2018-08-04, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GunnarSparr
Dyrare ju, man vill inte betala mer än nödvändigt. Det kanske är folk som tycker det är gott med en öl till fredagssteken men inte mer, det finns faktiskt folk som fortfarande kan hantera alkohol.

Om man kan hantera alkohol borde det väl vara rimligt att planera ölinköpen mer, typ en platta åt gången? Det verkar smidigare, gällande t.ex. kylning och antal systembesök.
Citera
2018-08-04, 08:53
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av g0dspirit
Ja, det är tredje gången jag ser en byggarbetare glider in på systemet och köper 1st starköl som dom nöjt går ut med i handen. Jag har självklart ingenting emot detta, men jag är fundersam och intresserad om det är nått speciellt över detta? Varför köper man enbart en starköl? Och varför är det i dessa fall 3/3 byggarbetare (med hantverkarkläder) som gör detta? Vad jag har kunnat se så har dom lyxat till det genom att inhandla en 50cl (stor) starköl.

Jag har gjort detta några gånger. Då var det för ett "Öl lotteri" på bygget.
Alla som ville vara med fick lägga en öl av valfri sort i potten.
Sedan tillverkades lottsedlar efter antalet deltagare och dragning skedde på Fredagen runt klockan 14.00

Den vars nummer drogs fick alla ölen med sig hem. På några byggen drogs 2 vinnare där vinnaren fick 70% av ölen och 2:an fick 30%

Det roliga med det hela var blandningen av ölsorter. Vann själv en gång och fick med mig 37 öl hem den Fredagen och det var väl iaf 15-16 st olika sorter den gången.

Kan även tänka mig att en del köper en bärs till fredags mackan och sitter uppe på en takås och avnjuter en kall öl och en god macka som förberedelse till helgens fröjder.
Citera
2018-08-04, 12:50
Medlem
Vem0ths avatar
Brukar ofta se byggpolacker köpa sexpack 2.8or sedan sitta ihop på en parkbänk en kvart ifrån. Trycker ned dem varma i tystnad.
Citera
2018-08-04, 13:08
Moderator
Neksnors avatar
Jag är inte byggjobbare, men det händer ganska ofta att jag köper en öl på bolaget. Exempelvis för att jag behöver något lättdrucket att lägga in i frysen under tiden jag gör mig vacker efter jobbet så att jag senare kan ha den som färdkost på väg till någon kvällsaktivitet. För det mesta har jag öl hemma, men det passar inte alltid att gåendes hälla i sig en sur belgare med jästfällning direkt ur flaskan, då passar det bättre med en stor stark/IPA/APA beroende på humör.
Citera
2018-08-04, 13:20
Medlem
Jobbar inom bygg. 1-3 bira efter jobbet behövs för att orka göra något.
Citera
2018-08-04, 13:51
Medlem
Ponera att vi inte hade haft ett systembolagssystem, hade det då varit konstigt om någon går in i en butik och köper en öl?

Det är inte konstigt i något annat land, möjligen i denna kommuniststat.
Citera
2018-08-04, 14:57
Medlem
Drinkycrows avatar
Det konstiga för mig personligen är ju att personen antagligen tänk dricka en rumstempererad öl iochmed att bolaget inte säljer kall öl. För inte köper man 1 öl, tar hem den och lägger den i frysen en stund och sedan dricker den...

Äcklig skit, behöver man lite alkohol i systemet får man väl köpa sprit så länge de inte säljer kall öl.

Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Brukar ofta se byggpolacker köpa sexpack 2.8or sedan sitta ihop på en parkbänk en kvart ifrån. Trycker ned dem varma i tystnad.

Du är den första som nämner att ölen är varm. Men just folkölen går ju faktiskt få tag på nerkyld, så detta beteende går ihop mer för mig. Hellre en kall 2,8:a än en fesljummen starköl.
Citera
2018-08-04, 16:18
Medlem
Bertil85s avatar
Nu skrev TS inte; om det var polacker som köpte ölen.
Nej då de (polacker alltså) köper folköl vilket vi läst här på FB.

Tråkiga med din upplevelse är att du endast sett detta tre ggr.
Vilken tidpunkt är det det gäller kan man fråga sig ?

Som helhet kan man ju undra om ölen dracks kall eller varm...
Citera
2018-08-04, 19:50
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Det konstiga för mig personligen är ju att personen antagligen tänk dricka en rumstempererad öl iochmed att bolaget inte säljer kall öl. För inte köper man 1 öl, tar hem den och lägger den i frysen en stund och sedan dricker den...

Äcklig skit, behöver man lite alkohol i systemet får man väl köpa sprit så länge de inte säljer kall öl.

Du är den första som nämner att ölen är varm. Men just folkölen går ju faktiskt få tag på nerkyld, så detta beteende går ihop mer för mig. Hellre en kall 2,8:a än en fesljummen starköl.

Butiken hos mig säljer enbart glasflaskor kylda, sexpacken är alltid varma och de verkar inte panta efter sig då burksamlarna står och väntar på att deras öltimma är klar ungefär samma tidpunkt varje vardag.
Citera
2018-08-04, 23:23
Medlem
Drinkycrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Butiken hos mig säljer enbart glasflaskor kylda, sexpacken är alltid varma och de verkar inte panta efter sig då burksamlarna står och väntar på att deras öltimma är klar ungefär samma tidpunkt varje vardag.

Okej då förstår jag. Många affärer säljer ju ändå kalla folköl så i allmänhet har jag mer förståelse men köper de varm folköl så vet jag inte vad jag ska säga. Folk är jävligt skumma men varför inte bara dricka fulsprit om det ändå ska vara ljummet...
Citera
2018-08-04, 23:26
Bannlyst
Sett samma sak flera gånger. Brukar röra sig om polska byggarbetare.
Citera
2018-08-05, 03:10
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Okej då förstår jag. Många affärer säljer ju ändå kalla folköl så i allmänhet har jag mer förståelse men köper de varm folköl så vet jag inte vad jag ska säga. Folk är jävligt skumma men varför inte bara dricka fulsprit om det ändå ska vara ljummet...

Det gör man på fredagen.

Varje dag i veckan handlar man 1-2 öl efter jobbet. På fredagen blir det fler, och även billigt brännvin.

Men som svar på ämnet. De vill ha en öl efter jobbet.

Svårare än så är det inte.

Flera av dem har också en ganska rejäl kroppshydda, varför en öl eller två inte är så mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in