2018-08-04, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuppruskarn
Många känsloargument här i tråden, ni som inte klarar av att vara objektiva här är idioter.

Vad vet vi egentligen om hur varje individuell polis uppfattade situationen? Eller vad vet vi överhuvudtaget om vad den nu avlidne eventuellt kan ha utfört för rörelser som poliserna kan ha uppfattat som hotfulla? Vad vet vi om hur normalbilden ser ut rörande beväpnade kriminella i området där bekämpningen ägde rum?

Skulle ni känsloretoriker ögonblickligen, på avstånd och kanske i rörelse, kunna se skillnad på ett eventuellt leksaksvapen kontra ett äkta vapen som ni uppfattar riktas mot er?

Alla gråtmilda känsloexperter och polishatare har ju med all sannolikhet inte en djävla aning om dessa parametrar, inte jag heller för den delen.

Och visst att man kan se visuellt att en person har Downs syndrom, men det gör självfallet inte individen mindre farlig om denne nu skulle ha ett vapen i händerna.

Dock något jag vågar killgissa mig till nu är att de poliserna som avfyrade sina vapen mot en förståndshandikappad kille med all sannolikhet mår riktigt djävla dåligt, inte dåligt för att de utförde sitt jobb utan för att det helt enkelt blev en sådan olycklig utgång av händelsen.

Men snälla!

Dessa poliser bokstavligen BAJSADE på sig och PEPPRADE sönder en efterbliven människa.

Om de inte blir av med brickan är det skandal!
Citera
2018-08-04, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
Att han hade downs syndrom och en leksakspistol är info de fick reda på i efterhand. De hade fått larm om att en beväpnad man rörde sig i området, de drar dit och finner mannen som höjer vapnet mot dem - det är den infon se hade att basera sina beslut på, detta på bråkdelen av en sekund.

Sikta inte med vapen mot polisen så kommer du inte bli skjuten, det är skitenkelt. Jag hatar mycket inom rättsväsendet men jag är aldrig orolig för att bli skjuten av en polis, för jag vet hur man ska bete sig för att inte bli det.

Om en person inte är kapabel att avgöra detta så ligger ansvaret hos dennes förmyndare, inte hos polisen.

//tripportreat

Med den brutala och ökande kriminaliteten i samhället så blir det tyvärr så här. Poliskåren är pressad och man vill inte riskera att dö i tjänsten.

Inga kriminella i Sverige verkar ha respekt för polisen förrens vapnen kommer fram.

Helt logisk utveckling.
Citera
2018-08-04, 11:34
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oz123
Bara en fråga om nu polisen ska granskas ( vilket såklart är helt rätt), ska inte föräldrarna granskas också? Hade mannen bott på ett hem hade röster höjts för att granska vårdboendet. Vem hade egentligen ansvar för mannen och hur fungerar omsorgen för personer med begåvningshandikapp?

Det finns i Sverige rätt mycket regler mot att låsa in personer, även om de är begåvningshandikappade.
Citera
2018-08-04, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gryningsribba
Polisen ljuger. Med de vapen de har går det bara att skjuta säkert på en 10-15 meter, men där vill jag ha någon som vet bättre. De påstod också att det var mörkt, men det är inte mörkt klockan fyra. Och OM det vore mörkt, så kan de för fan inte skjuta mot en byggnad. Vidare var det inte mörkare än att tre av dem lyckades skjuta grabben i magen.
Jag vet bättre. Det är inga som helst problem att pricka rätt med polisens tjänstevapen på 50 meters håll. Jag klarar åtminstone av att träffa en måltavla stor som ett huvud på det hållet. (Och då använder jag just en Sig Sauer P226.)
Citera
2018-08-04, 11:37
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MitchRapp
Så varför tas poliserna inte ur tjänst tillsvidare och utreds ordentligt. Det ör enda sättet att gå till botten med det och bygga förtroende genom att dra lärdom av misstag. För oavsätt hur det utspelade och om de handlade rätt/fel då är det hör ett misslyckande på flera plan.

Att inte utreda ordentligt är ett av de grövsta anser jag.
En poliskälla menade att bara för att de inte är tagna ur tjänst så betyder det inte att de är ute på patrull som om inget har hänt. Med största sannolikhet spenderar de sina arbetsdagar med debriefing och krissamtal.
Citera
2018-08-04, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pausererik
Med den brutala och ökande kriminaliteten i samhället så blir det tyvärr så här. Poliskåren är pressad och man vill inte riskera att dö i tjänsten.

