2018-08-04, 23:51
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Så alla farliga typer har bara svarta kläder på sig?
Japp. Det är nämligen såhär, att de onda har svarta cowboyhattar och de goda har vita cowboyhattar.

I alla fall i den värld som tramstomtarna och foliehattarna i tråden lever i.
Citera
2018-08-04, 23:52
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Han kanske tog med sig leksaksvapnet ut för att det kändes säkrare, för honom kanske det hade effekt som om det vore ett riktigt sett till att våga gå ut på natten? Han kanske betedde sig som om det vore riktigt, han kanske riktade det mot folk han ev mötte eller såg? I mörker på avstånd kanske någon trodde det var en ny Ausonius eller Mangs?
Visst. Finns ju femtielva polisfilmer med ständigt beväpnade civilare i huvudrollen.

Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Rent logiskt så borde Polisen först ha skjutit ett varningsskott. Det mest patetiska i händelsen är att poliserna drar sig tillbaks efter skotten och inväntar piketen som går in med sköldar på hjul framför sig och kollar att det är riskfritt för räddningstjänsten. Jag misstänker att poliserna insåg sitt misstag och behövde tio minuter för att snacka ihop sig inför eventuella förhör.
Logik är att slutsatsen skall följa premisserna:
P1: Här är en beväpnad man som verkar vara hotfull.
P2: När polis avlossar varningsskott så blir alla rädda och ger sig.
S1: Avlossa ett varningsskott så ger den hotfulle mannen sig.
Så logiken stämmer, men vad är problemet med denna argumentationskedja?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Den ansvarige talespersonen för händelsen som polisens presstjänst uttrycker det är regionpolischef Ulf Johansson och han har inte gått att nå på två dagar. Det är helt uppenbart att de sitter och trycker och filar för fullt på en damage control-story.
De har redan spridit en massa skitsnack om Eric och vad som skulle ha föranlett deras klanteri till utvalda journalister. Skamligt agerande av en myndighet som enligt lag är skyldig att vara saklig och opartisk.

De väntar in Sverigekorea modellen. Va tyst tills det lägger sig. Ha sen kort innehållslöst uttalande. Säg inga märkligheter eller något som påvisar att fel begåtts.

Avvakta. Tills folk glömt bort.

När kommer #meetoo mot Polisen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det betyder i så fall, om du har rätt, av bilderna att döma, att Erik var närmre in/utgången till innergården än vad poliserna var. Polisen har alltså tagit sig in på innergården, rört sig förbi Eric, och därefter avlossat skotten, min tolkning.

I vilket fall som helst verkar det inte som om att poliserna blev överraskade av Eric när de kom in på innergården. Inte heller bör Eric ha rört sig mot poliserna, blodpölen på plattsättningen vid cyklar och vägg.

Om man tittar på bilderna hos Aftonblader så verkar detta ha skett på Norrbackgatan 41-43. Ta jämflr följnande

Google street view
https://www.google.se/maps/@59.3443462,18.0321785,3a,75y,286.49h,74.82t/data=!3m6!1e1!3m4!1sS6VM5-Umg0RLdn-mtX3egA!2e0!7i13312!8i6656

Aftonbladet
https://imgs.aftonbladet-cdn.se/v2/images/f2249c88-39ee-44a2-9020-165a83266ad2?fit=crop&h=696&w=1100&5a1c5b1c

Vänd dig sedan om i Google street view och titta på kronan med ett K under som syns i fönstret på bakgrunden

https://imgs.aftonbladet-cdn.se/v2/images/c5265a0e-4f6c-44b6-b09e-4b5e8b9f1787?fit=crop&h=711&w=1100&4e234ccb

Tittar man sedan på satellitbilderna så ser man att man kan komma in på gården från tre håll.
Så det behöver inte betyda att poliserna har gått runt Eric. De kan ha kommit in från olika håll helt enkelt.

Läs även vad Moohialdin Ali Alsurmi säger till Aftonbladet.

Citat:
Sedan sprang Eric vidare in på en innergård, och kort därpå hördes skott. Moohialdin Ali Alsurmi sprang då från platsen, och möttes av en polis som riktade en pistol mot honom.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/21AqjR/vittne-traffade-eric-precis-fore-skotten-han-ville-leka

Bakom huset finns en park och det kan vara där han såg Eric.

Min teori är att polisen redan var på plats och sökte efter en pistolbeväpnad man och befann sig redan på gården när Eric kom dit med sin leksakspistol och sprang på dem.
Citera
2018-08-04, 23:56
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Dumhuvud, vi snackar om leksaker till riktigt små barn. Grabben var 20 år och fortfarande ett sinne som en treåring. Du är helt jävla pantad som tror att en sådan unge skulle få något som är i närheten av att se realistiskt ut.
Är du villig att sätta pengar på det påståendet?

Nej, jag menar inte att vi bokstavligen skall slå vad om pengar. Men intala dig själv att om du har fel så kommer du att förlora en tusenlapp.

Vill du nu fortfarande säga att 2003 så fanns det inga leksaksvapen som var så realistiska att de kunde göra snutar nervösa?
Citera
2018-08-04, 23:58
Medlem
Swedenhielmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aldo
Och med helmantlad kula hade du haft tre skottskadade barn på bottenvåningen och en död förälder när kulorna gått genom Eric och vidare in lägenheterna runtomkring.... Finns en anledning till att man bytt kula, när polisen skjuter är syftet att oskadliggöra målet med minsta risk för 3:e person.

Nej det hade man inte, det är inte militära höghastighetsvapen som polisen går omkring med, det är pistoler.

Dessutom så siktade ju poliserna som kråkor, hur bra mår tredje person som står i närheten och får polisens jaktkulor i sig på direktträff, de snurrar runt som en stavmixer i kroppen och finmixar de inre organen.

