2018-08-03, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Ingen som reflekterat över att anledningen till att polisen fanns på plats var för att det rapporterades om att en person gått omkring och riktat vapen mot folk - vilket senare visade sig vara personen med DS. Det är därmed inte bara polisen som misstagit plastvapnet för ett riktigt vapen.
Plastleksak. Ett vapen är en helt annan sak.
Citera
2018-08-03, 12:12
Medlem
santos_devilles avatar
Fan vad hemsk händelse, snuten skjuter CPn på öppen gata med leksakspistoler.

Hoppas skitskallarna till poliser förlorar jobbet snabbt. Jävla vildavästern
Citera
2018-08-03, 12:13
Medlem
Biyu800s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
När pappan vaknade var sonen redan borta. Vad Eric hade tagit med sig ut hade pappan sannolikt ingen aning om.
Däremot kunde pappans signalement på hur Eric såg ut, var klädd, rörde sig och inte kunde kommunicera kanske kunnat ge polisen en vägledning om att den misstänkte kunde vara Erik.

Jag kan inte osäkra och avfyra ett vapen, har aldrig lärt mig, än mindre kunna ladda det. Att en mental tre-åring med handikappat rörelsemönster och tjocka glasögon skulle ha den färdigheten, är rätt osannorlikt.
Hade poliserna förstått att det var Eric som var inne på gården, hade de antagligen också dragit slutsatsen att han inte heller var farligt beväpnad.

Tyvärr var det två separata incidenter med förrymde Eric och polisinsatsen - ingen satte ihop sambanden.
Jomen visst, där släppte det i kommunikation ja
Synd
Pappan (o mamman såklart) har ju anledning att inte riktigt tänka på sin mentalt 3åriga 20åring till son som vuxen, faller helt enkelt inte naturligt att tänka så och så blev det att han beskrev Eric som en pojke ist förn o så utföll det såhär med de tre rambos
Senast redigerad av Biyu800 2018-08-03 kl. 12:17.
Citera
2018-08-03, 12:14
Medlem
Strandslendans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Ingen som reflekterat över att anledningen till att polisen fanns på plats var för att det rapporterades om att en person gått omkring och riktat vapen mot folk - vilket senare visade sig vara personen med DS. Det är därmed inte bara polisen som misstagit plastvapnet för ett riktigt vapen.
Är det mycket folk ute klockan tre på morgonen på den aktuella adressen? Dessutom så har "folket" sett Eric vid ett tidigare tillfälle och därmed mörkare tillfälle än när han blev avrättad.
Senast redigerad av Strandslendan 2018-08-03 kl. 12:17.
Citera
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaggyme
I detta fall är det nog ställt utom alla tviivel. Vem som helst ser ju att detta var en mongoloid person.

Även om vi förutsätter att Polisen såg att det var en utvecklingsstörd person, vad du säger är, att mongoloida personer alltigenom är lugna och fina och inte bråkar eller skulle kunna komma över ett skarpt vapen? Jag kan berätta att så är det inte. Jag jobbade på serviceboende för handikappade i min ungdom och kan berätta att mongoloider kan bli aggressiva när de inte får som de vill. När jag gick i skolan hade vi en särskola bredvid oss. Under en lunchrast på skolgården så kom en person som hade Downs Syndrom och som var i 13-14-årsåldern osams med lärarna. Han blev så vansinnigt vild att det tog 2 manliga lärare för att brotta ned honom. Vad säger att en förståndshandikappad inte kan ha föräldrar som har skarpa vapen hemma och att denne kommit över vapnet och ger sig ut på stan för att "leka"?
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Googla och visa bilder på leksakspistoler/gevär. Vissa är exakt kopior av ett riktigt vapen, andra ser ut som nerf och vissa ser ut som riktiga men med nån orange/röd plupp längst fram. På säg 50 meter bakom skydd så kanske man inte ser om det är riktigt föruom om det är ett blått eller orange nerfgevär. Många verkar tro att polisen stod en meter framför personen men att polisen inte skulle hålla långt avstånd när de fick in larm om automatvapen vore tjänstefel och livsfarligt. Automvapen skjuter igenom det mesta så då skulle dom hålla långt avstånd och haft skydd
Citera
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biyu800
Nix, åklagaren har det dock
Ja det lär han ha gjort och har har dessutom sagt att det inte finns nån misstanke mot poliserna i det här läget. Det tyder ju på att det mycket väl gått att uppfatta leksaken som ett riktigt vapen.
Citera
2018-08-03, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaggyme
I detta fall är det nog ställt utom alla tviivel. Vem som helst ser ju att detta var en mongoloid person.

Det är alltid lätt att vara efterklok.
Kan inte en mongoloid skjuta?

Felet ligger hos våra politiker som i flera år accepterat att "man" får göra precis vad som helst utan att polisen får svara.

