2018-08-05, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Därför att jag tror att du är helt fel ute. Poliser som avlossar sina tjänstevapen är inga "GM". Speciellt inte då ingen ens har blivit delgiven misstanke ännu. Om aldrig någon blir delgiven misstanke, då kommer dårar börja yra om kåranda. Det är ett idiotiskt variant av cirkelargument som hör hemma i en sekt.

För övrigt tycker jag att det är förvånande att folk blir så upprörda över att polisen skjuter någon med en leksakspistol. Det här är ett scenario som polisen varnat för i åtminstone femton år.

Extrema poliser har alltid funnits, det räcker med att läsa boken om baseballligan eller klä dig lite schavigt och vingla ner på stan och se vad di kan få för bemötande. Har dock svårt att se att det inom poliskåren finns en inofficiell grupp som på eget bevåg tagit på sig uppgiften att rensa landet på människor med utvecklingsstörning.

Men det hindrar inte att en människas värderingar i större eller mindre grad styr ens handlingar och att därmed dessa kan ha haft viss inverkan på hur man agerade.

Och Facebook brukar vara en förträfflig källa för att få grepp om hur en person tänker och vilka värderingar denne har.

Ponera att polisen hyser starka näst intill extrema högeråsikter och i värsta fall tom öppet stödjer att föräldrar tex ska ha rätt att välja bort foster med downs så påverkas i alla fall min bild av GM jämfört med om hon är vänsterflata och ägnar fritiden åt att jobba ideellt med utvecklingsstörda.

Hennes liv och leverne i övrigt är i alla fall fullt tillräckligt intressant för att inte undantas från det här inne obligatoriska rotandet i privatlivet.

Förstår fortfarande inte varför det ska hoppas över denna gång. Möjligtvis för att skydda gm och hennes familj men den omsorgen är det aldrig annars någon som visar hänsyn.

Bara en sådan enkel sak som hennes ålder tycker jag är intressant.
Senast redigerad av rotebro-conny 2018-08-05 kl. 15:40.
Citera
2018-08-05, 15:36
Medlem
Zoom008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Bra jag fick veta, igår kväll skrev jag o undrade, om hur hjärtsjuka kan reagera på elpistol.
Jag var medveten om att många med Downs-syndrom har dåliga hjärtan.
Eric hade dessutom inget utvecklat språk, kanske till och med oförmåga att använda rösten för att skrika.
Han hade förmodligen lärt sig teckenspråket.
Jag tror att Erik hade kul sista stunden och var tacksam att någon ville leka med honom. Kanske hans lyckligaste stund eftersom föräldrarna sket i honom. En enkel djävla säkerhetskedja skulle räddat livet på telningen.
Citera
2018-08-05, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det tar inte lång tid att inledningsvis spärra av genom att placera ut poliser på strategiskt adekvata platser kring fastigheten. Därefter, efter tillförsel av mer personal, förstärks avspärrningen med till exempel plastband, fordon eller vad det nu kan vara som är lämpligt där och då.

De som befinner sig innanför en avspärrning kan man i alla lägen inte göra något åt på ett enkelt sätt, men man kan evakuera ut folk i den mån det går och är säkert. Syftet med att spärra av är att en situation inte skall förvärras genom att fler folk ger sig in i farligt område. Erik knallade in på fastigheten, fler hade kunnat göra det, flera hade kunnat dödas eller skadas.

Man visste inte exakt var en misstänkt beväpnad person befann sig, hade lika gärna kunnat befinna sig utanför fastigheten när polisen gick in på innergården, därefter kunde en farlig person gå in på innergården eftersom att ingen avspärrning fanns.

Nej, det finns inget som heter att man måste avväpna en beväpnad person så fort som möjligt, och till vilket pris som helst. Däremot är det angeläget att så fort som möjligt avväpna en person som bär vapen och som utgör en fara. Att bära vapen i sig utgör ingen omedelbar fara. Också angeläget att så fort som möjligt bilda sig en uppfattning om en misstänkt beväpnad person är beväpnad och om den personen i så fall utgör en fara för någon eller något.

Eric utgjorde ingen fara, han tilläts gå in på innergården, poliserna hade själva skapat förutsättningen för att en väldigt snabb händelseutveckling skulle kunna uppstå genom att inte hindra allmänheten tillträde till operationsområdet. Dessutom misstänktes det att en beväpnad person kunde befinna sig på innergården, ytterligare ett skäl till att spärra av så att ingen person medvetet eller av misstag försätts i ett livsfarligt läge.

