2018-08-03, 17:33
Medlem
jimmychrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ja, och då poliserna pangade på det var inte risk för allmänheten? De var säkra på att döda Erik och de riskerade hela omgivningen. Kom ihåg Erik hade inte skjutit något. Det var bara hjärnspöken hos poliserna som löpte amok.
Ska polisen bara ingripa EFTER att någon redan har avlossat skott?
Citera
2018-08-03, 17:34
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Det är ljust ute vid 4-tiden på morgonen & man kan se på en mils avstånd att en person har downs syndrom. Leksaken såg inte ens ut som ett vapen. Nä, detta är tre skjutkåta idioter som uppenbart inte ens tittat efter innan de började skjuta. De hade tydligen bestämt sig redan på polisstationen att de skulle skjuta. Ingen bedömning verkar ha gjorts på plats. Nötter! Men så brukar ju också poliser generellt ha lägre IQ än befolkningen i övrigt.

Kan du visa bild på aktuellt vapen?
Citera
2018-08-03, 17:35
Medlem
Zoom008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
Du menar att det existerar inga alternativ till det som skedde? Om du tänker efter lite kommer du nog på att det gör det sannolikt.
Jag bad dig berätta vad du skulle gjort om det kom en vettvilling som ser helt vild ut? Jag hade skjutit också förmodligen. Du är ju så tuff bakom tangentbordet.

Föräldrarna är mest skyldiga då dom inte hindrat personen att rymma och ger den ett låtsasgevär? Helt sjuka föräldrar och därmed avkomman.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nja, nödvärn kan väl uppstå när man upplever sig hotad exv till livet.
Visst. Men undrar i alla fall över deras upplevelsekänsla som var totalt fel.. Om de upplever ett verkligt hot, hur känns det då ? Det känns som om de ville vara hjältar och vinna över vad de nu trodde var en kriminell..
Senast redigerad av 1900-talet 2018-08-03 kl. 17:38.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tycker att du bör titta på den här informationen från Polisen, finns även en bra film som förklarar. Här talas det genomgående om angrepp, angripen och angripa. Polisen skall agera enligt den klassiska våldstrappan, tillsägelse, avvisa, avlägsna, gripa, batong, spray, hund, skjutvapen, för att åskådliggöra principen.

https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/polisens-befogenheter/polisens-ratt-att-anvanda-skjutvapen/

Menar du, allmänheten vet knappast hur det gick till, att killen på något vis angrep polisen, utgjorde han ett omedelbart hot för liv och hälsa? En person som enligt anhöriga är snällheten själv, har knappt ens dödat en fluga. Du är precis lika ovetande som jag om hur det gick till. Sannolikheten talar dock åt ett visst håll.

Polisen får skjuta, men först varningsskott om tid och manöverutrymme finns. Man visste vid ankomst att en person kunde bära någon form av skjutvapen, varför gick man såpass nära att man inte hade utrymme att skjuta varningsskott? Dels för egen säkerhets skull, men även för att skapa sig ett manöverutrymme.

Kungörelse (1969:84) om polisens användning av skjutvapen citat;

1 § Föreligger rätt till nödvärn enligt 24 kap. 1 § brottsbalken, får polisman använda skjutvapen för att avvärja svårare våld mot polismannen själv eller annan eller hot som innebär trängande fara för sådant våld.

2 § Om det i ett fall som avses i 24 kap. 2 § brottsbalken eller i 10 § första stycket 2 polislagen (1984:387) är nödvändigt att ingripa omedelbart, får polismannen använda skjutvapen för att
1. gripa den som på sannolika skäl är misstänkt för

a) mord, dråp, grov misshandel, synnerligen grov misshandel eller människorov,
b) våldtäkt, grov våldtäkt, våldtäkt mot barn, grov våldtäkt mot barn, rån eller grovt rån,
c) mordbrand, grov mordbrand, allmänfarlig ödeläggelse, sabotage, grovt sabotage, kapning, sjö- eller luftfartssabotage, flygplatssabotage eller spridande av gift eller smitta,
d) uppror eller väpnat hot mot laglig ordning,
e) högförräderi, krigsanstiftan, spioneri, grovt spioneri eller landsförräderi,
f) grovt narkotikabrott eller synnerligen grovt narkotikabrott, eller

