Citat:
Ursprungligen postat av
Necroluster
Poliser ska använda sunt furnuft och skapa sig en bild av situationen innan de brukar dödligt våld, vilket de ju uppenbart inte gjorde i denna tragiska situation. De reagerade för snabbt. Sen att alla tre skjuter är ju ta mig fan övervåld så det skriker om det.
Det finns nog flera faktorer som spelat in i polisernas agerande i det här fallet:
Larmsamtalet/larmsamtalen: Hur har de som ringde in detta till larmcentralen beskrivit denna händelse? Beväpningen? Har de kanske uppgivit att vapnet ser ut som en K-pist? Det spelar nog en stor roll i hur en tillkallad polisstyrka agerar när de kommer till platsen.
Garanterat höjer de beredskapen och mantlar i en patron i loppet för att snabbt kunna besvara en ev. skottlossning. För garanterat har ju en motståndare redan gjort detta.
Ljusförhållanden: Var det dunkel och dålig belysning på innergården? Kanske såg de bara Den nu ihjälskjutne som en siluett mot en upplyst dörr i trapphuset som bakgrund? Skymtade de vapensiluetten?
Hur agerade mannen: Höjer han kanske sitt vapen mot poliserna, när dom konfronterar mannen, istället för att lägga ner det som de säkerligen skrikit till honom att göra. Han kanske var ute och lekte krig och tyckte att det var jättekul att någon äntligen kom och lekte med honom?
Detta i kombination med dåliga ljusförhållanden, panikfyllda larmsamtal som intygar att de med säkerhet sett mannen bära vapen, kan i mitt tycke förklara det som nu skedde!
Det är jättelätt att sitta hemma bakom sin dator och tycka att polisen är lustfyllda mördare som bara skjuter ner allt de ser utan urskiljning.
Men frågan är väl om någon av er som kritiserar polisen i denna oerhörda tragedi skulle vara beredd att byta plats med dessa poliser och gå in och göra deras jobb? Göra det så mycket bättre än vad dom som nu jobbar gör?
Försök att sätt er in i den stressen det innebär att rycka fram emot en förmodad beväpnad man som skrämt upp allmänheten?
Jag kan garantera att de under framkörningen haft tankarna på sina familjer, barn mm. och innerligt önskat att detta uppdraget inte skulle bli deras sista, utan de skulle komma hem till sina nära och kära igen.