Citat:
Ja, tyvärr ser det ju alltför ofta ut så. Nu vet vi inte om det stämmer i detta fall, men idag finns åtminstone väldigt omfattande kunskap om våld i nära relationer, och vad som utlöser det. Beteendet och motivet skiljer sig också en del från andra mord.
Den gemensamma nämnarna i dessa fall är 1. personlighetsdragen hos GM (kontroll, upplevd svartsjuka, äganderätt etc) och 2. situationen (statistiskt är den utlösande faktorn oftast en separation - att kvinnan antingen tar avstånd, eller hotar att göra det, varpå mannen förlorar kontrollen över henne).
Bra signalement att gå på, kan man tycka. Problemet är att ingen känner sådana här män, utom offren. De har ofta en dr. Jekyll och mr. Hyde-personlighet som utåt sett är allt annat än våldsam. Charmiga, sociala och omtänksamma snubbar med stabila jobb och liv. 😕
Den gemensamma nämnarna i dessa fall är 1. personlighetsdragen hos GM (kontroll, upplevd svartsjuka, äganderätt etc) och 2. situationen (statistiskt är den utlösande faktorn oftast en separation - att kvinnan antingen tar avstånd, eller hotar att göra det, varpå mannen förlorar kontrollen över henne).
Bra signalement att gå på, kan man tycka. Problemet är att ingen känner sådana här män, utom offren. De har ofta en dr. Jekyll och mr. Hyde-personlighet som utåt sett är allt annat än våldsam. Charmiga, sociala och omtänksamma snubbar med stabila jobb och liv. 😕
Nej, vi vet ju inte med säkerhet varken om det är rätt gm som är misstänkte eller om detta kontrollbeteende finns hos SD. Jag bara gissar utifrån den lilla vi fått läsa och höra om i tråden och i pressen.
Jag tror detta du tar upp om Dr Jekyll and Mr Hyde personligheten avgör att vänner och bekanta inte kan se och förstå den att den"otrevliga" Mr Hyde finns. Kanske har de sett några mindre trevliga sidor någon gång, men att kunna tro att någon som SD skulle kunna mörda är nog oerhört svårt att ta in.
Utåt sett välutbildad, familjefar, välfungerande, fysiskt aktiv, intresserad av att renovera på sitt hus (tyckte jag att någon skrev?).
Inte kriminell, arbetslös, alkoholiserad, narkoman, lågutbildad, enstöring eller annat som man brukar förknippa med personer som kan bli våldsamma.
Däremot är jag övertygad om att HD känner Mr Hyde väl och vänner och anhöriga till LW har hört talas om honom.
Många kvinnor som lever i sådana här förhållanden skyltar inte gärna med detta heller.