2018-08-05, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Han kunde bara säga mamma troligen en livsfarlig förbrytare.

Hade fortfarande kunnat döda någon om han haft ett skjutvapen. Downie eller inte, han uppträdde som ett hot och fick ta konsekvenserna av det.
Citera
2018-08-05, 17:04
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Innergården är ett relativt slutet område, insatsstyrkan har granater, och också skydd. Gör det inte så komplicerat.

Om man inte vet var det misstänkta hotet befinner sig är det alltid en god idé att vakta sin rygg, kunde man gjort genom att spärra av ingången till innergården innan man gick in, en direkt konfrontation i ett trångt utrymme hade kunnat undvikas, förstår du inte svenska fullt ut?

1. Orkar inte tjafsa med en som svävar ut,istället för att hålla sig till det konkreta fallet.

2. Ja, om man inte är bemannad och adekvat utrustad så bör man göra det om det inte finns ett omedelbart hot mot person anser jag. Man bör invänta adekvat förmåga, den var på väg.

3. Ovidkommande med terrorism då man inte hade indikationer på att det handlade om det. Polisen gjorde kopplingen till en händelse som har utspelat sig där tidigare. Nej, jag kan inte se att det är klokt att tänka det värsta, det är ett uttryck för ostrukturerat fantiserande, polisen ska inte jobba så, och det gör man inte heller.
Hur många indikationer hade man innan Utöya? Innan Drottningatan? Innan Bataclan?

Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Hmm. Det hade i alla fall fått mig att kasta en extra blick. Och då ser man nog Erics fysik bra, kan jag tänka mig. Vad gäller de bilder som jag sett på honom skulle jag omedelbart konstaterat att här har vi en downie. Även i de ljusförhållanden som man kan bedöma i bilden på "vapnet" som tagits i omedelbar anslutning till skjutningen.
Bara det att han tvingade polisens hand med sitt beteende.

I bara kallingarna i buskarna men utan vapen - sinnesförvirrad.
I tuffa taktiska kläder i buskarna men utan vapen - förmodligen en inbrottstjuv eller våldtäktsman.
Citera
2018-08-05, 17:05
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DinkyDi
Det var då ett jäkla bladder om att Erik var mentalt funktionsnedsatt, hade Downs syndrom, etc, etc.... Polisen skulle ha sett att **** osv, osv...
Verkar bara vara ett fåtal här som inser att fokus i en sån här situation ligger på det presumtiva VAPNET.
Det finns helt enkelt ingen TID till begrundan, analys och eftertanke.
Det går inte att grunda ett beslut om att skjuta eller inte skjuta på nyanserna av hur GM eller vapnet ser UT!
EX: Ta en S&W 44 magnum, ladda med 44 mag AP, som går igenom en skyddsväst, .... Måla den chockrosa, typ, och sätt den i händerna på ett blont flickebarn i 9 årsåldern.....
Det vapnet är då lika farligt när det avfyras som om fiktiva Carl Hamilton skulle hållt det.....
Polisen KAN inte utgå från att nån eller nånting är ofarligt bara för att det ser UT att vara det .. Det ÄR därför det FINNS regler att följa!

Jag vill höra dig säga ditt bladder till Erics morsa förklara för henne att hennes son är död nu. Du har ju uppenbarlgien listat ut händelseförloppet helt här. Gå nu till Erics morsa och säg din äckliga mongoson förtjänade sitt öde. Var lite modig utanför skärmen med.
Citera
2018-08-05, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DinkyDi
Det var då ett jäkla bladder om att Erik var mentalt funktionsnedsatt, hade Downs syndrom, etc, etc.... Polisen skulle ha sett att **** osv, osv...
Verkar bara vara ett fåtal här som inser att fokus i en sån här situation ligger på det presumtiva VAPNET.
Det finns helt enkelt ingen TID till begrundan, analys och eftertanke.
Det går inte att grunda ett beslut om att skjuta eller inte skjuta på nyanserna av hur GM eller vapnet ser UT!
EX: Ta en S&W 44 magnum, ladda med 44 mag AP, som går igenom en skyddsväst, .... Måla den chockrosa, typ, och sätt den i händerna på ett blont flickebarn i 9 årsåldern.....
Det vapnet är då lika farligt när det avfyras som om fiktiva Carl Hamilton skulle hållt det.....
Polisen KAN inte utgå från att nån eller nånting är ofarligt bara för att det ser UT att vara det .. Det ÄR därför det FINNS regler att följa!

