente, var GB på lifkompaniet pansarskytte då ganska tufft utan PBV o mycket cyklande blev det och många tältnätter. Men roligt och minnen som marsch, bestraffningar, nattskytte, bevakningsuppdrag, då friakriget vet ej om det finns kvar,

Många roliga minnen

Jo men ärligt talat, i stadsmiljö med krossat murbruk, uppslitna vägar, sönderslagna hus och all annan skit som man fick höra om i SIB. Är inte cyklar ändå bäst att ta sig fram med?

Cykel eller bara "till fots" är ju vad som gäller när allting stannar av.
https://www.youtube.com/watch?v=p9p7oq58xqQ

Att snurra runt i pansarskyttefordon är ju i princip bara att måla ett stort rött "bullseye" på sig själv komplett med texten "shoot here" på tretton olika språk

EDIT
Kära TS, skratta dig lycklig. Helvetet kommer se ut som en semester efter din tjänstgöring, bär järnarmen och svärdet på din hals med stolthet
Hälsning från I19 "Vi viker oss aldrig!" . Hoppas du anammar samma stolthet för ditt regemente.
https://www.youtube.com/watch?v=rAyjxfsRtRE
Senast redigerad av Mackan52 2018-08-02 kl. 01:22.
Citera
2018-08-02, 01:37
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zipps99
Tjena! ska rycka in den 17 september som skyttesoldat. Finns det någon som kan berätta hur det är att vara skyttesoldat och om det var roligt där i skövde

För snart ett oändligt antal år sedan föddes jag som pansarskyttesoldat i en PBV302.
Djävlar vad manligt och jag blev kvar många år.
Akan som hamrar på i mörkret.
Vagnen som rullar igenom byn i morgondimman.
Asgarven i tält 12.
Kamratskapen som var ofantlig.
Kulsprutan som spred död och förintelse i anfallsmålet.
GRG som hamrade på i försvarsstrider.
RB56 som senare spred skräck i stridsvagnsförbanden.
Haubitsbataljon/er som skjuter eldstötar under anfall på Skillingaryd.
Brigader som smäller ihop på Revingehed.
Järnvägstransport till Boden och minus 30.
Osv, osv,osv.
P4, helt ok.
Skövde, helt ok.
Lycka till, du har en djävligt fräck tjänst framför dig i 90:ian.
Citera
2018-08-02, 01:55
Bannlyst
Just Skövde-Kompani har ett prima rykte internationellt.
Senast redigerad av Kick88 2018-08-02 kl. 02:02.
Citera
2018-08-02, 08:31
Medlem
pelle_snusks avatar
Jag var jägare på K3 i Skövde för länge sedan - innan jägarna flyttade till Karlsborg. Skövde är ingen kul stad och övningsfältet är platt. Man kan sticka till Billingen om man vill springa i mer kuperad terräng, men då är det en ordentlig cykeltur dit (uppför) och en lika lång tur hem (nerför).

K3 (numera finns T2 i lokalerna om man inte hunnit lägga ner det också) ligger mitt emot P4 och jag har ätit mycket i matsalen och mässen på båda regementena. De ser ut som regementen gör mest.

Som någon skrev i tråden gick det många killar på en tjej, och utelivet var inte fantastiskt den gången. Har ingen aning om hur det ser ut idag.

Varje gång jag åker förbi Skövde med tåg kastar jag en blick mot regementet och tänker "där är jag inte".

Kuriosa: En panskarskyttesoldat i strid lär ha en statistisk livslängd på 11 sekunder. Jägarna lever i ett par veckor - antingen blir man dödad av fienden eller av eget artilleri när man tar sig hem mot de egna linjerna från ockuperat land. Så var det då jag lumpade i alla fall.
Citera
2018-08-02, 08:42
Medlem
Gjorde lumpen som Skyttegruppsbefäl för STRF90b för ca 13 år sen på P4. Det är en bra utbildning. Det är inte så lökigt som man kan tro att vara skyttegrupp i stridsfordon 90. Jag var seriös i början av lumpen sedan gick det utför när jag insåg hur mycket spel för galleriet som det var jämt och av alla.

Det är mycket fältövningar vilket är klart bra. Se till att sköta er när ni har kvällspermis och drar ut och dricker. Det blir konsekvenser annars. Häll upp, drick upp, ställ upp.

Hade en riktigt bra Löjtnant vid namn Sparre. Han var kapten några år senare så han har säkert blivit major vid det här laget.

Försvaret var inget för mig men det är en väldigt bra erfarenhet och jag ångrar inte att jag gjorde lumpen trots dåligt betalt.
Citera
2018-08-05, 18:12
Medlem
Tack alla som svarat! Men hur blir det om jag senare vill bli jägare? måste jag göra en hel jägarutbildning då?
Citera
2018-08-05, 18:36
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zipps99
Tack alla som svarat! Men hur blir det om jag senare vill bli jägare? måste jag göra en hel jägarutbildning då?

Driver du med oss?
Du har väl mönstrat o blivit uttagen till pansarskytte? Då har du gjort ditt val
Annars skulle du ju ha valt Jägare och testats för det vid mönstringen?
Citera
2018-08-05, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moonleaf
Gjorde lumpen som Skyttegruppsbefäl för STRF90b för ca 13 år sen på P4. Det är en bra utbildning. Det är inte så lökigt som man kan tro att vara skyttegrupp i stridsfordon 90. Jag var seriös i början av lumpen sedan gick det utför när jag insåg hur mycket spel för galleriet som det var jämt och av alla.

Det är mycket fältövningar vilket är klart bra. Se till att sköta er när ni har kvällspermis och drar ut och dricker. Det blir konsekvenser annars. Häll upp, drick upp, ställ upp.

Hade en riktigt bra Löjtnant vid namn Sparre. Han var kapten några år senare så han har säkert blivit major vid det här laget.

Försvaret var inget för mig men det är en väldigt bra erfarenhet och jag ångrar inte att jag gjorde lumpen trots dåligt betalt.

Haha Ja Sparre(om det är samma) kommer jag ihåg.
Var Fänrik på min tid, spelade lite stel i början men var egentligen riktigt skön.

Till TS pansarskytte är kul om man orkar med, är ju givetvis inte en jägarutb. men rätt lagom hård.

Är perfekt om du älskar växelvis framryckning😉..

Själv var jag Kspskytt(fortf. i HV) och allt rännande utanför vagnen tar fint på framförallt låren
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in