2018-08-03, 12:02
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Med en av dom vet jag att det finns, den andra hade i stort sett daglig kontakt med LW, så sannolikt ja.
Aldrig varit? OK, jag har annan information, men du vet säkert bättre att dom aldrig varit intressanta...

Då får du nog tala ur skägget lite.
Enligt min källa är SD ensam misstänkt och inget pekar mot någon annan GM.
Så du menar att någon av männen i LW umgängeskrets har varit intressant i utredningen vid sidan av SD?
Det var ju nya uppgifter.
Bäst att du har säkra källor på detta om du pekar ut fler misstänkta GM
Citera
2018-08-03, 12:05
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Det får du gärna utveckla! Skulle SD vara svartsjuk på hennes cyckel eller vad, och inte en annan man?
Ja, jo, det kan ju vara ett skäl att döda för i så fall...

Svartsjuk? behov av att kontrollera LW? nobbad?

Behöver inte vara svartsjuka över en annan man.
Personer som har problem med svartsjuka kan känna dessa känslor över i princip vad som helst. Även påhittade saker som inte stämmer.
Men tror inte det enbart handlar om svartsjuka.
Även kontrollbehov, gammal ilska, är möjliga motiv.
Citera
2018-08-03, 12:07
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Nu närmar du dig det som jag tycker är intressant i stället för allt jävla bjäbbande.

Om vi antar att han hade överklagat, du påstår att han inte hade något å förlora.
Jag är inte lika säker på det, jag tror att åklagaren hade svarat med att överklaga,
kan inte tänka mig att hon hade missat det.

Om då hans advokat avråder honom från att överklaga så skulle det kunna tyda
på att sannolika skäl inte är så jävla långt bort.

Obs, bara en teori, dock ej helt otänkbart, tycker jag.

Om han överklagar måste han väl inkomma med bevis som förklarar bort alla omständigheter som gör honom skäligen misstänkt? Faktum kvarstår ju med de tidigare anmälingar från LW, inget alibi, digital kontakt på mordnatten, de hade kärlekrelation o.s.v. Så varför överklaga om han ändå inte kan få bort skälig misstankegrad?
Citera
2018-08-03, 12:12
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Om han överklagar måste han väl inkomma med bevis som förklarar bort alla omständigheter som gör honom skäligen misstänkt? Faktum kvarstår ju med de tidigare anmälingar från LW, inget alibi, digital kontakt på mordnatten, de hade kärlekrelation o.s.v. Så varför överklaga om han ändå inte kan få bort skälig misstankegrad?

Nä det var nog ingen idé att överklaga.
Han hoppas nog istället på att de inte kommer kunna binda honom till brottet.
Citera
2018-08-03, 12:56
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Håller med dig.
Nej, vi är inte överens om någonting. Du ägnar dig att ryktena och demoniseringen av SD i största allmänhet. Jag intresserar mig väl kanske mer för de faktiska omständigheterna kring själva brottet, som jag menar inte går ihop med polis och åklagares bild av händelseförloppet.

Citat:
Men själv har du ju avfärdat även det polisen har på SD som endast byskvaller?
Nej, jag har inte avfärdat det som polis och åklagare ansåg/anser sig ha på SD som endast byskvaller. De har gått på de gamla anmälningarna från 2017, och på det faktum att SD tidigare hade haft en kärleksrelation med LW. Tydligen hade han också chattat eller sms:at med LW någon gång under kvällen, men det var det ju flera som hade gjort. Möjligen var de typ KK även på senare tid, men det är inte bekräftat.

Citat:
Att svartsjukemotivet är byskvaller?
Det är bekräftat att de hade någon typ av relation, men allt snack om att han skulle ha varit svartsjuk måste betraktas som spekulationer och ogrundade rykten. Just motivet verkar (förutom själva händelseförloppet) ha varit ett av åklagarens svåraste problem.

