2018-08-03, 21:56
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Men vad fan gjorde araben ute kl. 04.00 på natten mitt i veckan. Är hela jävla stan vaken då eller? Är han jourkirurg på S:t Göran? Är det flyktingboende där eller? Polisen visste ju inte vad de hade att vänta, och så kommer en arab fram som bara talar arabiska. Ser ut som en terrorist gör han också. Klart att de avvisar honom. Vad skulle du själv gjort som polis?

Om folk kunde gå och lägga sig och sova senast kl. 23.00 varje dag så skulle ingenting av det här hänt. För många som har för mycket fritid i Sverige idag.

Under de varmaste dagarna lever många i sydeuropa sina sociala liv på nätterna. På dagarna sover man. Det är ganska vettigt och med den värmebölja som har varit också ganska förståeligt.
Citera
2018-08-03, 21:57
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Vittnet kände igen tillståndet. Men det gjorde inte polisen? Eller vi vet inte. Ska bli intressant om de förhörs om det.

Om de inte visste då ska det vara obligatoriskt för dem att titta på Glada Hudik eller I en annan del av köping.

Nu låter det som att vår polis bara har att göra med skattebetalare med jobb och inga missbruksproblem, som av någon anledning får fnatt och begår brott. Vad jag vet så är en stor del av deras klientel sjuka, knarkare och liknande så jag köper inte deras resonemang. Om de inte känner igen en downie då innebär det att de aldrig stött på sådana i sin yrkesutövning. Dags då med en obligatorisk video med Glada Hudik.

Men kan det inte vara som så att polisen kanske sett folk med Downs syndrom tidigare. Men att detta var första gången som någon med denna diagnos riktade vad som såg ut som ett vapen mot polisen och som därför blev skjuten. Eller menar du att om man har visa sjukdomar så får man gå runt med vapen och behöver inte lyssna på polisen?
Citera
2018-08-03, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av metoukor
Skrivet av en fördetta polis:

https://morgonsur.wordpress.com/2010/01/28/polisiar-vapenanvandning-for-dummies/

Jag antar att han anmälde kollegan som sköt arklöv efter han var bojjad
Citera
2018-08-03, 21:58
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Det kanske vore bättre om svenska snuten gick tillbaka till helmantlat, glock med 39b skulle nog vara ett bättre val, funkar mot skurkar med väst och downisar på rymmen skulle han en sportslig att klara sig.
Non leathal tror jag inte på elpistol bättre med hagel och bönpåse.

Men den gamla ammunitionen hade högre (och för polisändamål) för hög penetration. Istället för att skjuta en hotfull person hade kanske även någonting eller någon bakom fått kulan i sig.

Elpistol kanske skulle vara ett komplement. Problemet är att man inte kan byta mål om det är fler än en angripare eller om man skulle missa. Elpistolen fungerar bäst att använda när man har full koll på vem som måste skjutas och att man kan få nålarna i dem.

Att ha med ett hagelgevär med bönpåsar som potentiellt sidovapen känns omständigt och man måste vara på det klara med redan ingripandet vilken form av våld och vapen man kan förvänta sig att möta. Annars kommer pistolerna komma fram ändå. Vi har tyvärr för mycket skjutvapen i omlopp, för få fritidsgårdar (eller vad veckans ursäkt i urten är) samt en nedmonterad psykvård för att lämna pistolerna på stationen. Utrustning som hämtas i bil kommer troligen också att stanna kvar i bilen när den lämnas.
Citera
2018-08-03, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Äppelkäck
OBS!
Nu, kl 21.07, går solen ner över Stockholm.
Ni i närheten kan titta ut och se hur ljust det är.
Om 50 minuter är ljuset ungefär som det var kl 04.05 igår då Eric blev skjuten enligt uppgifter till hans mamma.

Sitter på min balkong i centrala Sthlm, och enligt din "analys" ska det vara ungefär samma ljus/mörker nu denna minut som när skotten föll. Jag tycker det är ordentligt dunkelt och har man inte belysning är det väldigt svårt att se personliga drag på 10 meter (eller om det är en riktig pistol t ex)
Citera
2018-08-03, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meas19
Polisen har två alternativ, batong eller hålspetsammuntion för att förgöra en target. Så länge inte elpistol är godkänd kommer detta fortgå, och utbildningen sänker sina antagningskrav...

En till som inte fattar.

Man använder inte elpistol mot individer som greppar skjutvapen då är det nödvärnsrätten som kliver in, inte bra att skicka elektricitet genom en människa med fingret på avtryckaren.

Elpistol ska användas mot folk som inte går att gripa fysiskt pga tex kniv eller dylikt
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squonker
Självklart hade aldrig en treåring blivit skjuten! Det hade givetvis varit enkelt att se och bedöma. Men detta handlar ju inte om det. Det går ju inte att se hur mentalt mogen en person är eller inte är på utseendet. Vad menar du egentligen att det skulle vara för relevans i din jämförelse?

Varför är det självklart, hur bedömer man om en treåring inom loppet av en sekund inte kommer att rikta pipan mot dig och trycka av?`
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Jag antar att han anmälde kollegan som sköt arklöv efter han var bojjad

Vad har arklöv med detta fall att göra?
Citera
2018-08-03, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Om polisen inte hade agerat korrekt i det här fallet och skjutit som nu tydligen var det korrekta så hade det inte varit synd om polisen som det är nu och Erik hade fortsatt och leva som en femåring och leka på gården. Lyckligt slut för alla. Så det var synd att polisen inte struntade i att agera korrekt för nu ledde det korrekta till olyckligt slut för samtliga.
Det var det dummaste jag läst på länge. Menar du att Polisen ska sluta att agera korrekt för att undvika eventuella missförstånd som bara kan bedömas i efterhand? Har du tänkt tanken om vad som skulle hänt om Erik faktiskt hade haft ett skarpladdat vapen och skjutit med det? Har du gjort en bedömning om sannolikheten för att kunna bedöma om hand vapen var skarpt eller inte? Hur hade du gjort i polisens läge? Förklara!
Citera
2018-08-03, 22:01
Medlem
mint-users avatar
Citat:
Ursprungligen postat av metoukor
Skrivet av en fördetta polis:

Före detta. Jo. Här finns det många fel. Tre(!) poliser skjuter mot en person (p) med tydliga drag av Downs Syndrom. Att tänka till, ens lite, innan man skjuter är inget den svenska polisen behöver göra? Här i tråden finns det hat mot de tre poliser. Dessa tre kommer att för evigt, gå omkring och titta bakom sig. Jobbigt läge. Som man bäddar får man ligga.
Citera
2018-08-03, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Sitter på min balkong i centrala Sthlm, och enligt din "analys" ska det vara ungefär samma ljus/mörker nu denna minut som när skotten föll. Jag tycker det är ordentligt dunkelt och har man inte belysning är det väldigt svårt att se personliga drag på 10 meter (eller om det är en riktig pistol t ex)

Enig, samtidigt vet jag inte om platsen var upplyst mer än den är här. Det hela är mycket olyckligt och ledsamt.
Citera
2018-08-03, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Ett vittne berättar för DN att hon har hört poliserna skrika "ladda" ett flertal gånger.

https://www.dn.se/sthlm/20-aringen-hedras-med-blommor-och-ljus/

en neurotisk kärring antagligen som fått i sig för mycket rödvin.

Poliser lär sig inte att skrika ladda till varandra, smutsmedia igång igen herregud. Och folk tror på sånt uppenbart skitsnack. märks att det är sommarlov
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in