2018-08-03, 12:19
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Betvivlar att han var myndig, sannolikt var han omyndigförklarad. Satt under förmyndarskap som de flesta förståndshandikappade personer som är på en tre-årings mentala nivå.

Sannolikt inte va, eftersom omyndigförklaring inte sker i Sverige.
Citera
2018-08-03, 12:20
Medlem
Äppelkäcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
https://c.cdn-expressen.se/images/8d/c9/8dc9590ed62c4613a17c49571c524f00/16x9/632@60.jpg

Ljust var det. Så de kan se personen bra och leksaken.

Det fotot är inte taget tio i fyra på morgonen när killen sköts. Solen gick upp nästan exakt en timme senare i Stockholmsområdet igår.

Ni som bor i närheten kan sätta klockan på ringning 03.50, ta en bild över närområdet och lägga ut här så vi får se hur ljust det är vid den tiden.

Alternativt plåta ikväll vid halvelvatiden, ca 1 tim efter solens nedgång i Stockholm, då det bör vara ungefär motsvarande ljusförhållanden som 1 tim innan solen uppgång.
Citera
2018-08-03, 12:20
Medlem
Biyu800s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Sannolikt inte va, eftersom omyndigförklaring inte sker i Sverige.
God man då, gigantisk stor skillnad
Citera
2018-08-03, 12:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av L0110
och hur gör du gränsdragningen? En hund med pinne i munnen kan vara en potentiell polismördare på alla fyra som inte efterföljer polisens uppmaning. Eller senila halvblinda/ döva Albin där stomi-påsen tas för ett bombbälte ..... när det är fantasin som sätter gränserna - då kan vad som helst hända.... tre poliser som triggar och skrämmer varandra kan ytterligare förvrida en från början inte verklighetsförankrad tanke.

Ska leksaker till 5-åringar börja förses med varningstext alt förbjudas att säljas? Eller hur elimineras risken för upprepning. Skottsäker väst till alla handikappade och sjuka?

Ja att du svårt med distinktionen fantasi och verklighet inser jag ju.

Det är lagen som sätter gränserna, i sådana här fall huruvida det rört sig om putativt nödvärn eller inte, om du nu ens vet vad det är(tvivlar på det).

Risken för upprepning elimineras genom att personer som inte har bättre vett än att vifta med vapenliknande föremål på allmän platd hålls under striktare tillsyn. Inte att man tar personens rymningar med en klackspark, som man förefaller ha gjort här.
Citera
2018-08-03, 12:21
Medlem
Epimetheuss avatar
Vad skulle det faktum att den skjutne hade downs göra för skillnad?

Folk verkar anse att bara för att han var utvecklingsstörd så var han ofarlig.
-Jag skulle verkligen inte vilja träffa på en person med en treårings intellekt som var beväpnad!
En person som tror att om man skjuter någon så reser den sig upp fem sekunder senare när man lekt färdigt...

I det här fallet spelar flera olyckliga omständigheter in.
Det skedde på en plats där en känd kriminell brukar vistas, det skedde vid en tid på dygnet då man kanske inte räknar med att kraftigt utvecklingsstörda ska vara ute ensamma, den utvecklingsstörda hade ett leksaksvapen, osv.

Jag var inte där, så jag kan inte säga om det som hände var rätt eller fel agerat av polisen, men spontant känns det som att alla faktorer överväger till polisens fördel.

Ingen vet hur han höll vapnet, ingen vet om han gjorde ett utfall som för att skjuta, ingen vet hur stor del av vapnet som var synligt för polisen.
Det enda vi vet är att vapnet uppenbarligen varit så verklighetstroget att flera personer ringt in och sagt sig ha ett en person med ett vapen.

Innan mera fakta kommit fram så håller jag faktiskt på poliserna den här gången.
Citera
2018-08-03, 12:23
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=eqBAOX6Qegk

https://en.wikipedia.org/wiki/Shooting_of_Charles_Kinsey

Uppmärksammat fall i USA för 2 år sen där en autisktisk kille var involverad. Det visar ju på en total okunskap när det gäller autism från polisens sisa.

