2018-08-03, 18:52
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Folk i den här tråden verkar ju själva ha downs syndrom. Givetvis faller ansvaret för den här händelsen på föräldrarna. Det är deras ansvar att sonen inte rymmer hemmifrån och hotar människor med en vapen replika. Att lägga skulden på polisen är bara patetiskt. Däremot har politikerna har en skuld i att poliserna inte är utrustade med elpistol.

Jag kan förstå att föräldrarna vill skylla ifrån sig ansvaret på någon annan. Det är helt naturligt men i det här fallet har polisen inte gjort något egentligt fel.
Citera
2018-08-03, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Är polisen inte kompetent eller för att de har kvoterats in på polisskolan ska de inte göra det. De saknar kompetens helt enkelt.

Det finns säkert personer som inte passar som polisen. Men nu vet vi inte exakt vad som hänt i detta fall. Tycker många drar långtgående slutsatser utan att ha något på fötterna.
Citera
2018-08-03, 18:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Polisyrket innebär i viss mån att utsättas för fara i situationer där reelt hot behöver stärkas.

De hade kunnat backa, spärrat av. Satt up en parameter eller vafan det heter.

Börjar vi få en rädd kår som egentligen inte vill vara poliser på riktigt utan ta alla försiktighetsåtgärder i världen har vi offerbeteende patruller som skjuter hej vilt.

Sen att poliserna jobbar som vanligt får mig att kräkas i munnen. Massor av omständigheter som heter krypande ångest.

Som tex att avvisade letande förälder strax innan de skjöt för att de va upptagna.

Som tex att 20 åringen var anmäld försvunnen.

Som tex att de var tre som skjöt. Grupptrycket. Nån av dom har fan ångest. Ska man jobba då?

Som tex att han hade Downs syndrom.

Lägger man sen till att till skillnad mot USA har vi anonyma poliser gör att fitt-beteendet och myndigheter kan bete sig hur som.

Är poliser anonyma även om de döms?

Precis, de hade att göra med en person som misstänktes vara beväpnad. Varför gå nära så att man slukar sitt manöverutrymme? Polisen måste kalkylera med att det kan vara en funktionshindrad person de möter. Det är inte okey att den här kategorin av invånare skall riskera att avlivas, det kan räcka med ett så enkelt funktionshinder som hörselskada, många har det.

Jag anser att poliserna på plats i den inledande fasen agerade överilat, de tänkte inte till och säkrade upp kvarteret, för att sedan i lugn och ro närma sig sanningen. Killen utgjorde ingen omedelbar fara för någon, inga vittnesmål om att han har hotat någon, ingen skottlossning, situationen var inte akut så att säga. Att i det läget rusa fram som värsta Robocop mot en downare som bara ville vara James Bond för en natt är så urbota korkat så det finns inte.

Åk ut till de utsatta områdena och vifta med pistolerna istället för att avliva oskydliga invånare, det vore en välgärning.
Senast redigerad av OY 2018-08-03 kl. 18:57.
Citera
2018-08-03, 18:54
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Men nu är svenska polisen inte officiella bödlar, ett skott i benet först är lite så de ska jobba...
Nej, nej och åter nej! Det var värst vad den där gamla skrönan om att polisen måste först skjuta i benet vägrar dö.

Att försöka skjuta ett rörligt mål som en människa i benet medför större risker än att göra det som polisen faktiskt tränas att göra: Skjuta centralt i målet/kroppen.

Det har avhandlats otaliga gånger, i den här tråden och oräkneliga andra trådar, men trots detta ska det alltid mästras om att polisen ska skjuta i benet. Huruvida det är rätt eller fel ur en hel massa andra perspektiv spelar ingen roll, polisen ska agera så som de blir tränade att agera.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HeadlessAgnew
Ingen skillnad på Albin 7år som leker med en knallpulverpistol i trädgården klockan 12 mitt på dagen och en till synes fullvuxen man som glider omkring med ett vapenliknande föremål klockan 4 på natten i centrala Stockholm?

