2018-08-03, 12:42
Medlem
SunshineSobotkas avatar
Fyfan, en sån där tragisk händelse som verkligen gör ont. Lider verkligen med alla anhöriga men känner mig samtidigt mer och mer uppgiven. Vad händer med vårt land, vart ska jag ta vägen.
Jag vill inte att mitt framtida barn skall behöva växa upp i ett så psykosskadat samhälle.

Har inte hunnit läsa igenom en bråkdel av vad som har skrivits i tråden, men har det framkommit någon redogörelse för hur det hela gick till?

En utbildad polispatrull i ett land som Sverige måste väl åtminstone kunna skadeskjuta i första hand?
Citera
2018-08-03, 12:42
Medlem
Det enda jag undrar är om dom nu nödvändigtvis ska skjuta så varför sköt dom inte i ett ben eller en arm ?

Dom ska vara så pass tränade skyttar att dom kan sikta på en enskild kroppsdel.
Citera
2018-08-03, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belsebub
Springer man runt på stan och viftar med pistol och inte lyder tillkallad polis riskerar man att bli skjuten.
Svårare än så är det inte.

Polisen borde få tårta av polisledningen och guldmedalj av Kungen.

Tycker du det fortfarande? Hur känner du nu i efterhand?
Såg du bild på BO?
Bör vi starta en namninsamling till serafimorden också?

Aschberg kom i byxan för varje sida fram tills mer information kom fram. Jag förundras av människor som du, en stereotyp av den sorgliga sorten.
Citera
Medlem
tongzhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Grannen som ringde dit polisen för att eliminera en downie i pyjamas med plastpistol är väl den stora skurken i dramat?
Det var ju så ljust och uppenbart att det just var en downie och en leksakspistolenligt många här i tråden.
Skämtar du? En person som känner sig hotad av en man med (vad som bedöms som) skjutvapen är väl knappast "skurken"? Tycker du det är rimligt att en polis på avstånd ska både bedöma vapnets karaktär och ställa en diagnos på personen på sekundskala? Har du någonsin varit till en vårdcentral för att få en diagnos? Kan du särskilja fågelarter?

Vafan, ställer du bara krav utan motprestation!?!?
Citera
Medlem
tongzhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whinger
Det enda jag undrar är om dom nu nödvändigtvis ska skjuta så varför sköt dom inte i ett ben eller en arm ?

Är du själv skytt för att bedöma svårighetsgraden? Vet du vart dom sköt?
Citera
2018-08-03, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DinkyDi
Tror inte det hade inverkat mer än marginellt på händelseutvecklingen.
Polisernas fokus var det presumtiva vapnet och hur det hanterades, så fort det riktades mot någon av poliserna sköt man för att avvärja hotet.
'Tragiskt' håller jag med dig om...
En massa olyckliga omständigheter spelade in och tragedin var ett faktum.

Så när barn leker krig så skall polisen storma dit och skjuta ner dem.
Och de skall fullkomligt strunta i att det är barn och sannorlikheten att 5 barn som springer runt med riktiga gevär lika med noll (att det är barn med just plastgevär).

Klart en normal person resonerar jaha det är en SPECIELL person. O ta det lite lugnt.

Så nästa gång en kille med Downs skojar med personen i kassan "det är ett rån" och skrattar så skall man trycka på larmet helst slå ihjäl denne på plats för att förhindra ett nytt Malexander.

Så fort någon med grov funktionsnedsättning säger något så skall vi TA DET PÅ 100% SKARPT LÄGE ?

NÄR OSKAR 5ÅR SÄGER ATT HAN VILL UT I KRIG så skall vi tolka det som han är en islamist som vill skada Sverige.

KLARAR man inte av att se att en kille har Downs och håller i ETT LEKSAKSGEVÄR.

Ja då skall man inte vara lagens väktare.
Citera
2018-08-03, 12:48
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Han där borta
Plastleksak. Ett vapen är en helt annan sak.

Märka ord mycket? Plastleksak med vapenform, duger det?

Citat:
Ursprungligen postat av Strandslendan
Är det mycket folk ute klockan tre på morgonen på den aktuella adressen? Dessutom så har "folket" sett Eric vid ett tidigare tillfälle och därmed mörkare tillfälle än när han blev avrättad.

Är det relevant hur många? Dessa personer upplevde att någon riktade ett vapen mot dem oavsett hur många som var i rörelse. Polisen var säkerligen på platsen kort därefter om det rapporterats om någon som viftade med vapen, så hur pass mörkt det var skilde nog inte särskilt mycket.
Citera
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaggyme
Jo. Tyvärr. Och se hur det går?

Menar du att oskyldiga svenskar skjuts av polisen i parti och minut? När hände det senast?
Citera
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whinger

Polisen är tränade att sikta mot största träffytan, vilken är bålen, för att inte riskera att missa i ett kritiskt läge.
Citera
2018-08-03, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Grannen som ringde dit polisen för att eliminera en downie i pyjamas med plastpistol är väl den stora skurken i dramat?
Det var ju så ljust och uppenbart att det just var en downie och en leksakspistolenligt många här i tråden.

Eller finns det omständigheter/detaljer som gör situationen mer komplicerad?
Blir intressant att se vad utredningen kommer fram till.

Ja, jag håller med dig. Något är konstigt med anmälan.
Folk i området borde ha sett killen många gånger tidigare och även sett att pistolen var en leksak.
Risken är att någon försökt att vara rolig och anmält honom trots att de själva insett att han var ofarlig
Citera
Medlem
apanola IIs avatar
Fruktansvärt tragiskt på alla sätt, en autistik downsyndromare skjuten av polis. oklart läge, förvirring, bängen ser fel och tror att det är ett vapen, autism i kombination med downs syndrom...allt fruktansvärt tragisk. Känns som allt som kunde gå fel gjorde det
Citera
Medlem
Såg som hastigast i Aftonbladet att svensk polis har skjutit sex stycken till döds i år. I grannländerna rörde det sig visst om en person var, Norge, Danmark tror jag det var. Kanske Finland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in