2018-08-03, 20:52
Medlem
Stina-Linas avatar
Träffade Erik strax innan-såg inget hotfullt hos honom. Han log emot Erik för att han såg att Erik var sjuk (som hans egen bror) och tänkte att det var kanske en leksak-och ville sen prata med polisen för att undvika just det som hände men hann inte.Fick sen en pistol riktad emot ansiktet av polis efteråt

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/vittne-stotte-pa-20-arige-eric-bara-minuter-innan-skjutningen
Citera
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jo visst, been there, done that.

Våldstrappan är precis lika relevant i det här fallet, situationsanpassat.

Militära skyddsvakter kan visst få uppdraget, en misstänkt bombbeväpnad person på eller invid objekt X, åtgärda, svamla inte. Jag trodde mer om dig som annars är en av de mest läsvärda i kvarteret.

Att polisen skyddade sig själv känns spontant som om vore fallet, dock så behövde man kanske inte använda dödligt våld för att skydda sig själv om man angrep uppgiften på ett annat sätt. Det finns oftast mer än ett sätt att lösa ett problem.

Hur många skott avlossades? Varje polis minst ett? Hur många skott avlossade grabben, inga? Hur kan det motiveras att minst sex skott avlossas mot en person, grabben sköt inte ens tillbaks.

Skyddsvakt eller vaktpost, vad skrev jag? Och jag vet skillnaden. Men militär bevakning och polisarbete är stor skillnad, bland annat därför att poliser ingriper i vardagssituationer, där en militär ingriper mot ett... "militärt hot".

Men mer allmänt lär polisen sig numera att använda vapnet hänsynslöst. Dubbelskott i bålen gäller. Det är dock inte så hemskt som det låter, därför att det som simuleras är beväpnad opponent, nära med kniv, längre bort med skjutvapen, men hotet skall ha vapen innan man använder det egna vapnet. (Fakta: Kniv är farlig från 15 meter, totalt ohanterlig på fem, skjutvapen på längre avstånd än så).

Problemet med verkanseld för självförsvar är eldtempo, verkan i målet och (såklart) anledningen att ens använda vapnet. Man skjuter, i idealfallet, kontrollerat och mitt i målet, i verkligt läge är man inte så skicklig eller har samma örnblick som på träning.

Har Erik (jag är genuint ledsen för honom, hans mamma, pappa, alla som tyckte om honom, hans ordinarie vårdare OCH tre poliser som garanterat inte mår bra, de heller) lyft något som starkt påminner om ett vapen och riktat detta mot poliserna (eller någon av poliserna) skulle jag bedöma att man skjuter till dess att man ser målet stupa. Eftersom det inte ser ut som på film i sådana eldstrider låter 41 skott på tre vapen fullt rimligt. Att flertalet av dessa inte sitter i Eriks kropp utan vid sidan av är fullt begripligt, det också.

Det finns de som skyller på "samhället", det är förmodligen inte helt rättvist.
Citera
Medlem
HeadlessAgnews avatar
Citat:
Har det bekräftats att polisen agerade i nödvärn? Kan du hänvisas till källa?

För att gripandevåld vanligtvis inte utövas av tre poliser som samtidigt beskjuter en individ så illa att denne avlider?
Citera
2018-08-03, 20:54
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Äppelkäck
Finns inga uppgifter om hur Eric var klädd? Kan han ha haft något på sig som delvis dolde hans ansikte/ huvud och fick honom att de skurkaktigt och farlig ut ?

Mössa hade han i varje fall inte, då hade snutarna genast sett att han var ordentligt retarderad. Har någon sett en förståndsutvecklad med normalt påsatt mössa? Mössorna brukar alltid sitta jävligt mysko och löjligt just på retarder har jag lärt mig.

Hur ser skurkar ut tycker du? Tänk om alla kriminella kunde ha en Björnliganmask eller se ut som zigenare med blanka skor och gabardinbyxor som i en jävla Pippibok? Varför inte skäggstubb, konstant hånflin och en lapp för ögat?

Det sista var väl nästan profilering i klass med något som skulle stått i en lärobok i Nazityskland.
Citera
2018-08-03, 20:55
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Träffade Erik strax innan-såg inget hotfullt hos honom. Han log emot Erik för att han såg att Erik var sjuk (som hans egen bror) och tänkte att det var kanske en leksak-och ville sen prata med polisen för att undvika just det som hände men hann inte.Fick sen en pistol riktad emot ansiktet av polis efteråt

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/vittne-stotte-pa-20-arige-eric-bara-minuter-innan-skjutningen

Vad är det här för SVT-pekoral? Vad ska en man som bara talar arabiska göra för nytta?
Citera
2018-08-03, 20:55
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Han log emot Erik för att han såg att Erik var sjuk och tänkte att det var kanske en leksak-och ville sen prata med polisen för att undvika just det som hände men hann inte.Fick sen en pistol riktad emot ansiktet av polis efteråt

Va i helvete? Riktar poliser vapen mot vem som helst? Vilken tur att polisen inte skött han också...