Dessutom hade poliserna ingångsvärdet "beväpnad man" i området, det är formellt sett natt och inte mycket vanligt folk ute- även om det är ljust.

Vem vet egentligen , vad som egentligen rörde sig i skallen på Eric?
3 årings intelligens men så pass att han tyckte det var kul att peka med ett vapenliknande föremål mot folk- till vilket även poliser räknas.

För 20 år sedan när våld mot poliser var mycket sällsynt hade kanske Eric överlevt. I dag sitter nog skjutreflexen grundare.
Citera
2018-08-03, 12:16
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Han där borta
Plastleksak. Ett vapen är en helt annan sak.

Var det en plastanka? Eftersom du säger att det inte var ett plastvapen?
Citera
2018-08-03, 12:17
Medlem
swebarbs avatar
Det står att han rymde ofta hemifrån och kunde bara säga "mamma" då han var på en treårings mentala nivå. Tragiskt men varför satt han inte inlåst istället? Hur kunde han lyckas rymma så ofta då? Han hade ju levt idag om han hade suttit på nåt ställe där han kunde få hjälp istället för att springa hemifrån, oavsett så tragiskt att poliserna inte såg att det var en person med downs...
Citera
Medlem
Otroligt tragisk händelse, lider med offrets annhöriga.

Men är ni förvånade över att skjutningarna bland poliser ökat? Sverige är ju knappast som det var för 20 år sedan, nu går ju var och varannan i förorter med pistol. Så jag förstår samtidigt att snuten agerade som de gjorde.

Och som en tidigare i tråden skrev; man skjuter inte skäggbarn som knivskär en snut i halsen men en kille med downsyndrom får sätta livet till...
Citera
Medlem
tongzhis avatar
Vi lever i en s.k. "demokrati", vilket på ett populistiskt sätt kan tolkas som att individer ska ha rätt att utformas och utvecklas utan onödiga begränsningar och med rätt uttrycka sina känslor och åsikter utan repressalier. För att detta ska fungera krävs vissa förhållningsregler, så som att inte begränsa andra individer genom hot och våld. Det förutsätter att någon utför uppgiften för samhället att tillse att hot inte utgörs mot andras möjlighet att verka fritt i samhället. Detta är en väldigt svår och otacksam uppgift vilket ett fåtal har åtagit sig med begränsad ekonomisk ersättning som kompensation.

Nu kommer man till en plats, där man har uppgift om hotfullt beteende (och ev. känd våldsverkare i området), med en individ som inte är kommunikativ, men innehar ett skjutvapenliknande föremål. Att ökade skjutningar i Sverige har skett är ju tyvärr en tydlig trend. Hur ska man agera med den informationsbilden? Med vetskapen att OM jag gör en felbedömning så är dett mitt liv som kan vara försakat.

Att sedan få veta att det är en godhjärtad men utvecklingsstörd person som man skjutit måste vara förödande när ambitionen varit att skydda just sådana svaga individer! Men hur har detta då kunnat ske?

Att personen ifråga hade en utvecklingsstörning med en låg s.k. intelligensnivå var känt. Med den vetskapen borde man sträva efter att omöjliggöra sådana missförstånd som inträffat - och det finns flera möjligheter. Anpassat boende - antingen avlägset där ett liknande "hotfullt" beteende inte träffar på "hotade", eller begränsat utan möjlighet att anträffa "hotade". Ta bort tillgången till hotmedel - såsom vapenattrapper eller vapenliknande föremål; att på sekundskala bedöma om något är ett riktigt vapen eller inte tror jag inte är ett rimligt krav på någon individ.

Tyvärr måste jag konstatera att det största ansvaret inte ligger på den aktuella insatsen, utan det förebyggande arbetet - med kunskapen om personens förmågor och begränsningar är det omgivningens ansvar att tillse att denne kan fungera i samhället och om så ej kan ske så kommer denne att falla utanför de acceptabla samhällsvillkoren. Tyvärr har man genom underlåtenhet möjliggjort att denna person med extra behov har kunnat föra sig på ett sätt som, i bedömningsläget sekundskala, kan förefalla livshotande och adekvat åtgärd har, baserat på denna bedömning, vidtagits.

Nej, ingen skam över polisens agerande, men däremot över föräldras/vårdares/lagpraxis undfallande förebyggande arbete. Hur jävla svårt kan det vara att tillse att en förståndshandikappad man med vapenliknande föremål inte ränner runt i centrala delarna av Stockholm mitt i natten?? Och hur tycker ni polisen ska agera när en okontaktbar man ränner runt med vapenliknande föremål i Stockholm?? Bjuda på kebab?

EDIT: Måste tydliggöra att jag tycker extremt synd om den drabbade som förtjänade bättre i ett modernt samhälle. Det är dock absolut inte de agerande polisernas fel.
Senast redigerad av tongzhi 2018-08-03 kl. 12:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in