2018-08-02, 17:08
Medlem
Tvonds avatar
Är väl dags dra igång tråden SHL 2018/2019 säsongens första träningsmatcher knackar på dörren trots hettan utomhus. Malmö börjat köra på is första passet idag med lite lek och flippmackor och känna på utrustningen även om det officiellt börjas på måndagen den 6 Augusti.

Den 15 september släpps pucken och premiär omgången ser ut enligt nedan och sänds precis som tidigare säsong på Cmore.

2018-09-15
15:15
Linköping HC - Timrå IK
Mora IK - Örebro HK
Frölunda HC - Djurgårdens IF
18:00
Färjestad BK - HV 71
Luleå HF - Brynäs IF
Skellefteå AIK - Rögle BK

Följande lag deltar denna säsong.

Brynäs
Djurgården
Frölunda
Färjestad
HV71
Timrå IK (NY)
Linköping
Luleå
Malmö
Mora
Rögle
Skellefteå
Växjö
Örebro

Vem får lyft Le Mat i April?
Vilket lag har värvat bäst ?
Kommer Timrå IK få kvala ?
Kommer Rögle BK blir Storebror i Skåne i Vinter ?
Citera
2018-08-02, 18:58
Medlem
Bra trådstart! Lyckas malmö skrälla i kvartsfinal för 3:e året i rad?

liam reddox!

Hv och Djurgården. Bra centrar är viktigt för framgång.

Skiter björnen i skogen?!?!

Kommer Rögle BK bli Storebror i Skåne i vinter?
Ja, jag tror faktiskt det.

Ska bli kul att känna lite på lagen i träningsmatcher och CHL.
Växjö gick på is i veckan och elias pettersson och Rosen den yngre var med och lekte på isen.

Täningsmatch den 8:e mot FHC i varberg och några dagar senare mot LHC i halmstad. VLH After beach-uppladdning innan matchen. Kan bli bra!
Senast redigerad av MitchRapp 2018-08-02 kl. 19:10.
Citera
2018-08-03, 12:59
Medlem
I hockey kan man ju alltid panikvärva sig ur en kris med lånade pengar osv. Men om man ser till nuvarande trupper, är det bara jag som ser Örebro som en stark kandidat till kval nedåt?

Känns som allt för mycket hänger på om Palushaj levererar. Vem steppar upp ifall han skulle bli skadad t.ex? Ser inte så spetsigt ut på forwardssidan i övrigt.

Kommer nog stå mellan Örebro och Mora, som jag tycker har gjort smarta värvningar i Keränen och Masuhr. Där måste dock Bromé nå sin potential också för att undvika kval.
Citera
2018-08-03, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MundoAzul
I hockey kan man ju alltid panikvärva sig ur en kris med lånade pengar osv. Men om man ser till nuvarande trupper, är det bara jag som ser Örebro som en stark kandidat till kval nedåt?

Känns som allt för mycket hänger på om Palushaj levererar. Vem steppar upp ifall han skulle bli skadad t.ex? Ser inte så spetsigt ut på forwardssidan i övrigt.

Kommer nog stå mellan Örebro och Mora, som jag tycker har gjort smarta värvningar i Keränen och Masuhr. Där måste dock Bromé nå sin potential också för att undvika kval.

Timrå får väl ändå anses som den med störst risk att kvala nedåt. Tycker allt förutom målvakt ligger på H.A nivå bortsett från några spelare.
Citera
2018-08-03, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MundoAzul

Först och främst ska Örebro ha in en forward till, förhoppningsvis en center. En top6 skulle då kunna bestå av Ny, Wandell, Palushaj, Sallinen, Harper och Weinstock/Hedman. Vi kommer inte göra flest mål i ligan men tycker absolut inte att det ser kvaldåligt ut.

Den stora skillnaden gentemot andra tippade bottenlag finns dock på backsidan. Varken Mora eller Timrå är i närheten av att ha en lika bra top4. Sen återstår det att se hur mycket bättre Örebro blir som helhet av en bättre backsida, men man kan tänka sig att det även ger en boost till forwards.

Om saker och ting klaffar, så som att även Kilpeläinen håller nivån över hela säsongen, så ser jag oss definitivt närmre en direktslutspelsplats än negativt kval iaf.
Citera
2018-08-03, 21:59
Medlem
Säga vad man vill om Wennerholm. Men nog måste man älska hans tips!

Växjö upprepar bedriften och vinner både grundserien och SM-guldet, spår Mats Wennerholm.

