2018-08-05, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Tror du på riktigt att polisen medvetet dödat en person med DS med leksakspistol i hand. Det är naturligtvis så att de uppfattat situationen som mycket hotfull och farlig och därför öppnat eld.

Tycker de agerade helt rätt. Ska polisen vänta i ett sådant läge är det bara en tidsfråga innan de själva blir skjutna.

I detta fallet är det målsman som agerat fel och det är de säkert medvetna om. Vad gör han ute kl 4 på natten? Vem har gett honom leksakspistolen?

Det är två nämnda misstag från ansvarig för DS-mannen som gör att han idag är död.
Svar ja.
Jag kan inte förstå hur folk kan försvara grisarna till 100%. Men jag ska se era inlägg när era nära och kära blir fyllda om snutarnas bly!

Vi kan gör om historian.

Eric kommer och går med sin leksak. Han möter på en stygg jävla blatte som tar fram sitt vapen och sätter 5-10 skott i grabben.
Då är jag 100% säker på att snacket hade varit helt annat i tråden!
Citera
2018-08-05, 10:27
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Jag är i princip med dig. Jag är emot i princip alla förbud oavsett om det gäller droger eller..annat.

Men det måste kunna diskuteras, att om du eller dina barn leker med den typen av leksaker, vilka risker kommer med det.

Enorma risker kommer med att leka med ett ”pistolliknande föremål”, i synnerhet i dagens Sverige. Hade detta varit för 20 år sedan så hade ingenting hänt.

Samhället har förändrats radikalt, men med lagstiftning kommer den mest radikala förändringen.
Citera
2018-08-05, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockmokk
Frågan framöver kommer vara när polisen VET att nåt INTE är ett vapen. Vad om nästa polis skjuter ihjäl nån för att denne riktade pekfingret och gjorde pistoltecken med handen ? Vart tar ditt resonerande vägen då ?

Citat:
Ursprungligen postat av HeadlessAgnew
Föremålet såg ut som ett vapen, om det är funktionsdugligt eller ej spelar ingen roll i sammanhanget.
Så nästa gång kanske du har en kula i ditt huvud, när polisen tror att du ska utlösa en bomb med din mobiltelefon!
Citera
2018-08-05, 10:29
Medlem
DetskarsigmedIsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jo. Mitt i natten kunde det nog vara det.
Och absolut att man aldrig skulle rikta leksaksvapnet mot personer som inte var med i leken. Om inte annat kunde man få en fet lavett av föräldrarna på den tiden och lyft i nackhåren, det får de inte dela ut idag.

Platsen spelar nog också roll, liksom tidpunkt. Utanför Björklinge var det för herrans massa år sedan en bilist som körde ihjäl en kärring på E4an. Det var mörkt och han körde snabbare än tillåten hastighet. Han åtalades för vårdslöshet i trafik och vållande till annans död men frikändes då utredningen visade att kärringen hade varit hopkrupen mitt på vägen, hon verkade ha sysslat med att plocka upp något från vägen.

Exakt. Jag hade ångest i flera år när jag snattade en knallpulverpistol på Kringlan Leksaker i Södertälje på det glada 80-talet. Morsan kom på mig och tamejfan än idag känns det jobbigt att tänka på den sexiga puffran.

Idag däremot springer det runt skjutglada blattar och negrer i var och varannan stadsdel där de bär skyddsväst medans de säljer lite hasch till gamla klasskamrater.

Alltså är det idag skarpt läge konstant för konstaplarna i tjänst, vem fan kan klandra dem för det är ju en tidsfråga innan buset börjat knäppa snutar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Är inte detta en enskild incident än så länge? Det händer inte särskilt ofta

Polisen har dödat 6 personer bara i år.
Knappast något lyckat facit och är tydligen "rekord".

ANTAL DÖDA AV POLISENS SKJUTVAPEN 2002–2014
Sverige: 13

Danmark: 10

Norge: 2

Finland: 1

Island: 1
Citera
Medlem

Det var hans farsa som påstod att vapnet var mycket mindre än originalet, så min bild var en korrekt illustration av situationen. Det blir ännu mer uppenbart på en vuxen person som har betydligt större händer än en liten unge.

Dina exempel var inte riktigt relevanta på grund av att du gav exempel på fullstora vapen som är små till storleken.
Citera
2018-08-05, 10:31
Avstängd
vera.os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffaViktor81

Så nästa gång kanske du har en kula i ditt huvud, när polisen tror att du ska utlösa en bomb med din mobiltelefon!
Det kan mycket väl vara realistiskt med tanke på alla muslimska självmordsbombare. Det är samhällsutvecklingen som driver fram sånt här agerande från polisen.
Citera
2018-08-05, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ja, det verkar som polisen levde i en parallell verklighet. Vi vet inte vem som larmade men enligt polisen kopplade deras dator ihop en våldsverkare till adressen. Och om våldsverkaren redan satt inburad så levde farbror blå redan i det blå och skickar allt de äger och har till adressen.