Jag såg filmen Kommissarie Späck på TV häromkvällen tyvärr är vår poliskår i Sverige lika förståndshandikappad som polis Späck, vi har med en seriesjälvmördare att göra det är därför så många dör av polisen i år.
Citera
2018-08-05, 00:00
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoom008
Ja, kanske att Allah gör ett hembesök? Är du en batikhäxa som håller på med sånt där skit och har en massa buddafigurer i hela lägenheten?

Jag vidhåller att Erik var ett monster och hade inte kommit innanför mina dörrar. Där är jag typisk gammal sossenazze som tycker att dom här varelserna endast nöter på jordens resurser. Nu har vi sparat några miljoner som han kostade till ingen nytta.

Du har många förutfattade meningar och tror dig ha rätt i allt märker jag. Empati känner du förmodligen bara mot dina barn, psykopater är kända för det.
Citera
2018-08-05, 00:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Om man tittar på bilderna hos Aftonblader så verkar detta ha skett på Norrbackgatan 41-43. Ta jämflr följnande

Google street view
https://www.google.se/maps/@59.3443462,18.0321785,3a,75y,286.49h,74.82t/data=!3m6!1e1!3m4!1sS6VM5-Umg0RLdn-mtX3egA!2e0!7i13312!8i6656

Aftonbladet
https://imgs.aftonbladet-cdn.se/v2/images/f2249c88-39ee-44a2-9020-165a83266ad2?fit=crop&h=696&w=1100&5a1c5b1c

Vänd dig sedan om i Google street view och titta på kronan med ett K under som syns i fönstret på bakgrunden

https://imgs.aftonbladet-cdn.se/v2/images/c5265a0e-4f6c-44b6-b09e-4b5e8b9f1787?fit=crop&h=711&w=1100&4e234ccb

Tittar man sedan på satellitbilderna så ser man att man kan komma in på gården från tre håll.
Så det behöver inte betyda att poliserna har gått runt Eric. De kan ha kommit in från olika håll helt enkelt.

Läs även vad Moohialdin Ali Alsurmi säger till Aftonbladet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/21AqjR/vittne-traffade-eric-precis-fore-skotten-han-ville-leka

Bakom huset finns en park och det kan vara där han såg Eric.

Min teori är att polisen redan var på plats och sökte efter en pistolbeväpnad man och befann sig redan på gården när Eric kom dit med sin leksakspistol och sprang på dem.

Tack för information och förtydliganden.

Adressen är rätt, helt klart.

Men det där med fler vägar in är jag skeptisk till. Det är nivåskillnader samt inhängnat, dessutom grundar i huskroppen där Eric gick in. Fantomen kan säkert ta sig in tre olika vägar, men knappast naturliga vägar för Kling och Klang, möjligtvis insatsstyrkan.

Ja, du har nog rätt där, poliserna befann sig möjligen inne på gården när Eric kom.
Citera
2018-08-05, 00:02
Medlem
Zoom008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Janne Josefsson kommer garanterat göra ett Uppdrag Gransknings program om Eriks död.
Ja, och det kommer nog handla om hur dom avlivades på 30-talet? Nu har Janne Josefsson slutat på SVT och gör inte längre programmet. Häng med lite och sen vågar jag påstå att inom ett par dagar är Erik glömd för tid och evighet. Det kommer nytt som pressen ska följa för att överleva och det är bara Lill-Babs och kungligheter som det ältas om i veckor.
Citera
2018-08-05, 00:02
Medlem
Citat:
Dumhuvud, vi snackar om leksaker till riktigt små barn. Grabben var 20 år och fortfarande ett sinne som en treåring. Du är helt jävla pantad som tror att en sådan unge skulle få något som är i närheten av att se realistiskt ut.

Nu är jag väl lite äldre än en hel del här. Men min jag fick min första western revolver när jag var ca 5 år. Den såg realistisk ut och kunde skjuta knallpulver. Du har rätt när det gäller att storleken är anpassad för barn. Men att kunna skilja på det med ett sekundsnabbt beslut när du kanske bara ser själva pipan riktad mot dig det tror jag inte någon kan göra.

En pistol har ett visst utseende pga av dess funktion. De flesta riktiga pistoler ungefär likadana ut. Samma sak gäller alla typer av vapen.

Leksaker har alltid imiterat verkligheten detta pga av ungarna vill ha det så.
Citera
2018-08-05, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Den ansvarige talespersonen för händelsen som polisens presstjänst uttrycker det är regionpolischef Ulf Johansson och han har inte gått att nå på två dagar. Det är helt uppenbart att de sitter och trycker och filar för fullt på en damage control-story.
De har redan spridit en massa skitsnack om Eric och vad som skulle ha föranlett deras klanteri till utvalda journalister. Skamligt agerande av en myndighet som enligt lag är skyldig att vara saklig och opartisk.
Polisen har både egna medieexperter men även dyra konsulter för att kunna forma sin image i media och driva utvecklingen åt det håll de vill. Man kan på allvar ifrågasätta om myndigheter ska arbeta på det sättet men så är det i alla fall. Just nu håller deras egna medieexperter och troligen även inhyrda konsulter på att jobba febrilt med medial hantering av det här.
Citera
2018-08-05, 00:05
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemback
Och karma kan inte komma i annan form..?

Ha ha ha. Zoom har inte sett mycket av världen än. Vet nog inte alls vad karma är och hur den kan slå...

Biten i arslet väntar de allra flesta.

”Man hör aldrig skottet som dödar en”, för att citera en gammal västern.

Det är lätt att vara efterklok, men det är lätt att ha hybris också....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in