Vänta nu...
Ok så även fast de inte visste vart han befann sig så ska de först gå runt fastigheten och spärra av den, sen skicka in piketen? Tänk om han befann sig utanför avspärrningen? Man kan inte lägga tid på att spärra av något ifall han fanns där. Förstår du tidåtgången om polisen va tvungen att spärra av hus för hus innan man genomsökte?

Snälla! Du förstår vad jag menar.
Sen va det ju så att han va beväpnad, fast med en leksakspistol. Faktum kvarstår att han bar runt på ett pistolliknande föremål. Då måste förstå att värden inte är perfekt och att man inte alltid kan vänta och fundera innan. Lagen säger att om polisens liv hotas så får de skjuta, vilket är helt rätt.

Återigen det här men avspärrningar. Det funkar inte så i verkligheten. Man måste först hitta hotet för att sen kunna spärra av området om så krävs. Eric dog, synd! Men om det va en kriminell belastad typ med ett riktigt vapen så hade inte många sagt att polisens agerande va fel.
Faktum kvarstår att Eric hade ett pistolliknade föremål och riktade troligtvis detta mot polisen. Man får helt enkelt stå för konsekvenserna av sitt eget handlande även om man inte förstår vad man gör. Världen betsår inte av flygande elefanter och rosa fluffiga moln.
Citera
2018-08-05, 15:38
Medlem
Citat:
Finns även bild som visar utmärkning av något slags fynd och som har ett tvåsiffrigt nummer, typ 19 eller 23. Vad kan det vara då tror du?

Alla bevis på platsen numreras....inte bara hylsor.
Citera
2018-08-05, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoom008
Man kan undra varför inte föräldrarna satt på en säkerhetskedja högt upp så dom visste att han är rymningsbenägen? En sån kostar några hundralappar. Om nu inte lilla Erik lekt med geväret på länge borde det ha legat underst i leksakslådan? Varför vaknade inte papsen då den klumpige Erik borde ha fört väsen då han rotade runt bland ägodelarna? Många frågor som kräver svar. För den som sett bilden på Erik borde konstatera att huvudet består av en lång tjock hals ända upp till ögonen. En keps på det borde sett skräckinjagande ut. En totalt missbildad person som springer omkring med något som liknar ett vapen kl 4. Helt djävla sjukt och dumma svenskar som nu fallit i trans är så slemmiga att det vänder sig i magen.

Erik är ett typexempel på varför kvinnor får göra abort och undersökas om det finns ett sånt foster i magen. Nu tror jag att fler vill undersökas vid graviditet då Erik är precis motsatsen till vad man önskar sig. Det enda som är positivt må vara bidragen som gör att mamsen kan leva gott. Nu är det slut med det och det är väl det modern sörjer mest. Dags att ta ett städjobb.

Erik hade inte levt en vecka om det var på 30-talet när sossarna toppstyrde. Han hade tvingats äta socker enbart om det var på 40-talet och han hamnade på Vipeholm. Sen hade det blivit en dos besk medicin och tack för den här tiden.
Nej nu går du för långt.
De som jag träffat på med Downs -syndrom, är mycket gladlynta, och mycket charmiga.
Dessutom brukar dessa barn vara särdeles musikaliska, fint gehör.
Det är mycket rara individer med jämnt humör. Knappt ilskna eller sura. Man blir positivt påverkad av dessa barn och unga.
Riktiga charmtroll. Synd du aldrig lärt känna "downs-syndromare`", men du hinner väl.
Citera
2018-08-05, 15:39
Medlem
Citat:
Precis som man säkrar en plats för att ambulans och räddningstjänst skall kunna arbeta säkert måste man även säkra en plats så att polis kan arbeta säkert men också för att allmänheten inte skall utsättas för fara.

Trollhättan är ett sällsynt dåligt jämförelsefall därför att där visste man att en våldsman hade skridit till verket, människor var i omedelbar fara. I det aktuella fallet stod ingen människa under ett omedelbart hot såvitt man kände till. Utan att veta så utgår jag ifrån att i fallet Trollhättan så förhindrades personer tillträde till skolan genom att polisen spärrade av, högst sannolikt.

