2018-08-05, 11:59
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Menar du den blurriga skitbilden från balkongen?

Det är nog lika blurrigt med ljusförhållanden och avstånd kl. 04.05, eller snarare sämre ljusförhållanden för bilden är ju tagen efter det hänt.
Citera
2018-08-05, 12:00
Avstängd
vera.os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Efter några dagar så tycker jag bilden av en massa jävliga tillfälligheter träder fram.

1. Eric rymmer när pappan sover
2. Av en händelse tar han just den natten med sig ett leksaksvapen han annars aldrig leker med
3. I närheten larmar en kvinna om en våldsbenägen man som är på G, ett ex som ska skada/döda henne
4. Adrenalinstinna poliser dyker upp och resten är historia då de möter av en vapenförsedd ung man som inte kan snacka och som leker med ett leksaksvapen och är inne i sin egen lila värld och inte förstår vad som händer eller kan hända.

Att Erics pappa ångrar att han inte hade bättre koll på sonen och lät vapnet ligga framme kan vi nog räkna med. Även att poliserna ångrar att de sköt.
Bra sammanfattning om vad som just nu är känt. Allt annat är ju bara spekulationer, vissa jävligt fantasifulla andra mer troliga. Alla borde i alla fall hålla med om att det är,tragiskt för alla inblandade.
Citera
Medlem
Det som har hänt är självklart en tragisk händelse för alla inblandade.
Men jag tycker man lägger ALL skuld på poliserna medans föräldrarna inte ses som ha nån som helst skuld i detta. Egentligen är skuldfrågan inte viktig. Men enligt mamman så var Eric en rymmare. Och hade rymt många gånger. Hur kommer det sig att dom inte försvårar för honom att rymma? Framförallt under nattetid.
Sen till skjutningen. Polisen är kallad till platsen i ett annat ärende anträffande ev grovt våld. Där träffar man på en person med ett vapen. Självklart vill man hålla sig på avstånd och försöka få personen att släppa vapnet. Men Eric som har Downs och är Autistisk förstår inte allvaret i händelsen och vägrar släppa sitt vapen. Han tror säkert att det är lek och siktar mot poliserna. Säg att poliserna står mellan 40-70m ifrån honom. Dom kommer ha svårt att se om han har ett riktigt vapen eller inte. Svårt att avgöra om han har någon sjukdom samt att det är i samma stund som solen börjar gå upp och det är inte dagsljus ännu. Självklart finns det saker man önskar annorlunda i ett sånt här ärende. Behöver 3 poliser avlossa skott? Behöver man skjuta mot överkroppen? Dock anser jag polisen gjort rätt. Nästa gång står det en drogpåverkad person med ett skjutvapen som vägrar lyssna på polisensanvisningar och skjuter en oskyldig person till döds. Då får polisen skit i media för att INTE ha skjutit honom.
Citera
Medlem
Stockmokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Är man normalbegåvad och lite insatt i samhällsutvecklingen,så förstår man att leksaksvapen inte är något man skall vifta med mitt i natten.
Om du har ett vuxet barn med utvecklingsstörning som dessutom frekvent rymmer. Då är det inte så smart att köpa just leksaksvapen till barnet.
Chansen är liten, men då kan det gå som nu.
Man skall alltså skylla sig själv om man inte kan förutspå att nån därute kommer ha ihjäl en pga en leksak.
Citera
2018-08-05, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockmokk
Det gör jag och polisernas historia om dödshot är inte trovärdig, de är utbildade till att identifiera samt hantera farliga situationer, de var alldeles för snabba att avfyra sina pistoler. Saken går inte ihop.Och vad är detta för ansvar du hittar på? Enda ansvaret en vårdnadshavare har är ifall Erik krossat nåns ruta, då skulle pappan fått betala. Detta efter bedömmande av Eriks ålder, det finns heller inget som heter omyndigförklaring, rekommenderar att du kollar upp det.

Sen säger du att pappan skulle förutsett hela händelseförloppet: rymning, leksakspistolen, tidig morgon och poliser som skjuter ihjäl han ? vilka egna handlingar syftar du på ?

Ansvar har man när man är lagväktare med rätt att utföra tvångsåtgärder ända upp till dödligt våld, detta är inget ansvar man kan bolla ifrån. Det är inte så polisverksamheten skall fungera.
Med tanke på din tidigare fb historik kanske din egenuppfattade empati egentligen är polishat? Nej en vårdnadshavare / förälder har större ansvar än att betala för en ruta.
Senast redigerad av Oz123 2018-08-05 kl. 12:05.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Svara nu på vad du tycker om mitt lilla syntest över de olika vapenfamiljerna.