Citat:
Men du ha rätt i att det finns tillförlitlig information och det finns en hel del som pekar mot SD
Förvräng inte det jag skriver, jag anser inte att "det finns en hel del som pekar mot SD". Jag menar alltså att det finns tillförlitlig information om de faktiska omständigheterna, och om hur polis och åklagare sedan tolkade den informationen. Jag tolkar informationen på annat sätt, och menar att det här inte går ihop med den bild man har velat måla upp av SD som GM.
Senast redigerad av Draifos 2018-08-03 kl. 13:01.
Citera
2018-08-03, 13:01
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nej, vi är inte överens om någonting. Du ägnar dig att ryktena och demoniseringen av SD i största allmänhet. Jag intresserar mig väl kanske mer för de faktiska omständigheterna kring själva brottet, som jag menar inte går ihop med polis och åklagares bild av händelseförloppet.

Nej, jag har inte avfärdat det som polis och åklagare ansåg/anser sig ha på SD som endast byskvaller. De har gått på de gamla anmälningarna från 2017, och på det faktum att SD tidigare hade haft en kärleksrelation med LW. Tydligen hade han också chattat eller sms:at med LW någon gång under kvällen, men det var det ju flera som hade gjort. Möjligen var de typ KK även på senare tid, men det är inte bekräftat.

Det är bekräftat att de hade någon typ av relation, men allt snack om att han skulle ha varit svartsjuk måste betraktas som spekulationer och ogrundade rykten. Just motivet verkar (förutom själva händelseförloppet) ha varit ett av åklagarens svåraste problem.

Förvräng inte det jag skriver, jag anser inte att "det finns en hel del som pekar mot SD". Jag menar alltså att det finns tillförlitlig information om de faktiska omständigheterna, och om hur polis och åklagare tolkade den informationen. Jag tolkar informationen på annat sätt, och menar att det här inte går ihop med den bild man har velat måla upp av SD som GM.

Läs igen läs rätt.
Jag skrev inte att vi var överens, jag skrev att jag håller med dig om vissa saker i ditt inlägg.
Det är nog du som inte ska förvränga vad andra skriver.

Har du någonsin redogjort för vad du tycker inte går ihop i åklagarens bild över händelseförloppet?
Nä, du skriver att det inte går ihop, men VAD är det som inte stämmer?
Senast redigerad av flixa81 2018-08-03 kl. 13:04.
Citera
2018-08-03, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Nu närmar du dig det som jag tycker är intressant i stället för allt jävla bjäbbande.

Om vi antar att han hade överklagat, du påstår att han inte hade något å förlora.
Jag är inte lika säker på det, jag tror att åklagaren hade svarat med att överklaga,
kan inte tänka mig att hon hade missat det.

Om då hans advokat avråder honom från att överklaga så skulle det kunna tyda
på att sannolika skäl inte är så jävla långt bort.

Obs, bara en teori, dock ej helt otänkbart, tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund

Jahaja; när jag påtalar osannolikheten i att en person som säger sig vara helt oskyldig till ett brott inte skulle välja att överklaga ett beslut om att vederbörande är misstänkt för brottet så blir slutsatserna de att han nog bara skulle förlora på en överklagan alternativt att han ändå inte kan få bort misstankegraden i fråga.
Logiken bländar.😎
Menmen, envar blir salig i sin tro.
Citera
2018-08-03, 13:04
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Läs igen läs rätt.
Har du någonsin redogjort för vad du tycker inte går ihop i åklagarens bild över händelseförloppet?
Nä du skriver att det inte går ihop, men VAD är det som inte stämmer?
Sätt dig in i den bild polis och åklagare har velat måla upp av händelseförloppet, så inser du nog själv att det här inte går ihop.
Citera
2018-08-03, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Nej precis, lustigt sammanträffande i så fall. Liksom det vore ett sammanträffande om SD INTE är gm enligt min uppfattning... Eftersom mycket pekar mot att han är det. If it walks like a duck, looks like a duck, sounds like a duck - it's probably a duck.
If S.D:
- Har haft en intim relation med den mördade
- Har utövat våld mot den mördade tidigare
- Saknar alibi under mordkvällen
- Har varit en av de senaste som har kontakt med den mördade
- Har rört sig i området kring brottsplatsen under mordkvällen
- Har motiv för mordet (kontrollbehov, svartsjuka, rädsla för att bo ska avslöja relation för exfrun han försöker lappa ihop relationen med el. dyl.)
- Har uppvisat ett gränsöverskridande beteende gentemot andra kvinnor tidigare eller på annat sätt visat sig ha en dålig impulskontroll (vanligt förekommande hos män som mördar kvinnor)
- Har uppvisat ett beteende som är avvikande från normalvariationen gällande känslomässiga reaktioner (smilar på foton och lever livets goda dagar, går glatt in full-on i sin hobby och postar foton av detta på internet etc. DIREKT efter att hans "flickvän"/älskarinna/mångåriga vän mördats brutalt, dessutom i hans närområde... Ett avvikande känslomässigt reaktionsmönster, som skiljer ut sig från hur den stora massan TENDERAR att reagera, är vanligt förekommande hos mördare)