g) försök eller straffbar förberedelse till brott som nu har nämnts,
2. hindra någon från att rymma eller för att gripa någon som har rymt, om han eller hon är häktad, anhållen eller gripen för brott som anges under 1 eller om han eller hon är dömd för ett sådant brott till fängelse och intagen i anstalt, eller
3. omhänderta en person som, på grund av allvarlig psykisk störning eller innehav av vapen som kan befaras bli missbrukat eller av annan anledning, uppenbarligen är farlig för någon annans liv eller hälsa. Förordning (2017:338).

6 § En polisman som uppträder i en grupp eller avdelning under direkt ledning av en förman får använda skjutvapen endast på order av honom eller henne. Det gäller dock inte om gruppen, avdelningen eller någon annan utsätts för ett så allvarligt angrepp eller hot om angrepp att vapen måste användas omedelbart. Förordning (2014:1115).

Jag ber dig att författa ett scenario som medger att poliserna på plats kunde agera enligt ovanstående. Jag ger dig ett scenairo, mannen riktar eller står i omedelbart begrepp att rikta pistolen mot någon person, altarnativt uttalar ett hot om att använda någon form av våld mot annan person(Eftersom att mannen enligt anhörigs uppgift endast kan säga mamma faller det sistnämnda bort). Dock så håller jag det för osannolikt att den här mannen gjorde det, vi får se.

Såg samtliga poliser att mannen hade ett skjutvapen?

Upplevde samtliga poliser att mannen utgjorde ett hot?

Beordrade en förman ett eldöppnade?(Fanns tid för det, situationen var snabb?)

Hotade mannen en annan person? (Vad hotade han med, hur hotade han, upplevde samtliga poliser hotet samtidigt, öppnade någon eld bara för att någon annan gjorde det?)

Frågorna är många och relevanta, endast en domstol kan avgöra om det var rätt eller fel agerat. Dock så kan åklagare lägga ned en förundersökning.

Men alla har rätt att tycka att det var rätt eller fel agerat. Jag tycker mot bakgrund av vad som är känt, att polisens avlivning var ett felagerande.

EDIT;

Det kan bli så att man utreder vem som skjöt det dödande skottet, och om den polisen hade anledning eller befogenhet att öppna eld. I stressade situationer där man uppträder i grupp kan det bli så att alla skjuter bara för att en har börjat skjuta, man vet inte varför man skjuter. Eldöppnande tolkas som fara, därför skjuter jag också. Dock gäller lagar och regelverk oavsett om man är stressad eller inte. En polis skall vara utbildad och tränad i att behärska sig och agera medvetet. Kan bli tal om vållande till annans död misstänker jag.

Nej polisen måste inte alls skjuta varningsskott om det uppstår en nödvärn situation om direkt verkanseld blir nödvändigt.

I detta fall är det troligtvis så att dom agerat exakt som dom SKALL agera faktiskt.

Då killen gick med ett vapenliknande föremål så kommer nog ingen att ens bli åtalad.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2018-08-03 kl. 17:38.
Citera
2018-08-03, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Äppelkäck
Nästan rätt! Det ska köras en MCkortege genom stan till offrets minne. Från nånstans till skottplatsen. Killen gillade motorcyklar nämligen. Minns inte vilken dag, den får ju inte kollidera med Prideparaden imorgon(?) gissar jag. Upprop finns på Facebook och många har redan anmält sig.

Så jävla rätt.

Stackars pojke.

Hoppas det blir många som uppsluter.
Citera
2018-08-03, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yuptaget
Man blir veklingen mörkrädd när man diskuterar med folk om polisens agerande..
Många anser att diskussionen skall utgå ifrån vad polisen vet nu, och inte innan skotten.
Tycker ni så i tråden med att man skall låsas som att polisen visste att vapnet var fejk och att han hade downsyndrom?