Väl framme upplever tre (3) poliser hot från en downie med leksaksvapen som skjuts ned av flera av poliserna (kanske alla). Ingenting av den upplevelsen visar det sig senare ha koppling till verkligheten. Våldsverkaren var en downie och vapnet var en leksak.

Hur kommer det sig att vi hamnat så ut i rymden att tre poliser som borde vara normalt funtade ifrågasätter ingenting i bilden då de möter en downie? Är det vår nya kultur där man inte får ifrågasätta upplevelsen utan ska tillmäta den lika värde som verkligheten? En kultur som jag menar hänger ihop med överutbildning av psykologer, allsköns terapeuter och att medierna låter dem härja fritt.

Förr var man noga med att matcha fantasier mot verkligheten, men inte längre. Det har lett till Qvick-fallet och om jag minns rätt en pappa som satt i fängelse för att ha förgripit på sin dotter i någon sorts sataniska riter som sedan visade sig vara båg.

Det är inte bara dessa poliser som lever i en parallell verklighet. Hela samhället verkar ha flyttat dit. Borta är det torra tråkiga ingenjörssverige där man alltid frågade om något var på riktigt och avfärdade upplevelser som att det är bara känslor. Nu är det upplevelseindustrin som dominerar medvetandet i stället för synsätt som präglade våra gamla industrier som tillverkade tråkiga skruvar och muttrar och där man måste vara verklighetstrogen på millimetern.
Det du beskriver kallas postmodernism och har präglat samhället sedan 80-talet. Det är en ideologi som allt fler vänder sig emot.
Citera
Medlem
antoneriks avatar
Det finns ingenting som ursäktar dom här polisernas beteende och därför ska dom naturligtvis avskedas och tas bort från våra gator.

Jag vägrar tro att det är så mörkt klockan 4 en sommarmorgon i Stockholm att man kan se ett vapenliknande föremål, men det är omöjigt att se att man skjuter mot en mongolid.

Dom här snutarna trodde verkligen att den här utvecklingsstörda killen skulle mörda dom med ett riktigt vapen. Vem fan skulle ha gett honom ett vapen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ja, det verkar som polisen levde i en parallell verklighet. Vi vet inte vem som larmade men enligt polisen kopplade deras dator ihop en våldsverkare till adressen. Och om våldsverkaren redan satt inburad så levde farbror blå redan i det blå och skickar allt de äger och har till adressen.

Väl framme upplever tre (3) poliser hot från en downie med leksaksvapen som skjuts ned av flera av poliserna (kanske alla). Ingenting av den upplevelsen visar det sig senare ha koppling till verkligheten. Våldsverkaren var en downie och vapnet var en leksak.

Hur kommer det sig att vi hamnat så ut i rymden att tre poliser som borde vara normalt funtade ifrågasätter ingenting i bilden då de möter en downie? Är det vår nya kultur där man inte får ifrågasätta upplevelsen utan ska tillmäta den lika värde som verkligheten? En kultur som jag menar hänger ihop med överutbildning av psykologer, allsköns terapeuter och att medierna låter dem härja fritt.

Förr var man noga med att matcha fantasier mot verkligheten, men inte längre. Det har lett till Qvick-fallet och om jag minns rätt en pappa som satt i fängelse för att ha förgripit på sin dotter i någon sorts sataniska riter som sedan visade sig vara båg.

Det är inte bara dessa poliser som lever i en parallell verklighet. Hela samhället verkar ha flyttat dit. Borta är det torra tråkiga ingenjörssverige där man alltid frågade om något var på riktigt och avfärdade upplevelser som att det är bara känslor. Nu är det upplevelseindustrin som dominerar medvetandet i stället för synsätt som präglade våra gamla industrier som tillverkade tråkiga skruvar och muttrar och där man måste vara verklighetstrogen på millimetern.

Oj, här var det ord och inga visor.
Postaren som hävdar att våldsverkaren satt inburad är alltså mimmimusis.
Citera
2018-08-05, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Polisen har dödat 6 personer bara i år.
Knappast något lyckat facit och är tydligen "rekord".

ANTAL DÖDA AV POLISENS SKJUTVAPEN 2002–2014
Sverige: 13

Danmark: 10

Norge: 2

Finland: 1

Island: 1
Ligger inte Danmark också väldigt högt med tanke på folkmängd?
Citera
2018-08-05, 10:35
Medlem
Finns det nån bild på Erics leksaksvapnet.närbildtack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här