Tyvärr har du helt rätt. Sedan kan polisen ändå handlat oförsiktigt men det är det som åklagaren tittar på.
Citera
2018-08-04, 11:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av labambas
Att rymma hemifrån är självklart inte olagligt. Att springa omkring på stan med skjutvapen liknande föremål kan definitivt vara olagligt. Beror på situationen givetvis.

Har för mig det hade upprättats en anmälan mot mannen angående grovt olaga hot. Kan den bestå i att han riktat vapnet mot polisen eller någon annan?

Nej det är inte olagligt att rymma hemifrån, men vad fan är det för föräldrar, och framför allt vårdapparat, som tar killens rymningar såpass nonchalant? Helt otroligt! När en tre åring bevisligen rymmer, då åtgärdar man det problemet och här verkar dom inte ens sett det som ett problem
Citera
2018-08-04, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det finns i Sverige rätt mycket regler mot att låsa in personer, även om de är begåvningshandikappade.
Är den rätt utformad då? Har den brister? Vore intressant om den vården kunde granska sig själv och komma med förslag på förbättringar och rutiner och inte bara lägga all skuld på polisen och därmed slippa granskning.
Citera
2018-08-04, 11:39
Medlem
Krickedixans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Jag tror avrättningen i Vasastan kan leda till en diskussion om att avskaffa polisens nuvarande beväpning.

Icke-dödliga alternativ finns redan idag. Gummikulor, luftvapen, el-pistol, pepparspray bör vara det primära. I situationer där tyngre beväpning skulle behövas skall det krävas tillstånd. Vissa poliser kan specialutbildad i att använda skjutvapen.

Det tror jag inte. Varför skulle det förändras
Nu var det olyckligtvis mot en ung kille i Vasastan
Vad hade de gjort om de varit i Rinkeby med ett gäng killar med riktiga vapen
Åkt hem och bytt bort gummikulorna innan de kunde köra till Västerort med riktiga kulor
Eller skulle de köra gummikulor jämnt menar du ?
Citera
2018-08-04, 11:40
Medlem
420istheonlyhopes avatar
Det var någon som påpekade att det är klart att poliser skiljer sig från person till person. Alla poliser är givetvis inte på vaskbajsar nivå.

Är det någon som vet om vaskbajsaren blev av med sitt jobb. Annars är ju det en kandidat till GM. Eller hur vanligt är det med den typen av poliser?

När man tog bort tjänstemanna ansvaret öppnade det upp för maktmissbruk inom myndigheter. Så nu funkar inte systemet och folk är lämnde till sina egna öden. Samtidigt har vi en poliskår som kan härja fritt obestraffat. Det är upplagt för korruption/maktmissbruk/"Olyckor". Dom som styr har gjort hela samhället genomruttet.

Kolla på denna. Den är sevärd. Vi ligger lite efter usa men det är utan tvekan efter dom vi vandrar.
https://www.youtube.com/watch?v=dt07ZHkvGLg&list=PLha3YB_mJpqvuFkwsd69PTnJ Caj6-cAvq&index=4
Senast redigerad av 420istheonlyhope 2018-08-04 kl. 11:43.
Citera
2018-08-04, 11:41
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Samtidigt har man ett ansvar att skydda den som inte kan skydda sig själv. Hade det handlat om ett gruppboende eller motsvarande hade det anklagats för brister i hanteringen. Rent konkret borde det gälla även om ”ansvarig enhet” råkar vara vårdnadshavande förälder.

Ett, i många avseenden, barn som är rymningsbenäget borde kanske ha utrustats med GPS.
Citera
2018-08-04, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esteban-II
En poliskälla menade att bara för att de inte är tagna ur tjänst så betyder det inte att de är ute på patrull som om inget har hänt. Med största sannolikhet spenderar de sina arbetsdagar med debriefing och krissamtal.

Finner du det lämpligt att de har gruppsamtal på sitt ordinarie arbete under utredning?

Polisen som organisation gör sig omöjlig då dess intresse kolliderar, att de skall skydda och ta hand om sina anställda samtidigt som de utreder dem är absurt.

Framförallt så är det skadligt för alla inblandade parter och leder till motsättningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in