Kinsey's advokat Hilton Napoleon II gav Miami Herald en mobiltelefonfilm av Kinsey liggande på marken, hans händer i luften, ögonblick före skytte. [4] I videon frågar Kinsey polisen att inte skjuta honom, medan hans patient spelar med sin leksaksbil. Kinsey uppgav att han försökte övertyga sin patient om att lyda officerarnas befaller. [1] Videon visar också Kinsey som säger polisen att han är oarmad. [1] I videon ser Kinsey att polisen säger, "Allt han har är en leksaksbil. En leksaksbil. Jag är beteendeterapeut på ett grupphem." [8] Kinsey är också visst att berätta för sin patient: "Var snäll och lägg dig på din mage." [8]

Kinsey uppgav att polisen efter att ha blivit skjutit på ryggen, handbojorde honom och lämnade honom blödande på vägen i 20 minuter. [5] Polisen gjorde ingenting för att stoppa Kinseyes blödning innan en ambulans anlände. [9] En andra video visar officerare som bär gevär och klappar Kinsey och hans patient medan de ligger på marken. [1]

Nu har det även sagts här att man har dålig utbildning att hantera autism

mvh
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biyu800

God man är en frivillig insats som kan avbrytas precis när som hellst av den som har det.

Prova igen.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biyu800

Tror ordet du söker är förvaltare, men den har ju inte heller som uppgift att hålla koll på huvudmannen 24/7.
Citera
Medlem
Strandslendans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Var det en plastanka? Eftersom du säger att det inte var ett plastvapen?
Därför att då blir betydelsen en helt annan, finns nämligen riktiga vapen i plast, dessutom så kan man tillverka egna i 3D skrivare.
Citera
2018-08-03, 12:24
Medlem
Biyu800s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Äppelkäck
Det fotot är inte taget tio i fyra på morgonen när killen sköts. Solen gick upp nästan exakt en timme senare i Stockholmsområdet igår.

Ni som bor i närheten kan sätta klockan på ringning 03.50, ta en bild över närområdet och lägga ut här så vi får se hur ljust det är vid den tiden.

Alternativt plåta ikväll vid halvelvatiden, ca 1 tim efter solens nedgång i Stockholm, då det bör vara ungefär motsvarande ljusförhållanden som 1 tim innan solen uppgång.
Har varit vaken den tiden många gånger i stockholmsområdet/södermansland denna tid, har inte varit särskilt mörkt.
Skulle kunnat se skillnad på plast skräp gevär och en riktig PISTOL på 7 10 meter i det ljuset som varit och jag har synfel
Senast redigerad av Biyu800 2018-08-03 kl. 12:28.
Citera
2018-08-03, 12:26
Medlem
DinkyDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
så tragiskt att poliserna inte såg att det var en person med downs...

Tror inte det hade inverkat mer än marginellt på händelseutvecklingen.
Polisernas fokus var det presumtiva vapnet och hur det hanterades, så fort det riktades mot någon av poliserna sköt man för att avvärja hotet.
'Tragiskt' håller jag med dig om...
En massa olyckliga omständigheter spelade in och tragedin var ett faktum.
Citera
2018-08-03, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Ingen kommer ringa polisen och vara orolig för att Emil 8 år springer omkring nattetid med ett vapen i hand. Nu var det någon granne som uppenbarligen var orolig. Polisen åker dit och möter en fullvuxen man som vill leka indianer och cowboys. Vet inte med dig men jag hade nog reagerat som poliserna om en person kommer mot mig med draget vapenliknande föremål.

Det fokuseras mycket på DS. Vad är nästa steg? "I negrernas kultur är det vanligt att bära vapen, hur kunde polisen skjuta den fina negern bara för att han viftade med en Uzi?"

Så du klarar inte av att dra slutsatsen att det är en person med Downs? du klarar inte heller att se att det är ett leksaksgevär ?

Och du kommer med något rasistiskt pladder om att är i någons kultur att bära vapen?

Är jag förvånad av ditt skräpinlägg ? - nej.

Om detta hade varit poliser med utländsk bakgrund hur hade du resonerat då ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in