I Trollhättan så gick det till på följande sätt i korthet

Första patrull gick in och konfronterade gärningsmannen och fortsatte sedan att söka igenom skolan.
Andra patrull gjorde livräddning

Sen kom fler poliser för att spärra av skolan och söka igenom den mer noggrant innan man släppte ut eleverna.

Fokus var inte att spärra av skolan utan att konfrontera gärningsmannen och på så sätt rädda liv,
Citera
2018-08-05, 15:39
Medlem
Zoom008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Kortegen är för att hedra Eric och ingen markering mot polisen.
Snick snack. Alla som deltar i detta jippo är där för sin egen skull och vill sola sig i glansen som godhjärtade. Så pinsamt och man äcklas av folks beteende. Kärringen kommer få en chock när ingen längre är intresserad av lille Erik och allt återgår till det vanliga skitlivet. Man ser ju vad morsan är för typ av människa. Hon ser ut som en batikhäxa och verkar alkoliserad.
Citera
2018-08-05, 15:40
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B71
Och killen med Downs syndrom var ute och lekte med sin leksakspistol på morgonkvisten varpå polisen söker upp honom och skjuter ihjäl honom.

Inte heller att förvånas över när försvarsmakten ser ryska ubåtar och gröna gubbar skutta runt på öar och skär

Eller när landsfadern Röfven pratar om Ku Klux Klan vid branden i moskén i Eskilstuna - ett hot mot demokratin

Normalt
i
det
nya
Sverige!

Det gamla Sverige kommer inte tillbaka (vilket vi att döma av nyliga propagandafilmer ska vara glada för — och av en hel del andra anledningar också), och har aldrig funnits på riktigt, för alla och envar, alltid. Man kommer inte längre undan med att köra ut 3 miljoner människor för att ersätta dem med hönsfarmare och korpraler. Ett evigt 1920-tal där karlar spankulerar runt och blossar på cigarr i kostym och plommonstop, och drar Albert Engström-vitsar, kan ju låta bra, men är en chimär. Det var en värld som berodde av två apokalypser — en som hade varit och en som skulle komma. Och dödlighet, ohälsa, fylleri och enslighet drog fram överallt. Tiden står inte still, i verkligheten.

Det är att leva över tillgångarna. Och på någons bekostnad.

Sitt Sverige får man alltid ändå ordna med sina nära.
Citera
2018-08-05, 15:43
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Nej jag har också svårt att se att det inom poliskåren finns en inofficiell grupp som på eget bevåg tagit på sig uppgiften att rensa landet på människor med utvecklingsstörning.

Men det hindrar inte att en människas värderingar i större eller mindre grad styr ens handlingar och att därmed dessa kan ha haft viss inverkan på hur man agerade.

Och Facebook brukar vara en förträfflig källa för att få grepp om hur en person tänker och vilka värderingar denne har.

Ponera att polisen hyser starka näst intill extrema högeråsikter och i värsta fall tom öppet stödjer att föräldrar tex ska ha rätt att välja bort foster med downs så påverkas i alla fall min bild av GM jämfört med om hon är vänsterflata och ägnar fritiden åt att jobba ideellt med utvecklingsstörda.

Hennes liv och leverne i övrigt är i alla fall fullt tillräckligt intressant för att inte undantas från det här inne obligatoriska rotandet i privatlivet.

Förstår fortfarande inte varför det ska hoppas över denna gång. Möjligtvis för att skydda gm och hennes familj men den omsorgen är det aldrig annars någon som visar hänsyn.

Bara en sådan enkel sak som hennes ålder tycker jag är intressant.

Jag tror nog att poliserna gick mer på träning än på värderingar. Hängde du med i meningen: Poliser som avlossar sina tjänstevapen är inga GM. Det är nog där vi skiljer oss åt.

Var kommer egentligen sanningen om att det var kvinnliga poliser som sköt ifrån?
Citera
2018-08-05, 15:44
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoltanfez
Bevisar väl bara din arrogans och självgodhet, du slutar plötsligt läsa och inte ser bilden jag
försöker beskriva Herr Lindholm. Sluta eller börja läs vad fan du vill, mig är det helt egalt.
Ja, jag fattade att du målade en stor bild med breda penseldrag osv. Pathos, pathos, pathos...

Det är bara det att när det är gryning eller skymning så har personer och kameror svårare att se än om det är klart dagsljus eller natt. Fota med blixt eller lysa med ficklampa när det är gryning eller skymning hjälper inte mycket. Dels för att det mänskliga ögats mer detalj- och färgorienterade tappar är sämre då, men de mer ljusskänsliga stavarna kan inte ta över. Och dels för att kontraster blir jobbigare att arbeta med då för en kamera.