Agerar du på ett sätt och har föremål som ser ut som vapen får man räkna med konsekvenserna. Hade du gått ut med ett vapenliknande föremål i händerna i stan där du bor mitt i natten?
Exakt, man måste skilja på olika sekvenser. När jag fick höra om skjutningen tyckte jag till en början att det var rent åt helvete...men när man lugnat ner sej och får lite distans till detta, samt fått den information som kommit fram blir jag lite fundersam..
Polisen åkte dit för att stoppa en våldsman. Klockan 04 på morgonen möts man av en person som bär ett vapen. Hur många kan realistiskt anta att det är en förrymd 20-årig man med DS?.. Polisen har sekunder på sej att avgöra hur man ska agera..BO släpper inte vapnet, utan går snarare mot polisen. Tragiken är ett faktum..
När man hör mamman berätta att BO brukar rymma ibland, kan man ju undra om det var så intelligent att köpa en kopia på en M45 till grabben..?
Dessutom, trots att han hade DS borde man förhindrat att han rymde ibland, inte minst för hans egen säkerhet..
Jag försvarar inte polisens agerande på något sätt, men oftast finns det två sidor av myntet..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Som jag förstår det var det en leksakspistol man kan hitta på domus ingen replika alltså. Så hur kan polisen se fel på det, en replika kan jag förstå men inte en leksakstoy. Vidare att han hade down syndrom, fick de inte veta det innan förmodligen inte men de ska klara av sånt. Tycker föräldrarna förtjänar skadestånd från staten på minsty 10 miljoner och att poliserna tages ur tjänst till utredningen är klar.

Titta på denna bild. Kom ihåg att det tar mindre än en sekund att trycka på avtryckaren

https://qph.ec.quoracdn.net/main-qimg-4a39e3406b4c501d707c761dcca99ccc.webp
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Vapenbrott, olaga hot, finns säkert mer.

Så alla barn som leker med leksaksvapen begår vapenbrott och olaga hot?
Citera
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadlessAgnew
Ingen skillnad på Albin 7år som leker med en knallpulverpistol i trädgården klockan 12 mitt på dagen och en till synes fullvuxen man som glider omkring med ett vapenliknande föremål klockan 4 på natten i centrala Stockholm?

Agerar du på ett sätt och har föremål som ser ut som vapen får man räkna med konsekvenserna. Hade du gått ut med ett vapenliknande föremål i händerna i stan där du bor mitt i natten?

Klart det är skillnad. Att någon som är vuxen (oavsett mental status) går runt med vapenliknande föremål gör grisen mer triggad än om de ser Albin, 7 år, på 105 centimeter lalla omkring.

Håller helt med dig. Folk har ett annat förhållande till vapen, knivar och verktyg än för 50 år sedan. Jag skulle inte vandra omkring klockan 4 på morgonen med en replika i näven helt synlig (jag har inte heller något behov eller intresse av det). Men det kanske är det som är skillnaden mellan mig och det klappmongo som såg till att Eric fick tag i den.

Vad jag förstått är att pappan gett honom den. Därav skapades den här situationen - en treåring är inte mogen att vara ute ensam klockan fyra på morgonen med ett vapenliknande föremål men riskerar nog inte att bli skjuten. En autist med treårings intellekt och förstånd i en vuxen mans storlek samma situation har sämre odds att klara sig om en insatsstyrka och patruller dyker upp efter larm från en person med en hotbild mot sig.
Citera
Medlem
Ok, nu har SVT publicerat en video som någon tagit ca en kvart efter händelsen. Man ser poliserna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/se-vittnenas-bilder-pa-polisinsatsen-da-20-aringen-skots-ihjal
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Och därför skjuter man någon med plastpistol jag är rätt glad du inte är polis.

Men förihelvete du kan inte använda fakta som först blev kända efter skjutningen...herregud är du 11 år?
Citera
2018-08-03, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaggyme
Ursäkta. Men vilken gärning hade han gjort sig skyldig till? Resande av livsfarligt vapen eller?
Den initiala brottsrubriceringen som nämndes var grovt olaga hot.
Citera
2018-08-03, 18:57
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ok, nu har SVT publicerat en video som någon tagit ca en kvart efter händelsen. Man ser poliserna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/se-vittnenas-bilder-pa-polisinsatsen-da-20-aringen-skots-ihjal

Det tog alltså 20 minuter för ambulans att komma till platsen? Inte undra på att folk dör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in