2018-08-03, 11:35
Medlem
Biyu800s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadlessAgnew
Källa?
Bokstavligt sida 192
Citera
2018-08-03, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorran-Gringo
DET VAR INGEN REPLIKA utan ett pyttelitet leksaksvapen

Hur vet du det? Du har ju inte sett hur det ser ut i mörkret när det siktas mot dig.
Citera
2018-08-03, 11:37
Medlem
Biyu800s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjerkassy
Många kommentarer i den här tråden är så sorgligt obegåvade och gör att man på allvar blir väldigt orolig för landets framtid.

Alla ni som raljerar över hur inkompetenta poliserna är; jag är HELT övertygad om att ingen av er ens varit i närheten av en situation liknande den som föregick den här obeskrivligt tragiska händelsen.
Och ni som på fullt allvar verkar tro att svensk polis går in i en situation för att få nöjet att skjuta ihjäl en person....ja, det säger mer om er än om poliserna.
Tänk igen.

Tragiskt.
Både händelsen och många av kommentarerna.
Vi vet ju nu att det var ett sketet litet plastskräp man måste vara slut i huvudet för att kunna ta för ett riktigt vapen.

Åklagaren säger att polisen ljuger om att det var en replika om än inte riktigt med dom orden
Citera
2018-08-03, 11:38
Bannlyst
Till alla er som inte tycker polisen gjorde fel vid själva konfrontationen, kan det vara så att dom gjorde fel INNAN konfrontationen?

Många menar att man inte hinner tänka när en situation uppstår, men innan en situation uppstår, då finns det ju en väldig massa tid att tänka, inte sant?

Är det orimligt att vara kritisk mot hur dom agerat innan situationen uppstod?
Citera
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersfigur
Vad ska jimmie och incestpojken kasselstrand göra åt att en person med kromosomfel springer runt med nåt som liknar en pistol en tisdag natt 04.00?

Förbjuda familjer att föda barn med handikapp? Låsa in dom på någon inrättning? Ta livet av dom?

Knepig frågeställning.

Om man inte förstod mitt inlägg så är det nog ingen idé att dra det vidare.
Vi kan väl säga att du på intet sätt är i närheten rätt.
Vi kan väl i alla fall säga att det inte är de handikappade som gjort Sverige så otryggt att polisen går in i situationer med hög stressnivå.
Senast redigerad av AlwaysAllIn 2018-08-03 kl. 11:41.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Själv hanterar jag enhandsvapen i betydligt mycket högre utsträckning än vad polisen gör. De laddar och hölstrar vapnet inför passet, samt gör patron ur efter passet. Själv hanterar jag vapen flera timmar varje vecka. Men jag måste hålla ett vapen i min hand för att avgöra om det är äkta eller en replika. Det är ingenting du kan se på ett par meters håll, särskilt inte om du har mynningen riktad mot dig. I det läget finns inte tid för varningsskott, det är verkanseld direkt som gäller. Polisen har inget krav på sig att avlossa varningsskott, även om en massa självutnämnda experter tror det. De idioter som lallar om vad polisen borde gjort hade förmodligen skitit ner sig i samma situation. Det är tragiskt det som skedde, men nu vet vi att man inte skall köpa en leksakspistol till en vuxen man med en treårings intellekt.

Instämmer till fullo med detta.
Citera
2018-08-03, 11:39
Medlem
-SchmergliN-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -SchmergliN-
Kan folk sluta förpesta tråden med sådana här halmgubbefyllda tramsinlägg?

Citat:
Ursprungligen postat av BlixtarDunder
Ponera att de tre poliserna var påväg att hälsa på en kollega istället. Frågan är om de inte skulle lyckats skjuta ihjäl varandra samtigt i den oerhörda stressen de plötsligt utsattes för.

Tydligen gick det inte.
Citera
2018-08-03, 11:40
Medlem
Polisen fick information av Eriks pappa som var ute och letade efter honom, att Erik var på rymmen och att han hade downs. Om den informationen gick ut till poliserna som sköt vet jag inte.