Du kan pröva själv om det är en vägsträcka du har färdats längs tusentals gånger. Utifrån dina synintryck så är allt suddigt och konstigt när det är skymning eller gryning. Men du tror inte att hela världen blivit suddig, för du har erfarenhet att utgå ifrån.

I det här fallet hade polisen inte erfarenheten att det var Torsdag natt och då brukar Eric spela Allan just där på just det sättet.

Citat:
Precis som man säkrar en plats för att ambulans och räddningstjänst skall kunna arbeta säkert måste man även säkra en plats så att polis kan arbeta säkert men också för att allmänheten inte skall utsättas för fara.
Du menar alltså att en mördare som går från lägenhet till lägenhet och mördar folk håller sig innanför en plastremsa för 23 öre metern?

Citat:
Trollhättan är ett sällsynt dåligt jämförelsefall därför att där visste man att en våldsman hade skridit till verket, människor var i omedelbar fara. I det aktuella fallet stod ingen människa under ett omedelbart hot såvitt man kände till. Utan att veta så utgår jag ifrån att i fallet Trollhättan så förhindrades personer tillträde till skolan genom att polisen spärrade av, högst sannolikt.
Så om Anton Plankton hade börjat med att deklarera sin intention och sedan lallat runt inne på skolan så skulle man ha spärrat av med plastremsa för 22 öre metern (polisen fick en bra deal!) så att inte flera går in i skolan när Anton Plankton börjat mörda?

Nej, anledningen till att man har plastremsor är för att man inte orkar säga åt varenda Tore och Amanda och alla de andra byfånarna att inte störa en säkrad brottplats som skall undersökas.
Senast redigerad av Herr Lindholm 2018-08-05 kl. 15:53.
Citera
2018-08-05, 15:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Vänta nu...
Ok så även fast de inte visste vart han befann sig så ska de först gå runt fastigheten och spärra av den, sen skicka in piketen? Tänk om han befann sig utanför avspärrningen? Man kan inte lägga tid på att spärra av något ifall han fanns där. Förstår du tidåtgången om polisen va tvungen att spärra av hus för hus innan man genomsökte?

Snälla! Du förstår vad jag menar.
Sen va det ju så att han va beväpnad, fast med en leksakspistol. Faktum kvarstår att han bar runt på ett pistolliknande föremål. Då måste förstå att värden inte är perfekt och att man inte alltid kan vänta och fundera innan. Lagen säger att om polisens liv hotas så får de skjuta, vilket är helt rätt.

Återigen det här men avspärrningar. Det funkar inte så i verkligheten. Man måste först hitta hotet för att sen kunna spärra av området om så krävs. Eric dog, synd! Men om det va en kriminell belastad typ med ett riktigt vapen så hade inte många sagt att polisens agerande va fel.
Faktum kvarstår att Eric hade ett pistolliknade föremål och riktade troligtvis detta mot polisen. Man får helt enkelt stå för konsekvenserna av sitt eget handlande även om man inte förstår vad man gör. Världen betsår inte av flygande elefanter och rosa fluffiga moln.

Ja visst, du får tycka så, men jag tycker annorlunda.

Angående avspärrning så utgår jag ifrån att den bild du målar upp i din hjärna är långt ifrån verklighetsbaserad, du tänker det värsta, största, tidsödande, omständigaste, svåraste osv, när det egentligen inte behöver vara svårare än att låta en polis stå vid ingången till innergården.

När det handlar om att spärra av så är det lämpligt att initialt spärra av just den plats där man befinner sig och den allra närmaste omgivningen. I det här fallet hade det räckt att man förhindrade personer att ta sig in på innergården den naturliga vägen, och då handlar det om att en polis står kvar ute på gatan när resten går in på gården. En så enkel detalj hade förhindrat tragedin och Eric hade sannolikt levt idag.

Taktiskt uppträdande är inte Kling och Klangs starkaste sida, därför ska vi vara glada över att det finns insatsstyrkor, synd bara att de inte var först på plats, det kunde ha sparat liv.
Citera
2018-08-05, 15:46
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Alla bevis på platsen numreras....inte bara hylsor.

Visst, så är det, men vad är det för typ av fynd tror du om det inte är kulor, splitter eller hylsor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in