Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Jo visst, been there, done that.
Våldstrappan är precis lika relevant i det här fallet, situationsanpassat.
Militära skyddsvakter kan visst få uppdraget, en misstänkt bombbeväpnad person på eller invid objekt X, åtgärda, svamla inte. Jag trodde mer om dig som annars är en av de mest läsvärda i kvarteret.
Att polisen skyddade sig själv känns spontant som om vore fallet, dock så behövde man kanske inte använda dödligt våld för att skydda sig själv om man angrep uppgiften på ett annat sätt. Det finns oftast mer än ett sätt att lösa ett problem.
Hur många skott avlossades? Varje polis minst ett? Hur många skott avlossade grabben, inga? Hur kan det motiveras att minst sex skott avlossas mot en person, grabben sköt inte ens tillbaks.
Skyddsvakt eller vaktpost, vad skrev jag? Och jag vet skillnaden. Men militär bevakning och polisarbete är stor skillnad, bland annat därför att poliser ingriper i vardagssituationer, där en militär ingriper mot ett... "militärt hot".
Men mer allmänt lär polisen sig numera att använda vapnet hänsynslöst. Dubbelskott i bålen gäller. Det är dock inte så hemskt som det låter, därför att det som simuleras är beväpnad opponent, nära med kniv, längre bort med skjutvapen, men hotet skall ha vapen innan man använder det egna vapnet. (Fakta: Kniv är farlig från 15 meter, totalt ohanterlig på fem, skjutvapen på längre avstånd än så).
Problemet med verkanseld för självförsvar är eldtempo, verkan i målet och (såklart) anledningen att ens använda vapnet. Man skjuter, i idealfallet, kontrollerat och mitt i målet, i verkligt läge är man inte så skicklig eller har samma örnblick som på träning.
Har Erik (jag är genuint ledsen för honom, hans mamma, pappa, alla som tyckte om honom, hans ordinarie vårdare OCH tre poliser som garanterat inte mår bra, de heller) lyft något som starkt påminner om ett vapen och riktat detta mot poliserna (eller någon av poliserna) skulle jag bedöma att man skjuter till dess att man ser målet stupa. Eftersom det inte ser ut som på film i sådana eldstrider låter 41 skott på tre vapen fullt rimligt. Att flertalet av dessa inte sitter i Eriks kropp utan vid sidan av är fullt begripligt, det också.
Det finns de som skyller på "samhället", det är förmodligen inte helt rättvist.