Men uppenbarligen har polisen ingen operativ förmåga att hantera en situation då en person inte lyder deras order, antingen pga språkförbistring eller psykiskt handikapp. Väktare, fältassistenter och busschafförer måste dagligen handskas med personer som är missbrukare eller allmänt störiga.
Hur vore det som polisen skruvade ner volymen en smula när dom ska handskas med personer från samhällets skuggsida.
Citera
2018-08-03, 11:41
Medlem
Biyu800s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Du har ju fan total brist på logik. Eftersom vi inte vet än om poliserna sagt något innan de sköt så kan du inte göra antagandet att de inte sagt något till honom, baserat på att vittnen vaknat av skottlossningen och hört polisen ropa att släppa vapnet efteråt. Det är så jävla korkad logik att man häpnar. Polisen åkte till platsen för att de larmcentralen fått larm om en man som går omkring med ett automatvapen.
Nejdu, tvärtom.
Nämn anledning till varför vi ska anta utan belägg att polisen ropade lägg ner "vapnet" innan dom öppnade eld besinningslöst in i fönster?

Citat:
..fått larm om en man som går omkring med ett automatvapen.
Sluta fara med osanning, polisen pratar om en pistol inget automatiskt

Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Hur vet du det? Du har ju inte sett hur det ser ut i mörkret när det siktas mot dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Pappersfigur
Förmodligen hans brorsas kompis, som har hört det från en kille på "hans jobb" med insyn hos SÄPO.
Här har ni
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Bedrups-hatt
Precis som väntat alltså. Och precis som jag skrev igår.

Vapnet som polisen kallade "replika" visar sig nu vara en löjlig liten plastleksak för 5-åringar.
Närmast omöjlig att blanda ihop med ett riktigt vapen.

DN:
Föräldrarna till den skjutne 20-åringen med Downs syndrom och autism säger att vem som helst hade kunnat se att det var ett leksaksvapen. Åklagaren som utreder händelsen uppgav dock först att det rörde sig om en replika, en modell av ett verkligt vapen.

– Det var polisen som använde ordet replika, säger åklagaren Martin Tidén.

Polisutbildningen är uppenbarligen lika jävla kass som många andra utbildningar i Sverige. Tre tomtar som aldrig borde blivit poliser kände sig hotade av plastleksak och pepprar gravt utvecklingsstörd kille full med bly.
Senast redigerad av Biyu800 2018-08-03 kl. 11:44.
Citera
Medlem
Tech-Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Om polisen skjuter i en trängd stressad situation utan förvarning, så är det pga av gärningsmannens våldsamma oförutsägbara beteende. Här har de ju larmat insatsstyrkan så det måste ha funnits tid för dialog med misstänkte GM. Ändå förutsätter alla som på förhand klandrar Polisen i det här fallet innan vi ens vet händelseförloppet, att Polisen är hänsynslösa mördare som borde vetat bättre. Varför är en 20-årig förståndshandikappad med en treårings mentalitet, ute mitt i natten utan uppsikt med ett vapen i händerna? Skulle du lämna din egen treåring utan uppsikt?

Nej, jag skulle inte lämna mitt treåriga barn utan uppsikt, som svar på din fråga. Det var dock inte det jag anmärkte på i ditt inlägg. Omständigheterna kring Erik bör du sätta dig in i. Utsaga från ansvarig vårdnadshavare finns i media. Jag kan tycka att om ett barn är rymningsbenäget så ser man till att säkerheten kring dörrlås osv är i adekvat skick. Men likt förbannat så anser jag att om min förståndshandikappade son med DS och autism rymmer så ska han fan inte komma hem i en kista för att vi har att stissiga poliser inte klarar av att bedöma det uppenbara.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Det har väl ingen betydelse om sonen har ett mentalt förstånd som en treåring, polisen måste ju skjuta ALLA som bär på leksaksvapen, vart de än befinner sig. Nu råkade det ske utomhus, men polisen hade ju precis lika gärna kunnat skjuta honom hemma genom fönstret

Händer det ofta att de gör det i ditt område?? Eller har du någonsin läst att de springer omkring och skjuter barn som leker med leksaksvapen genom fönstren??
Länka gärna till din källa i så fall!!
Citera
2018-08-03, 11:42
Medlem
-SchmergliN-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
Till alla er som inte tycker polisen gjorde fel vid själva konfrontationen, kan det vara så att dom gjorde fel INNAN konfrontationen?

Många menar att man inte hinner tänka när en situation uppstår, men innan en situation uppstår, då finns det ju en väldig massa tid att tänka, inte sant?

Är det orimligt att vara kritisk mot hur dom agerat innan situationen uppstod?

Vad tycker du att de borde ha gjort? Såvitt jag vet hade de bara fått info om att det rörde sig en pistolbeväpnad man i området.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in