Att vapnet var fejk är såklart ej relevant då denna information inte fanns
Att han hade downsyndrom är såklart ej relevant då denna information inte fanns

Detta är jävligt relevant:

Om 3 poliser tillsammans inte kan avgöra vad som är ett vapen, är det ett problem.

Om 3 poliser inte kan fatta att man kan skjuta 1 gång i foten först för att inte avrätta honom genom att peppra han i magen som om det vore wild wild west är det ett problem.

Om 3 poliser på skottavstånd i sommarmorgonljus inte kan se om en person är gravt handikappad på flera olika plan och dessutom har down syndrom så är det ett problem.

Det är en liten grabb som helt oskyldigt blev avrättad mitt i stan av tre jävla amatörer.

Hur förebygger vi detta? Vad en del av diskussionen bör handla om är huruvida det ska vara lagligt att sälja leksaksvapen om de kan generera den här typen av misstag. Eller ska vi säga ”misstag”.

Polisen behöver utbildas bättre. Det nya Sverige har ett förändrat klimat och det är mer oroligt. Vi har uppenbarligen inte resurser, inte kompetent personal/polis, inte utbildning/träning som räcker till. Vi måste ta hjälp från utlandet för att höja kvaliteten på utbildning och rutiner.

Och personligen tycker jag att dessa poliser får avgå eller sparkas. Det är SKANDAL.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
vad tycker du var felagerat av polisen? (seriöst ställd frågan utan baktankar)

Gå tillbaks till min inlägg "wall of text" och läs vilka regler som styr polisens agerande. Jag får inte ihop ett scenario där en person på ett barns mentala nivå och med en leksak i handen kan avlivas av tre poliser. Måste bero på utbildningsbrist, kunskapsbrist, erfarenhetsbrist, ledningsbrist, något av det eller allt i kombination.

Varför har det aldrig hänt(känner inte till något svenskt fall) tidigare? Det är inte första gången polisen rycker ut för att någon har larmat om att en person springer runt med ett vapen, och det i själva verket har handlat om barn som leker eller en filminspelning.

Kvaliteten hos dagens poliser är inte vad den en gång har varit. Dock så finns det självklat en mängd kvalitativa poliser, de har sannolikt utbildats i en annan tid än idag.
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Nu tyder det mesta på att vi, svenska folket, ska vara oändligt tacksamma, och lättade, över att denna veritabla "swat showdown" endast krävde ett enda dödsoffer. Sönderskjutna fönsterrutor, sönderskjutna cyklar och kulhål i husfasaderna. Polismännen har alltså, uppenbarligen, fullständigt tappat kontrollen och gått helt bananas.

En bottenlös, fullkomlig tragedi av bibliska dimensioner, inte enbart för Erics familj och vänner, utan även för det svenska polisväsendet, och därigenom hela det svenska samhället.

Oavsett om de skjutande poliserna åker i fängelse eller inte, kommer dom självklart inte kunna fortsätta som poliser. Detta faktum har dom alldeles säkert redan insett själva. Lycka till, Sverige!

Riktigt ”bibliska proportioner” tycker jag nog inte att det är. Men det är sorgligt för alla och envar. Och poliserna är väl välkomna till SD-partiet får man ana?
Citera
Medlem
Personen som larmade polisen borde åtalas för anstiftan till mord, alternativt låsas in på psyk för paranoia och/eller grav efterblivenhet.
Citera
2018-08-03, 17:38
Medlem
Strandslendans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Äppelkäck
Det ska anordnas motorcykelkortege genom stan till offrets minne!
Är det kortege med polismotorcyklar?
Citera
2018-08-03, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Kan du visa bild på aktuellt vapen?

Du menar alltså att poliserna lyckats med att se ett vapen, men inte lyckats se att personen har downs syndrom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in