Citat:
– Jag kände mig ledsen för hans skull och försökte prata med poliserna för att förklara hans mentala tillstånd men de gav mig ingen chans utan riktade pistoler mot mitt ansikte, säger Moohialdin.
Citera
2018-08-03, 20:57
Medlem
perry2s avatar
Media Fokuserar på Polisen

Den snyftande mamman...
Varför hade han en svart pistol kl 04 i centrala Sthlm?
Vem är vårdnadshavare?

I Sverige, i skolan, eller i samhället, är det aldrig föräldrarnas fel.

Killen hade otur att grannar ringde 112 och sa att de såg en beväpnad man på en adress där en kriminell med vapen brukade vistas ibland.

Den springande punten är den stora svarta leksakspistolen kl 04. Vem har köpt den? Varför hade han den?
Citera
Medlem
dialektikers avatar
Vapnet ser ju verklighetstroget ut. Varför bagatelliserar föräldrarna vapnet i media?
Vad hände med den våldsamme exmannen?
Vansinnigt olycklig slump att Eric befann sig där med ett vapen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Eric dog innan han kunde prata med någon. Ingen vet om han trodde att de lekte eller inte. Det är en gissning, sannolikt från föräldrarna.

Ja, föräldrarna kände Eric bäst och de vet att han inte var aggressiv eller hotfull.

Däremot är det inte ovanligt att poliser är aggressiva och hotfulla.
Citera
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Kan mycket väl vara så att en polis avlossade ett varningsskott som inte träffade honom varpå grabben höjer plastrevolvern för att låtsasskjuta tillbaks. Blev så att säga provocerad in i leken att rikta lekssaken mot polisen. Därefter går alla poliser all in?
Så om polisen nu har avlossat varningsskott, som du f.ö. menar är vad polisen måste göra, så är varningsskottet i själva verket ett sätt att provocera Eric att rikta sin pistol mot polisen?

Jag vet att du skriver "kan mycket väl vara så" som en slags brasklapp, men andemeningen och din intention med allt du skriver i inlägget är klart och tydligt.

Exakt vad talar för att det mycket väl kan vara så? Maken till långsökt foliehattsteori får man leta efter.
Citera
2018-08-03, 20:58
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Va i helvete? Riktar poliser vapen mot vem som helst? Vilken tur att polisen inte skött han också...

Innan polisen konstaterat att de skjutit en downie, rusar en skäggig snubbe fram och skriker på arabiska. Hur skulle du handla i den situationen, om du vore polis?

Araben påpekar dessutom i artikeln att han inte visste om det var ett riktigt skjutvapen eller en replika. Så han verkar ha väldigt hög toleransnivå för beväpning.
Citera
2018-08-03, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Äppelkäck
Finns inga uppgifter om hur Eric var klädd? Kan han ha haft något på sig som delvis dolde hans ansikte/ huvud och fick honom att de skurkaktigt och farlig ut ?

Mössa hade han i varje fall inte, då hade snutarna genast sett att han var ordentligt retarderad. Har någon sett en förståndsutvecklad med normalt påsatt mössa? Mössorna brukar alltid sitta jävligt mysko och löjligt just på retarder har jag lärt mig.
Är så djävla varmt även om nätterna att jag undrar verkligen om han burit annat än shorts och t-shirt.
Mössa känns helt uteslutet i värmen, brukar inte mongisar ha truckerkeps eller är det en fördom?
Citat:
Kan mycket väl vara så att en polis avlossade ett varningsskott som inte träffade honom varpå grabben höjer plastrevolvern för att låtsasskjuta tillbaks. Blev så att säga provocerad in i leken att rikta lekssaken mot polisen. Därefter går alla poliser all in?
Jovisst, men samtidigt, en puffra som smäller på en gård/gång smäller högt fan, mer troligt att mongisen blivit rädd i så fall. Som sagt, jag tror han mycket väl kan ha gått emot poliserna för att ge dom leksaken. Eller så var han så busig att han riktade den mot dom. God knows. Jag har högt förtroende för svenska poliser men jag litar inte helt och hållet på efterspelet till en sådan här händelse. Polisen kan mycket väl släppa fel info, enskilda poliser kan mycket väl prata ihop sig och i värsta fall plantera saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in