2018-08-04, 19:31
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
För egen bedömning:

Att läsa eller inte läsa
Publicerad 2018-07-15 00:38:42 i Allmänt,
Tragedin i U och barnens värld har ingenting med mig att göra men ändå dras jag in i deras spindelväv, vare sig jag vill eller inte. Numera har jag fina vänner som läser på undergroundforum och meddelar mig om något kan vara av vikt för mig att läsa. Idag försökte jag själv att skumma genom allt som skrivits och bitvis rös jag i den tropiska sommarvärmen... det finns så oerhört många inlägg som faktiskt stämmer med sanningen och som majoriteten av skribenterna avfärdar som rent nonsen. Jag hoppas och ber att utredningsteamet vänder på varje sten och inte bara följer den breda stigen mot enkel lösning.

Det fanns en tid i slutet av mitt äktenskap med U då barnen mådde allt annat än bra. Jag har funderat mycket på vad som hände sen. Vem eller vilka såg till barnens bästa? Många är de tillfällen då jag talade med U om BBiC men jag förmodar att jag talade för för döva öron. Mina ord hade nog ingen mottagare eftersom det skulle kräva något av honom, något som var obehagligt och skavigt i hans skäl. Barnens uttryck tog så oerhört märkliga vägar. Ett barn drog igång en enorm kalabalik på skolan genom att posta hotbrev till sig själv, ett annat cyklade på motorvägen när denne inte fick sin vilja igenom och ett tredje gjorde sig liten för att slippa allt ansvar som växande innebär (och behandlades också som en baby av båda föräldrarna kontinuerligt). Däremellan var det knivar i skolan, hot om självmord, stölder och jag minns inte allt. Det var helt enkelt så mycket stökigare än familjens fasad ville påskina. Dessa barn, som jag älskar högt, hade en på många sätt snurrig tillvaro. En mamma som inte var närvarande och en pappa som kvävde dem i ett försök att vara den "perfekta föräldern". Det var så mycket knas att jag blir matt när jag tänker på det.

När nu tragedin har drabbat dem så måste jag uppbåda mycket kraft för att vända allt det där ryggen.
Det är svårt.
Det är oerhört svårt.

...och så använder jag en varm julinatt, flera år efteråt, till att tänka på U igen.

Fan!

Jag fick det där och några till som PM. Det ser inte hämndaktigt eller knappast ens bittert ut. Fast kanske hon är en sådan högkänslig person som då också var väldigt oroad?
Om det stämmer att:
-hon som yngre varit med i någon sekt och numera föreläser om metoder sådana använder sig av, och
-om uppgiften att ett av barnen sänt hotbrev till sig själv,
så är det ju inte konstigt om hon med sin bakgrund då reagerar på ett manipulativt beteende från en så ung person?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-08-04 kl. 19:43.
Citera
2018-08-04, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men det borde vara standard när en person anmäls försvunnen på ett sätt som inte verkar vara frivilligt och det rubriceras som människorov, att man slår i systemen?

Alla tidigare dömda vålds och- sexualbrottslingar i närområdet måste väl kollas?
Alldeles särskilt anmärkningsvärt skulle det ju vara om man inte kollat dessa efter det att kroppen hittats.

Jag tror det sker rutinmässigt oavsett vad spaningsledningen jobbar med. Alla olika grupper gör automatiskt sina rutinuppgifter parallellt och oberoende av varandra.

Det är inte första mordet dom jobbar med. Andra har förhört alla i närområdet, gått igenom tips mm. Ca 400 förhör genomfördes direkt, uppföljningar, nya förhör osv.

En vanlig dag på jobbet.
Citera
2018-08-04, 19:37
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag fick det där och några till som PM. Det ser inte hämndaktigt eller knappast ens bittert ut. Fast kanske hon är en sådan högkänslig person som då också var väldigt oroad?

Jag tror hon var upprörd när hon skrev det inlägget. Hon ber folk lämna hennes barn ifred, jag tolkar det som att människor kanske besvärat barnen om information angående LW och hennes familj? Med detta inlägg ger hon därför lite information och klarhet samtidigt som hon ber om att bli lämnad ifred eftersom De inte längre har något att göra med familjen i Örebro längre.
Citera
2018-08-04, 19:46
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursäkta det visste jag inte.
Tycker hon framstår som en ganska sympatisk person som är lätt förstå efter vad som varit.
Någon relaterade skilsmässan i tid (när UW skrev på) med en från LW väckt önskan från UW att återgå till varandra som par. Ser man det i det ljuset så är det inte utan stt man känner empati för Mallans situation om hon känt sig brädad.
Citera
2018-08-04, 19:47
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spoing
Ja det stämmer mycket bra.
Ok, så han har fått ”sparken”?
Citera
2018-08-04, 19:51
Medlem
Citat:
Tycker hon framstår som en ganska sympatisk person som är lätt förstå efter vad som varit.
Någon relaterade skilsmässan i tid (när UW skrev på) med en från LW väckt önskan från UW att återgå till varandra som par. Ser man det i det ljuset så är det inte utan stt man känner empati för Mallans situation om hon känt sig brädad.