Trodde jag var ensam om att tänka så Downie eller inte, fortfarande ett hot.
Citera
2018-08-05, 17:06
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Hade fortfarande kunnat döda någon om han haft ett skjutvapen. Downie eller inte, han uppträdde som ett hot och fick ta konsekvenserna av det.

Ja säkert.
Citera
2018-08-05, 17:09
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Jag vill höra dig säga ditt bladder till Erics morsa förklara för henne att hennes son är död nu. Du har ju uppenbarlgien listat ut händelseförloppet helt här. Gå nu till Erics morsa och säg din äckliga mongoson förtjänade sitt öde. Var lite modig utanför skärmen med.
Jag kan göra det i direktsändning när som helst.
Citera
Medlem
Citat:

Ingen som påstår att han förtjänade det. Många får dagligen stå för handlingar som det inte förstår konsekvenserna av. Eric är en sådan. Frågan är bara vem ansvaret ligger hos. Behöver ansvaret ligga hos någon? Ibland skiter det sig bara.

Utredningen får visa om poliserna har gjort fel.
Citera
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7lARo9/lofven-om-dodade-eric-en-oerhord-tragik

Ansvaret ligger hos politikerna.
Vila i frid lille Eric.
Citera
2018-08-05, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Nja, däremot att det på Flashback finns en hel del rädda och bittra människor, som tar varje möjlighet att vräka ur sig vad f-n som helst. Antar att de inte har så mkt annat liv än att hata och häckla bakom ett tangentbord.

Låt inte dessa, några tusen som verkar sitta här på Flashback på heltid, styra din verklighetsbild.

Och 99.99% av alla självutnämnda experter härinne har själva aldrig befunnit sig i en liknande situation, där någon i dunkelt ljus plötsligt kan rikta ett vapen mot dig. Ändå vet de exakt hur sådana situationer alltid ska lösas.
Citera
2018-08-05, 17:12
Bannlyst
Citat:

Den polis som fick lämna dödsbudet var antagligen lite mer " finkänslig" än så. Händelseförloppet är rätt så klart utefter dom uppgifter som finns. Eric sågs som ett hot pga att han hade ett vapen. Inte konstigt på något sätt.
Citera
2018-08-05, 17:13
Medlem
DinkyDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
.... utsätta sig för risken att stå öga mot öga med en vapenbärande våldsman är som bäddat för en paniksituation....

..., fanns inga goda skäl för de här tre poliserna att ge sig in i trånga utrymmen för att leta efter, eller jaga, en misstänkt beväpnad person.

Nej visst.... Dom hade ju kunnat åkt och fikat, lämnat en oantastad Breivikkopia att utföra en massaker på skolbarn eller andra oskyldiga.... Undrar hur media hade tagit upp DEN saken...🤔
Citera
2018-08-05, 17:14
Medlem
Zoom008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Nja, däremot att det på Flashback finns en hel del rädda och bittra människor, som tar varje möjlighet att vräka ur sig vad f-n som helst. Antar att de inte har så mkt annat liv än att hata och häckla bakom ett tangentbord.

Låt inte dessa, några tusen som verkar sitta här på Flashback på heltid, styra din verklighetsbild.
Vilket poetiskt dravel. I själva verket består tråden av knäppgökar som ser sig som mordutredare på hög nivå. Att sen massan sörjer i grupp brukar ske och folk faller i trans. Jag är övertygad om att Erik var klipskare än flertalet sörjande och inte själv skulle förnedrat sig med parader och manifestationer vilka gränsar till galenskap. Hade Erik fått bo på ett passande hem skulle mamman dock bli utan bidrag men gossen hade levt ett liv anpassat för honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in