...ja då ÄR det enligt mig sannolikt att han är just den gärningsman all of the above indikerar att han är.

Mycket bra sammanfattat.

Dessutom kan man också lägga till detta.
Inom geocaching finns det något som heter FTF-streak vilket betyder att man ska ta FTF (first to find) minst en gång i månaden och det finns de som har lyckats hålla det i många månader i rad. Inte ens mordet eller tiden i häktet fick SD bryta FTF-streaken.
SD har valt dölja sin statistik så nu går det inte att snabbt se detaljerade delen.
Citera
2018-08-03, 13:19
Medlem
Citat:

/../
Jag intresserar mig väl kanske mer för de faktiska omständigheterna kring själva brottet, som jag menar inte går ihop med polis och åklagares bild av händelseförloppet.

Tydligen hade han också chattat eller sms:at med LW någon gång under kvällen, men det var det ju flera som hade gjort.

Jag menar alltså att det finns tillförlitlig information om de faktiska omständigheterna, och om hur polis och åklagare sedan tolkade den informationen. Jag tolkar informationen på annat sätt, och menar att det här inte går ihop med den bild man har velat måla upp av SD som GM.

Ursäkta att jag klippt lite.

Det som skiljer dig och polis/åklagare är, som jag förstår, tolkning och slutsatser.

Det kan bero på att polisen har tillgång/vetskap om mer faktiska omständigheter än vad som förmedlas offentligt. Diskrepansen kan alltså bero på att ni drar slutsatser utifrån skilda grunder? Det verkar för mig rimligt.

Vilket i så fall även gäller för bedömning av personers kontakter med Lena samma kväll och SDs digitala kontakt.

Eller vad tror du?
Senast redigerad av Remark 2018-08-03 kl. 13:27. Anledning: Redigering
Citera
2018-08-03, 13:24
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Sätt dig in i den bild polis och åklagare har velat måla upp av händelseförloppet, så inser du nog själv att det här inte går ihop.

Det behöver jag inte för jag tycker att bilden går ihop.
Nej jag bad dig redogöra för vad DU anser inte går ihop?
Det är ju lätt att skriva att det inte går ihop när man inte vill redogöra för vad man baserar en sådan åsikt på?

Du har själv i ett gammalt inlägg gissat på att det är skvaller och rykten från Equmeniakyrkan som ligger till grund för polisens inriktning på SD.
Senast redigerad av flixa81 2018-08-03 kl. 13:25. Anledning: SF
Citera
2018-08-03, 13:35
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Jahaja; när jag påtalar osannolikheten i att en person som säger sig vara helt oskyldig till ett brott inte skulle välja att överklaga ett beslut om att vederbörande är misstänkt för brottet så blir slutsatserna de att han nog bara skulle förlora på en överklagan alternativt att han ändå inte kan få bort misstankegraden i fråga.
Logiken bländar.😎
Menmen, envar blir salig i sin tro.

Jag förstår vad du menar men eftersom hans försvarare avgått honom från att överklaga troligtvis för att han ändå inte kan få bort misstanken. Varför göra det? SD får nog betala för sin försvarare själv iom att han har inkomster, dessutom tror jag han vill ägna tiden och energin till annat som familjen och geocach? Det kan ju trots allt vara en begränsad tid han har kvar i det fria.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in