Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Jag är helt övertygad om att om gm är SD så handlar mordet om förlorad kontroll hos honom. Det är i hans förvridna sätt att se på situationen som utlöser mordet.
Jag tror att LW ville gå vidare i livet utan SD. Hon hade satt ner foten och visade genom att inte dra tillbaka den sista anmälan att hon inte accepterade detta gränsöverskridande. Man kan kalla det svartsjuka om man vill, men i själva verket handlar det inte om kärlekssvek. Det kunde varit andra saker som triggat ilskan hos SD. Även om LW inte hade träffat någon annan man tror jag att det avgörande var att hon tagit ett steg tillbaka från honom.
Att SD samtidigt ligger i skilsmässa med HD kan ha blivit för mycket på en gång.
Det handlar om förlorad känsa av makt.
Ja, tyvärr ser det ju alltför ofta ut så. Nu vet vi inte om det stämmer i detta fall, men idag finns åtminstone väldigt omfattande kunskap om våld i nära relationer, och vad som utlöser det. Beteendet och motivet skiljer sig också en del från andra mord.
Den gemensamma nämnarna i dessa fall är 1. personlighetsdragen hos GM (kontroll, upplevd svartsjuka, äganderätt etc) och 2. situationen (statistiskt är den utlösande faktorn oftast en separation - att kvinnan antingen tar avstånd, eller hotar att göra det, varpå mannen förlorar kontrollen över henne).
Bra signalement att gå på, kan man tycka. Problemet är att ingen känner sådana här män, utom offren. De har ofta en dr. Jekyll och mr. Hyde-personlighet som utåt sett är allt annat än våldsam. Charmiga, sociala och omtänksamma snubbar med stabila jobb och liv. 😕