2018-08-04, 18:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Ja, tyvärr ser det ju alltför ofta ut så. Nu vet vi inte om det stämmer i detta fall, men idag finns åtminstone väldigt omfattande kunskap om våld i nära relationer, och vad som utlöser det. Beteendet och motivet skiljer sig också en del från andra mord.

Den gemensamma nämnarna i dessa fall är 1. personlighetsdragen hos GM (kontroll, upplevd svartsjuka, äganderätt etc) och 2. situationen (statistiskt är den utlösande faktorn oftast en separation - att kvinnan antingen tar avstånd, eller hotar att göra det, varpå mannen förlorar kontrollen över henne).

Bra signalement att gå på, kan man tycka. Problemet är att ingen känner sådana här män, utom offren. De har ofta en dr. Jekyll och mr. Hyde-personlighet som utåt sett är allt annat än våldsam. Charmiga, sociala och omtänksamma snubbar med stabila jobb och liv. 😕

Nej, vi vet ju inte med säkerhet varken om det är rätt gm som är misstänkte eller om detta kontrollbeteende finns hos SD. Jag bara gissar utifrån den lilla vi fått läsa och höra om i tråden och i pressen.

Jag tror detta du tar upp om Dr Jekyll and Mr Hyde personligheten avgör att vänner och bekanta inte kan se och förstå den att den"otrevliga" Mr Hyde finns. Kanske har de sett några mindre trevliga sidor någon gång, men att kunna tro att någon som SD skulle kunna mörda är nog oerhört svårt att ta in.

Utåt sett välutbildad, familjefar, välfungerande, fysiskt aktiv, intresserad av att renovera på sitt hus (tyckte jag att någon skrev?).

Inte kriminell, arbetslös, alkoholiserad, narkoman, lågutbildad, enstöring eller annat som man brukar förknippa med personer som kan bli våldsamma.

Däremot är jag övertygad om att HD känner Mr Hyde väl och vänner och anhöriga till LW har hört talas om honom.

Många kvinnor som lever i sådana här förhållanden skyltar inte gärna med detta heller.
Citera
2018-08-04, 18:10
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Jo bloggen är startad efter att inläggen gjort och sätter att skriva stämmer bra överens med UW’s fd fru vars blogg vi kunde läsa någon timme innan den lösenordsskyddades.

Intressant. Omdömen om henne i tråden har ju varit att hon är psykiskt skör (oklart om det beror av någon särskild händelse eller inte). Kanske därav det inte fungerade med UW, om hon oombedd tog sig an att försöka uttolka hans tankar känslor så till den grad att hon låtsas vara han?
Citera
2018-08-04, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
"- Det är ett myndighetsutövande med allt vad det innebär. Du ändrar någons civilstånd och måste kunna lagstiftningen kring detta, äktenskapsbalken, hur man upprättar protokoll, intyg och så vidare. Dessutom ska du på ett gott sätt kunna företräda det allmänna. Enligt Ingela Olofsson ska personen i fråga även ha en fallenhet för att uppträda inför folk och ge ett förtroendefullt intryck.

Varje län har en egen handläggare som bedömer ansökan och lämnar förslag till Länsstyrelsen som fattar det officiella beslutet."

Källa: Ingela Olofsson. Länsstyrelsen VGL

Det där gäller borgerliga vigselförrättare. Vigselrättare från religiösa samfund får sin behörighet på riksnivå av Kammarkollegiet.
Citera
2018-08-04, 18:21
Bannlyst
Citat:
Var det då som han cyklade inne sista dagen?

Någon påstod relativt tidigt i tråden att han gjort det när han fått sparken.

Det läste jag också i början av tråden.
Om det nu stämmer så enligt ( mig )
är det ett avvikande beteende.
Senast redigerad av Banannn 2018-08-04 kl. 18:26.
Citera
2018-08-04, 18:21
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Intressant. Omdömen om henne i tråden har ju varit att hon är psykiskt skör (oklart om det beror av någon särskild händelse eller inte). Kanske därav det inte fungerade med UW, om hon oombedd tog sig an att försöka uttolka hans tankar känslor så till den grad att hon låtsas vara han?

Läste du något av det hon skrev i sin egen blogg?

Väldigt knepig människa. Rent spontant känns hon som en dramaqueen. Det jag hann läsa kändes väldigt främmande för mig.

Väldigt bittert och fullt av hämnd.
Citera
2018-08-04, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 18carat
Det där gäller borgerliga vigselförrättare. Vigselrättare från religiösa samfund får sin behörighet på riksnivå av Kammarkollegiet.

OK, jag fattade det som att det var en personlig ansökan och därmed ett personligt tillstånd (behörighet) som utfärdas. Knutet till person snarast än arbete.
Citera
2018-08-04, 18:28
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
VIVEREIAM

en medelålders pappas bekännelser

Min oro....

Posted on July 7, 2013 by ulfwes0629
Jag går sönder av oro för att barnen inte har det bra hos sin mor, grej på grej dyker upp som får mig andlös och förbannad.

Nu senast idag, återigen är barnen bortlämnade till andra för att deras mor “behöver göra saker för sig själv, för att må bra!”. Konsekvensen är återigen att de ringer till mig och behöver mitt stöd och råd.

Det här knäcker mig!

https://vivereiam.wordpress.com
Stackars barn och stackars UW

Gammal skåpmat. Varit uppe flera gånger tidigare i tråden.
Citera
2018-08-04, 18:39
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Läste du något av det hon skrev i sin egen blogg?

Väldigt knepig människa. Rent spontant känns hon som en dramaqueen. Det jag hann läsa kändes väldigt främmande för mig.

Väldigt bittert och fullt av hämnd.

Nej jag hann inte se det, jag har följt tråden högst sporadiskt på sistone, ja det kan gå dagar mellan det jag går in på Flashback också.
Jag funderade i kring om hon kanske hade lite svårt med att ha fötterna på jorden? En uppgift i tråden var ju att hon skulle lagt sig i för mycket om andras angelägenheter och att hon därför "åkte ut" från UW.

En person som kanske har svårt att sätta en verklighetsbaserad gräns mellan vad som är "mina" bekymmer och andras angelägenheter kanske lätt blir bitter? Om det är lite av liknande mekanism som paranoida människor har?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-08-04 kl. 18:42.
Citera
2018-08-04, 18:46
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men gällde detta nuvarande arbete, eller föregående?

Jag tycker mig minnas en liknande diskussion tidigare i tråden, men då handlade det om ett annat jobb? Det var väl då han cyklade in på kontoret och tog adjö?

Eller?
Vad jag förstått gäller det nuvarande arbete. Men som jag skrev initialt så var det ett rykte.
Citera
2018-08-04, 18:47
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 18carat
Malin, tycker du har bra koll på fågellivet!
Tycker hon verkar ha bra koll.
Det ligger nog rätt nära sanningen det hon skriver
Citera
2018-08-04, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Som arbetsgivare är det nog ganska påfrestande att ha en så intensiv cachjagande anställd. Han kämpar ju om priser i geocacharnas Hall of Fame, så jobbet har nog blivit lidande långt innan han blev Skäligen misstänkt för mordet på LW.
Allt detta är spekulation som inte stämmer som jag vet.
Troligen är han sjukskriven och priser kan man inte jaga. Inte sett en logg som skulle vara i konflikt med sitt jobb ”Tog extra lång lunch” eller liknande.
Citera
2018-08-04, 18:53
Medlem
Citat:
Var det då som han cyklade inne sista dagen?

Någon påstod relativt tidigt i tråden att han gjort det när han fått sparken.

Ja det stämmer mycket bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in