1) Växjö
Ganska underskattade nu efter alla spelartapp. Men truppen är fortfarande stark och jag tror på nya genombrott i vinter. Vem trodde på Elias Petterssons resa när säsongen startade i fjol? Ingen.
2) HV 71
Är revanschsugna efter fiaskot i fjol. Litet frågetecken på målvaktssidan, men backsidan är kanske bäst i hela SHL. Mycket rutin framåt och spelare som vill visa att fjolårets dipp var en tillfällighet.
3) Färjestad
En potentiell seriesegrare, som många andra av lagen i toppsegmentet. Tränarrookien Johan Pennerborn har fått bygga vidare på det han tog över i fjol. Ser välbalanserat och starkt ut rakt igenom.
4) Skellefteå
Går inte som tåget längre och utskåpade i SM-finalen mot Växjö i våras. Men fortfarande ett lag för toppen och jag ser tränaren Tommy Samuelsson som klubbens bästa värvning. Skellefteå behövde en ny röst mer än något annat.
5) Frölunda
Stabilt topplag i grundserien och inte sämre än trea de senaste fem säsongerna. Men jag tycker Frölunda tappat lite av sin göteborgsidentitet de senaste åren. Hade velat se fler goa gubbar i omklädningsrummet.
6) Djurgården
Tappade många spelare efter succén i fjol, men har också värvat bra och namnkunnigt. Stockholmarna är på övre halvan för att stanna, men jag tror inte på samma topplacering (2) som i fjol.
7) Rögle
Det blir ett rejält lyft i tabellen. De avslutade starkt i våras när bröderna Abbott tog över. Nu har de värvat klokt och spelare med Rögle-hjärta inför den här säsongen. Jag ser ingen annan väg än uppåt.
8) Luleå
I mitt första och extremt tidiga SHL-tips var jag mer optimistisk vad gällde Luleå. Men lagbygget och nyförvärven har inte riktigt blivit som jag trodde. Däremot tror jag Robin Kovacs får ett stort genombrott i vinter.
9) Linköping
Jag tippade LHC högt i fjol och nu ser de ännu bättre ut. På papperet. Men östgötarna har alltid svårt att få ihop det. Det känns som det kan sluta hur som helst under nye tränaren Tommy Jonsson.
10) Örebro
Har som vanligt skrällpotential i en jämn, tuff och oförutsägbar serie. Jag gillar tränartrojkan med Niklas Sundblad i spetsen och det finns en växtkraft i truppen, som gör att jag inte dömer ut en bättre placering än så här.
11) Malmö
Det har blivit två raka SM-semifinaler, efter betydligt sämre placeringar i grundserien. Det kan bli så nu också, men jag ligger lågt inför seriestart. Har svårt att se att skåningarna ska ha fler lag bakom sig än så här.
12) Brynäs
Det var en ny tung grundserie i fjol. Det blev en tiondeplats, som det faktiskt blivit tre av de fyra senaste säsongerna. Och jag kan inte se att Brynäs blivit bättre än förra vintern.
13) Mora
Allt utom ett nytt kvalspel är en framgång. Tunn trupp och tufft att tappa Jacob Nilsson så sent. Han kändes som enda hoppet. Det blir en ny, kämpig säsong i trånga Jalas Arena.
14) Timrå
Första året i SHL handlar bara om att överleva för nykomlingen. Efter den fantastiska resan i hockeyallsvenskan i fjol står de inför en helt ny verklighet nu. Målvakten Niklas Svedberg får jobba för traktamentet.
✓ Bästa värvningen
– Mattias Sjögren, Rögle.
✓ Största genombrottet
– Dominik Bokk, Växjö.
✓ Största floppen
– Juhamatti Aaltonen, Skellefteå.
✓ Poängligavinnare
– Olle Liss, Rögle.
✓ Tränaren som sparkas först
– Mats Lusth i Mora.
✓ SM-guld
– Växjö.
✓ Åker ur
– Ja, Mora.
Citera
2018-08-04, 19:45
Medlem
brutalares avatar
Tippa är alltid svårt eller nästan omöjligt. Men det är ju väldigt kul också och se hur fel man hade efter.

Tyvärr är det troligt att det blir ett smålandslag igen.

Djurgården har värvat bra, men tappat mycket bra också särskilt när Högström försvann.

Det kan jag sätta en månadslön på att dom kommer att göra. Även att dom kommer toksist.

Kommer Rögle BK blir Storebror i Skåne i Vinter ?
Ja det ser så ut. Rögle har faktiskt varit lite bättre än tabellen visste senaste två säsongerna då dom haft en sjuklig otur med skador. Nu kommer Rögle klättra.
Citera
2018-08-04, 22:52
Medlem
Mora blev efter HV71 tvåa att presentera matchtröjan för kommande säsong.

https://pbs.twimg.com/media/DjwS7mXWsAAITgN.jpg:large

Här är HVs för den som missat det.

https://pbs.twimg.com/media/Djp2mY9X4AA8_m7.jpg:large
Citera
2018-08-04, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen

Mora borde dumpa den röda till förmån för den snyggare vita. Trivs bättre när Växjö lirar i det vita och snygga bortastället!

Har du någon bild på HVs framifrån, samt bortaställ. Annars tycker jag mora vinner på TKO!
Senast redigerad av MitchRapp 2018-08-04 kl. 23:04.
Citera
2018-08-05, 01:25
Medlem
Displaceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MitchRapp
12) Brynäs
Det var en ny tung grundserie i fjol. Det blev en tiondeplats, som det faktiskt blivit tre av de fyra senaste säsongerna. Och jag kan inte se att Brynäs blivit bättre än förra vintern.
Är karln hög? WTF?
Citera
2018-08-05, 02:07
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen

Åh nej vad fula Moras tröjor är. Jag avskyr verkligen när dom lägger en (eller två) remsor mitt över magen. Växjö har (hade) väl också så förut. Jag tycker verkligen det är skitfult.

Mora borde gå tillbaka till någon liknande design dom hade förut. Det mesta jag sett har varit bättre än detta.

HV's kan jag inte säga mycket om, ser inte så himla mycket på bilden, mer än att de påminner om förra årets.
Citera
2018-08-05, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Åh nej vad fula Moras tröjor är. Jag avskyr verkligen när dom lägger en (eller två) remsor mitt över magen. Växjö har (hade) väl också så förut. Jag tycker verkligen det är skitfult.

Mora borde gå tillbaka till någon liknande design dom hade förut. Det mesta jag sett har varit bättre än detta.

HV's kan jag inte säga mycket om, ser inte så himla mycket på bilden, mer än att de påminner om förra årets.

HVs är som förra säsongens förutom att ränderna runt midjan och på armarna har blivit tunnare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in