Fast jag uppfattade det av någon postare som att UW bröt för att hon lade sig för mycket. Sådant kan väl också upplevas "orättvist" ifall det nu var (välgrundad?) omtanke bakom det, kanske viss sorg över att man inte räckte till för att kunna hjälpa på sätt man önskat (utan avisades)?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-08-04 kl. 19:53.
Citera
2018-08-04, 19:54
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Fast jag uppfattade det av någon postare som att UW bröt för att hon lade sig för mycket. Sådant kan väl också upplevas "orättvist" ifall det nu var (välgrundad?) omtanke bakom det

LW gjorde anmälan om ofredande mot SD 2/11 år 2016. Enligt Cloudedcrystalbeam hade UW tidigarelagt skilsmässan till just 2/11 trots att han dessförinnan bett om betänketid som löpte ut senare egentligen.
Mallan skriver en del om att hon inte förstår det val U gjorde. Kan det tänkas att LW och UW ville försöka igen?
Åtminstone jag tror inte att det är en slump med de exakta datumet.
Senast redigerad av Rosamund 2018-08-04 kl. 19:59.
Citera
2018-08-04, 20:00
Medlem
flixa81s avatar
Citat:

Även om man känner sig brädad har man inte rätt att hänga ut någon annans barn på det sättet hon gör! Att hänga ut sin man/exman är väl en sak men barnen.. så fel!
Men du tycker väl det är helt okej.
Men att hänga ut SD tycker du är fel.
Du har verkligen ingen moralisk kompass alls.
Sorgligt!
Citera
2018-08-04, 20:03
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag tror hon var upprörd när hon skrev det inlägget. Hon ber folk lämna hennes barn ifred, jag tolkar det som att människor kanske besvärat barnen om information angående LW och hennes familj? Med detta inlägg ger hon därför lite information och klarhet samtidigt som hon ber om att bli lämnad ifred eftersom De inte längre har något att göra med familjen i Örebro längre.

Den högkänsliga M*ll*n bad om att hennes barn skulle lämnas ifred, men själv hängde hon ut UW, hans ex och inte minst barnen på ett mycket osnyggt sätt - inte minst efter mordet. Ingen from kvinna det där...
Vi får se vad som händer - bloggen kanske kommer som ljudbok mot betalning snart...
Citera
2018-08-04, 20:05
Medlem
Darkwinds avatar
Citat:

Min bild av LW är precis sån. En egenkär, självgod människa som vill ha sin vilja fram. Vill vara störst, bäst och vackrast. Jag känner en oerhörd sympati för Malin. Hon blev ett offer för Lenas HA-BEGÄR.
Såna kvinnor känns igen. De vill inte ha sin make, men de vill förstöra alla hans nya förhållanden. De finner en sjuk njutning i det. Jag tycker synd om Lena,hon har tävlat sej fram inom mycket ser det ut som. Detta med att förstöra andras liv, i sin egen frustration över att hon inte var snyggast( inte ens snygg för fem öre). En kvinna med sånt sätt ber om att hamna i svåra situationer. Min uppfattning med hårda ord. Bilden har växt fram Alla hon kom i kontakt med blev offer.
Senast redigerad av Darkwind 2018-08-04 kl. 20:08.
Citera
2018-08-04, 20:06
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Ja, tyvärr ser det ju alltför ofta ut så. Nu vet vi inte om det stämmer i detta fall, men idag finns åtminstone väldigt omfattande kunskap om våld i nära relationer, och vad som utlöser det. Beteendet och motivet skiljer sig också en del från andra mord.

Den gemensamma nämnarna i dessa fall är 1. personlighetsdragen hos GM (kontroll, upplevd svartsjuka, äganderätt etc) och 2. situationen (statistiskt är den utlösande faktorn oftast en separation - att kvinnan antingen tar avstånd, eller hotar att göra det, varpå mannen förlorar kontrollen över henne).

Bra signalement att gå på, kan man tycka. Problemet är att ingen känner sådana här män, utom offren. De har ofta en dr. Jekyll och mr. Hyde-personlighet som utåt sett är allt annat än våldsam. Charmiga, sociala och omtänksamma snubbar med stabila jobb och liv. 😕

Tack för en tydlig beskrivning av
ett mönster som tyvärr har upprepats alltför många gånger 🙁.
Just det du skriver om att svartsjukan är upplevd är viktigt att ha med sig. Oftast ligger det ingen sanning bakom utan det handlar om förövarens egna hjärnspöken.
Dessa gärningsmän har ett enormt kontrollbehov och minsta lilla kontrollförlust kan leda till fasansfulla konsekvenser. I värsta fall mord.
Precis som du beskriver så är offren många gånger ensamma om att se den farliga sidan hos dessa män. De utsatta kvinnorna är ofta alltför rädda för att berätta och lever även med skamkänslor över att de hamnat i en destruktiv relation och inte lyckats lämna.

(Ännu vet vi inte om det är såhär det gått till i aktuellt fall men det lär tiden utvisa).
Citera
2018-08-04, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Även om man känner sig brädad har man inte rätt att hänga ut någon annans barn på det sättet hon gör! Att hänga ut sin man/exman är väl en sak men barnen.. så fel!
Men du tycker väl det är helt okej.
Men att hänga ut SD tycker du är fel.
Du har verkligen ingen moralisk kompass alls.
Sorgligt!

Fast stämmer det så är det ju inte precis något som vanliga barn gör i konflikter med sina föräldrar (som jag uppfattar att det handlat om). Att skriva hotbrev till sig själv för att få sympati och cykla på motorvägen om man inte får sin vilja igenom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in