Jag förstår vad du menar, men tänk dig själv samma vapen i skala 1:2 i en 20-årings händer.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
De 3 kvinnliga poliserna hade fått uppgifter om en aggressiv galning, och var så jävla uppumpade och livrädda till den grad att det bara räckte med en okontrollerad spasm från en Downie med leksakspistol för att de skulle sätta flera kulor i magen på honom.

Polisen har gjort bort sig och gör allt för att rädda sitt skinn nu. Det fattar du väl?

Nej det har inte med rädsla att göra att man med verkanseld försvarar sig emot en som har ett vapen. Så är varje jävla polis i hela världen LÄRD att göra, till det finns ett gott skäl.
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 420istheonlyhope
Det är offtopic men sök på läkemedelsindustrin och om zionism om du nu verkligen är så intresserad

Vad tror du Volvo, Saab, ABBA, Ericsson, Battlefield etc etc gör med zvenskars omdöme?

Det finns inget som är rent. Inte ens brännvinet.
Citera
2018-08-05, 12:02
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Att frossa i gärningsmäns facebook och rota efter wt/vänster/blatte/godhetsknarkar -markörer är väl ren vardag och näst intill huvudskälet till många starka högerprofilers närvaro här i avdelningen "aktuella brott och kriminalfall" så det förvånar mig lite att du tycker det är så anmärkningsvärt och blir så hispig över det.

Förklara, jag är väldigt intresserad av ditt ointresse för GM som person och varför du i stället väljer att attackera mig?

Därför att jag tror att du är helt fel ute. Poliser som avlossar sina tjänstevapen är inga "GM". Speciellt inte då ingen ens har blivit delgiven misstanke ännu. Om aldrig någon blir delgiven misstanke, då kommer dårar börja yra om kåranda. Det är ett idiotiskt variant av cirkelargument som hör hemma i en sekt.

För övrigt tycker jag att det är förvånande att folk blir så upprörda över att polisen skjuter någon med en leksakspistol. Det här är ett scenario som polisen varnat för i åtminstone femton år.
Senast redigerad av Blundetto 2018-08-05 kl. 12:14.
Citera
2018-08-05, 12:02
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Nej det är inte fakta utan endast dina stollefantasier, sprungna ur din vanföreställning vad mod innebär( typ dyka ifrån klippa utan att kolla botten).Statistik på hur ofta poliser blir beskjutna är totalt ointressant i ett sådant läge, att du ens tar upp det visar ju bara på vilken nivå du resonerar. Och nej riktiga kriminella vet inte alltid det, det finns sådana som är galna, påtända, självmordsbenägna, icke rationellt tänkande....osv osv

Uppstår en situation när en gärningsman har ett vapen och polisen måste försvara sig, då skjuter man. Finns inte en enda polis i världen som är lärd något annat, och då skjuter man INNAN gärningsmannen ev hinner avlossa något skott, och i ett sådant läge kan man INTE fundera på om vapnet är äkta eller ej.

Varför en med downs rymmer är för att föräldrar och stödpersonal verkar ta det med en klackspark att en person på en treårings mentala nivå sticker ut själv.

Rymmer en treåring ut ser man till att ÅTGÄRDA detta så det inte sker igen.

Fan din stolle. Du vägrar inse att detta inte hade skett i något annat land än just Sverige med den pissnödiga polis vi tyvärr tvingas leva med. Det är stollar som dig som gör att detta farliga för oss alla tvingas fortsätta. Du ursäktar liksom saker som detta att detta är hur polis över hela världen skulle göra? Icke! varför tror du ens det blivit en internationell nyhet? För att detta är extremt.
Citera
2018-08-05, 12:04
Avstängd
vera.os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neltet
Finns inte en chans att polisen skulle prata ihop sig att "-kolla, där går en kille med DS, vi skjuter honom i magen.. Det är nog en bra grej att göra"...
Ja de som tror att det gick till på det viset borde tvångssterilseras och låsas in.
Obegripligt att det finns så många svagbegåvade i tråden som inbillar sig att det är så det gick till!
Citera
2018-08-05, 12:06
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
2. Ingen uppenbar fara för allmänheten i det läget.
Mitt i ett bostadsområde är det knappast utom fara för allmänheten. Det räcker ju att någon boende plötsligt dyker upp efter en utenatt så triggas skytten och vips har polisen misslyckats med sitt uppdrag att skydda allmänheten. Skulle tillgänglig info dessutom göra gällande att skytten är att betrakta som välkänt farlig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in